Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Vinande oljud bara vid varm motor OG9-5 B235 -02

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2012
    Inlägg
    5

    Vinande oljud bara vid varm motor OG9-5 B235 -02

    Hej.

    Har ett mysterium där ett vinande ljud kommer efter det att motorn blivit varm. Vid kallstart är det tyst och det tar c:a 15 min innan vinandet hörs vid tomgång.
    Vinandet är det samma i frekvens och styrka oavsett hur jag varvar motorn. När jag hörde detta vinande ljud för första gången var efter ett oljebyte före sommaren där vi fick kämpa med oljepluggen som satt helt fast. De första gångerna som detta vinande ljud uppträdde försvann det ett tag om jag varvade upp motorn från tomgång till c:a 3000rpm snabbt och släppte gasen, men nu ligger den på hela tiden från det att motorn är varm.

    Har testat att slacka drivremmen utan något hörbart resultat, har nyss bytt oljefiltret och vinandet kvarstår, det verkade gå ner lite i ljudstyrka ett kort tag men låter nu likadant igen. Motorn är sedan jag fick bilen för c:a 7 år sedan fixat mot det berömda oilsludge med en tillsats vid oljepåfyllningen, oljan byts varje år+tändstift +luftfilter inför besiktningen, och jag använder korrekt motorolja.

    Ljudet ligger i trakten under turbo och oljetråg men är hemskt svårt att lokalisera exakt.
    Alla andra trådar här är det tvärtom där vinandet är vid kall motor, därav skapade jag denna tråd
    Kan detta vara en varning att oljepumpen är på väg att paja...?
    Jag har även bytt vattenpumpen förra sommaren som lät annorlunda i vinande .

    Någon som har tips på felsökning förutom nämnda åtgärder ?

  2. #2
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    8163
    Oljenivån ligger nära maxsträcket på oljestickan?
    Börja med att byta oljefilter. Om inte det löser problemet är det nog dags att plocka ner tråget och se hur tät oljesilen är.
    /Johan

  3. #3
    Steg 1 Arne 2226s avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 234
    Medlem#
    2226
    Det fanns/finns väl en del oljefilter som gav ifrån sig ett vinande ljud

    http://forum.saabturboclub.com/showt...=1#post1338196
    /arne 2226
    95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|Brenderup LV1000B|Säker H -72
    Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2012
    Inlägg
    5
    Citat Ursprungligen postat av JSN Visa inlägg
    Oljenivån ligger nära maxsträcket på oljestickan?
    Börja med att byta oljefilter. Om inte det löser problemet är det nog dags att plocka ner tråget och se hur tät oljesilen är.
    /Johan

    Hej, svaret är nej.
    Jag kör inte fullt upp utan ligger ungefär mitt på i oljestickan. Har detta inverkan på vinljudet ?
    Gör detta då ventilkåpspackning läcker ut mer olja än vanligt vid full oljefyllning, där jag ska byta snart när jag fått en "metallpuck" som ska
    ersätta den gamla metallpucken vid läckplatsen som är höger kortsida som brukar vara ett ganska vanlig läckställe.

    Då blir min fråga, vågar man köra en s,k "motorflush", alltså köpa kemämne som man häller i oljan och varmkör motorn
    för att lösa upp ev "sludge", är inte så pigg på att riva oljetråget då jag är okunning som bilmek och har heller ingen tillgång
    till billyft, och skulle jag hyra in mig hos ok har jag noll koll på hur många timmar det skulle ta att riva och återmontera tråget.

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Är tråget nerplockat nångång överhuvudtaget? Diverse tillsatser hjälper inte om det geggat på rejält och koksat. Det blir som bakelit som fastnar i silen. Då måste man rengöra mekaniskt.

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 766
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av Arne 2226 Visa inlägg
    Det fanns/finns väl en del oljefilter som gav ifrån sig ett vinande ljud

    http://forum.saabturboclub.com/showt...=1#post1338196
    Jag har haft flera svarta originalfilter som haft vinande ljud för sig, men alltid vid kallstart och ljudet försvinner efter att motorm varit igång ett litet tag.

    Det som har potential att orsaka ylande utöver filtret är pickupen i tråget, oljepumpen i sig och dess övertrycksventil. Det finns ju också en termostat för för oljekylningen som sitter nere vid oljefiltret, vet dock inte om den kan orsaka oljud.

  7. #7
    Påverkar verkligen oljevolymen lekage vid ventilkåpan ?
    Tips ang ventilkåpan. Dra åt skruvarna. Flera var helt lösa när jag bytte min packning.
    Saab 95 2.0t Biopower 2007. steg 1.

  8. #8
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    8163
    Citat Ursprungligen postat av koss Visa inlägg
    Då blir min fråga, vågar man köra en s,k "motorflush", alltså köpa kemämne som man häller i oljan och varmkör motorn
    för att lösa upp ev "sludge",
    Jag är väldigt skeptisk till att hälla i sådant i motoroljan, ffa för att man inte får ut all olja vid ett oljebyte. Systemet rymmer drygt 5l, men man får bara ut 4l vid byte, vilket innebär att drygt 20% av oljan inkl medel blir kvar i motorn efter byte.
    /Johan

Liknande ämnen

  1. Vinande oljud nyrenoverad motor B2x5
    Av TurboRichard i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2019-04-08, 12:29
  2. tjutande/vinande oljud
    Av Huxflux i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2015-04-25, 18:30
  3. Vinande oljud/slammer med varm motor
    Av J.K Nilsson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-01-24, 09:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •