Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Motor seg att dra runt vid start OG9-5

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    255
    Medlem#
    10863

    Motor seg att dra runt vid start OG9-5

    Tjena,

    Har en 9-5a 2.0t från 02 som har ett intermittent problem som rör starter vanligen vid kallstart men även i sällsynta fall när motorn är halvvarm fast då i mindre skala.

    Ibland när jag ska starta motorn så låter det som att motorn stöter på motstånd i första snurren följt av en kortare uppehåll och sedan följer två till tre snabbare snurrningar varpå motorn tänds. När detta sker så låter det som att motorn för en stund går på 3 cylindrar och går skakigt tills det att den hittar rätt och börjar gå renare på samtliga cylindrar (några små misständningar kan kännas som mest). När motorn väl startar rent så går första snurren lite segare följt av 3 snabba vevningar och motorn hoppar igång utan några problem och går fint.

    Några enstaka gånger på senare tid så har motorn rent av ''nypt'' efter första snurren och efter några sekunders tystnad så börjar motorn sakta att dra runt sig tills den startar.

    Testade även relativt nyligen att köra runt motorn utan inkopplad bränslepump samt tändkassett (med stiften kvar i motorn) och då snurrar motorn som aldrig förr utan några som helst hinder och kan snurra på länge då batteriet fortfarande är i bra skick. Så fort jag däremot kopplar in allt så går motorn runt märkbart söligare (har den för övrigt alltid gjort dock tidigare utan startproblem)

    Sedan jag gick från 5w30 till 5w40 vid senaste oljebytet så blev jag även av med ventiltickande som också var intermittent men som nu är helt borta. motorn går rent och snyggt. värt att notera är att när motorn väl startar dåligt så gör den inte det lika kraftigt sedan oljebytet.

    Min fundering är som sagt varför motorn ibland inte vill gå runt/starta rent. Kan det vara en taskig ventil som kärvar (förmodligen avgasventil) vilket orsakar motståndet?

    Bilen tar även lite kylvätska men den kylvätskan tycks dyka upp på golvet bakom förarsätet (kommer från golvventilationen) och jag har provat att kontrollera kylvätskan i expansionskärlet på varm motor med motorn igång men där ses/känns inga tecken på en läckande topplockspackning.

    Vill gärna misstänka själva startmotorn men då den går som ett skott utan tändkassett och bränslepump så borde väl det tala emot den teorin? kompet bör väl vara detsamma då stiften fortfarande sitter i?

    Tändkassetten kanske kan vara en bov? Men en tändkassett brukar väl samtidigt inte uppföra sig så här? En vän (som bara hört min beskrivning) vill dock hävda att motorn baktänder. Jag däremot har inte köpt den teorin.

    En (eller två) dåliga ventiler kanske kan vara boven i dramat då den tjockare oljan (bättre oljetryck) fått bort både ventiltickande samt minskat symptomen avsevärt.

    Kamkedjan är även den original och senast den mättes så låg den på 18,5mm (19,25mm var maxlängd) så kedjan ligger ju inom spannet för byte.

    Vad tror ni mer SAAB-kunniga/erfarna om detta? Någon som känner igen problemet?

    /SAABniofem.
    SAAB Vector 2.0t M02

  2. #2
    Helt original Ukys avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Onsala
    Inlägg
    716
    Är Du absolut säker på att batteriet är friskt?
    Man kan mäta OK spänning och allt verkar bra
    tills man kör ett djupurladdningsprov och ser då
    att spänningen dippar för lågt ner.

    Jag hade problem med en bil och trodde det var
    batteriet men det var en polsko som inte var åtdragen...
    fd. STCS 262

    99GL, 900EMS, 2 x 900 T8, 2 x 9000 T16, NG 900T, 9-5 2.3t, 9-5 Aero, 9-5 3.0 V6 + diverse annat.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    255
    Medlem#
    10863
    Jag och en vän testade för någon månad sedan våra bilbatterier med en voltmätare. Mitt batteri låg på strax över 12V innan start och gick upp till 14V efter start. Batteriets indikator visar även grönt vilket borde tyda på att batteriet är friskt. Visst det är inte nytt men bör ej heller vara dåligt då jag som sagt drog runt motorn utan tändkassett och bränslepump länge utan att kraften på startmotorn dippade.

    Har visserligen en riktig batteriladdare så skulle kunna testa att omladda batteriet för att utesluta denna bit.
    SAAB Vector 2.0t M02

  4. #4
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 994
    Medlem#
    5849
    1. Batteriet
    2. Startmotorn.
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  5. #5
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 937
    Medlem#
    12120
    Jag måste ju bara fråga (fast det verkar dumt), är det på samma plats som det händer varje gång ?

    För jag har ju det ytterst märkliga problemet att när jag tankar vid en viss pump på en viss mack så gör min Aero så, beskrivningen på startmotorn låter precis likadant som för mej, men jag hör inga problem så fort motorn gått igång.

    Det är alltså fullt repeterbart, det blir så varje gång jag tankar där, men inte på andra platser, tankar jag min andra 9-5'a på samma plats är det inga problem.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 469
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av SAABniofem Visa inlägg
    Jag och en vän testade för någon månad sedan våra bilbatterier med en voltmätare. Mitt batteri låg på strax över 12V innan start och gick upp till 14V efter start. Batteriets indikator visar även grönt vilket borde tyda på att batteriet är friskt. Visst det är inte nytt men bör ej heller vara dåligt då jag som sagt drog runt motorn utan tändkassett och bränslepump länge utan att kraften på startmotorn dippade.

    Har visserligen en riktig batteriladdare så skulle kunna testa att omladda batteriet för att utesluta denna bit.
    Det intressanta är batterispänningen under start, d.v.s. medan startmotorn tuggar och batteriet belastas. Batterispänning före säger inget om hur kapabelt batteriet är att leverera hög ström (eftersom det då inte behöver jobba) och batterispänning efter start säger heller ingenting för då är det generatorn som sätter spänningen.

    Så be en kompis vrida om startnyckeln medan du läser av batterispänningen. Sjunker den under 10V har du ett kasst batteri.

    1 användare gillar detta inlägg



  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    255
    Medlem#
    10863
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Jag måste ju bara fråga (fast det verkar dumt), är det på samma plats som det händer varje gång ?

    För jag har ju det ytterst märkliga problemet att när jag tankar vid en viss pump på en viss mack så gör min Aero så, beskrivningen på startmotorn låter precis likadant som för mej, men jag hör inga problem så fort motorn gått igång.

    Det är alltså fullt repeterbart, det blir så varje gång jag tankar där, men inte på andra platser, tankar jag min andra 9-5'a på samma plats är det inga problem.
    Nej problemet är dels intermittent och dels oregelbundet. Det kan gå en vecka utan problem och sedan kan den starta konstigt en eller flera gånger på kort tid och sedan är bilen snäll igen. En annan gissning är att den även kan starta dåligt för att motorn trycker på med bränsle när bilen inte vill hoppa igång varpå den kan gå dåligt.

    Den startar som sagt inte lika illa nu med en tjockare olja hur nu det kan påverka. Möjligtvis om det skulle kunna röra sig om tjuvluft någonstans. Vissa dagar vill dock motorn gå hur fint som helst utan några tecken på dålig motorgång/prestanda.

    Jag brukar tanka min bil på samma ställe (Statoil) samt på samma pump (95 oktan) men jag kan inte se hur detta skulle kunna vara felet.

    Bränslepumpen byttes i våras och samma problem fanns innan som efter. Bränslefiltret byttes för några år sedan. Stiften byts regelbundet.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Det intressanta är batterispänningen under start, d.v.s. medan startmotorn tuggar och batteriet belastas. Batterispänning före säger inget om hur kapabelt batteriet är att leverera hög ström (eftersom det då inte behöver jobba) och batterispänning efter start säger heller ingenting för då är det generatorn som sätter spänningen.

    Så be en kompis vrida om startnyckeln medan du läser av batterispänningen. Sjunker den under 10V har du ett kasst batteri.
    Tack för tipset ska testa detta imorgon.
    SAAB Vector 2.0t M02

  8. #8
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 937
    Medlem#
    12120
    Alltså, det är precis när jag ska starta från den platsen det händer, sen när jag flyttat på bilen fungerar dne som vanligt.

    Mycket märkligt, men troligen inte relaterat till ditt problem då.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  9. #9
    Steg 1 Arne 2226s avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 236
    Medlem#
    2226
    Strax över 12V kan ju vara 12.01 eller 12.2V - så här säger tudor om batteriets laddning och urladdning.

    https://tudor.se/batterikunskap/batteriets-urladdning/

    Jag tror att ditt batteri behöver ses över, ett batteri med dåliga celler kan förklara en del av fenomenen du beskriver.

    Jag saknar i mina andra bilar voltmätaren som finns i 9000, lätt att se hur batteriet och generatorn mår..

    1 användare gillar detta inlägg


    /arne 2226
    95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|Brenderup LV1000B|Säker H -72
    Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

  10. #10
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 016
    Medlem#
    3471
    Kolla över kablarna som går mellan batteri och startmotor och batteri och jord. Det är vanligt förekommande att de oxiderar och då blir det högt motstånd. Jag fick byta kabelskor på min 03:a pga detta.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    255
    Medlem#
    10863
    Nu är jag rätt säker på att jag hittat felet. En havererad topplockspackning som där cylinder nr 1 tar in kylvätska (har haft kylarvätskeförbrukning i några år nu utan att ha lyckats hitta källan). Batteriet provade jag f.ö. mäta vid kallstart och volten gick ner till ca 10,94V så batteriet verkar inte vara helt kasst.

    Detta är förmodligen vad som skapat motståndet vid kallstart samt misständningarna som kan upplevas vid vissa kallstarter.

    Så nu blir det topplockspacknings- samt kamkedjebyte (har redan ett kamkedjekit + sträckare). Får ta och starta en ny tråd då detta trådämne verkar vara löst. Tack för alla tips iaf.

    1 användare gillar detta inlägg


    SAAB Vector 2.0t M02

Liknande ämnen

  1. Siljan runt 31/8 2019
    Av MathiasB i forum Norrland
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2019-08-20, 21:16
  2. Siljan runt 31/8
    Av MathiasB i forum Mälardalen
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2019-08-08, 19:51
  3. Köpråd 9-5 runt -05
    Av Björn W i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-02-08, 13:00
  4. [LÖST] Vibrerande runt 120 km/h? OG9-5
    Av 9-5 halmstad i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2008-09-26, 17:17
  5. [LÖST] Runt 1,bar börjar det hacka NG900
    Av AlexAlingsås i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2007-08-21, 03:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •