Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: El- eller generatorfel OG9-5 -07

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2020
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -

    El- eller generatorfel OG9-5 -07

    Hej!

    Behöver lite hjälp på vart jag ska börja (även om jag själv tänker att jag behöver mäta effekten ut från generatorn)

    Problem/symptom:

    Saab 9-5 2,3 2007 laddar ej batteriet.
    Men, generatorn är nyligen bytt (ca 3 veckor sedan). Dock till en beggad, som enligt skrot skulle ha gått ca 11k (så den "borde" ha några tusen mil kvar)

    Inför det förra bytet så betedde sig bilen som sig "bör" med rasad generator: batteriet laddade ej, batterilampan i instrumentpanelen blinkade under färd och till slut tändes en hel hög av lampor då det ej fanns kräm nog.

    Denna gång så är symptomen annorlunda, därför min rådfrågan:
    Ingen batterilampa blinkar under färd (jag har dubbelkollat och den funkar, den lyser när man vrider på tändningen) Batterilampan har ej blinkat en enda gång.

    Men då och då under färd så kan den där "högen med lampor" tändas (Abs, airbag, antisladd osv), men den släcks oftast efter en kort stund.

    Multiremmen snurrar som den ska, inget slir eller liknande vad jag med öga/öra kunde märka.


    Har jag sån otur att jag köpte en kass beggad generator? (för att byta generator är ju inte det roligaste)
    Eller kan det vara något annat som skapar dessa symptom?
    Glapp? elfel?

    Som jag skrev inledningsvis, så inser jag att mäta direkt på generatorn vad den generar vid ca 2-3k varv vore en bra väg att börja, men äger ingen multimeter, så frågar här först innan jag börjar jaga/köper.

    /Niklas

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    https://www.kjell.com/se/sok?q=multimeter

    Börja med att mäta spänningen över batteriet. Det räckar att mäta vid tomgång.

    http://forum.saabturboclub.com/showt...=1#post1515769

    Har generatorn gått 11k så bör den vara ok. Ett annat vanligt fel är kablarna, oxid i kabelskorna, dåligt dragna kabelskor eller dålig kontakt i övergången mellan kablar och kabelskor (mot batteriet eller generatorn).

    1 användare gillar detta inlägg


    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2020
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    ja, för 199kr, så finns det ingen anledningen att inte ha den i verktygslådan. Tack för länk

    Batteriets kabelskor blev okulärt besiktigade här i veckan, då jag glömde skriva i första posten att jag började felsökningen genom att köpa ett nytt batteri (som jag har toppladdat)
    Senast redigerat av Moderator den 2020-08-11 klockan 21:18. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Stoppa inte ner händerna i närheten av drivremmen med motorn igång. Isolerade krokodilklämmor med förlängningskablar eller liknande behövs om du ska mäta där nere.

    1 användare gillar detta inlägg


    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  5. #5
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    og9-5:ans batteripolskor kan se fina ut, men krimpen kan vara dålig med övergångsresistans. Min 9-5 -2003 laddade lite dåligt och polskorna blev så heta så man inte kunde ta på dem. Övergångsresistans i krimpen. Så jag fixade nytt egenbyggt kablage. Sen var även minus/jordkabelns ringkabelsko nere vid växellådan tillsynes oxiderad då den sitter utsatt för "väder och vind", så jordpunkterna kan även de vara bra att lossa och rengöra samt smörja.

    3 användare gillar detta inlägg



  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2020
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Multimeter beställd, kommer imorn. Vad bör volten ligga på vid tomgång?

    Ska gå/känna igenom skor/kontakter.

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Läs tråden som jag länkade. Läs gärna även informationen om laddning hos Tudor.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2020
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Trolig (99%) bov funnen!

    Kände på batteriekontakterna när jag kom till jobbet, ingen värmeutveckling..
    Har haft i tanken att det är någon form av kabelbrott/glapp..

    Gick ut på lunchen när motorn hade fått stå och svalna till sig för att känna och klämma lite mer..
    Sträckte ner handen till generatorn och upptäckte att muttern som låser den grövre kabels klämring till generatorn var 3/4 uppgängad..
    Dvs ren tur att den ej hade gängat av helt med de påföljder som hade kunnat skett under färd..

    Och bara ta skämsmössan i hand och inse att det är jag själv som är boven som inte dubbelkollade att den var riktigt dragen när jag bytte generatorn..

    Återkommer om det mot förmodan ej skulle vara detta som är boven (men stämmer in helt på alla symptom).
    Annars tackar jag för hjälp!

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Haha, det felet känns igen. Jag hade samma fel på min og9-3 men där hade muttern tappat spänst utan att någon hade varit där och pillat. Troligen orsakat av termiska rörelser och/eller vibrationer i mitt fall. Vill man hålla koll på spänningen vid körning så kan man med en billig OBD-II läsare och t ex appen Torque i en Android-lur läsa spänningen. Dock har jag ingen aning om från vilken årsmodell detta är möjligt. På 9-3 MY2000 fungerar inte detta men däremot på 9-3 MY2005. 9-5 kan vara annorlunda. Annars kan man ju alltid pilla in en kabel efter lämplig säkring in instrumentpanelens elcentral och koppla till multimetern. Misstänker man problem med laddningen så är det bra att hålla koll på laddningsspänningen över lite längre tid.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

Liknande ämnen

  1. Generatorfel?
    Av Saapen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2015-08-02, 19:12
  2. Generatorfel!
    Av Liljeblad i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-11-07, 12:58
  3. Generatorfel?
    Av Lindfors i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-07-04, 20:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •