Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Problem med laddtryck, OG9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2020
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -

    Problem med laddtryck, OG9-5

    Hej!

    Har stött på ett problem med min 9-5 Aero -02, problemet består av att den laddar dåligt och känns allmänt slö. Turbomätaren på instrumentpanelen går endast in en liten bit på det orangea fältet i mitten.

    Har testat att felsöka genom att lossa r-slangen från magnetventilen och kört en bit, märkte inte någon skillnad överhuvudtaget så antar att backventilerna bör vara ok? Pluggade iofs inte slangen.
    Testade även att rycka W slangen och köra en bit, även här utan någon som helst skillnad oväntat nog. Kan detta vara en indikation på problem med wastegaten, stången sitter fast och känns orörlig iaf?

    Bilen är såvitt jag vet orginal förutom luftfiltret, orginalboxen bortagen men gick fint några månader. Inte noterat några tendenser till blårök och tycker mig höra turbon spinna upp vid högre varvtal men känner inte av någon boost längre. Har till och från fått felkod p0420 som tydligen indikerar fel på katalysatorn, denna har dock varit ett återkommande fenomen under några månader och har iaf inte tidigare utgjort något märkbart problem.

    Spelade in lite färddata via obd läsaren och noterade att

    "turbo boost % vacum gauge (psi)" pendlar mellan -10 & 4.
    "Intake manifold pressure (kpa)" pendlar mellan 20-129 kpa. Oklar på vad detta egentligen innebär, någonstanns i motorn laddar turbon ändå 1.29 bar?

    Sparad data finns att inspektera om intresse finns: https://docs.google.com/spreadsheets...it?usp=sharing
    (grafer längst ner)

    Ifall någon har några teorier kring vad som kan vara fel är jag mycket tacksam!
    Senast redigerat av JohanGBG den 2020-08-29 klockan 13:36.

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2017
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    408
    Medlem#
    -
    Kan ju börja med att inspektera wastegateinställnigen för grundladdtrycket vilket är lätt. Koppla av stången från wastegatearmen och känn på armen att wastegate rör sig fint. ställ in stången med viss förspänning ca2mm så du är säker på att wastegaten stänger ordentligt och sätt tillbaka den på armen igen, se om det blev bra.

    - - - Uppdaterad - - -

    Och välkommen till forumet förresten!

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Katalysatorn kan ha kollapsat och den helt enkelt inte orkar bygga laddtryck. Att släppa lite på anslutningen mellan turbo och downpipe avslöjar om detta är problemet.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  4. #4
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 158
    Medlem#
    2555
    Du måste vara 100% säker på backventilerna eftersom det är 2 st innan du felsöker vidare. Tror nog att det är dom, troligtvis båda.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    älvängen
    Inlägg
    961
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Du måste vara 100% säker på backventilerna eftersom det är 2 st innan du felsöker vidare. Tror nog att det är dom, troligtvis båda.
    hur undersöker man om dessa är ok?
    blåser i mina med vanlig lungkraft och det händer inget...
    har något liknande på min 9-3 cab -03 fast bara i bland
    9-3 -03 2,0 Cab.
    9-3 -08 SC Tid Utbytt till en V60 R-Design -15 D4 Polestar
    ''Kvalitet är när kunderna kommer tillbaka, men inte produkterna.''

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Genom att blåsa försiktigt. Då kan man upptäcka om de ibland inte sluter tätt.

    1 användare gillar detta inlägg


    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2020
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Farbror skum Visa inlägg
    Kan ju börja med att inspektera wastegateinställnigen för grundladdtrycket vilket är lätt. Koppla av stången från wastegatearmen och känn på armen att wastegate rör sig fint. ställ in stången med viss förspänning ca2mm så du är säker på att wastegaten stänger ordentligt och sätt tillbaka den på armen igen, se om det blev bra.

    - - - Uppdaterad - - -

    Och välkommen till forumet förresten!
    Bockar och bugar, trevligt att vara här!
    Stången i fråga sitter fast på armen med både en liten tunn bricka och ett stabilt rostlager, skulle dess funktion likväl kunna testas med tryckluft i W slangen vid magnetventilen?

    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Katalysatorn kan ha kollapsat och den helt enkelt inte orkar bygga laddtryck. Att släppa lite på anslutningen mellan turbo och downpipe avslöjar om detta är problemet.
    Tack, ska testa detta, måste bara fixa en domkraft eller gräva nån form av dike under bilen för att komma åt den undre skruven.

    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Du måste vara 100% säker på backventilerna eftersom det är 2 st innan du felsöker vidare. Tror nog att det är dom, troligtvis båda.
    Tack, har beställt 2 nya av aluminium från maptun: https://www.maptunparts.se/motordela...9-5-04-10.html och även en ny magnetventil för att vara på den säkra sidan.

    Hittade vid dagens pillande en gummislang som ploppat loss, ena sidan sitter fast bakom strålkastarn (kanske intercoolern?) framtill vänstersida (sett ur färdriktning). Blir inte riktigt klok på vart jag bör sätta fast andra änden däremot.

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 758
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av JohanGBG Visa inlägg
    Hittade vid dagens pillande en gummislang som ploppat loss, ena sidan sitter fast bakom strålkastarn (kanske intercoolern?) framtill vänstersida (sett ur färdriktning). Blir inte riktigt klok på vart jag bör sätta fast andra änden däremot.
    Det är inte urluftningen för strålkastaren du hittat då?

  9. #9
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 158
    Medlem#
    2555
    När jag byggde om dessa för många år sedan så tog jag bort snabbkopplingen bakom hö lampa.

    Ta foton åt vilket allt ska sitta innan du tar bort delarna.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  10. #10
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 158
    Medlem#
    2555
    Denna FAQ hoppas jag att du sett.

    http://forum.saabturboclub.com/showt...nstningssystem
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2020
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan Visa inlägg
    Det är inte urluftningen för strålkastaren du hittat då?
    Humm, ja kanske

    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Denna FAQ hoppas jag att du sett.
    jajjemän, tackar dock för upplysningen!

    Bytte idag ventilen och slangen mot insuget från t-korset, den gamla ventilen var lite halvdefekt på sin höjd, gick att blåsa åt både håll om man blåste väldigt försiktigt. Provkörde sedan och bilen kändes aningen piggare men laddtrycket är fortfarande lägre än önskvärt. Innanmätet i orginalslangen var för övrigt stenhårt, fick mer eller mindre täljas loss ifrån t-kopplingen.

    testade även att trycksätta w slangen med cykelpump, wastegate armen såg ut att röra sig rätt så fritt iaf.

    Återstår att byta andra blå-ventilen och förhoppningsvis slippa pilla med avgasröret.

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2020
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    Då var problemet till slut funnet, avgasröret är tydligen igensatt. Identifierades genom att likt Hyvens föreslog lossa downpipen vid katalysatorn.

Liknande ämnen

  1. Problem med laddtryck...
    Av Nicke_Skägget_Persson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-09-10, 19:23
  2. Problem med laddtryck.
    Av TEN i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2005-02-03, 12:10
  3. Problem med laddtryck ?
    Av EmilG i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2004-11-06, 16:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •