Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 30 av 30

Ämne: Bygga om till ODB2 Saab 9000

  1. #21
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2015
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    51
    Medlem#
    -
    Då har jag kollat säkringen och den var kass så satte i en ny och då startade Tech2 (utan cig kabeln i) Fortfarande får jag dock ingen kontakt med något av bilens system.

    Vad återstår att göra, skulle det möjligtvis hjälpa om jag satte i bilens original edu? Skulle det hjälpa om jag bytte och provade med en annan ECU som jag har?
    Detta har kanske inget med uppkopplingen mot bilens system att göra?

    Kan felet ligga i adaptern på tech2? Jag får kanske helt enkelt försöka hitta en verkstad som har en tech2 och prova den vägen. Det blir bara så dyrt om man skall
    åka till verkstad för att konstatera samma sak, att inte tech2 fungerar då heller.

    Hursomhelst är jag tacksam för alla förslag på nästa steg i felsökningen.

    En annan sak, för att undvika att tända srs lampan på en annan bil framöver om man byter tex instrumenthus eller edu, vad är det korrekta förfarandet och
    vad skall man inte göra.
    Tack!

  2. #22
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Har du kört självtest på Tech2:an?

    Prova att koppla ur ACC:n (och fortsätt med ABS och Trionic om det inte räcker), eftersom de kan störa K-linan (som ligger på pinne 1). Det kan också vara avbrott eller kortis någonstans (på framför allt pinne 1 - övriga pinnar slår typiskt bara ut en enhet), den enklaste kontrollen är att mäta om kabeln på pinne 1 har kontakt till ACC:n motsvarande pinne.

    Procedur för at undvika SRS-problem när man håller på med kretsen på säkring 13, koppla ur batteriet och plocka ur säkring 4. Prova att allt annat fungerar, speciellt dörrindikeringarna eftersom de ligger på samma kontaktdon, innan du stoppar tillbaka säkring 4.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  3. #23
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2015
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    51
    Medlem#
    -
    Ok, tack. Hur menar du att koppla ur ACC?
    Ska jag koppla ur kabeln från diagnosuttaget som går till ACC eller ska jag koppla bort ACC via säkringen?
    Jag trodde inte det gick att få kontakt med något av bilens system om inte alla fungerade.
    Man kan alltså teoretiskt sätt koppla bort Trionic, acc, abs och ändå få kontakt med srs?

  4. #24
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    In slå av sakerna, utan koppla ur resp enheter.

    De går inte att koppla ur K-linan (pin 1) till ACC vid diagnosutaget. Den andra ledningen som går direkt til ACC:n (select) är troligen inte problemet.

    Teorin är alltså att en av enheterna sabbar K-ledningen., den delas av alla enheterna.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  5. #25
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2015
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    51
    Medlem#
    -
    Ok, kan jag koppla ur genom att ta säkringarna till abs,acc,edu eller måste jag göra på annat sätt?

  6. #26
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Koppla ur respektive enheters kontakter, dvs. för ACC dra ut enheten och koppla ur dess kontakter.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  7. #27
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2015
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    51
    Medlem#
    -
    Ok, tack!

  8. #28
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2015
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    51
    Medlem#
    -
    Nu har ja testat att koppla ur abs,srs,ecc,edu och testat med var och en urkopplad men tech2 får inte kontakt.
    Vad återstår att göra? Tänkte att jag skulle försöka att köra summer på ledningarna från uttaget och se ifall det är ett brott.
    Är alla enheterna fristående eller går allt till ECU handsken? Tänkte också prova en annan ECU. Sen finns väl inget mer att göra. En tanke jag har är att hitta någon som också har en 95 års modell och försöka koppla in tech2 för att se om felet är i tech2 eller i min bil.
    Några andra tips?

  9. #29
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Alla enheterna du kan köra via diagnosuttaget går direkt dit, pin 1 (K-line) är gemensam för alla enheter (dvs. parallelkopplad), övriga (select) går bara till unika pinnar för varje enhet och delas inte.

    Så det är framför allt pin 1 som behöver kollas upp.

    Om du har elstolar går diagnosen även dit:

    1 K-line
    2 System select: EDU
    3 System select: ACC
    4 System select: ABS
    5 System select: Vänster stol med minne
    6 System select: Höger stol med minne
    7 ej ansluten
    8 System select: SRS
    9 +30
    10 Gnd

    Annars är det kanske dags att kolla upp Tech2:an.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  10. #30
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2015
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    51
    Medlem#
    -
    Ok, jag hänger inte riktigt med, vad är K-line?
    Om allt är parallelkopplat till pin 1 varför finns då övriga pins? Jäkla dum fråga kanske, men...
    Jag har inte elstolar i min.
    Min VSS är bortprogrammerad och larmet/centrallåset fungerar inte som det ska.
    Kan VSS och larm på något sätt påverka att tech2 inte får kontakt? Jag har kört summer från diagnosuttaget till alla enheter och det finns kontakt till alla.
    Tech2 i sig fungerar på mina andra tre 9000, isf skulle det vara adaptern som är kass?
    Tänkte prova koppla upp på en annan 95:a som en kille i närheten har. Går inte det så är det väl adaptern som är felet.

Liknande ämnen

  1. Bygga coilovers till saab 9000 CS
    Av baze881116 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2016-03-12, 02:57
  2. Saab 9000 92-94 med tcs, bygga till on/off knapp tcs!!!
    Av pallander i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-05-03, 01:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •