Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 53 av 53

Ämne: Saab CabrioChallenge 2020 - Dalarna. Bilder+film+panorama

  1. #41
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    Fortsättning av Saab CabrioChallenge 2020.






































    Vid börjar att närma oss slutmålet.












    "Made in trollhättan by trolls" är en världskänd slogan. Nu vet jag var trollen bor också. ;-]





















    Vid fyratiden på eftermiddagen ankom vi till slutmålet för resan, Garpenbergs slott.





















    Fortsättning följer.

    4 användare gillar detta inlägg


    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  2. #42
    Grundladd KarlZs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Vårsta
    Inlägg
    108
    Medlem#
    7779
    Den där vägsnutten strax efter glasspausen var verkligen ett guldkorn, jag körde samma väg både på söndagen och även på måndagen när jag styrde hemåt från Dalarna.... =D

    1 användare gillar detta inlägg


    Nuvarande: 99 T16 -75 - Projekttråd | 900 T16 Cab -92 | GMC Sierra Denali 3.0 Duramax -21 | BMW R1200R -08

    Tidigare: ng9-5 2.0T xwd -11 | 99 T16 -70 | 9-3 TiD -07 | 9000 CSE 2.3t -95 | 9000 CC 2.0T -90 | 9000 CC 2.0i -92 | MB 240D -73

  3. #43
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    Interaktivt panorama nummer två.

    Från lördag morgon. Klicka på bild eller länk, panorera och zooma.



    http://www.mioh.se/media/scc2020/360panorama2/

    6 användare gillar detta inlägg


    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  4. #44
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 866
    Medlem#
    4458
    Snyggt!
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  5. #45
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    Dags för en fortsättning av cabriolet-äventyret. Blev tyvärr bara en bild upplagd i februari, men jag hoppas fortfarande vara klar med bilderna från 2020 innan vi kör Saab CabrioChallenge 2021. :-]


    Berättelsen fortsätter med bilder från Garpenbergs slott. Efter många timmar på de härligt varma solbelysta vägarna var det skönt med lite sval dryck i skuggan under de stora ekarna.










    Några timmar senare. Efter bad i sjön, promenad runt ägorna eller kanske bara lite enkel vila, så närmade det sig middagen.



    Men innan middagen så fick deltagarna, även detta år, ställa upp sig för det traditionella gruppfotot. För omväxlings skull så stod fotografen detta år med båda fötterna på marken. ;-]


    http://www.mioh.se/media/scc2020/SCC...ott_mioh03.jpg



    Ett 360 graders interaktivt panorama från Garpenbergs Slott. Klicka på bild eller länk, zooma och panorera. :-]



    http://www.mioh.se/media/scc2020/360panorama/































    Kvällens meny.



    Middagen började med finfin förrätts-firre.



    Dags för middagens huvudrätt. Alternativt supéns huvudrätt då klockan var strax innan 20 när vi åt fisken och nu var klockan efter 20. Inte så viktigt vad måltiden kallades. Maten smakade riktigt bra oavsett. Men framförallt så var sällskapet det bästa man kunde önska sig.






    När maten var äten, quiz-vinnare hade korats, tal hållits och arrangörer för 2021 hade presenterat sig så var det dags förflytta sig till salongen för att där, om man så ville, få sig lite kaffe. Slottet är fantastiskt fint inrett. Små detaljer här och där som förhöjer stämningen. Lite "Fantomen på Operan"-känsla här och var.















    Saab, Saturnus, Jupiter och Saab.






    Effektfullt, men när bilderna började se ut så här så var det dags att lägga sig redan för en stund sedan. ;-]









    Detta var lördagens sista 29 bilder, plus en bildsmiley. Finns några bilder från söndagen också så fortsättning följer så småningom. :-]

    6 användare gillar detta inlägg


    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  6. #46
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    Söndag morgon sken solen lika fint som dagen innan och jag passade på att dokumentera våra bilar medan de flesta deltagarna inmundigade sin frukost.























































    Efter frukost så fick vi en corona-anpassad guidning av slottet och dess fascinerande historia. Från Gustav Vasa, vidare till bland annat familjen Funck, Carl von Linné och släkten Cornelius. Men framförallt fick vi höra om gruvorna och hur dessa påverkat området under årtusenden.






    Ett av slottets rum innehöll denna överraskning i form av klassisk musik från förra årtusendet.









    Kameror av något äldre modell än den jag använde för att dokumentera helgen.


















    Max antal bilder i ett inlägg uppnåtts. Fortsättning följer i nästa inlägg. :-]

    3 användare gillar detta inlägg


    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  7. #47
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    Dags att gå ner och se vad som finns i källaren.



    En styck mysig underjordisk matsal.









    Guidningen av slottet genomfördes utan att vår guide John Sandh, det vill säga slottsherren själv, använde fraser såsom ”Grandburdle you strill coffhoyting on no inhistians ever clicksiffs!”, ”Hoy is sterning so?” eller ”extravulcing”. När rundturen var avklarad så var det bara en punkt kvar på programmet för Saab CabrioChallenge 2020, avsked. När arrangörerna tackat alla deltagare och alla deltagare tackat arrangörerna så var det var dags att ta farväl för denna gång och försiktigt köra hemåt.









    Lågt formationsflygande Saabar på väg till hemmabasen.
    "Roteetta" samma som formationsflygningen under Saab CabrioChallenge 2018, men "rotetvåa" är ny. http://www.mioh.se/media/scc2018/SCC2018_mioh009.jpg



    Dalarna, ett otroligt vackert landskap.






    Efter många bilder, några panoraman och en musikvideo så avslutar jag nu min berättelse om Saab CabrioChallenge 2020 med denna bild på en blå Saab og900 huv. En bild som jag utan JSN's tidigare uppmuntran troligen inte hade postat.

    Jag vill passa på att återigen tacka arrangörerna, men även alla deltagare, för en fantastisk helg! I sann Saabanda och i soligt väder så fick vi alla se delar av landskapet som låg utanför de klassiska turiststråken. Men framförallt så fick vi ännu en gång träffa, om än på behörigt avstånd, världens bästa och trevligaste människor!

    ...och där nåddes 30 bilder igen. ;-]

    6 användare gillar detta inlägg


    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  8. #48
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    8163

    Tack för att vi fått följa med på denna resa! Ser redan fram mot nästa

  9. #49
    Grundladd KarlZs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Vårsta
    Inlägg
    108
    Medlem#
    7779
    Jag minns särskilt hur vi var ett gäng som satt ute på stentrappan framför slottet en bra stund in på natten, inte en mygga och lagom svalt efter en varm dag...

    Kan jag få besvära om att få sista bilden i näst sista inlägget i bättre upplösning?
    Nuvarande: 99 T16 -75 - Projekttråd | 900 T16 Cab -92 | GMC Sierra Denali 3.0 Duramax -21 | BMW R1200R -08

    Tidigare: ng9-5 2.0T xwd -11 | 99 T16 -70 | 9-3 TiD -07 | 9000 CSE 2.3t -95 | 9000 CC 2.0T -90 | 9000 CC 2.0i -92 | MB 240D -73

  10. #50
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    Självklart får du besvära om en lite bättre upplösning.

    Nyredigerad bild i gammal upplösning. Om någon upplever skärpan och vissa detaljer märkliga så beror det på att bilden togs genom ett av slottets fönster.


    1920x1080 http://www.mioh.se/media/scc2020/SCC..._1920x1080.jpg

    1920x1200 http://www.mioh.se/media/scc2020/SCC..._1920x1200.jpg

    3840x2160 4K http://www.mioh.se/media/scc2020/SCC..._3840x2160.jpg

    4467x2978 http://www.mioh.se/media/scc2020/SCC..._4467x2978.jpg

    PM skickat med länk till bilder med osuddad registreringsskylt. Var väldigt nära att denna bild "315" aldrig publicerades. Faktum är att den från början gallrades bort, vilket betyder att den egentligen skulle blivit liggandes på hårddisken tillsammans med de tiotusentals andra bilderna på Saabar som aldrig blivit publicerade.

    Vi kan faktiskt till stor del tacka forumets gräns på max 30 bilder i ett inlägg för att bilden ändå valdes ut, redigerades och publicerades. Det var nämligen så att när jag postade bilderna från rundvandringen inne i slottet så ville jag avsluta det inlägget med en bilbild. Då gärna bild med en bil som jag visste att ägaren skulle se. Valde då att lägga till den här bilden och är nu väldigt glad att jag gjorde det. Jag har väldigt dålig koll på hur många av deltagarna från träffen som sett/ser bilderna från träffarna, men några vet jag ju vilka de är här på forumet.

    1 användare gillar detta inlägg


    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  11. #51
    Grundladd KarlZs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Vårsta
    Inlägg
    108
    Medlem#
    7779
    Citat Ursprungligen postat av mioh Visa inlägg
    Då gärna bild med en bil som jag visste att ägaren skulle se.

    ......

    Jag har väldigt dålig koll på hur många av deltagarna från träffen som sett/ser bilderna från träffarna, men några vet jag ju vilka de är här på forumet.

    Mycket trevligt val av bild...
    Nuvarande: 99 T16 -75 - Projekttråd | 900 T16 Cab -92 | GMC Sierra Denali 3.0 Duramax -21 | BMW R1200R -08

    Tidigare: ng9-5 2.0T xwd -11 | 99 T16 -70 | 9-3 TiD -07 | 9000 CSE 2.3t -95 | 9000 CC 2.0T -90 | 9000 CC 2.0i -92 | MB 240D -73

  12. #52
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    Tack vare Hjelle så finns träffen nu beskriven på engelska hos SaabsUnited.

    https://www.saabsunited.com/2021/03/...0-dalarna.html
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  13. #53
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    En pytteliten uppdatering. När jag zippade ihop alla bilderna som jag skulle skicka till Hjelle så upptäckte jag att jag redigerat ett panorama som jag missat lägga upp här.

    Garpenbergs Castle at night. Klicka på bild eller länk för lite större version.


    http://www.mioh.se/media/scc2020/SCC...ott_mioh04.jpg

    Tror att detta var alla mina bilder från Saab CabrioChallenge 2020 och jag kan nu konstatera att till 2021 måste jag se till att skaffa en till extern hårddisk att lagra bilder på. Av "foto-hårddiskens" 4TB är det nu bara 19,2GB ledigt. Bilderna från vår CabrioChallenge 2020 tar upp 44,7GB. Att försöka minska antalet tagna bilder till knappt hälften nästa gång är nog inget alternativ i mitt avtryckarberoende fall.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

Liknande ämnen

  1. Svar: 22
    Senaste inlägg: 2020-08-24, 20:28
  2. Svar: 15
    Senaste inlägg: 2019-02-04, 21:02
  3. Svar: 96
    Senaste inlägg: 2011-10-10, 22:18
  4. Svar: 141
    Senaste inlägg: 2010-09-05, 14:52
  5. Saab Cabriochallenge 2009 i bilder
    Av mioh i forum Allmänt
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2010-01-23, 00:04

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •