Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 36

Ämne: Saab 9-3 kombi 2.0T -07 *Tvättad och....ren*

Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008

Saab 9-3 kombi 2.0T -07 *Tvättad och....ren*

För nån månad sen skickade Konrad att han hade fått tag på en svart 9-3 kombi från 2007med 210 hk motorn, automat, minnesstolar.

I bagaget låg 4 stycken 18" inca med nya sommardäck

Suget efter Kombi hade funnits ett tag och jag var nästintill helt färdig med min 9-3 sedan och allt var som jag ville. Dessutom, kom igen, 18" inca för fasen! Fälgarna och kombi kompenserade för bristen av taklucka. precis när jag funderade starkt på att sälja sedanen för kombi så kommer då denna in i bilden.

Bilen hade nått skumt fel med CIM men när det var löst så sålde jag sedanen och bokade ett flyg upp till Norrland.

Konrad lackade om framskärmarna innan jag kom upp eftersom dom var duktigt rostiga. även höger bakdörr blev en nylackad pga en buckla.

Konrad fick nys om esid2, takräcke och en eftermarknadsstereo inkl kablage för ett bra pris. Högg direkt, Esid är fantastisk sak och strömma musik till stereon är ju skitgött. Fortfarande inte säker på varför jag tog takräcket med men jag rycktes la med

Ja då var det bara det roliga med att flyga upp då. Ängelholm -> Arlanda sen vidare till Luleå.

Väl framme i Piteå så pillade vi vidare med diverse saker. städade ur bilen osv. Tjöta o drack te gjorde vi såklart också

Bilen blev tvättad, stereon injusterad. Upptäckte att det satt 300W systemet i den med baslåda i baljan. Baslådan låter dock inte så mycket men vad det beror på vettefan.

Förarmiljön är riktigt trevlig, inredningen rätt fräsch. Hade jag gissat mil hade jag gissat runt 22-25 och inte närmare 30 Funderar över ett rattbyte, men det är knepigt att veta vad som är bra. jag hade Maptun ratt i den röda och den var nice. Men dom verkar inte göra såna längre.

till sist så bar det av hemmåt. körde först till ockelbo och en og900 galning, sen hem dagen efter. Blev ganska exakt 140 mil totalt.

tog inte många bilder påväg hem men här är en bild på en backe.

Sen en bild dan efter jag kom hem, ståendes på infarten.

Har glappande toe stag i bakvagnen och sne ratt. låter ev från remspännarens rulle ibland. lite rassel här o var osv..
    ska byta stag, styrleder fram och sen en hjulinställning.

Spåra ur? jo då.
    Det sitter 550cc spridare och Biopower program i den redan tack vare konrad.

mesta krutet kommer nog hamna på utsidan snarare än motor, chassi och bromsar även om 314mm bromsar ligger ganska högt på önskelistan.
    Sänkning går tyvärr bort av ren komfort. Men Aero frontläpp ska dit. Sidokjolar ska la bytas. US lister fram och bak ligger högt på prio listan. Eventuellt dom röda US lysena med.

Ljuddämpning i dörrsidor behövs nått fruktansvärt. fasen vad det skallrar. Att få igång baslådan hade vart fint och montera micen till stereon så man kan prata via den.

The devil is in the details
    Bifogade bilder Bifogade bilder

3 användare gillar detta inlägg

Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Medlem#
    1941
    035 - ja då har den ju äntligen hittat rätt (För de som inte förstod, 035 = Halmstads riktnummerområde )

2 användare gillar detta inlägg

Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Jag har ett komplett us-kit till 07 liggande. Baklysen, lister, backspegel med kompass, onstar-panel.
    Finns även original navi och en uhp.

Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Förresten har jag visst aero-kjolar i svart 170 liggande också när jag tänker efter

Grundladd wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Medlem#
    10483
    Kul med nytt projekt!

Har också 300w bose systemet i min 9-3a och hör knappt heller något från basen i reservhjulsbaljan. Efter lite googlande verkar det snarare bero på att Bose systemet är värdelöst än att något faktiskt är trasigt dessvärre..
    Hit the clutch, hit the gear, hit the gas, and i'm gone!
    https://www.garaget.org/?car=392409

Facelifta
    Saab 9-5 2005 2.0T - 295HK/435nm
    5 växlad Manuell
    Projekttråd:
    http://forum.saabturboclub.com/showt...affe-till-9-5a

Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    2007 var det inte Bose i kombin utan det gamla systemet som fanns 2006, dock utan fiberbussen. Bose kom först på sedan 2007 och sen även kombi 2008.
    Jag tycker det äldre systemet låter bättre, sen är det alltid klurigt att få det att låta bra med en eftermarknadsstereo eftersom det kräver att nivån ställs in exakt rätt. Hade problem med det i min 2007a med stora systemet också.

Reg.datum
    jan 2003
    Medlem#
    1941

Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Tackar för alla tips!

Ställde bilen i mek garaget idag och tog fram substitut-brukisen (og900an). imorn ska det anlända minst 1 paket med delar som ska bytas. Bilen ska upp på alla 4a pallbockar och hjulen ska av så jag ska passa på att kolla under osv.

3 användare gillar detta inlägg

Grundladd Znatchs avatar
    Reg.datum
    apr 2012
    Medlem#
    12700
    Nästan likadan som jag har. Ska bli intressant och kolla va du gör med den så kanske man får lite idéer

Volvo V60 T3 2018
    NG9-3 SC Vector 2.0T 2007
    OG9-3 Coupé Monte Carlo SE 1999

Grundladd JKDesigns avatar
    Reg.datum
    aug 2018
    Medlem#
    11896
    Grattis till nya Saaben

1 användare gillar detta inlägg

Steg 1 Schwartzs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Medlem#
    7660
    Kul projekt! Ingen facelift plz, US-look låter däremot helrätt

'69 Earlybay
    '74 99 X7 Turbo RWD -indisk gul @ 360whp/480wNm
    ’04 9-5 Aero SC -espressosvart
    @schwrtzwrks - Garaget

Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Citat Ursprungligen postat av Schwartz Visa inlägg
    Kul projekt! Ingen facelift plz, US-look låter däremot helrätt
    2008+ har 2 bra saker varav 1 sak är utseendemässigt, det är hirsch diffusern. den älskar jag verkligen!
    Men jag tänker inte byta kofångare och bli av med listerna, får la bli specialbygge av bakkofångare när jag har slut på annat o göra

Det andra är skatten, den är lite över 3000 om året för denna

jag är generellt lite anti faceliftar på saabar. enda undantaget är nog ng900/og9-3 men att kalla det en facelift är lite elakt.

og900 - bäst före facelift. 9-5 så tycker jag första bilarna är snyggast, 96 och 95 så är dom gamla snyggast. samma med 99....

i mina ögon lyckades saab inte med nån facelift

2 användare gillar detta inlägg

Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Tempot har inte varit jättehögt nu i värmen. har kört ett pass så tidigt jag orkat några dagar, innan temperaturen kommit över 25 grader iaf blivit 3 pass mellan 9-11 och sen 2 pass på kvällen runt 21-22 för att komplettera.

vad har jag gjort?

jo jag har bytt båda toe stagen bak inkl justerbultarna till dom och styrlederna fram. Ena toe staget bak har jävlat nått så in i helvete, det staget måste ha tagit 2/3 av totala tiden jag lagt ner..

Det var i vilket fall dags att byta stagen. På det staget som jävlades trillade bussnignen ut när jag plockade ur staget, på andra sidan petade jag ut det med lillfingret

Hjulinställningen avklarades idag.

Min hemmagjorda gissningsjustering var inte speciellt bra..
    Här är fram före och efter

Bak blev helt OK. cambern på höger sida är väldigt nära toleransen, varför inte justera? jo han tog i och försökte snurra bulten men både jag och han blev oroliga att den skulle gå av istället. Så han dränkte den med rostlösare så har jag la nått o göra när jag har slut på saker att göra

näst på tur är torkarlänkaget,. Då blir det även facelift torkararmar, men vilka torkarblad ska jag köpa!?

hatar att köpa torkarblad och har jättefina blad å mina gamla torkararmar, men dom är fula, ska man vara fin får man lida pin

Reg.datum
    jan 2003
    Medlem#
    1941
    När brukar dessa 12793813 tvärstagsbussningar trilla sönder? Finns det någon "ungefärlig" livslängd innan bussningarna släpper från hylsan?

Finns det någon PowerFlex ersättare?

Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Verkar inte finnas powerflex.

dessa var bytta 1 gång innan tror jag, stod inte saab på dom.

Jag märkte det ganska tydligt i att den ibland ville svänga lite med baken, var svårt att se när dom satt på bilen och lossar man dom är det hjulinställning nästa

Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    fokus skiftar ibland lite hit o dit.
    Här ser man att blanksvart är fint när det är rent och plasten är gräsligt sliten.

efter att ha tvättat bilen första gången och funderat lite så kom jag fram tilla tt jag lägger krutet på insidan först. Eller ja. nästan först.
    för jag hittade en låda i källaren med 2 styck hella rallye 3000

Och eftersom jag är ganska allergisk mot Mörker så kände jag att det var precis vad jag behöver till vintern.
    Tittar man noga ser man dessutom en av två sånna här

Så dom ska monteras snart, råkar ha en org extraljus kabel samt en tech2 liggandes, det jag inte har är reläer och säkringar till säkringsdosan.

Stereon pillas det vidare i, försöker förstå varför inte baslådan låter nått att prata om.. blir inte klokare alls. alla högtalarsignaler ska gå till bägge slutstegen men bara ena slutsteget spelar så det hörs..

sen ska jag sätta + på en kabel så den tror att handbromsen är dragen och att jag då kan dimma ner displayen när det blir mörkt (Varför bara kunna dimma ner när handbromsen är dragen!?).

och dörrsidorna Måste ljuddämpas.. skallrar lite väl mycket.

Funderat på uppgradera projektorerna? De är rätt så enkelt på ng9-3 å resultaten är rena rama fantastiskt! Org projektorer på Saab är sämre än skit
    5 växlad Manuell
    Projekttråd:

Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Tell me more, tell me more!

jag är väldigt nöjd med halvljuset, körde xenonkonverterat helljus på förra 9-3an och ljuset i sig var bra, spridningen däremot va la sådär.

Det är svårt att slå två stora runda extraljus helt enkelt. och med xenon... Syrran hade dom på sin gamla 9-5 som skrotades. Det var helt fantastiskt lyse.

Citat Ursprungligen postat av M.Broberg Visa inlägg
    Tell me more, tell me more!

jag är väldigt nöjd med halvljuset, körde xenonkonverterat helljus på förra 9-3an och ljuset i sig var bra, spridningen däremot va la sådär.

Det är svårt att slå två stora runda extraljus helt enkelt. och med xenon... Syrran hade dom på sin gamla 9-5 som skrotades. Det var helt fantastiskt lyse.
    ¨

Man är nöjd sålänge man inte vet vad de bättre är Orginal projektorerna på många orginalbilar är rena rama skit och ljusbilden blir 3-4ggr bättre, länkar en video nedanför så ser du skillnaden.
    Vi gjorde det på polarens 9-5a men använde oss av andra projektorer(G5-R körde vi på) och han behövde aldrig använda helljusen igen efter det.

https://www.aliexpress.com/item/3285...archweb201603_

https://www.youtube.com/watch?v=9WrF3qfqRww

https://www.youtube.com/watch?v=ZIYjHn6VkEQ

5 växlad Manuell
    Projekttråd:

Liknande ämnen

1. Flytta Dimljus från en 9-5 kombi -07a till en annan 9-5 kombi -07a
    Av Rickard93 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4