Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Hur styrs baslådan? NG9-3 SC -07 300W

  1. #1
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 628

    Hur styrs baslådan? NG9-3 SC -07 300W

    Tjosan skosan.

    det är såhär, jag har en Pioneer Avh-x390bt i min 07a med 300W systemet. det sitter en aktiv förstärkar-sak med 4 lägen som kan förstärka/finjustera styrkan till höger/vänster fram och höger/vänster dörrhögtalare. So far so good, låter riktigt bra och med lite mer justering kan det bli bättre (och ljuddämpade dörrsidor...).

    men den där baslådan i bagaget då, den borde ju låta den med. jag TROR den ger Lite livstecken. Om jag håller handen på lådan vibrerar det lite, men om det är lådan i sig eller om det är pga högvolym och resten av systemet gör det är svårt att säga.

    Det är ju helt enkelt skitsvårt att veta hur eftermarknadskablaget ser ut. Speciellt eftersom jag köpte kittet med stereo, kablage osv begagnat och inte har märke på kablaget eller inköpsställe.

    Så då tänkte jag börja från början genom att luska ut hur baslådan styrs. Antingen är inte den signalen inkopplad eller så behöver den förstärkas, eller så klipper nått filter, ja. jag gissar att det är en högnivå in i steget och inte nått mer avancerat. om det är så borde det även gå att dra en RCA kabel från stereons lågnivå till steget och sätta en låg/högnivå omvandlare där. Men det är nog sista utvägen.

    Då är frågan, hur funkar det? hur styrs slutsteget till baslådan?

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Sitter ett steg på höger sida, under den lilla luckan i golvet. Den driver baslådan.

  3. #3
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Just 2007 är det konstigt i kombin. Det är i princip samma ljudsystem som 2006, fast utan O-bussen.

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    533
    Medlem#
    6866
    Har ett liknade problem i en og9-3 köpte nån adapter för slutsteget till dörrhögtalarna men dom hörs knappt. Har fått för mig att signalen är för låg i förhållande till övriga systemet.

    Du har inte ändrat några högpassfilter i menyerna så det inte kommer nån bas i övriga systemet?


  5. #5
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 628
    @puttel Jag har bra och fin bas i dörrarna och jag har dragit ner basen i brädan lite för att dom inte ska jobba ihjäl sig där.
    har labbat i några timmar med alla inställningar och jag är helt säker på att pga att jag har en förstärkare till utsignalen till dörrhögtalare och brädan men inte basen som det påverkar. frågan är om svaret är att försöka koppla förbi den förstärkaren eller skruva ner den.

    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Sitter ett steg på höger sida, under den lilla luckan i golvet. Den driver baslådan.
    Fysiska placeringen av komponenterna vet jag, kanske inte ledningsnätet men det känns inte så viktigt i nuläget.

    det var Hur dom fungerar som var intressant, vilken sorts signal som skickas från vilken pin i steron osv, eller skickas det ens från stereon, kanske är det vänstra slutsteget.. osv

Liknande ämnen

  1. Inköp Saab 9-5 AERO Kombi 2007
    Av spender i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2015-10-16, 12:51
  2. Kopplingssats Saab ng9-3 kombi tdi 2007
    Av Bonzo74 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2015-06-26, 20:39
  3. Kopplingssats Saab ng9-3 kombi tdi 2007
    Av Bonzo74 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2015-06-26, 20:39
  4. Hur koppla AS3 baslådan till kombi?
    Av JohanW i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-07-14, 23:48
  5. Uppgradera ljud i en 9-3 SC 2007 - Prestige 300W - Tips?
    Av Televinken i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-06-07, 00:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •