Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Anliggande bakbroms NG9-3

Trådad visning

  1. #1
    Grundladd Trekmeisters avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Arlanda
    Inlägg
    334
    Medlem#
    7502

    Anliggande bakbroms NG9-3

    Eftersom jag börjar få slut på idéer söker jag forumets visdom!

    Fick ombesiktning på tantens ng9-3 -07 på grund av anliggande broms höger bak. Tänkte att jag tar det säkra före det osäkra och köper ett nytt ok direkt och även nya glidpinnar (passar på när allt ändå är nere). Blev sedan även nya klossar när jag upptäckte hur slitna de var. Det är modellen med solida skivor bak och gamla och nya ok ser identiska ut.

    Byter allt, luftar, brovbromsar lite med hjulet uppe och allt funkar fint. Sen börjar problemen - det visar sig under provturen att efter en hård inbromsning släpper den inte igen!

    Jag har vid det här laget provat följande:
    * Lossa på nippel och slang - hjälper inte alltså inte tryck kvar i cylindern
    * Rengjort och smörjt in det nya oket - ingen skillnad
    * Provat med och utan handbromswire inkopplad - ingen skillnad
    * Tryckt igenom en dryg dl bromsvätska (trycksatt behållaren) - ingen skillnad
    * Både bett till och förbannat högre och lägre makter - hjälpte inte heller

    Det är alltså efter ett rejält tryck på pedalen som systemet låser sig. Det enda jag kan komma på nu är att det såg ut att vara lite skrapat på ett ställe nära botten av cylinderloppet, kan kolven hamna snett på något vis och därför inte vilja släppa? Någon som varit med om något liknande?
    Senast redigerat av Trekmeister den 2020-10-11 klockan 21:19. Anledning: Löst! Se inlägg #8

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •