Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 29

Ämne: Nybörjare undrar om packningen till primärväxeln. OG900

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2020
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -

    Nybörjare undrar om packningen till primärväxeln. OG900

    Hej!

    Inte bara ny på forumet, utan ny för bilar och saab med, sedan någon vecka tillbaka. Har absolut 0 tidigare kunskap. Därav får ni gärna ursäkta idiotiska frågor.

    I alla fall så köpte en risig og900s, vars tidigare ägare pillat mycket under huven. B.la. Ny IC, APC och fräschare låda har fått flytta in. Allt jobb verkar inte helt toppen dock.

    Nu har jag ett läckage, som jag är väldigt säker kommer från skarven i kåpan över primärväxeln. Ser att det sticker ut packningssilikon, så antingen gjorde han ett dåligt jobb eller så har det blivit kasst med tiden.

    Tänkte försöka fixa problemet, men behöver först veta lite grejer som jag inte kunnat googla mig till.

    1. Är packnkngssilikon där en bra idé? Finns det packningar ämnade för det området? Inte hittat några...

    2. Funderat lite och tror att jag inte kommer åt ordentligt som det ser ut. Måste jag lyfta ur härlighenet för att komma åt?

    2.2 är det möjligt att på något vis palla upp bara framkanten, så man slipper ta ur allt?

    2.3 kommer jag åt om jag hivar utkylare etc? Eller blir det mer jobb än det är värt?

    3. Hur kladdigt kommer det bli? Har dålig plats att hållas på, så behöver förbereda så inte folk blir förbannade över resultatet. (om kylaren ryker så inser jag ju att glykolen kommer utgöra ett kladdigt moment, men tror jag vet vart och hur jag ska fånga upp det)

    4. Hört från mindre bilkunnigt folk att det bara är att hiva i någon tillsats (typ biltemas oljeläckagetätning, fast för lådan och absolut inte från biltema). Min logik säger att det är att skjuta problemen framför sig, men kanske inte är så? Vad säger folket som har mer än en veckas erfarenhet?

    Det var väll allt jag hade just nu. Tackar på förhand!

  2. #2
    Steg 1 Realpowers avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 288

    Nybörjare undrar om packningen till primärväxeln. OG900

    Du behöver inte hänga ur motorn för att byta packningen. Om du lossar det främre motorfästet och hissar upp motorn i framkant kommer du åt alla skruvar. Vill du ha lite mer plats så kan du som du var inne på ta ner kyl, grill och främre kofångare.

    Packningen köper du hos saabklubben (man måste dock vara medlem för att handla)

    https://saabklubben-reservdelar.se/9...ar/packning-6/

    Glöm inte att återfylla primärhuset med 3dl olja innan start, att byta all olja i växellådan är en god ide. Att hälla i tätande tillsatser är en mindre bra ide.

    Förbered dig på att det är ett ganska kladdigt jobb, att inte spilla olja och glykol på marken är svårt.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2020
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -
    Tack för svaret! Nu kom hoppet tillbaka!
    Får väll ta och bli medlem där då..! Kan tänka mig att jag kommer få mina pengar värda efter att det här projektet är över.

    Följdfrågor:

    1. När du säger att jag ska fylla på innan start, vars gör man det? Kanske är jag som inte ser, men kan inte hitta någon påfyllningsplugg* eller så... Äre hälla i och på med kåpan som gäller? Känns lite svårt...
    (*allt är geggigt och smutsigt, förmodligen pga div läckor. Tänkte tvätta allt när samtliga läckor är fixade. Men kanske är därför jag inte see nått?)

    2. Växellådan har ny olja i sig, sen var näst intill tom och rätt gammal vid inköp. Böt innan jag upptäckte läckan. Är det fortfarande en bra idé att byta allt ändå?

    3. Om jag ser till att ha ett avtappningskärl size stor + miljömatta under, tror du det kan vara möjligt att trycka upp motorn med domkraft och palla upp under arbetet? För om så är fallet kanske jag kan göra det på parkeringen och bespara mig besväret att ta mig till en plats med lyft.

    Igen, tack för svar och hjälp!

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 309
    Litet tillägg.
    Man ska vara lite extra noga med tätningsytorna. Se till att få bort all gammal packning, tätningsmedel och klister.
    Även repor och ev skador (brytmärken?) behöver putsas till. Missar man detta är arbetet ogjort.

    Ett alternativ till packningen är att använda Flänstätning Loctite 518 som är mer förlåtande till en skadad tätningsyta men den kostar lite mer att köpa och packning har trots allt funkat sedan 70-talet så det lär funka i fortsättningen också

    - - - Uppdaterad - - -

    Påfyllning av primärhuset görs via det lilla plåtlocket längst upp. En liten tratt med smal pip brukar funka.
    När du ändå har loss plåtlocket, kontrollera att det sitter en "plastpropeller" på axeln innanför. Den ska hjälpa till att hålla oljan borta från området kring locket.

    Du nämner att lådan har ny olja i sig. Det är inte så att du har för hög oljenivå i lådan ?
    Hög nivå kan gör att den trycker ur sig olja.

    Oljesölet som kommer ut är alltså 3dl olja som brukar rinna ner på hasplåten och komma ut lite varstans kring hasplåten så det behövs ett stort kärl. Men vet man om problemet och är förberedd brukar det vara hanterbart.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  5. #5
    Steg 1 Realpowers avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 288
    Om oljan precis är bytt och du vet vilken olja du använt ser jag inga problem i att bara pytsa i 3dl olja extra i kåpan. Du fyller på bakom luckan du lossar med den stora trådbygeln efter att du monterat den nya packningen.

    Det borde räcka för att fånga upp det värsta, ska inte vara några problem om du är lite försiktig.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2020
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -
    Tack igen!

    Sprang ner ock kikade. Locket var inte det lättaste att få på igen med den j*kla bygeln. Packningen där såg inte heller toppen ut, men det sitter ett vitt kryss/vit propeller där bakom. Blir o beställa en packning dot med.

    Oljenivån ligger strax under mitten på stickan, så borde inte vara nått problem?

    Men dåså. Miljömatta, snabbt agerande och bara 3 dl. Borde gå fint.

    Går det att använda domkraft och pallar är det enda jag behöver veta för att våga mig på det hela nu!

  7. #7
    Steg 1 Realpowers avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 288
    Bygeln kräver lite finess att få dit. Men när du väl vet hur du gör klämmer du dit den med bara fingrarna

    Lycka till!

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2020
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -
    För att försäkra mig om att jag inte gör fel, nybörjare som jag är, så skulle jag vilja fråga om jag tänker rätt.

    Om domkraft funkar. Dra in en domkraft, pall o så under. Hitta lämplig plats för båda. Dra upp domkraften, lossa främre motorfästet. Pumpar upp till lämplig nivå, och drar in en pall. Sen gör jag det jag ska och tillbaka?

    Tänker att en del måste bort? Eller behöver jag bara lyfta så pass lite att allt kan sitta kvar? Om saker måste bort så kan jag nog läsa mig till det på annat håll! Vill inte störa för mycket.

    Är ny och lite nervös, så frågar mycket

  9. #9
    Steg 1 Realpowers avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 288
    Det ska gå bra att göra som du beskriver. Lyft försiktigt och inte mer än nödvändigt.

    Ibland har jag lossat muttern till motorfästet höger bak för att få mindre brytkrafter.

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2020
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -
    Grymt! Ska bara be min kontakt hos hyresvärden se till att inga tjurkärringar kommer och inspekterar parkeringen, så kör jag igång där ute när tid finnes. Skönt att slippa krångla långt bort

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2020
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -
    En till snabb fråga! Lär behöva momentdra bultarna, vet någon hur hårt?

  12. #12
    Steg 1 Realpowers avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 288
    Utan att ha någon verkstadshandbok framför mig. Men normalt åtdragningsmoment på en M8 8.8 skruv är 24Nm.

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2020
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -
    Tack återigen! Motorn är uppe på pallar, men regnet öser, så blir att invänta bättre tider.

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2020
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -
    Nu är allt klart, men får inte tillbaka främre motorfästet... Hålen på båda sidor hamnar för långt fram och lite åt höger (passagerarsidan). Gör jag nått galet?

  15. #15
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471
    Sitter motorkudden rättvänd?
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  16. #16
    Steg 1 Realpowers avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 288
    Motorkudden ska vridas tills den hoppar rätt emot klacken i primärhuskåpan. Sedan kan du låta de två långa skruvarna till bygeln som klämmer fast kudden vara lite lösa tills stålfästet styr in rätt i fästet i kylarbalken, sedan drar du åt allt.

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    -
    Inlägg
    145
    Medlem#
    -
    Hej,

    Minns att jag själv också haft lite svårigheter med att få allt att passa ihop.
    Jag antar du har gummikudde som främre motorfäste (det finns hydraulisk typ också, men mindre förekommande)
    Själva gummikudden har ett spår i metallhylsan, som skall passas in mot primärlocket. Typ ett rotationsstopp...
    Hoppas bilderna förklarar. (lånade bilder, inte mina egna.)
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2020
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -
    Bilderna syns dessvärre inte, förmodligen på min sida det strular.

    Får ta det ni nämnt nu och försöka igen imorgon! Tack för alla svar

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2020
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -
    Hej!

    Pillat I ett par timmar nu och motorfästet sitter som det ska, med klacken där den ska "fånga" kudden. Blir inte rätt i alla fall. Hålen som ska haka i kylarbalken hamnar typ 1 cm för långt fram. Försökt trycka hela alltet bakåt, men det är lönlöst.

    Behövde som trycka till bilen för att fästet skulle släppa från början, så kanske att något är skevt?

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2020
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -
    Tillägg: rätt säker på att motorn drar åt höger (passagerarsidan) i framkant. Kan inte ens få dit fästet för kylarbalken utan kudden, för att motorn är i vägen...

Liknande ämnen

  1. packningen till soppapumpen, artnr?
    Av Pumba i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-11-17, 10:36
  2. undrar hur ni har gjort med varvräknare till og900
    Av viggen959 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-10-03, 00:28
  3. Nybörjare undrar över service?
    Av SamK i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-09-15, 19:21
  4. Köpråd till en nybörjare
    Av bluesky i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2007-06-07, 20:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •