Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Tips och tricks för att lossa AV-ventil og9-5

  1. #1
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937

    Tips och tricks för att lossa AV-ventil og9-5

    Jag har fått felkod P1110 på min og9-5 aero. Vakuumslangarna är fina, så nästa steg är att kika på avlastningsventilen.

    Så nu till frågan: Hur får jag loss anslutningarna till avlastningsventilen på ett smidigt sätt? Jag lossade slangklämmorna, men ändå sitter ventilen stadigt fast i sina slangar och jag vill ju ogärna paja något.

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 766
    Medlem#
    10798
    Att lossa avlastningsventilen från tryckröret är bara att dra och slita (lättast om man inte först lossat tryckröret). Sitter gummislangen hårt, ta en liten mejsel och lyft gummit lite från röret och spruta in lite WD-40 eller motsvarande.

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Smart där med WD40. Provar det.

    Är det enklast att lossa så att gummit mot tryckröret eller mot ventilen?

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 766
    Medlem#
    10798
    Lossa skruven som håller fast aluminiumröret (returen från avlastningsventilen) i kobran. Se till att inte tappa bort den särskilda brickan. Lossa slangklämman som håller fast avlastningsventilen i tryckröret. Dra ventilen rakt ut och vicka lite så att den lossnar. För upp ventilen komplett med aluminiumröret från motorrummet. Ta upp o-ringen från hålet i kobran där aluminiumröret går in.

    Alternativt så får du lossa den korta gummislangen på returen, skjuta den en bit på aluminiumröret så att ventilen blir fri och sedan dra loss den.

    1 användare gillar detta inlägg



  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Grymma tips, stort tack! Nu gick det geschwint, det var onekligen mycket lättare efter att ha lossat aluröret från kobran, då gick det helt plötsligt att vicka på saker. Till slut gjorde jag såhär:
    1. Lossade slangklämmorna runt gummislangen mellan avlastningsventilen och aluröret
    2. Bendade upp gummit runt aluröret med liten plattmejsel och sprutade in lite 5-56
    3. Lossade aluröret från kobran
    4. Vickade loss aluröret från gummislangen mot avlastningsventilen
    5. Vickade loss avlastningsventilen från insugsröret medan jag klämde ihop slangklämman med en polygrip
    6. Pillade loss vakuumslangen

    Det går dock inte att lätt bedöma om avlastningsventilen är trasig eller inte, men med tanke på att den suttit 17 år och vakuumslangarna är fina så blir det väl att byta den på chans.

  6. #6
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 983
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Det går dock inte att lätt bedöma om avlastningsventilen är trasig eller inte, men med tanke på att den suttit 17 år och vakuumslangarna är fina så blir det väl att byta den på chans.
    Det skall inte gå att blåsa eller suga i någon utav anslutningarna, minsta skada på membranet gör att man åtmindstone kan suga lite luft genom.
    Är membranet trasigt brukar det vara rejält.

    Men, som du själv är inne på så kanske det är läge att byta den nu i vilket fall som helst.
    Köp inte ProParts eller liknande, de billiga går sönder innan du ens hunnit skruva ihop allt igen...

    1 användare gillar detta inlägg


    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Nu har jag bytt avlastningsventil till en bättre begagnad, och vips så försvann P1110. Jag kan nämna att jag hittade en vakuumslang som var i sämre skick än alla andra, så den bytte jag också när jag ändå var i farten även om den verkade hålla tätt.

    En lärdom: Avlastningsventilerna gjordes från början av Bosch (artnr 0280142103), men Orio har nu ersatt dem av Kayser (artnr 3023348 ). Så letar man på skroten bör man söka upp en Kayser, då vet man att den är hyfsat ny även om bilen den är plockad ifrån är gammal.

    Notera att artikelnumren ovan är Boschs och Kaysers respektive artikelnummer, inte saabs eget.

    3 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av jellybear den 2020-08-26 klockan 09:06.

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 766
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    En lärdom: Avlastningsventilerna gjordes från början av Bosch (artnr 0280142103), men Orio har nu ersatt dem av Kayser (artnr 3023348 ). Så letar man på skroten bör man söka upp en Kayser, då vet man att den är hyfsat ny även om bilen den är plockad ifrån är gammal.

    Notera att artikelnumren ovan är Boschs och Kaysers respektive artikelnummer, inte saabs eget.
    Bosch har inte tillverkat dessa ventiler på ett antal år, utan man sålde konstruktionen och verktygen till Kayser.

    1 användare gillar detta inlägg



  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Det förvånar mig inte, Kayser och Bosch-ventilerna är löjligt lika och båda är "made in Germany". Hade Kayser börjat tillverka dem så utan Boschs inblandning hade det handlat om inhemsk piratkopiering...

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 766
    Medlem#
    10798
    På de tidiga ventilerna som Kayser tillverkade så slipade man tydligen bort Bosch märkningen efter tillverkning, dvs de var tillverkade i samma verktyg som Bosch ventilerna.
    Senast redigerat av Moderator den 2020-08-27 klockan 12:44. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

Liknande ämnen

  1. Rensa rost , blästra eller ... tips&tricks
    Av Presho i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2017-11-06, 04:58
  2. Tips på var jag får tag i en SAI-ventil 12791285
    Av Mr_Gear i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2013-10-12, 13:08
  3. [LÖST] Tips och tricks inför spridarbyte på en OG9-5 B2x5
    Av Ghost i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-03-28, 16:48
  4. Montera sänkfjädrar, tips och tricks? NG900
    Av AEracing i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2008-05-05, 19:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •