Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 53

Ämne: Saab CabrioChallenge 2020 - Dalarna. Bilder+film+panorama

  1. #21
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    Fortsättning på Saab CabrioChallenge 2020.

    Arton sekunder efter föregående bild togs denna. Fantastisk fin och kurvig väg vid/genom Malingarna.









    Fortsatte norrut mot nästa etappmål.


















    Västerdalälven passerad.






    Dags åter igen att passera över Västerdalälven.






    Vi kommer om en stund att att passera över Västerdalälven igen. Då på den röda träbron i höjd med Floda kyrka.


















    Kyrkbron (även kallad Floda Kyrkälvbro) är med sina 158 meters spännvidd den längsta trähängbron för biltrafik i Sverige. Med tanke på dess kapacitet så förstår jag varför de inte ses längs de större motorvägarna här i landet.









    Vid många av våra tidigare Saab CabrioChallenges så har vi lyckats att skapa kaos och oreda vid olika kyrkor då vi tagit upp alla lediga parkeringsplatser och även andra parkeringsmöjligheter. I år ställde vi till det för ytterligare en ortsbefolkning genom att lägga beslag på Kyrkbron. Det tog en stund att få över våra 25 cabrioleter. (Vi hjälpte några bilar att komma över mellan våra, men det fanns dom som valde att ta omvägen istället.)






    Roadbooksläsning och kaosskapandeplanering inför nästa deletapp.






    Fortsättning följer.

    7 användare gillar detta inlägg


    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  2. #22
    Individuell mappning sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    7 006
    Medlem#
    4706
    Snygga välkomponerade foton som vanligt!

  3. #23
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 466
    Medlem#
    5129
    Märks att du funderat en del för att få "rätt" bilder.
    När jag väl tar bilder, men oftast (alltid) med mobilen så brukar jag oxå försöka anpassa avstånd i verkligheten istället för att använda zoom etc. ( Men på min amatör nivå).

    Tacksam för att du fortsätter att ta bilder och lägga upp de här.

    Vid en närmare granskning av huset så ser även jag att det faktiskt håller på att renoveras, glädjande.
    Senast redigerat av Loffe den 2021-01-05 klockan 21:22.
    Till mitt garage: Garaget

  4. #24
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 263
    Medlem#
    6770
    Mioh’s känsla för objekt fångar detaljer överallt. Huset som nämns och har en sorglig utsida, det är fd posthuset i Sörvik/Ludvika byggt för mer än 100 år sedan. Välkänt landmärke för den omfattande trafiken mellan Mälardalen/Sälen på vintrarna.
    Det genomgår en långsam renovering där insidan är mycket trevligare än utsidan. Just nu är ägaren oense med myndigheter om vilken fasad huset ska få. Plåt versus puts är frågan.

    1 användare gillar detta inlägg



  5. #25
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    Tack för alla snälla ord. Alltid roligt när bilderna uppskattas.

    Om vi i bilen från början ser till att ta "rätt" bilder under träffarna så blir mitt sorteringsarbete efteråt mycket enklare. Dock är det ju svårt att veta att bilden just taget bakåt på den blå Viggen efter fem minuters körning ser tråkig ut jämfört med bilden tagen en kvart senare. Samtidigt är ju bilarna bara en del i en bild. Jag vill ju få med den varierade miljön och naturen tillsammans med bilarna. Sedan så vet jag inte om bilden som just togs hade skakoskärpa eller något oönskat föremål mellan kameran och objektet, så extra "reservbilder" tas ofta. Finns måååånga bilder med bland annat vindrutetorkare från våra CabrioChallenges. ;-]

    Lite kuriosa. Jag brukar generellt säga att av mig tio tagna bilder på bankörningar så blir en dålig, åtta ok och en bra nog för att bli redigerad och publicerad. Brukar vara ungefär samma på träffar. Ibland tar jag med några av de som är ok för att "få ihop berättelsen", samtidigt som jag kan välja bort några bra bilder då de är "likadana" som någon redan utvald. Räknade nu och kom fram till att på SCC2020 så har jag under fredagen och lördagen slutligen valt ut två av tio bilder om panoramorna räknas med. (Söndagen har jag inte börjat gallra än.). När det gäller variationen av bilarna så gör vi så gott vi kan i bilen redan under träffen för att få variation. Oftast går det bra och när en parkering lämnas är det "nya" bilar både framför och bakom oss. Det här med sortering av bilderna kan faktiskt ta orimligt lång tid ibland. Denna gången så slutade jag faktiskt att sortera innan jag var helt 100 procent klar då jag ville börja redigera och publicera. Har plockat bort några och lagt till någon under redigeringens gång. Risken annars var ju att jag än idag hade suttit och sorterat bland bilderna utan att ha börjat redigerat något.


    Nog med text, nu fler bilder.

    Samma vackra blå Viggen som nämndes i texten ovan.









    Fotografering av fotande fotograf.






    Pandemianpassad souvenirbutik fanns vid brofästet. Inga problem med trängsel där inte.


















    När bilarna tog paus passade passagerarna på att sträcka på benen.



    Efter att alla lugnt och säkert tagit sig över bron rullade vi vidare mot nya vyer och äventyr.


















    Ni som varit med ett tag vet att arrangörerna under årens lopp skickat upp mig i kranar, stegar, grävskopor, skylift (då den stora oljecisternen visst hade rivits), berg och sluttningar. Har dessutom fått klättrat på butiks- och lastbilstak med mera för att kunna ta "årets gruppbild". Jag säger aldrig nej till arrangörernas idéer men denna gång anade jag lite oråd när jag såg i vilket skick helikoptern var i...



























    Bilden med skylten som pekar ut var skogen finns får avsluta denna omgång med bilder. :-]

    5 användare gillar detta inlägg


    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  6. #26
    Grundladd KarlZs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Vårsta
    Inlägg
    108
    Medlem#
    7779
    Jag instämmer i kören med hejarop för fina bilder, inte minst för att det väcker ens egna minnen från en av sommarens bästa helger...
    Nuvarande: 99 T16 -75 - Projekttråd | 900 T16 Cab -92 | GMC Sierra Denali 3.0 Duramax -21 | BMW R1200R -08

    Tidigare: ng9-5 2.0T xwd -11 | 99 T16 -70 | 9-3 TiD -07 | 9000 CSE 2.3t -95 | 9000 CC 2.0T -90 | 9000 CC 2.0i -92 | MB 240D -73

  7. #27
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    Dags för fortsättning av reseberättelsen.

    Vid tolvtiden på dagen rullade vi in i Falun där lunch stod på schemat.



    När vi i Falun plötsligt mötte en T-Ford från 1926 så kändes min "gamla 900 cabriolet" riktigt modern och ny i jämförelse. :-]






    Parkeringsdags vid Falu garnison inför lunchen. Bilarna parkerades i sann militär/turboklubbs-precision med hjälp av den fantastiska hjälpen på plats.





















    I bakgrunden markan där lunchen åts.












    Mätta och fortfarande minst lika glada så rullade ut från det gamla regementsområdet. Ett par dalahästar i för platsen rätt färgteckning.















    Här fick alla i vårt sällskap svänga höger. Mindre tur hade ett par gamla Oplar, en nyare Kia och ett gäng bilar från Volkswagengruppen som behövde svänga åt vänster. ;-)






    Otroligt vacker, kuperad och kurvig väg.


















    Det var dagens bilder. Fler kommer. :-]

    6 användare gillar detta inlägg


    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  8. #28
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    8163
    Roliga vägar ni verka ha valt

  9. #29
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    Roliga vägar var en konsekvens av att arrangörerna denna gången hade riktigt bra lokalkännedom. Detta år liksom även tidigare år, fast då på helt andra platser i Sverige. Genom att arrangörskapet byts från år till år eller så blir lokalkännedomen lika bra gång efter gång oavsett var vi kör i landet.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  10. #30
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    193
    Hej!

    Magiska bilder, tack!

    /P Lisa

  11. #31
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    Tack! Dags för en fortsättning längs en tydligt populär cruisingväg.

    Först en frågesport. Till vems hem är vi på väg?
    För tio poäng: Vi lämnade efter frukosten en villa i Gladtjärn, för att efter lunch resa mot en inspirerande gård.



    För åtta poäng: Författaren Vilhelm Moberg skrev böcker om långväga resa till Amerika. Våra sökta personer är dock mest kända för sina verk där hemmet är centralt.



    För sex poäng: Hemmet vi ska besöka är liksom de flesta grannhusen rödmålat och har vita knutar. Dock så är det framförallt insidan som gjort hemmet världskänt.



    För fyra poäng: Den lilla stugan i Sundborn fick paret av Karins (frun i huset) far 1888. Denna inredde hon i en järv, modern och personlig stil som hennes make målade av i sina tavlor.



    För två poäng: Vi har nu anlänt till den världskända gård vars hem och familj (de fick åtta barn) odödliggjordes genom de akvarelltavlor som Carl, en av Sveriges mest folkkära konstnärer, målade. (Flaggstången står intill själva gården.)



    Rätt svar från både dressin och förstaklass på tio poäng! Karin och Carl Larsson. Carl Larsson-gården i Sundborn, Lilla Hyttnäs. (Jag har inte sett "På spåret" senaste åren, så dressinen kanske inte finns kvar?)



    Det var fullt på parkeringarna vid Carl Larson-gården redan innan vi rullade in i Sundborn, så tyvärr blev det inte något titt inne i huset denna gång.



























    Helt nylagd asfalt träffen till ära.





















    Strax efter tvåtiden rullade vi in i "live a long time" kommun.






    Vackert väder, varm luft, fin väg, underbar natur och nedcabbat körning i goda vänners lag på väg till ett glass-stopp. Kan det bli bättre?



    Det var denna laddning med bilder. Nästa gång blir det nedcabbad cruising på vattnet.

    6 användare gillar detta inlägg


    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  12. #32
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    8163
    Av någon underlig anledning blir jag lika glad varje gång jag ser luftintaget till kupeluften på en og900 :-S
    Det är något väldigt speciellt med det luftintaget!
    /Johan

  13. #33
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 466
    Medlem#
    5129
    Fina bilder och stiligt av Saabarna att de håller ut när det kommer gående.
    Till mitt garage: Garaget

  14. #34
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    Tack Loffe. Jag säger inte att förare av Saabcabrioleter är äldre än andra (även om det kanske är så), men de flesta verkar ha både mer kunskap och erfarenhet än gemene bilist när det gäller landsvägskörning.


    Citat Ursprungligen postat av JSN Visa inlägg
    Av någon underlig anledning blir jag lika glad varje gång jag ser luftintaget till kupeluften på en og900
    /Johan
    Om jag lyckats göra en enda person glad på något sätt så känns min dag meningsfull.

    Saab CabrioChallenge 2020 OG900 Kupéluftsintag JSN-Edition.




    Finns givetvis även i 4K-upplösning.
    http://www.mioh.se/media/scc2020/SCC...ss_mioh_4k.jpg

    7 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av mioh den 2021-01-21 klockan 15:41.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  15. #35
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    8163
    HAHAHA!
    Luftintaget näst längst upp till vänster är nog favoriten
    /Johan

  16. #36
    Individuell mappning sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    7 006
    Medlem#
    4706
    Äntligen lite foton på en mörkblå og900, alldeles för lite av den varan

  17. #37
    STCS Styrelse
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Götene
    Inlägg
    684
    Medlem#
    116
    Återigen dags för "Man med kamera som tar vackra bilder på Saabar" Helt underbart.

    Ha det gött, Sven
    VVFB (Våga vägra facebook)
    99 Turbo 1980, 900 Aero 1984, 9000 A50 2,0t 1997, 9000 A50 225 1998, 9000 A50 225 1998, 9000 A50 225 1998, 9000 Classic 2,3t 1998, 9-3 SC 1,8t 2007

  18. #38
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 334
    Medlem#
    8644
    Fantastiska bilder! Lite kul är att jag ser att ni passerade mitt hus som är utanför bild med bara en meter eller två!

    Tråkigt nog hade jag själv inte möjligheten att delta med cabben, och ej heller vika ut brassestolen på gräsmattan och glo på karavanen

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  19. #39
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 263
    Medlem#
    6770
    Citat Ursprungligen postat av Echonator Visa inlägg
    Fantastiska bilder! Lite kul är att jag ser att ni passerade mitt hus som är utanför bild med bara en meter eller två!

    Tråkigt nog hade jag själv inte möjligheten att delta med cabben, och ej heller vika ut brassestolen på gräsmattan och glo på karavanen
    Jag noterade att du saknades på gården när vi åkte förbi vid hos dig. Ni får satsa på CC-21 och se resan från bilsätena i cabben istället

  20. #40
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    Citat Ursprungligen postat av JSN Visa inlägg
    HAHAHA!
    Luftintaget näst längst upp till vänster är nog favoriten
    /Johan
    :-]

    Citat Ursprungligen postat av sportsedan Visa inlägg
    Äntligen lite foton på en mörkblå og900, alldeles för lite av den varan
    Kompenserar för Saab CabrioChallenge 2019 då den inte kom med på en enda bild. ;-]

    Citat Ursprungligen postat av Sven Visa inlägg
    Återigen dags för "Man med kamera som tar vackra bilder på Saabar" Helt underbart.

    Ha det gött, Sven
    Tack! :-]

    Citat Ursprungligen postat av Echonator Visa inlägg
    Fantastiska bilder! Lite kul är att jag ser att ni passerade mitt hus som är utanför bild med bara en meter eller två!

    Tråkigt nog hade jag själv inte möjligheten att delta med cabben, och ej heller vika ut brassestolen på gräsmattan och glo på karavanen
    Kollade igenom mina bilder en extra gång men det fanns ingen närmare än de jag redan lagt ut. Du får sätta ut en stor skylt med texten "Fota här mioh!" nästa gång. ;-]


    Dags att rulla vidare mot glassen.






    När vi närmade oss Torsång så sågs många slags nedcabbade färdmedel på vattnet.



    Dalälvens egna version av Miami Vice. :-]



























    Stora Skredvi kyrka. Ett tydligt landmärke som talade om att det var nu bara 600 meter kvar till den efterlängtade glassen.



    Glassdags på Kulinariet. Mycket efterlängtad paus efter alla fina mil i sol och värme.



    Dags för sista etappen mot slutmålet.









    Dags för dagens mest utmanande väg. Anstahyttan - Näs kungsgård. En väg jag gärna åkt 50 gånger om på för att få med alla bilar som förstabil bakåt på både bild och film. :-]




































    Länk till filmen med videosnuttarna från denna sträckan en gång till om någon missat den. :-]



    https://youtu.be/0X6pSPoZVjk


    Fortsättning av kurvig och kuperad väg i nästa uppdatering. :-]

    4 användare gillar detta inlägg


    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

Liknande ämnen

  1. Svar: 22
    Senaste inlägg: 2020-08-24, 20:28
  2. Svar: 15
    Senaste inlägg: 2019-02-04, 21:02
  3. Svar: 96
    Senaste inlägg: 2011-10-10, 22:18
  4. Svar: 141
    Senaste inlägg: 2010-09-05, 14:52
  5. Saab Cabriochallenge 2009 i bilder
    Av mioh i forum Allmänt
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2010-01-23, 00:04

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •