Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Fönsterhissar strular NG9-3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2012
    Inlägg
    44

    Fönsterhissar strular NG9-3

    Har problem med båda fönsterhissarna fram. Vajern trasslar ihop sig på trissan och rutan går om man har tur då att få upp. Har bytt på passagerarsidan 2 ggr och gett upp sedan. Tror detta är ett ganska vanligt problem på Saab 9-3 ng (i mitt fall SS). Har ni några tips på hur man kan få det funka längre än någon vecka? Vad kan orsaka det?
    Saab 9-3SS 2.0t (Nordic Steg 1 Etanol ~205hk) 2003:a

  2. #2
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 146
    Medlem#
    7182
    Du har bytt till begagnade delar antar jag? Kontrollera du noga alla plastdelar efter sprickor? Löper rutan fritt eller går den tungt i gummilisterna?

    Kolla noga och undersök de delarna som gått sönder och hitta VARFÖR de gått sönder, det brukar (ofta) gå om man bara lägger ner lite tid och kollar noga på alla komponenter/delar.

    Jag bytte en bak häromdagen och såhär såg den trasiga ut i mitt fall. Den jag skruva dit var begagnad och man såg att den hade små sprickor i plasten på vissa ställen där vajrarna fästs och rutan skruvas fast. Räknar inte med den håller speciellt länge pga det men den var billig och den enda i närheten som gick få tag på, anser det värt chansen i detta fall istället för att åka med byggplast.


    http://forum.saabturboclub.com/showt...=1#post1534983

  3. #3
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 146
    Medlem#
    7182
    Vad är det för märke på hissen? Låter som du råkat ut för någon kinesisk skitprodukt.

    Jag kan inte tänka mig hur man kan göra "fel" vid montering som orsakar detta då hissen är en komplett enhet typ.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2012
    Inlägg
    44
    Mekonomen https://www.mekonomen.se/bil/reservd...a26-01--4960sv
    Så tror det är i princip original eller jämförbar

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 504
    Medlem#
    6973
    Det där är något okänt fabrikat. Har du reklamerat?
    Jag har bara monterat begagnade original och det har alltid fungerat under rätt lång tid framåt.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  6. #6
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 146
    Medlem#
    7182
    Reklamera, för de pengarna kan du köpa typ 3-4st beg original på skroten och precis som Hyvens skriver så brukar org ändå fungera ett bra tag.

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 927
    Ska inte vara nå problem med just det där fabrikatet. Är italienska delar och de gör sina själv och gör många OE hissar också. Vet inte om det är ett vanligt problem på dessa direkt och har man bytt flera ggr på samma bil och dörr kanske det är nåt annat tok...........

  8. #8
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 146
    Medlem#
    7182
    Ja, man bör ju absolut undersöka alla rörliga delar osv i övrigt och se så hissen inte sitter i spänn t ex eller att något annat tar i.

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2012
    Inlägg
    44
    Jo tycker det är svårt, kanske ska satsa på en begagnad och göra ett sista försök. Tycker inte den gått kärvt. Kan det vara att man drar åt spännet till glaset för hårt?
    Kan man köpa från vilken 9-3ng 2003-2007 som helst (VF och HF) eller kan man köpa ännu senare årsmodeller också? (spelar ingen roll om det är SS/SC)?
    Saab 9-3SS 2.0t (Nordic Steg 1 Etanol ~205hk) 2003:a

Liknande ämnen

  1. Klämskydd på fönsterhissar? NG9-3
    Av JiBe i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-07-01, 14:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •