Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Servad på Aukt saabverkstad....för mycket olja?

  1. #1

    Servad på Aukt saabverkstad....för mycket olja?

    Hade nya pärlan inne på service hos en aukt saab verkstad, nu när jag kollar oljan så går nivån ända upp till där metallen börjar på oljestickan...kan jag köra så eller pajar packningarna? Bilen är en 9-5 Aero kombi 03.....

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 528
    Vet inte hur stickan ser ut på 9-5:an, men säger så här, att om nivån när den stått går ngn enstaka mm över max så går det nog bra ändå. Är det mer än så bör du på lämpligt sätt tömma ur lite, för det kan vara skadligt. Det är ju alltid bra att ligga på den övre halvan på stickans min-max område så man har lite marginal och lite lägre temp. Men FÖR mkt vill man inte ha...
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  3. #3

    Re: Servad på Aukt saabverkstad....för mycket olja?

    Citat Ursprungligen postat av asniper
    Hade nya pärlan inne på service hos en aukt saab verkstad, nu när jag kollar oljan så går nivån ända upp till där metallen börjar på oljestickan...kan jag köra så eller pajar packningarna? Bilen är en 9-5 Aero kombi 03.....
    Det är inte ovanligt att verkstäderna fyller lite extra numera, speciellt om bilen kommer in till servicen med för lite olja i motorn. Den extra mängden ska inte vara något problem, men du kan naturligtvis tappa ur lite om du är orolig. Se bara till att oljenivån sjunker för mycket.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  4. #4
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 573
    Ja är det bara någon/några millimeter över max på stickan är det inga problem, annars kan du lossa och tömma filtret och skruva tillbaka så har du tappat av någon deciliter olja.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  5. #5
    Ok, tack ska se till att tappa av några deciliter.

Liknande ämnen

  1. Hur mycket olja ska jag ha i min växellåda?
    Av Semb i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-11-14, 13:35
  2. Hur mycket olja?
    Av Tobie i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-02-20, 23:23
  3. För mycket olja
    Av arsson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2004-12-14, 11:40
  4. skadligt med för mycket olja?
    Av durzt i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2004-12-06, 16:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •