Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 29 av 29

Ämne: Nybörjare undrar om packningen till primärväxeln. OG900

  1. #21
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    -
    Inlägg
    145
    Medlem#
    -
    Hej,

    De va ju inge bra om bilderna inte syns. Är det ngn annan som ser dom?

    Skulle gissa att motor/växellåda rört på sig lite när du lossade främre fästet. Som du skrev, att det behövdes tryckas till för att det skulle släppa.
    När motor/växellåda nu bara "hänger" i två motorkuddar, så kan nog hela paketet vara litet förskjutet framåt. Tror inte ngt är/blivit skevt för 1 cm avvikelse (men bara min gissning).
    Pröva att inte ha i nån växel, och bryta motor/växellåda till rätt läge med kofot, planka, etc. (få till en hävstångseffekt).
    Det går att bryta rätt mycket, och man känner när det tar stopp, om du bryter för hand.
    Var lite försiktig om du använder domkraft. 1 centimeter är helt ofarligt.

    Jag kommer att tänka på själva konsolen för fästet (den som är infäst med två vertikala skruvar med distanshylsor).
    Om du har lossat den långa skruven som igenom gummikudden, så går ju konsolen att rotera, vilket får dess hål att hamna lite mer framåt/bakåt.
    Kan det hjälpa?

    Och även en sista tanke: Har du handbroms på framhjulen, släpp i så fall den, så inte drivaxlarna spjärnar emot.
    (borde väl inte vara fallet så länge ingen växel är ilagd, men våra saabar kan ju vara tjuriga ibland)
    Senast redigerat av Saab_ahed den 2020-08-20 klockan 20:07.

  2. #22
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2020
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -
    Tack igen för svaret! Ni är sjukt snälla ju!

    Inser att tråden tagit en sväng mot ett annat ämne, så får ursäkta mig till admin. Hoppas att det är en förmildrande omständighet att jag kapat min egen tråd...

    Jag har brukat så mycket våld jag bara kan, men hela skiten verkar fel. Vrider och vänder, men blir det rätt i en led så blir det fel i en annan.

    Testat att lägga ur växeln, ingen större skillnad. Släppte till och med på det högra motorfästet för att testa om det skulle hjälpa. Gjorde ingen skillnad.

    Testat att plocka isär och inspektera, sätta ihop och vicka med allt löst, men inget vill passa. Vinklar jag delen som ska mot kylarbalken så den är parallel med fästena där så blir hålen felplacerade, vickar jag den så de står helt snett så blir hålen mer rätt, men går ju inte att få ner nått när allt är snett.

    Har bett en bekant ta med den delen som ska ner mot kylaren från en skrotad 900 imorgon (han jobbar på skroten). Ska se om den är skev eller om det bara är motorn som hamnat galet. Blir att bruka mer våld annars.

    Får lov att återkomma imorgon med resultat!

  3. #23
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Jag ser bilderna i inlägg #17. Klickar jag på dom så blir dom större som vanligt.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  4. #24
    Citat Ursprungligen postat av Mazett Visa inlägg
    Inser att tråden tagit en sväng mot ett annat ämne, så får ursäkta mig till admin. Hoppas att det är en förmildrande omständighet att jag kapat min egen tråd...
    Inga problem och det är ju faktiskt följdfrågor relaterat till den första frågeställningen så det är bättre att fortsätta här istället för att starta nya trådar för varje delmoment.
    Tråden och problemet är löst när bilen är körklar utan detta läckage.

    Kan du fortfarande inte se bilderna kan du få dem per e-post för det är nog bara du som mest behöver dem som inte ser dem.

  5. #25
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 309
    Med ett brytjärn eller spett mellan balken och primärhuset brukar den hoppa ner på plats
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  6. #26
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2020
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -
    Efter att ha fått se bilderna (via e-post) har jag kommit till insikten att galningen som hade bilen innan mig satt fästet upp och ner... Antog att det satt rätt som det var, och det slog mig därför inte att vända på allt...

    Sprang ner i mörkret och testade att vända... Och vips! Allt funkade!!! Tack alla som svarat och hjälpt! Ni är grymma ju!

    2 användare gillar detta inlägg



  7. #27
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    -
    Inlägg
    145
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Mazett Visa inlägg
    ...Sprang ner i mörkret och testade att vända... Och vips! Allt funkade!!! Tack alla som svarat och hjälpt! Ni är grymma ju!
    Oj, felvänt fäste. Det kom jag inte ens att tänka på. Bra att Moderator hjälpte dig med att få se bilderna.
    För att agera helt korrekt bör jag ange källorna till bilderna, eftersom de inte var mina egna.
    Motorkudde: https://www.skruvat.se/Motorkudde-P11302.aspx
    Primärlock:OG900 -84, växellådsmeck (tråd här på forumet)
    Främre fäste: http://popeye.rty.nu/2002/vxl-01.jpg (denna sida kan jag rekommendera att titta igenom, finns mycket intressant och skojigt)

    Kul att det löste sig för dig

  8. #28
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 983
    Medlem#
    5849
    @Mazett - Lossade du några av de två andra motorupphängningarna när du gjorde jobbet?
    Senast redigerat av flaset den 2020-08-26 klockan 14:35.
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  9. #29
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2020
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -
    Bara i efterhand när det började strula med att få tillbaka alltet.

Liknande ämnen

  1. packningen till soppapumpen, artnr?
    Av Pumba i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-11-17, 10:36
  2. undrar hur ni har gjort med varvräknare till og900
    Av viggen959 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-10-03, 00:28
  3. Nybörjare undrar över service?
    Av SamK i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-09-15, 19:21
  4. Köpråd till en nybörjare
    Av bluesky i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2007-06-07, 20:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •