Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Ej fungerande fjärrkontroll för centrallåset OG9-5

  1. #1

    Ej fungerande fjärrkontroll för centrallåset OG9-5

    Jag har en 9-5 -05a
    Mitt problem med nyckeln är att jag har bytt till nytt batteri och kan inte låsa eller låsa upp bilen som det ska funka
    Jag låser bilen med nyckeln i dörren sen trycker jag på låsupp på fjärren efter ett gäng tryckningar kan den öppna men inte låsa ?
    Hur löser jag mitt problem någon som vet vad som är felet och hur jag gör för allt ska funka som det ska.

  2. #2
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 919
    Medlem#
    12120
    Bara för att utesluta det vanligaste problemet, poppar tändningslåset upp när du tar ur nyckeln ?

    ..Om det inte gör det kommer inte helelr stereon att stängas av när du tar ur nyckeln.

    ..Om du har nyckeln i tändningslåset med tändniongen på, fungerar bagageknappen varje gång ? (den ska lista antalet nycklar/transpondrar i SID)
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  3. #3
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    Citat Ursprungligen postat av Daffy-74 Visa inlägg
    Jag har en 9-5 -05a
    Mitt problem med nyckeln är att jag har bytt till nytt batteri och kan inte låsa eller låsa upp bilen som det ska funka
    Fungerte fjernkontrollen både mht. låsing og opplåsing før batteribyttet?
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  4. #4
    Vet ej då jag precis köpt bilen för några veckor sen

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 116
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Daffy-74 Visa inlägg
    Jag har en 9-5 -05a
    Mitt problem med nyckeln är att jag har bytt till nytt batteri och kan inte låsa eller låsa upp bilen som det ska funka
    Jag låser bilen med nyckeln i dörren sen trycker jag på låsupp på fjärren efter ett gäng tryckningar kan den öppna men inte låsa ?
    Hur löser jag mitt problem någon som vet vad som är felet och hur jag gör för allt ska funka som det ska.
    Om du räknar antalet tryckningar, är det på den 5:e den lyckas med upplåsningen? Om systemet tappar sync så behövs det nämligen 5 stryckningar för att hitta tillbaka, så har du alltid 5 tryckningar när den lyckas så är det sannolikt glapp, antingen i nyckeln eller bilen.

    Är det inte dessa 5 tryckningar är det kanske så att det kommit in kladd i nyckeln. Det kan också vara störkälla i närheten (433 MHz används av väldigt många) eller antennenheten runt nyckeln som blivit dålig (usel räckvidd - men den har då ofta problem med immobilizern också).

    Testet med backluckeknappen när tändningen är på är mycket bra, antennen sitter runt tändlåset så om det har problem att fungera då är det inte radio-räckvidden som är bekymmret.

    Sedan, du pratar om nyckeln, har du inte (minst) två? I så fall, i så fall rekommenderar jag starkt att du snarast skaffar en andra nyckel (och programmera bort försvunna nycklar) innan du tappar bort den du har - det blir väldigt dyrt om du tappar bort sista nyckeln - billigaste sättet är att skaffa knappsatsen från skroten för en hundring och slipat nyckelämne från ÅF eller nätet (men då måste du ha nyckelnummer - kan avläsas från en cylinder) och sedan lägga in den med Tech2. Notera, knappsatsen har två olika radioenheter, en för immobilizern (som går på utsänd energi och använder inte batteriet) och en som används för fjärrstyrningen. Har du inget problem att starta bilen fungerar den första.

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

Liknande ämnen

  1. saab 9-3 01 lås/nyckel ej fungerande
    Av joohmenvisst i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2016-03-31, 22:02
  2. [LÖST] Ej fungerande Farthållare på OG9-5 SS
    Av mrJK86 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-07-12, 17:08
  3. Fungerande IC
    Av Snucke i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-05-29, 20:58
  4. Fungerande AC på og900?
    Av HardTimesCrew i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-02-16, 21:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •