Sidan 3 av 5 FörstaFörsta 12345 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 90

Ämne: Kamkedje- & topplockspackningsbyte OG9-5 B2X5

  1. #41
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 766
    Medlem#
    10798
    Det är ingen ratt på bränslefördelningsröret utan bara en ventilhatt som täcker en schraderventil. Används för att ansluta bränsletrycksmätare.

    Det brukar ryka lite första gången motorn blir varm men bör upphöra ganska snart.

    1 användare gillar detta inlägg



  2. #42
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    255
    Medlem#
    10863
    Så det är alltså normalt vid onormal tomgång i början med kraftiga ryckningar och kraftigt svajande tomgång till en början? Motorn har väl knappt hunnit gå en minut total tid hittills. Många motorstopp men har även dragit av motorn själv nu senast då det började ryka kraftigt från grenröret...

    Edit: Tack förresten för klargörandet gällande fuelrail.

    Kan en SAAB uppföra sig konstigt om den varit batterilös en viss tid och således blir ''nollad'' i inställningar etc.?
    Senast redigerat av SAABniofem den 2020-10-03 klockan 12:38.
    SAAB Vector 2.0t M02

  3. #43
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    255
    Medlem#
    10863
    Har spekulerat lite mer rörande motorn.

    Kamdreven har 38 kuggar vilket motsvarar ca 9,5° per kugg. Nu är jag inte helt säker på diametern av kamdrevet men det bör ligga på 12-14cm. Om man utgår från 13cm så skulle det motsvara strax över 1cm per kugg och då nedre remhjulet ligger inom spannet för markeringen på bröstkåpan som är dryga 4-5mm bred och markeringen ligger i höger kant av den markeringen så är således felkugg uteslutet då en kugg åt vardera håll per automatik skulle placera remhjulets markering utanför given markering med råge.

    Blir till att fixa startgas och börja jaga tjuvluftsläcka idag alt. på måndag...
    SAAB Vector 2.0t M02

  4. #44
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    255
    Medlem#
    10863
    Felet är nu preliminärt funnet.

    Började med att koppla ur LMM och startade. Bilen gick direkt bra och sedan tog jag och sprutade startgas vid varje spridare och när spridare nr 3 fick startgas så började motorn att bluddra och höll på att självdö. Provade även spruta på spridare nr 3 En andra gång och då dog motorn helt.

    Lossade fuelrail och drog loss spridare nr 3 och glömde givetvis släppa på bensintrycket så det kom lite bensin för att uttrycka det milt.

    Vet inte hur snabbt bensinen avdunstar men några O-ringar kommer jag inte över förrän imorgon då alla butiker öppnar igen...

    Kanske går skölja lite lätt med vatten och det skulle behövas 24h senare.

    Hittade även den sista bulten och den gick till stabilisatorstaget till insugsgrenröret...

    1 användare gillar detta inlägg



  5. #45
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    255
    Medlem#
    10863
    Fick igång bilen idag efter byte av O-ringar på spridarna men nu när vi haft igång bilen i ca 30 min så börjar den varna för lågt oljetryck...

    Felsökning pågår..

  6. #46
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 492
    Medlem#
    6973
    Är kamöverfallen rätt monterade?
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  7. #47
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    255
    Medlem#
    10863
    Ja kamaxlarnas överfall är återmonterade på samma plats som vid demontering. Samtliga bultar är på sin givna plats speciellt de med oljekanal och samtliga bultar är åtdragna med 15Nm enligt specifikation.

    Problemet kom efter 30 minuters tomgångskörning. Provade starta och höll 2000 rpm och då var oljelampan släckt men så fort jag släppte gasen så började oljelampan lysa igen.

    Har tömt ut oljan och provat byta oljefiltret som har suttit i sen senaste oljebytet.

    Ska prova inspektera botten av tråget med najtråd för att förvissa mig om att ingen packningsmassa har släppt och hamnar i silen efter start...

    - - - Uppdaterad - - -

    Motorn har även haft ett ventiltickande (litet) sedan start som inte försvinner vid varvning och när jag skulle köra in bilen igen så gick det bra bitvis innan motorn tappade kraft och sedan dog..

  8. #48
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    255
    Medlem#
    10863
    Tog upp ventilkåpan för inspektion. Samtliga bultar satt där de skulle sitta men vi drog till samtliga till 24Nm (på varm motor) och de flesta överfallen klickade upp till 22Nm så en marginell åtdragning för en gammal motor. Ventiltickandet försvann i.o.m. Detta.

    Vi har startat bilen nu och vid första starten så började bilen vajja på tomgång igen oroligt så vi kopplade ur LMM och startade. Motorn gick kanon.

    Startade sedan bilen med LMM ikopplad men detta hade inte bilen hunnit registrera så fick en tänd motorlampa och felkoden P0100 för LMM. Släckte lampan och bilen verkar nu gå som den ska med ytterst lite vibrationer.

    Vi provar med en provtur så får vi se vad som händer...

  9. #49
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    255
    Medlem#
    10863
    Vi körde en provtur och bilen uppförde sig relativt bra. Den gick aningen oroligt men det är väl de nya kolvringarna som påverkar.

    Blev en dryg mils körning men det vi märkte efter ungefär halva sträckan var att bilen ville tappa oljetrycket igen på låga varv. Så fort bilen får varv så släcks oljelampan.

    När vi kom tillbaka så provade jag hålla varv och sänkte varven successivt för att se vid vilket varvtal som oljelampan ville tända och det var vid 900 rpm.

    Är ju svårt att veta om det faktiskt är lågt oljetryck och vad det i så fall kan bero på eller om det är den nya oljetrycksgivaren som spökar..

  10. #50
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    255
    Medlem#
    10863
    Har läst om att reduceringsventilen till oljepumpen (den som sitter ner till höger på bröstkåpan) tydligen kan kärva och hamna i öppet läge. Kan detta vara orsaken till att bilen inte får upp oljetrycket på tomgång? Jag råkade ju skruva ut denna ventil när jag skulle lossa bröstkåpan första gången och något kanske hände i.o.m. detta?

    Den har ju bara ett stift längst in följt av en fjäder och en liten bult...
    SAAB Vector 2.0t M02

  11. #51
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 919
    Medlem#
    12120
    Jag fick det problemet efter att mekonomen bytt oljerören till oljekylen och därmed även olja, hämtade bilen och åkte direkt typ 3-4 mil och när jag körde in på en parkering hände det, jag höll upp varvet och körde in på en plats och stängde av.

    Ringde mekonomen som sa att jag skulle kolla nivån (var ok) ochs en starta bilen, då fungerade det bra. Enligt dom (och även med en saabmeck jag kollade med senare) kunde det bli så när den där ventilen kärvar - inträffar oftast vid oljebyten.
    Efter det uppkom inte problemet igen...

    ..Tills ett oljebyte flera år senare, samma sak hände igen, efter avstängning och återstart var problemet borta.

    Detta är då på Aeron, jag har råkat ut för det två gånger på silversaaben med, ena gången hade den ju stått i flera år och jag fixade den, tog en kort provtur (under 1km tror jag) och sen nästa dag åkte jag till bilprovningen, varvid precis det händer när jag ska svänga av motorvägen, då var oljenivån låg så jag hällde i en liter olja och problemet försvann (berodde nog inte på påfyllningen dock)

    Ytterligare en gång var det lite annorlunda, jag försov mej när jag skulle flyga på en tjänsteresa och kör bokstavligen plattan i mattan till arlanda, när jag är framme orkar inte bilen hålla trycket på tomgång, jag har ju dock inte tid att kolla då så jag sladdar in den på parkeringen och springer till flygplatsbussen och boardar tillslut planet som sista person precis innan dom stänger gaten.. När jag kommer tillbaka till arlanda några dagar senare är jag oroliga för vad som kan ha hänt, kollar oljenivån men den är ok, ingen pöl under bilen heller.. startar och det blir oljetryck.. kör hem utan problem.

    Min teori är att just ventilen har hängt sej vid samtliga dessa tillfällen, och när man startar om bilen hoppar den "i läge". ..jag har dock inte tittat närmare på konstruktionen.
    Senast redigerat av GlennB den 2020-10-05 klockan 20:40. Anledning: jag stavar som en kratta
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  12. #52
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    255
    Medlem#
    10863
    Min gissning är också reduceringsventilen så tänkte ta ut den och prova rengöra både den samt hålet som den sitter i. Kan även få låna en oljetrycksmätare av en bekant för att kontrollera oljetrycket vid kallstart och på varm motor..
    SAAB Vector 2.0t M02

  13. #53
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    255
    Medlem#
    10863
    Nu har jag lossat bulten för avlastningsventilen och fått ut både bult och fjäder men kvar finns bara ett hål följt av en krage och ett mindre hål.

    Är själva ventilen solid eller är den ihålig?

    Lossade ju bulten innan jag fick lös bröstkåpan då jag var osäker på om det var en bult som höll i själva kåpan.

    Risken är ju att ventilkolven har åkt ut någon gång under processens gång..

  14. #54
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2017
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    408
    Medlem#
    -
    Den är som en liten kolv, är det inte kolven du ser den där kragen? Den är ihålig en bit men inte rakt igenom.
    https://webshop.saabparts.com/9000/m...ycksventil-784

  15. #55
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    255
    Medlem#
    10863
    Jag tycker mig känna något som rör sig lite upp och ner när jag kommer med fingret förbi kragen men den vägrar ju komma ut...

  16. #56
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    255
    Medlem#
    10863
    Jag fick tag på kolven nu men den som suger fast upptill. Jag fick den kant i kant med hålet som den sitter i men då blev den oljig så när jag skulle försöka få ett nytt grepp så åkte den upp igen.

    Nya tag imorgon..

  17. #57
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    255
    Medlem#
    10863
    Man kanske skulle byta själva fjädern till ventilkolven då den inte verkar orka att trycka tillbaka kolven efter ett tag. Kan ju vara metallspån eller något annat som får kolven att kärva också. Hittar dock ingen fjäder...
    SAAB Vector 2.0t M02

  18. #58
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    255
    Medlem#
    10863
    Fått ut kolven för avlastningventilen nu men nu är min fundering om hålet i kolven ska ligga mot eller från oljepumpen?

  19. #59
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    255
    Medlem#
    10863
    Blir inte riktigt klok på bilen.

    Nu har vi haft ut kolven för avlastningsventilen till oljepumpen och rengjort och efter en biltur på 3 mil så ville ändå oljetryckslampan tändas under 900 rpm.

    Kylsystemet har hunnit lufta sig ett helt expansionskärl så ska fylla på igen när bilen kallnat.

    Misstänker även att jag kan ha monterar fel sorts grenrörspackning till insuget då jag tydligen beställde packningar för både helt och delat grenrör (jag har helt men packningarna kom omärkta) och hålen för dessa packningar skiljer sig åt då hålen för packningen till det delade grenröret har rektangulära hål medans packningen för det hela grenröret har formen av ett upp och nervänt T. Den här biten ska jag inspektera så fort bilen kallnat.

    Bilen vill även inte riktigt hoppa igång vid första starten utan tvekar lite och när den sedan kommer mot 1000 rpm så börjar den tappa kraft och kompenserar med att smårusa (hoppar mellan 700-1400 rpm cirkus).

    När jag stängde av bilen och startade en andra gång kort efter så gick den som den skulle.

  20. #60
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    255
    Medlem#
    10863
    Fyllde på kylarvätska efter första turens luftning och drog ut på en ny tur. Denna gång gick bilen/motorn bättre och vi kunde stanna på tomgång efter första milen utan en tillstymmelse till varning för oljetrycket.

    Vi tog en längre tur och vid andra rondellen som kom så tändes oljetryckslampan igen så vi vände och körde tillbaka. När vi väl kom ner till ”byn” efter en del mjukare körning och mycket motorbromsande så provade jag åter friväxla och ingen varning för lågt oljetryck uppstod. Vi stannade och lyssnade på tomgång en stund och allt lät bra.

    Sedan så drog vi iväg med lite mer varv ca 200 meter och frikopplade och då varnade bilen direkt för lågt oljetryck. Tycker även att motorn ibland när den kommer precis under 1000 rpm tappar något värde och åker ner till runt 600 rpm för att sedan oljevarningslampan börjar lysa och bilen direkt efter går upp på normala 825 rpm men då med bibehållen tänd lampa för lågt oljetryck.

    Ska låta bilen kallna lite och så ska vi se över packningen till insugets grenrör för bilen beter sig precis som att det fortfarande finns en tjuvluftskälla...

Liknande ämnen

  1. Kan någon göra en FAQ på topplockspackningsbyte B2x4
    Av JollyRoger i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-02-20, 23:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •