Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Saab VIN decoder

  1. #1
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 947

    Saab VIN decoder

    The Saab Site har gått ihop med Saabparts står det på deras hemsida.
    Så deras Vin decoder verkar inte finnas kvar?

    https://www.thesaabsite.com/

    Någon som vet om det finns någon liknande?
    Var perfekt för att få fram utrustning, färgkod etc. på bilar.

    Har googlat men inte hittat nån vettig.

  2. #2

    2 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Moderator den 2020-08-03 klockan 13:19. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  3. #3
    Speedparts VIN-avkodare är inte i närheten så detaljerad som den som fanns på TSS. Någon som har funnit en mer likvärdig avkodare?

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 118
    Medlem#
    8758
    Tycker det ser väldigt likvärdig ut, vad saknar du?
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  5. #5
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Orio
    Tja, Vad säger man? Det är Orio som äger thesaabsite.
    Det är alltså Orio som erbjudit denna tjänst gratis till alla intresserade. Dessutom hade thesaabsite en utmärkt tjänst för att hitta reservdelar med foto och ritningar ur EPC. För att vara Orio var detta nästan för bra för att vara sant. Det var definitivt bättre förr. Mycket bättre!

    Vad har vi nu istället? Länkar till 7st Saabverkstäder i USA och 1st i Canada (i British Columbia av alla ställen!) där man kan boka service. En (1) verkstad i världens till ytan näst största land. En verkstad längst ut i landets ena hörn. Nästan 1000mil ToR från tex Montreal. Så behöver bilen servas när man åker är det dags igen när man är tillbaka hemma.
    7 verkstäder i USA dvs en i var 17:e delstat. Varav 2st i Boston! Ingen i Alaska eller Hawaii, men inte heller i California, Texas, Florida, New Jersey eller New York. Dvs det nya upplägget är meningsfullt för ca 1% av Saabägarna i USA och Canada.

    Det är väl ungefär samma andel av Saabägarna som har direkt nytta av Orio i Sverige. Man anar något svenskt jämlikhetstänk "lika dåligt för alla". Men det är nog troligare att man inte tänkt tillräckligt. Förhoppningsvis är det inte färdigtänkt.

    Som Saabägare vill man ha bra tillgång till delar. Men om de kommer från Orio eller någon annan spelar ingen roll. Som svensk skattebetalare äger man Orio. Då är det inte roligt när Orio inte marknadsför sig aktivt utan blir mer och mer anonymt och avlägsnar sig från slutkunden mer och mer. När man jämför med konkurrenterna blir det tydligt. Ofta är Orios produkter varken bäst eller billigast. Slutanvändarna köper i allt högre utsträckning direkt från konkurrenterna, och Orio går allt sämre och sämre.

    Idag fick jag ett erbjudande från autodoc.de i Tyskland om 27% rabatt på alla Saab 9-5 delar. De har ofta med kampanjer och rabatter. De tar mer och mer av marknaden.

    Orios Saab webshop och thesaabsite borde kunna ha de allra flesta kunderna om de hade samma focus på sina slutkunder.

    Speedparts
    Även om Speedparts kanske inte har samma nivå som thesaabsite hade, så skall Speedparts ha en stor eloge för sitt arbete med hemsidan. Den har gått från att ha varit en av webbens mest uråldriga och omoderna (men ändå fullt fungerande) i några steg till att bli riktigt bra. Nu när thesaabsite har abdikerat är Speedparts den nya Saab-kungen på nätet Verkligen inte illa!

    (Jag har ingen koppling till någon av firmorna eller varumärkena. Men jag är Saabägare!)
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  6. #6
    STCS Styrelse
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Götene
    Inlägg
    684
    Medlem#
    116
    Jag frågade dom om detta när vin-search försvann, detta blev svaret.
    "Good Morning,

    Thank you for contacting Saab Customer Assistance. We appreciate the comment about the loss of important Saab information that was located on thesaabsite.com website We have forwarded a request to have this information still available for our Saab Owners to Management on the Saabparts.com website.

    We can provide you with this breakdown while the updates are taking place. Please send the VIN# you are looking at.

    Please also keep in mind that your nearest Saab Official Service Center would be able to provide that information for you and can assist with placing an order for your Saab parts.

    We can be reached Monday-Friday 8am-5pm EST at 800-955-9007 if you have any questions.

    Stephanie



    Stephanie Long / Customer Assistance Center


    PHONE 800-955-9007 / MOBILE"

    Jag ser två alternativ, det är mina personliga gissningar.
    1: Orio tänker börja ta betalt för tjänsten.
    2: Orio har inte en susning vad som fanns på The Saab Site.

    Ha det gött, Sven
    VVFB (Våga vägra facebook)
    99 Turbo 1980, 900 Aero 1984, 9000 A50 2,0t 1997, 9000 A50 225 1998, 9000 A50 225 1998, 9000 A50 225 1998, 9000 Classic 2,3t 1998, 9-3 SC 1,8t 2007

  7. #7
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 466
    Medlem#
    5129
    Till mitt garage: Garaget

  8. #8
    Tack tack ah. blev så ledsen när jag såg att dem hade stängt ner den andra sidan. kan inte tacka dig mer
    Mvh Nicklas

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •