Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Laddtrycksproblem OG9-5

  1. #1

    Laddtrycksproblem OG9-5

    Hej!

    Igår så tappade helt plötsligt 9-5an laddtrycket och med det all ork efter att tidigare ha laddat bra. Med fullt gaspådrag så gick den upp i 4000 varv, men sedan orkade den inte öka varvtalet mer. Den nådde heller aldrig varvtalet för att växla upp. Med lättare pådrag eller lådan i manuellt läge så gick det att få upp farten, men det tog sin tid.

    Kopplade in Tech 2 och tog en tur. Trycket i tryckröret låg en bra bit under atmosfärtryck hela tiden. Med andra ord blev det en sugmotor och verkade även sakna grundladdtryck.

    Det var sent på kvällen så först idag så tog jag isär och kände på turbon för att se om den skurit och axeln fastnat. Först upplevde jag att den gick något trögt att vrida på, men den blev lättare och snurrar nu fritt igen. Om jag trycker axeln något uppåt när jag vrider så går den väldigt tungt, men trycker jag axeln nedåt eller inte alls så snurrar den lätt. Vet inte om det är normalt? Axiellt och radiellt spel är normalt (dvs nästan obefintligt).

    Hur som helst så satte jag ihop grejerna och tog en ny tur och nu laddar den på som vanligt. Fortsatte åka lite under dagen och allt verkar normalt. Problemet är att jag inte vet varför.

    Bypass-ventilen fungerar. Så fort den öppnar så sjunker trycket. Armen till wastegate går att röra på, kopplade däremot aldrig loss den från stången till klockan så vet inte hur lätt den går. Alla 4mm-slangar är nya. De grövre till magnetventilen till turboregleringen verkar vara i bra skick. Resistansen på magnetventilen var ca 7.9-8 Ohm så spolen verkar vara frisk. Manövrerar jag den från Tech 2 så låter den högt så den får sin drivsignal också.

    Vad kan det vara som ställde till det? Och varför går den nu utan att direkt ha gjort något alls? Funderar ju om det återkommer vid det minst lämpliga tillfället... Tankmätaren har betett sig lite skumt vid full tank men det tror jag är orelaterat. Fick den för lite bränsle? Pumpen kanske börjar bli slut, men det känns lite osannolikt.

    Några idéer?

    Inga felkoder var satta heller, varken i Trionic eller TCM.

    Saab 9-5 -05, 2.3t 185 Hk, automat
    Senast redigerat av turbo_erik_ den 2020-08-20 klockan 00:10. Anledning: Lade till att inga felkoder var satta

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 495
    Medlem#
    6973
    Det låter precis som att turbinaxeln inte rört sig. Jag tror felet kommer att komma igen. Lika bra att bunkra upp med en annan turbo inför ett kommande byte.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    Det kanske kan vara så att turbon börjar bli dålig. Bilen har gått 19000 mil och tidigare ägare visste inte om turbon var bytt någon gång. Däremot så glappar den inte mer än normalt.

    En bekant som är mekaniker berättade att en kollega haft liknande problem på en Volvo och då hade ett sotflaga lossnat och blockerat turbinen.

    Sedan jag lossade axeln så har bilen gått nästan 20 mil utan problem.

Liknande ämnen

  1. laddtrycksproblem
    Av spedy i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-06-14, 19:41
  2. Laddtrycksproblem
    Av Gulingen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-04-30, 00:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •