Hej!
Behöver lite hjälp på vart jag ska börja (även om jag själv tänker att jag behöver mäta effekten ut från generatorn)
Problem/symptom:
Saab 9-5 2,3 2007 laddar ej batteriet.
Men, generatorn är nyligen bytt (ca 3 veckor sedan). Dock till en beggad, som enligt skrot skulle ha gått ca 11k (så den "borde" ha några tusen mil kvar)
Inför det förra bytet så betedde sig bilen som sig "bör" med rasad generator: batteriet laddade ej, batterilampan i instrumentpanelen blinkade under färd och till slut tändes en hel hög av lampor då det ej fanns kräm nog.
Denna gång så är symptomen annorlunda, därför min rådfrågan:
Ingen batterilampa blinkar under färd (jag har dubbelkollat och den funkar, den lyser när man vrider på tändningen) Batterilampan har ej blinkat en enda gång.
Men då och då under färd så kan den där "högen med lampor" tändas (Abs, airbag, antisladd osv), men den släcks oftast efter en kort stund.
Multiremmen snurrar som den ska, inget slir eller liknande vad jag med öga/öra kunde märka.
Har jag sån otur att jag köpte en kass beggad generator? (för att byta generator är ju inte det roligaste)
Eller kan det vara något annat som skapar dessa symptom?
Glapp? elfel?
Som jag skrev inledningsvis, så inser jag att mäta direkt på generatorn vad den generar vid ca 2-3k varv vore en bra väg att börja, men äger ingen multimeter, så frågar här först innan jag börjar jaga/köper.
/Niklas