Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Ojämn gång NG9-3 B207

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2020
    Inlägg
    40
    Medlem#
    -

    Ojämn gång NG9-3 B207

    Bilmodell: Saab 9-3 2003, 175hk 2,0t Vector

    - Modifikationer på bilen: Inget
    - Miltal 22500 mil
    - Hur yttrar sig felet? Jag har fått lite problem med SAI systemet igen trotts byte av pump och ventil så tänkte bara koppla ur pumpströmkabeln ifall det glappade och starta motorn för att se om jag fick felkoden p401 igen efter att ha rensat ecu samtidigt upptäckte jag att en bult som satt löst som går in i motorn och satt nära turbon, och var tvungen att skruva loss täckplåten över turbon för att komma åt den, jag skruvade in den och satte dit täckplåten igen. jag hade inte startat bilen innan jag gjorde det här så felet kan ju ha uppenbarat sig tidtagare också. Nu tänkte jag starta bilen för att felsöka saien. Dock gick bilen extremt ryckigt på tomgång jag blev orolig och stängde av och kopplade in saipumpkabeln igen och skruvade ut den lösa muttern igen i närheten av turbon. Bilen gick fortfarande ryckigt på tomgång (ca 800 varv), stängde av den igen och sen försökte jag starta bilen igen då ville bilen inte starta alls (ungefär som att man har väldigt lite batterikraft och startmotorn ville inte ens dra runt). Då gick jag och försökte lugna ner mig och drack ett glas vatten, så dvs fem minuter senare försökte jag starta bilen igen och då startade motorn men den gick fortfarande väldigt ryckigt, tänkte att den kanske bara behövde köra lite så tog den på en tur problemet var att motorn kändes väldigt svag och accelererade extremt sakta och kom inte över 40km/h. Så nu har jag parkerat hemma igen och skriver det här inlägget, jag får lite limp home känsla av hela situationen som jag fick på min Saab 9-5 med årsmodell 2008.

    - Är felet permanent eller intermittent? Bilen ger lite gaspådrag, och efter kanske fem minuter av körning, ungefär när motortempraturen är på mittstrecket (arbetstemp) så börjar den gå riktigt hackigt och känns som en traktor som håller på att dö om man inte gasar.
    - Vilken felsökning har redan gjorts? Igår fick jag inte felkoder men idag (måndag) så fick jag felkoderna: P0606 och p0638. Bilen låter ungefär såhär: https://youtu.be/iBnxDyT9aqI, kan det stämma att ECUn plötsligt bara har dött, utan att jag ens vrit i närheten av den?
    Senast redigerat av Tomaten! den 2020-08-17 klockan 16:44.
    SAAB 9-3 SS 2008

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Felkoderna indikerar först "intern styrdonsfel" på T8 och sen "avvikelse spjällmekanik", alltså limp-home på spjällhuset.

    Jag skulle göra bilen strömlös i 15 minuter, sen skulle jag se vad som händer.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2020
    Inlägg
    40
    Medlem#
    -
    Hej!
    Jag provade att koppla ur batteriet motorlampan samt alla symptom försvann och jag körde runt i kanske 20minuter. Sen så kom motorlampan tillbaka och bilen fick ännu en gång sämre kraft och började bli väldigt ryckig vid lägre varv, denna gång med endast koden P0606.
    SAAB 9-3 SS 2008

  4. #4
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Hm, det låter ju inte så bra det. Den är ju rätt gammal ås det är väl inte omöjligt att boxen fått något fel.
    Det borde inte vara så svårt att hitta en ersättare på en skrot dock.

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 504
    Medlem#
    6973
    Med dom felkoderna kan det antingen vara fel på spjällhuset, eller motorstyrdonet. Tyvärr svårt att avgöra vilket som är orsaken utan att byta någon av dessa. Jag hade börjat med spjällhuset. Helt enkelt för att det är billigare.

    Tomaten!>> Du har PM.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2020
    Inlägg
    40
    Medlem#
    -
    Hej igen!
    Tack för era svar, försökte felsöka lite mer och P0606 kommer bara när bilen har kommit upp i normal arbetstemp samt att den generellt sett inte vill starta motorn när den fortfarande är varm som jag nämnde i första inlägget lite som om batteriet var dött. Är det någon indikator på någonting? För att byta motorstyrdon så som jag förstått det behöver man en "tech 2" som kan kopiera data från min gamla till en ny/beggad styrenhet, stämmer det? Nu har jag ingen sån kunskap och inte heller verktygen vad för företag kan man gå till för att få det löst? Eller är det något som är mycket enklare än jag kanske tror och jag borde kunna göra själv?
    Senast redigerat av Tomaten! den 2020-08-18 klockan 20:40.
    SAAB 9-3 SS 2008

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2020
    Inlägg
    40
    Medlem#
    -
    Hej! Med hjälp från Hyvens så har jag nu ett nytt motorstyrdon och bilen verkar än så länge gå som en klocka. Jag körde runt rätt mycket och såg till att den var i normal arbetstemperatur och startade om osv. Så lösningen verkar ha varit ett dåligt motorstyrdon! Jag fick dock felkoden P0546 och läste lite grann och det verkade inte vara ett allt för vitalt fel utan var mest någon avgassensor som krånglade så jag rensade koden och ska kolla om den kommer igen. Kan felkoden uppkomma då mitt förra styrdon kanske krånglade så pass mycket att den inte märkte av felet eller kan det vara något nytt?
    SAAB 9-3 SS 2008

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2019
    Inlägg
    1
    Medlem#
    -
    Ok. Jag fortsätter skriva några rader i denna tråd. Jag har en saab 9-3 vector 2.0 turbo från 2006. 175 hk
    B207 L motor. Jag får också felkod p0606. Felkoden kommer vid acceleration oftast. Bilen är steg 1 trimmad av en kille i Uppsala och felkoden uppkom efter det. Bilen går bra för övrigt. Johan

Liknande ämnen

  1. Ojämn acceleration NG9-3 B207
    Av Rassea i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2019-07-04, 12:46
  2. Rycking och ojämn gång NG9-3 B207
    Av Alternative i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2018-12-03, 12:46
  3. [LÖST] Ojämn tomgång ng9-3 B207
    Av Flairr i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2018-03-11, 02:14

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •