Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 27

Ämne: Nya kammar.. Fett?

  1. #1
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 223

    Nya kammar.. Fett?

    Nått speciellt att tänka på när man slänger i nya vassare kammar och nya tryckare?
    Hörde förr att man ska smörja in lager el nåt annat med fett på nya kammar..?
    Stämmer det? Har kört starten nu och det sprutar olja ur alla tryckarbrunnshål, lagerhål, och oljeretur (ny turbo också) så det verkar ju bra.
    Hur har ni andra gjort?
    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  2. #2
    Steg 5 RonnyOs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Alafors, GBG
    Inlägg
    5 074
    Kleta på lite fräsh olja på lagerytorna bara, allt som krävs.

    Är kammarna tillräckligt vassa så kommer bilen gå riktigt dåligt, eller inte starta alls om du inte har ett program anpassat för dem.
    Medlem #3851 - Ronny Olofsson
    9000 Aero -96 600 hk

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 223
    Citat Ursprungligen postat av RonnyO
    Kleta på lite fräsh olja på lagerytorna bara, allt som krävs.

    Är kammarna tillräckligt vassa så kommer bilen gå riktigt dåligt, eller inte starta alls om du inte har ett program anpassat för dem.
    Hur tror du att bilen kommer kommer gå med 265/9,6 kammar?
    Tänkte ju köra med den snart ju... o mappa lite senare.
    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    99
    jag körde min med 9,2 kammar och bilen gick men inte så bra kan man säga kammarna måste dessutom klockas in + rätt program krävs....

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 223
    Citat Ursprungligen postat av -AERO-
    jag körde min med 9,2 kammar och bilen gick men inte så bra kan man säga kammarna måste dessutom klockas in + rätt program krävs....
    Jo, att de måste klockas in för bästa prestanda vet jag ju.
    Men hur ska jag ta mig till Örebro då? Bor ju i STHLM...
    Frågan är om det kanske är mest bränsle som saknas, kanske kan prova att öka på det lite?
    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  6. #6
    Steg 5 RonnyOs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Alafors, GBG
    Inlägg
    5 074
    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Citat Ursprungligen postat av RonnyO
    Kleta på lite fräsh olja på lagerytorna bara, allt som krävs.

    Är kammarna tillräckligt vassa så kommer bilen gå riktigt dåligt, eller inte starta alls om du inte har ett program anpassat för dem.
    Hur tror du att bilen kommer kommer gå med 265/9,6 kammar?
    Tänkte ju köra med den snart ju... o mappa lite senare.
    M.V.H.
    Jag tror inte ens den startar.
    Fredrik som mappar? Var hos honnom nån timma innan och byt på platts. Snackar du med Marko kanske ni kan lösa klockningen oxo.

    Mvh Ronny
    Medlem #3851 - Ronny Olofsson
    9000 Aero -96 600 hk

  7. #7
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 603
    Jag har något i bakhuvudet jag hört att förr smorde man in kamaxlarna med någon speciell pasta som skulle smörja och slita in kammen.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 513
    Citat Ursprungligen postat av 9000CSE
    Jag har något i bakhuvudet jag hört att förr smorde man in kamaxlarna med någon speciell pasta som skulle smörja och slita in kammen.
    På den gamla goda tiden så kladdade man ofta, ja det var nästan lag på det, på molybdenpasta på kamnockarna på en ny kam för att det skulle bli bra inkört.

    Idag är det inte lika viktig då materialkvaliteten är högre vanligtvis samt att fjädertryck och ventilvikter är lägre. Men om man ska smeta på eller inte kan skilja från tillverkare till tillverkare.

    Idag är det sällan att kammar eller lyftare/tryckare går ned sig, förr var det nästan vardagsmat.


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 223
    Citat Ursprungligen postat av RonnyO
    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Citat Ursprungligen postat av RonnyO
    Kleta på lite fräsh olja på lagerytorna bara, allt som krävs.

    Är kammarna tillräckligt vassa så kommer bilen gå riktigt dåligt, eller inte starta alls om du inte har ett program anpassat för dem.
    Hur tror du att bilen kommer kommer gå med 265/9,6 kammar?
    Tänkte ju köra med den snart ju... o mappa lite senare.
    M.V.H.
    Jag tror inte ens den startar.
    Fredrik som mappar? Var hos honnom nån timma innan och byt på platts. Snackar du med Marko kanske ni kan lösa klockningen oxo.

    Mvh Ronny
    Jo, det blir ju Fredrik antar jag.
    Köpte ju kammar och V-fjädrar av honom och har ju MapTun program idag så..
    Men hur jag ska göra nu vet jag ju inte..
    Jag ser två alternativ, 1) Montera i standardkammar sålängre.
    2) få en box skickad med programvara så att jag kan köra bilen.
    Ville ju helst "köra in" kammarna/tryckarna m.m. m.m. innan mappningen men det kanske jag kan glömma.
    Får försöka få tag på Fredrik senare idag.
    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 252
    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Men hur jag ska göra nu vet jag ju inte..
    Jag ser två alternativ, 1) Montera i standardkammar sålängre.
    2) få en box skickad med programvara så att jag kan köra bilen.
    Ville ju helst "köra in" kammarna/tryckarna m.m. m.m. innan mappningen men det kanske jag kan glömma.
    Får försöka få tag på Fredrik senare idag.
    Hej,

    Alt. 2 tycker jag låter vettigast. Jag har förvisso kört min bil ett par hundra mil nu med "fel" kammar, men det är T5-kammar så skillnaden mot original är ju inte monstruös direkt...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  11. #11
    Steg 5 RonnyOs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Alafors, GBG
    Inlägg
    5 074
    Jag håller med KK, klart smidigast. Så slipper du stå i Fredriks garage i 3½ timma som jag jorde när allt strulade..

    Jag körde in mina kammar från fredriks garage ut till e20, sen fullt spätt, o de verkar funka fortfarande.
    Medlem #3851 - Ronny Olofsson
    9000 Aero -96 600 hk

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 223
    Citat Ursprungligen postat av RonnyO
    Jag håller med KK, klart smidigast. Så slipper du stå i Fredriks garage i 3½ timma som jag jorde när allt strulade..

    Jag körde in mina kammar från fredriks garage ut till e20, sen fullt spätt, o de verkar funka fortfarande.
    Problem: Fredrik är på semerster och Johnny har fullt upp så..
    Det blir väl till till att montera orginalkammar och köra sålänge och montera kammarna på plats i Örebro.

    Är det någon som har nån bra anvisning på hur man ska klocka in kammarna?
    Har indikatorklocka och ska kapa av klacken på dreven snart..

    Nån som ser nåt negativt med att först montera orginalkammar från 2,3T -93 sålänge i min nya korttopp -99?
    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Boxholm
    Inlägg
    438
    Hmm.. Om jag får fråga varför skulle inte bilen starta med dessa kammar???? Okej den kanske inte kommer o gå optimalt men starta lär den göra. Jag var tvungen o backa min insugskam 1 kugg för ventilerna inte skulle ta i kolvarna (ja jag har justerat in dom efter det) men den startade utan problem har ju bara 10,8 i lyft . summa summarum: Får du bara motorn o gå runt utan att det tar i så är jag övertygad om att den kommer starta. (läste en tråd av DrBoost på ett annat forum om T5 o den har justermån på +-25% på soppan.....)

    lycka till
    Hmm...

  14. #14
    Steg 5 RonnyOs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Alafors, GBG
    Inlägg
    5 074
    Att den kanske inte startar grundar jag på en kompis som skulle starta bilen efter vintern med samma kammar som Andreas, med program för orginal. Efter flera timmars startförsök byttes tillbax till orginalkammar och bilen startade direkt.

    För övrigt, när jag mappade min bil så utgicks det från ett program mappat för en bil med samma spridare som jag har men med 268/9,6 kammar. Jag har 276/10,4 kammar, och lambdavärderna var inte precis kalas innan det började justeras. Inte mumma om man har katalysator m.a.o.
    Medlem #3851 - Ronny Olofsson
    9000 Aero -96 600 hk

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 223
    Starta lär den ju göra men frågan är hur bra det är att köra med bilen i en viss obestämd tid.
    Har ju bytt från långtopp till korttopp också.
    Vet ju inte alls när man kan tänkas få tid för mappning.
    Stoppar i orginalkammarna och och kör med det tills jag vet.
    Har iaf fått tag på en kille som kan ställa in kammarna, så det slipper jag ju fundera på nu.
    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    222

    Kammar

    Hej!

    Kaminställning mot maxlyft.

    Man behöver en lång indikatorklocka för att klocka in övre dödpunkt, En bra gradskiva (helst en 180º) till vevaxelremskivan, en bit ståltråd som visare, indikatorklocka som når ner till tryckaren utan att ta i kamnocken.

    Sätt dit gradskivan på vevaxelremskivan och sätt dit ståltråden under någon skruv i gavelkåpan för att användas som visare.

    Börja sedan med att klocka in ÖD på ettans cyl, tänk på att kolven står still i ÖD ett antal vevaxelgrader när vevstaken vänder. Hitta medelvärdet genom att iakta gradskivan och klockan. Vrid sedan gradskivan till noll (mot din hemagjorda visarnål, finjustera genom att böja nålen). ÖD nu inklockat.

    Vrid bort vevaxel från ÖD (så att ventiler går fria från kolvar) och vrid kammarna tills insugsnockarna står kl:10 och avgasnockar kl 14 = grundinställning, vrid tillbaka vevaxeln till noll. Dra fast kamdreven så att dom följer med när vevaxeln snurras. Skruva in kedjesträckaren utan fjädern och plastpinnen och tryck ut den med tex en liten skruvmejsel så att kedjan spänns upp lagom, detta för att det blir enklare senare när motorn dras baklänges.

    Börja med att ställa in avgaskammen, Avgasventilen ska vara fullt öppen (maxlyft) ett visst antal vevaxelgrader efter ÖD, detta värde får man från kamleverantören. Låt oss säga att detta värde tex är 100º efter ÖD.

    Sätt dit indikatorklockan så att mätspetsen vilar mot tryckaren på en av avgasventilerna på cyl 1. Vrid fram vevaxeln till 100º efter ÖD, lossa kamdrevet på avgaskammen och vrid kammen så att nocken trycker ned ventilen max. vänta ett par minuter så att tryckaren töms på olja, titta på indikatorklockan, när den slutar sjunka då är tryckaren tom. Vrid försiktigt på kammen och titta på indikatorklockan, Precis när nålen vänder då har man maxlyft. Dra fast kamdrevet igen. NOLLSTÄLL indikatorklockan nu. Nu kommer klockan visa noll mm vid maxlyft.

    Vrid tillbaka motorn så att ventilen kommer upp 4-5mm (se upp så att man inte backar för mycket, då fylls tryckaren med olja igen).

    Vrid sakta fram kammen tills indikatorklockan visar 1mm FÖRE maxlyft, läs nu av gradskivan på vevaxeln och skriv upp värdet på ett papper.

    Vrid nu förbi maxlyft fram till 1mm EFTER maxlyft, läs av gradskivan igen.

    Låt oss säga att första avläsningen blev 86º och den andra 104º

    Räkna nu 86 + 104 = 190
    Sedan 190 / 2 = 95

    I det här fallet infaller maxlyft vid 95º efter ÖD, alltså 5º fel, man bör ligga inom 0,5º för att vara riktigt nöjd.

    Lossa kammen och vrid fram den och mät igen, fortsätt tills man är nöjd. Kom ihåg att det behövs rätt små ändringar på kammen för att hamna rätt. 1º på vevaxeln är 0,5º kammen.

    Gör sedan likadant på insugskammen, men där kommer värdet för maxlyft vara FÖRE ÖD.

    Alla gradantal för kamaxeln i ovanstående text är exempel, inställningsvärdet för maxlyft får man från firman som levererat kammen,

    Mätvärdena före och efter maxlyft varierar beroende på hur nocken är slipad, har man väldigt vassa kammar kan man mäta vid 2mm före och efter maxlyft för att göra det lite enklare.

    Phalanx

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 252
    >Phalanx: Kanoninfo! Har lagt det i FAQ, hoppas du inte har något emot det.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    222

    Kammar

    Hej!

    Helt ok för mig.

    Phalanx.

  19. #19
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 223
    Grymmt bra info!
    Satte precis dit orginalkammar då jag inte vet när jag får tid för mappning.

    DOCK! När jag tycker att när kammarna står i ÖD mot inställningsmärkena så står svänghjulet 10grader före ÖD.
    Inom marginalerna eller?
    Tycker att det borde vara mera fel om dreven står 1hack fel..
    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    222

    kammar

    Hej!

    10 vevaxelgrader är en bit utanför toleransen, är kedjan sträckt??

    Annars gör så här, Ta ut sträckaren och plocka bort kamdreven. Vrid fram motorn tills den står mot nollmarkering på svänghjulet.

    Vrid kammarna så att dom står mot markeringarna på överfallen

    Sträck kedjan och sätt dit avgasdrevet först, sedan sätter du dit insugsdrevet (har bestämt för mig att det ska vara 7.5 länkar mellan märkena på dreven). Dra fast dreven lite lagom.

    kolla att motorn inte har rört sig från nollan, om inte så kolla att du inte har något slack på kedjan mellan avgasdrevet och vevaxeldrevet, om även detta är ok såsätt i kedjesträckaren.

    Nu kan det finnas ett litet slack på kedjan mellan dreven, ta bort detta genom att vrida insugskammen MOTURS så att sträckaren tar upp det.

    Vrid motorn och kolla inställningen igen, den bör stå rätt. lite fel kan den visa mot överfallen men det är ok.

    Dra först nu fast kamdreven med moment och unna dig en pilsner för ett väl utfört arbete.

    Phalanx.

Liknande ämnen

  1. bilen går fett
    Av läppglans i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2015-01-26, 22:10
  2. 900 Aero -84 går fett
    Av Saab Turbo Karlsson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-06-13, 19:47
  3. Powerflex, fett?
    Av Spets i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-03-28, 23:35
  4. og t 16 som går riktigt fett
    Av Pusselbit i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-07-18, 00:40
  5. fett[drivknutar]
    Av Apex i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-06-30, 08:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •