Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Elhiss bak NG9-3

  1. #1
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 144
    Medlem#
    7182

    Elhiss bak NG9-3

    Hej!

    Bakrutan ramlade ned i dörren... hissen är nog paj.

    Elhiss bak på 9-3 SS/SC verkar ha brytpunkt på art.nr vid ett visst chassinr 2006.

    Ev har 2003 ytterligare en modell så det kanske finns tre totalt.

    Det finns eftermarknadahissar som påstås passa alla och ev såg det ut som det kunde vara kontakten som skiljde på motorn?

    Är det möjligt få dit själva hissen från en t ex 2004 på en 2008? Vad skiljer?

    Motorer vet jag finns med och utan klämskydd men där räknar jag med kunna använda gamla.

    Går det modifiera hissmekanismen lätt (typ ett hål extra eller liknande) så är det ju inga problem.

    Någon som vet? Lokala skroten har en äldre hiss på hyllan men ingen av rätt årgång.... vill laga nu typ

  2. #2
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 627
    Klämskydd bak försvann när facelift inredning kom Tror jag. runt där iaf.
    kanske har med saken o göra?

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 492
    Medlem#
    6973
    Klämskydd bak försvann redan till 2006. Äldre hissmotorer passar inte nyare fönsterhissar och tvärt om. Det går att köra en fönsterhissmotor med klämskydd utan klämskyddet. Så har jag gjort någon gång. Det är två stift vs 6 stift i kontakthuset. Ett litet adapterkablage kanske kan vara vägen framåt om man inte vill klippa i dörrens ledningsnät. Det är de vanliga svarta Saab/AMP kontaktdonen med röd slidlåsning.

    1 användare gillar detta inlägg


    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  4. #4
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 144
    Medlem#
    7182
    Tack!! Så är det säkerligen! Gjordes ju om en hel del i elsystemet iom facelift interiört så där har vi säkert anledningen.

    Då lär jag lösa nånting fungerande med en gammal hiss, kikade lite bilder på motorn och undra om inte det kan gå flytta själva motorn i sig mellan växelhusen? Konstruktion påminner ju där om 900/9000 och där går de lirka ur motorn. Infästningen mot hissen i sig verkar ju däremot mycket riktigt skilja.

    Märks inom kort om det går...

  5. #5
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 144
    Medlem#
    7182
    Uppdatering!

    Skriver mest detta så jag kan googla reda på det om 5-10år när jag glömt detta

    Fick tag på en fönsterhiss från en 9-3 SS 2003 UTAN klämskydd, dvs 2-polig motor. Denna passar bolt on på en 2008 SC, kontaktstycket är samma och funktion verkar ok!

    Den gamla trasiga hissen hade vid snabb koll bara "hoppat isär" (ja, jag vet att det inte borde kunna hända då därför fortsatte jag leta varför det hänt) men vid närmare koll så lär det brytits bort en plastbit som håller ena delen av den fjädrade delen av wiren på plats i själva mekanismen som lyfter/sänker rutan.

    Hade varit lätt lagat om de faktiskt valt sålt plastdelen som vajrarna fästs i som reservdel.... Nu är ju en beg för 324kr på skroten det givna valet då det inte är värt tiden och mecka, men jämför man med pris på en ny hiss så...

    Klacken till vänster som skall styra och spänna fast wiren saknas vilket gör att det har orkat "dra igenom" ena wiren åt fel håll och rutan ramlade ner som följd.

    1.jpg

    2.jpg

    3.jpg

    En annan sak jag reflekterade över, vinkeln på wiren mot det ena löphjulet kan fan inte vara rätt? Sådär såg det ut när jag plockade ur den. Är det den vinkeln org eller har denna fått sig en smäll? Inget såg skadat ut så sett men det där borde ju i princip tvinga vajern att hoppa ur. Allt satt som det skulle och inga tecken på att någon haft ned dörrsidan tidigare på den sidan.

    CBA26BAD-975B-49BE-B5FB-F5780A23AB0F.jpg

    1 användare gillar detta inlägg

    Vfr


Liknande ämnen

  1. [LÖST] Elhiss förardörr NG9-3
    Av masse75 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-06-05, 10:05
  2. [LÖST] Elhiss krångel NG9-3 -04
    Av G.Bruno i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-04-08, 19:21
  3. Vev <--> Elhiss 9k
    Av JohanT i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2005-05-06, 11:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •