Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Kylvätska läcker: Hur man kan klanta till det för sig själv vid felsökning (9-5 01)

  1. #1
    Grundladd Borealiss avatar
    Reg.datum
    jul 2020
    Ort
    Norrut
    Inlägg
    125
    Medlem#
    13223

    Kylvätska läcker: Hur man kan klanta till det för sig själv vid felsökning (9-5 01)

    Ibland gör vi saker i onödan – särskilt när fokuseringen på felet blir större än förmågan att ta in rätt information. Vill bara dela med mig av veckans strapatser krönt med en helt onödig operation. Kanske kan det roa någon (igenkännande).

    Hade under en längre tid känt glykollukt efter körning, särskilt när jag klev ur bilen. Det var alltså så gott som ingen lukt i kupén, men tydlig utanför. Efter mycket letande hittade jag ett litet läckage vid motvärmarkroppen (DEFA), närmare bestämt den lilla o-ringen. Dropparna därifrån landar på avgassystemet, så man får direkt en härlig doft... Lite nervöst var det att ge sig på värmarkroppen, ifall skruven som håller den på plats skulle gå av. Efter att ha samlat mod skred jag till verket. "Kupolmuttern", dvs den långa sexkantiga fick en dusch WD-40 någon timme innan ingreppet och gick hur lätt som helst att skruva bort. In med ny o-ring + en bricka som borde ha suttit där, men som tydligen aldrig installerats. Det blev tätt och fint. Dagen efteråt ser jag vätskespår på marken efter bilen och ni vet ju vad man tänker då om sin förmåga. Nu visade det sig istället vara värmeventilen vid torpedväggen som behagat ge upp, så det blev ett ytterligare ingrepp där. Även där tätt och fint vad man kunde se. Under den resan måste ju luften ur kylsystemet och därför tändes "Fyll på kylvätska" några gånger under processen innan efterfyllnaden var klar. För att jobbet ska anses som klart blir fokus på att detta meddelande ska sluta att återkomma och nivån i expansionskärlet ska hålla.

    Nu var allting frid och fröjd, och i går var det dags för en tripp på dryga 30 mil, mestadels i sol, men lite dimma (torka + spola vindruta några gånger) mot kvällen. Mot slutet av resan plingade det till i SID:en på nytt - jag går ur och tittar, men nivån i expansionskärlet ser bra ut. Kör vidare, nytt pling, ny kontroll, ser fortfarande ok ut. Antar att det nu är givar- eller kabelfel, så följande dag (idag) bokades av för att gå till botten med detta. Börjar dagen med att kolla om SID:en fortfarande larmar, vilket den gör. Håhå, jaja. Ur med batteriet, Loss med expansionskärlet där givaren och dess kabel sitter. Inkoppling av batteriet på ny plats för att kunna jaga felet. Tändningen är alltså på för att ha spänning i systemet. Tänker att jag ska bygla givaren för att se om det är den eller kabeln som spökar. Jag drar ur anslutningen till givaren - PLING säger det från SID:en. Tittar in och ser "Fyll på kylvätska" och den lilla kvadraten som säger att det finns fler meddelanden. Hmm, vad hände nu? undrar jag och kollar nästa meddelande: "Låg nivå spolarvätska". Då säger det pling i mitt huvud också. Tar fram mobilen där jag fotat ursprungsmeddelandet innan jag började demontera batteri och tank: "Låg nivå spolarvätska". Det är alltså inget fel på givaren i expansionskärlet. Jag har varit så fokuserad på kylvätskans nivå i flera dagar så att jag läst varningen för spolarvätskan som om det handlat om kylvätskan! Gårdagens spolning av vindrutan räckte alltså för att trigga meddelandet. Där står jag och har ryckt ur batteri och expansionskärl helt i onödan. Efter några djupa andetag, några svordomar och ett asgarv, samt en dunk spolarvätska (på rätt plats) är allt ok. Batteri och kärl återfår sina platser och huven stängs.

    Så kan det alltså gå när man får tunnelseende. Kände att jag vill dela med mig av min klantighet bland förstående vänner...

    9-5 2.0t 2001 Sedan (Maptun steg 1)
    9-5 Aero 2009 Kombi
    Tidigare: 900GLi 1984, 900i 1987

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Sedan har du också klassikern med att leta fel på vänster halvljuslampa när det fortfarande inte fungerar efter man bytt lampan, konstaterar att man inte har spänning fram till lampan, felsökt ljusvakt och relä.

    Innan man inser att man arbetat på vänster helljus istället...

    3 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  3. #3
    Grundladd Borealiss avatar
    Reg.datum
    jul 2020
    Ort
    Norrut
    Inlägg
    125
    Medlem#
    13223
    Haha, ja den har jag inte hunnit med ännu, men jag förstår känslan. Kommer också ihåg oljebytet när jag lärde mig att slangarna mellan automatlåda och oljekylare sitter olika mellan min 01:a och 09:a (olika växellådor, ja). Olja från lådan kommer i vänstra slangen på den ena och i högra i den andra. Summan blev två liter transmissionsolja på golvet innan jag vaknade ...
    Senast redigerat av Vfr den 2020-08-03 klockan 11:30. Anledning: Onödigt att citera hela inlägget precis före
    9-5 2.0t 2001 Sedan (Maptun steg 1)
    9-5 Aero 2009 Kombi
    Tidigare: 900GLi 1984, 900i 1987

  4. #4
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 336
    Tack för leendet!
    SAAB 9-5 Kombi Aero MY07 Fusion blue

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    20
    Medlem#
    -
    Sambon gjorde tvärtom, hon kvitterade bort kylvätskelarmet i tron om att det var spolarmväskan som hon skulle fyllt i flera dagar. Tur man är skadad och undrade vilken bil det var som läckte glykol i snön. Det gick bra, byte av vattenpump blev det

    1 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. [LÖST] Läcker kylvätska NG9-3 1,9TiD
    Av WBY i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2015-03-05, 18:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •