Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Lågt laddtryck efter en veckas körning med Speedparts steg 1 trim.

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2020
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    141
    Medlem#
    13240

    Lågt laddtryck efter en veckas körning med Speedparts steg 1 trim.

    Efter en veckas körning med ett trim från ovanstående firma så ville bilen inte ladda mer än till slutet på den vita markören på turbomätaren. Bilen gick inte ryckigt utan bara slött. Kollade alla vakumslangar, tryckrör och koppla in datorn för att kolla eventuella felkoder men fanns inget att se. Byte tbx till original "trim"fil till bilen och den går hur bra som helst och känns som den gjorde innan trimningen.

    (Bytte tändstift, olja, bränslefilter och luftfilter innan jag satte in trimmet). (Bilen det handlar om är en Saab 9-5 Aero från 2001, manuell.)

    Vad kan ha gått fel?

    Har redan kontaktat firman och ifrågasatt och frågat efter pengarna tbx då jag vill testa företaget M istället.

    //Lill_Erik

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2012
    Ort
    Olofström
    Inlägg
    97
    Medlem#
    8831
    Gick bilen som den skulle första veckan med trim?

  3. #3
    Vad har du för amul och lamdba värden i opensid?
    Vad när du på mair å mreq
    Jag rekommenderar att du kör maptun när det gäller steg trim! Speedpart trim kommer från bsr

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Södra Dalarna
    Inlägg
    500
    Medlem#
    107
    Prova o ryck R på magnetventilen o plugga slangen.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2020
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    141
    Medlem#
    13240
    Bilen gick bra första dagarna sen märktes det att den gick sämre och sämre.

    - - - Uppdaterad - - -

    Jasså dom är ”återförsäljare” för bsr? Jävla skit egentligen hela proceduren var krånglig att installera. Tog 3 dagar från start till slut att de var installerat. Ska ned nu den 29/8 och få bilen mappad av Göran på GDM. @amazinjoey.

    Jag har inte öpensid i bilen men är det något du tror Göran kan fixa?

  6. #6
    Gå till Maptun! Alternativt PM mackan å se vad han tar för trim. De är de enda jag litar på när de gäller trim när de kommer till T7 bilarna
    Senast redigerat av Moderator den 2020-08-17 klockan 08:30. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2020
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    141
    Medlem#
    13240
    Jasså är de så känsliga bilarna? Hört av Göran på gdm ska vara bra men får kanske tänka om då? Vill bara ha ett steg 1 E85 på bilen då det skulle löna sig för mig att köra med E85.

  8. #8
    Mindre med känslighet att göra och mer med kvalité å kunskap, många tar fuskvägar som slutar med problem och motorras...

    Som sagt Maptun eller Mackan. Mackan bor i Borås har jag för mig, han är mer eller mindre en gurun när de kommer till saab trim


    http://forum.saabturboclub.com/member.php/48042-Mackan
    Senast redigerat av Moderator den 2020-08-17 klockan 08:30. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2020
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    141
    Medlem#
    13240
    Okej det säger ju säg själv lite kanske, har ju rabatten på maptun med STCS så de blir inte så mycket billigare hos Göran.

    Får slänga iväg ett meddelande till Mackan och fråga. Tack så mycket för hjälpen och jag har VERKLIGEN lärt mig att man får vad man betalar för....

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2012
    Ort
    Olofström
    Inlägg
    97
    Medlem#
    8831
    Återigen, har bara bra erfarenheter av både Nordic och MapTun. Men, om bilen gick bra de första dagarna innan det började bli sämre är det knappast programmets fel. Du har troligvis fått något läckage av något slang alt trött turbo/igensatt katt.

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2020
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    141
    Medlem#
    13240
    Alla slangar är kollade och åtdragna, turbon är kollad och inget glapp och bilen drar 0 olja. Efter montering av orginal programvara går den hur bra som helst och inga missljud eller tvek vid gaspådrag.

    Jätte tråkigt att jag inte hade tillgång till öppensid så man kunde läsa ur mängden luft bilen fick och begärde.

  12. #12
    Citat Ursprungligen postat av Lill_Erik Visa inlägg
    Okej det säger ju säg själv lite kanske, har ju rabatten på maptun med STCS så de blir inte så mycket billigare hos Göran.

    Får slänga iväg ett meddelande till Mackan och fråga. Tack så mycket för hjälpen och jag har VERKLIGEN lärt mig att man får vad man betalar för....
    Det här med rykte är lite svårt när de gäller trim, man kan tycka att bilen går JÄÄÄÄVLIGT bra men sen när man kollar opensid så är värden helt jävla kaiko. Öppnar man sedan programmet och vet vad som är vad så ser man rätt snabbt att det har tagit fuskvägar och vissa värden är helt ute å cyklar...Man blir rätt mörkrädd, kan tänka mig andra märken där man inte har lika lätt att kolla programvaran...

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2020
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    141
    Medlem#
    13240
    Vad/vem skulle du rekommendera i trim väg då? Hur fixar man opensid i en og9-5 enklast?

  14. #14
    Maptun eller Mackan utan tvekan. De slår självklart på opensid


    Drar du Pbus från Esp till din canbus så kan du slå på opensid med t7suite annars, kan förse dig med org programvara där den är påslagen
    https://youtu.be/r-pRSKJH-BQ

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2020
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    141
    Medlem#
    13240
    Okej får ta och prata med Maptun/Mackan angående det vill ju som sagt ha E85 Steg till bilen.

    Tack så mycket för alla svar osv uppskattas sjuuuukt mycket!

  16. #16
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 487
    Medlem#
    6901
    Nog för att jag också tycker att Maptun är att föredra , men mjukvaran från Speedparts/BSR har ju knappast gått sönder efter en vecka , troligtvis något annat som är knas som inte visar sig med lägre orginaleffekt.
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2020
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    141
    Medlem#
    13240
    Då är frågan VAD som gick fel, bilen ströp ned laddtrycket under en fullgasrepa. (Man hörde hur den släppte ut all luft, som ljudet av en liten suck) därför trodde jag ett tryckrör hade släppt men nej.

    Inga felkoder från vanlig obd eller från tech 2 vilket jag tycker är underligt då den alltid brukar ha något att berätta.

  18. #18
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Är din TK verkligen frisk?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2020
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    141
    Medlem#
    13240
    Ingen aning, kan mycket möjligt vara den som spökade. Finns ingen dokumentation på att den är bytt alls. Kan en TK ha hållit i 20 år?

  20. #20
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 487
    Medlem#
    6901
    Jag kan komma på massor av orsaker till att bilen inte går som den ska , tändning med allt inkluderat , sopparelaterad , luftläckage av något slag , dålig laddspänning på generator , ärgade jordpunkter , glapp i kabel , trasig/sensor eller givare.

    Många av dessa ger ingen eller väldigt sen felkod dvs när problemet gått väldigt långt så att bara läsa av felkoder och tro att allt är OK är helt fel väg att gå.

    Jag skulle börja med friska stift av rätt sort , kolla över alla slangar så ingen är torrsprucken , kolla så generatorn laddar som den ska , kolla över samtliga jordpunkter på motorn. Provbyt tändkasset om du har möjlighet till en du vet fungerar.

    För vidare felsökning krävs en Tech2 eller åtminstone OpenSid för att få fram lite värden.
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Lågt laddtryck OG9-5 steg1
    Av Turbo_Flotte i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2014-06-05, 19:26
  2. Lågt laddtryck 9-5 2.3t -00 Steg 1
    Av anderssontom i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2012-12-01, 19:58
  3. [LÖST] För lågt laddtryck med BSR steg1? OG9-3 T7
    Av Hbn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-11-04, 21:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •