Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Får ej ur backen OG900 S -90

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2013
    Inlägg
    26

    Får ej ur backen OG900 S -90

    Jag har en avställd Saab 900 S årsmodell 1990 som gått 17 000 mil och som jag haft i garage ett par-tre år i väntan på att jag skulle göra något åt den (oljeläckage, rost i framvagn).

    I vintras flyttade jag den till ett annat kallgarage på samma tomt. Motorn startade och bilen tog sig för egen maskin till sin nya förvaringsplats en bit bort. Misstänker dock att litet snö kan ha fastnat under bilen vid flytten. Nya stället hade också grusgolv. Hade också en presenning över bilen ned till mitten på hjulhusen om taket skulle visa sig läcka under våren. Eftersom nya förvaringsplatsen stod högt bildades nog ingen "sjö" under bilen under våren. Men det fanns kanske tillräckligt med fukt för att backen skulle rosta fast.

    Eller har backen verkligen rostat fast? Jag försökte i maj-juni starta med startkablar. Jag fick liv i instrumentpanelens lampor. Men backen gick inte att peta ur. När jag vred om nyckeln skickade bilens startmotor bilen någon decimeter bakåt.

    Frågan är vad som kan ha hänt. När jag tänker efter så verkar det inte rimligt att backen rostat fast. Men varför går inte backen att få ur? Någon som har några idéer om vad det kan vara för fel?

  2. #2
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    Prova starta med kopplingen nedtryckt, det kan va lamellen som rostat fast i tryckplatta/svänghjul.

    Om bilen vill hoppa bakåt när du försöker starta med koppling nedtryckt så lär det va problemet. Ibland kan man "bromsa" lös en lamell genom att stå på bromsen samtidigt som kopplingen är nedtryckt och man kör på starten, då släpper den oftast. Hur nyttigt det är vet jag inte för lamellen men jag har gjort så på min egna bil ett par gånger och den har rullat X antal tusen mil sedan dess utan några problem men någon risk finns det kanske.

    Om bilen står lite ojämt så kan det va så enkelt så att lådan blir stum pga att det spänner in båda drivaxlarna/diffen/drevsatsen så att det helt enkelt inte går växla pga det, gunga på bilen fram och tillbaka samtidigt som man försöker få ur växeln är då lösningen i så fall.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2013
    Inlägg
    26
    Jag får tacka för tipsen.

    Får fundera litet över hur jag skall göra. Litet synd att skrota en bil som inte gått mer än 17 000 mil och har en fräsch inredning p g a sätesöverdrag. Å andra sidan är det knepigt att flytta en bil med låsta framhjul med biltransport, man skall ju få upp bilen på släpet. Någon slags Dolly-konstruktion eller plåtmedar skulle kanske funka. Stället där bilen står är dåligt för att hålla på och skruva loss kopplingen. Samtidigt har jag dåligt med tid för att hålla på och skruva på den här bilen. Jag har ju hittills inte kommit mig för med den biten. Funderar faktiskt på att försöka skruva ihop någon slags egen dolly-konstruktion för att kunna omkring bilen på tomten eller upp på ett släp. Har dock inte sett någon som säljer något sådant eller lämpliga hjul. Men stödhjul för större båt-trailers vore kanske något. Någon som sett någon Dolly-konstruktion av den typ jag skisserar? Notera att jag tänker mig något som funkar grus/gräs och inte bara betonggolv.

  4. #4
    Steg 1 Arne 2226s avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 234
    Medlem#
    2226
    Flytta såna bilar gör bärgare varje dag - har själv gjort det med en manuell vinsch och 4 låsta hjul på 'objektet' - i en liten uppförsbacke dessutom

    Om du googlar 'dolly biltransport' hittar du en del gamla säljes annonser, bilder hur en del gjort sig egen och sånt som passar enbart på garagegolvet.

    Var rädd om din ovanliga och fina bil.
    /arne 2226
    95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|Brenderup LV1000B|Säker H -72
    Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2013
    Inlägg
    26
    Tror jag skall berätta vad som hände när jag en dag pallade upp bilen.

    Då prövade jag att dra runt hjulen. Även framhjulen. Och det gick. Prövade sedan att försöka pilla ur backen med kopplingen nedtryckt. Det gick även om det var ett tydligt motstånd. Men när jag sedan tryckte i backen igen gick det lättare att få ur den. Övriga växlar gick inte få i. Möjligen 4:an.

    1 användare gillar detta inlägg



  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Det låter ju som att kopplingen är problemet, den frikopplar inte när du trycker ner pedalen, då får du den typen av problem. Det går då utmärkt att bara dra ur växeln med spaken när växellådan inte är belastad (=hjulen uppallade).

    Felsökning 1A är då att kolla om kopplingen och slavcylindern verkligen rör på sig när du trampar ner kopplingen (jag gissar på "nej"). På og900 finns en liten inspektionslucka på kåpan som skyddar kopplingen, den kan räcka om du vet vad det är du vill se, men annars är den ganska snabbt gjort att plocka bort hela kåpan så man ser ordentligt.

    1 användare gillar detta inlägg



  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2013
    Inlägg
    26
    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Det låter ju som att kopplingen är problemet, den frikopplar inte när du trycker ner pedalen, då får du den typen av problem. Det går då utmärkt att bara dra ur växeln med spaken när växellådan inte är belastad (=hjulen uppallade).

    Felsökning 1A är då att kolla om kopplingen och slavcylindern verkligen rör på sig när du trampar ner kopplingen (jag gissar på "nej"). På og900 finns en liten inspektionslucka på kåpan som skyddar kopplingen, den kan räcka om du vet vad det är du vill se, men annars är den ganska snabbt gjort att plocka bort hela kåpan så man ser ordentligt.

    Tack för svaret.

    Men nu skall du få höra något lustigt. Och det är att växlarna efter ett försök några timmar senare gick i. Och när jag startade motorn med bilen uppallad och hjulen på med ingen växel i så snurrade visserligen framhjulen litet, men ett lätt tryck med handen gjorde att hjulen stannade.

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Det är inget konstigt att hjulen snurrar lätt i friläge när bilen är uppallad. Se t.ex. här.

    Och att lägga i/ur växel utan belastning på växellådan (=fritt hängande hjul och/eller stillastående motor) är fullt möjligt utan att frikoppla. Det är så fort du har minsta belastning på växellådan som frikoppling behövs för att byta växel.

    Så jag tycker nog fortfarande att du ska kolla att kopplingen frikopplar som den ska. I annat fall för att du vill kunna utesluta den i fortsatt felsökning (dessutom är det lätt och billigt att kolla).

Liknande ämnen

  1. Rostat hål vid hundbenet
    Av Glader9991 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-05-17, 11:37
  2. flänsen till turbo rostat fast Saab 9000
    Av Viktor burström i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-06-16, 21:32
  3. Backen är fast!
    Av skinnar i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-11-30, 21:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •