Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Behövs clipsen på inre bakre bromsbelägget? OG9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2017
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    12
    Medlem#
    -

    Behövs clipsen på inre bakre bromsbelägget? OG9-5

    Hej,

    Byter skivor och belägg bak på min 9-5 -04.
    På det inre belägget sitter clips som ska passa att sticka in i bromskolven så att belägget sitter fast i kolven.
    Har köpt delar på mekonomen så det är inte SAAB original. Finns inte en chans att jag ska få clipsen att passa i kolven...
    Hur viktigt är detta egentligen? Vågar man klippa bort clipsen?

    /David
    Senast redigerat av Animal den 2020-08-18 klockan 21:22.

  2. #2
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 108
    Medlem#
    1941
    Har du fått rätt belägg? De tre metalltungorna/clipsen ska in i kolven. Vad är det för fabrikat du köpt? Behöver inte vara original, men vettig med något bra fabrikat. Har du något budget med dålig måttsättning? Byt i.s.f. Bromsar är det viktigaste du har på bilen. Utan fastsättningen finns risken att beläggen kommer vara lite lösa "klappra". Påverkar kanske inte bromsfunktionen i sig, men kan bli "kosmetiskt" störigt ljud.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2017
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    12
    Medlem#
    -
    Ja, det är rätt levererat från Mekonomen. Det är deras billiga variant så inte "top notch" såklart men det borde ju passa hyfsat ändå... ABE heter märket.
    Eventuellt kan jag böja till clipsen så att det går att pressa in dem i kolven men frågan är om de har kvar sin funktion då. Kolven har ju väldigt mycket rost och beläggningar också så det kanske gör sitt till.
    Självklart ska man inte mixtra med något som har med bromsar och säkerhet att göra men jag tänker att det yttre belägget har ju inte motsvarande fastsättning. Det sitter ju endast i "okhållaren", den fasta delen. Så varför skulle det inre belägget klappra mer än det yttre tro?

  4. #4
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 190
    Medlem#
    ja
    En väldi8gt bra fråga. Jag tror det fungerar utan och att du inte märker någon skillnad med eller utan clipsen på ena sidan.

    Men naturligtvis finns de inte där för skojs skull. Så även om du och jag inte inser varför de finns, så verkar det dumt att bara klippa bort dem. Eller snarare speciellt när man inte vet en del finns i bromssystemet brukar det vara extremt dumt att ta bort den.

    Mitt tips är istället att du går till mekonomen och lämnar tillbaka de eftersom de är felaktiga.

    Sedan lägger du de ca 500kr extra och tar de bästa de har. En uppsättning bra bromsbelägg för typ vad en full tank kostar är väl prisvärt?!

    ---OT---
    Kollade mekonomens webshop. Och kan inte undanhålla er denna beskrivning av beläggens fantastiska egenskaper.
    Köldstartström 640Ah, med start/stopp funktion, Fästklack B13, 60 Ah
    Så får du inte ut en köldstartström på 640Ah håller Mekonomen inte vad de lovar. Ström mäts i A, och laddning i Ah, så inte mycket rätt här...
    Däremot skulle det ju kunna var så att det är att de har Fästklack B13 som gör att de inte passar

    Dock hade alla passande bromsbelägg denna text.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 504
    Medlem#
    6973
    Jag har upplevt samma problem som trådskaparen vid ett tillfälle då jag försökte montera några billigare bromsbelägg. Det kan ha varit ABE. Den gången tog jag till vinkelslip och kapade ner låstungorna så att de gick in i kolven. Har man ingen möjlighet till detta så tycker jag att man ska reklamera.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2017
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    12
    Medlem#
    -
    Jag böjde clipsen (ganska ordentligt med tång) tills det gick att få dit belägget. Antar att de fortfarande (förhoppningsvis) fyller sin funktion.

  7. #7
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 190
    Medlem#
    ja
    Det funkar säkert bra.
    Man behöver ibland improvisera så här när man inte får tag i originaldelar. Just bromsbelägg sitter ju där de sitter och skramlar inte loss. Om bilen bromsar bra fyller de sin funktion.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 253
    Fast om ingen reklamerar skräpet ifrån Mekonomen lär dom inte ändra på grejerna heller eller …….

  9. #9
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 928
    Fast jag har monterat en herrans massa bromsbelägg genom åren och har aldrig behövt modifiera nåt eller liknande..........vilka är det du köpt och artikelnummer på abe lådan?

  10. #10
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 934
    Medlem#
    12120
    Jag säger detsamma, jag har nog bytt en 6-7 uppsättningar bakbelägg på 9-5 och aldrig sett problemet, och då allt från autodocs billigare till original och brembo.

    Däremot har jag i nåt fall fått fila bort rost invändigt i kolven.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2017
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    12
    Medlem#
    -
    Det kan säkert bero på rost invändigt i kolvarna. Jag försökte få bort en del men mycket var nog kvar. Skulle nog ändå våga påstå att det fortfarande hade varit väldigt svårt att klämma i belägget...

  12. #12
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 928
    Jo men även Mekonomen har haft fel förut...........Att det är rätt enl deras katalog behöver ju inte betyda att det är rätt del för det. Felaktigt översatt kanske.........

Liknande ämnen

  1. Hur sätter jag tillbaks clipsen?
    Av sehnsucht i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2014-09-19, 23:24
  2. [LÖST] dunkande ljud - ska bromsbelägget sitta så här?
    Av per740 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2013-12-05, 11:08
  3. inre drivknut o inre drivaxel saab 9-5
    Av jocke186 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-06-29, 23:18
  4. Hur ”låsa” inre monteringsklämma runt inre h-drivknutdamask
    Av Dave79 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-06-03, 19:13
  5. Ny inre divknut vs beggad inre drivknut.
    Av sukke i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-10-04, 18:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •