Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Hur klistra på nya 93 emblem på OG9-3?

  1. #1
    Sugmotor montahues avatar
    Reg.datum
    jun 2017
    Ort
    Falun
    Inlägg
    71
    Medlem#
    11098

    Hur klistra på nya 93 emblem på OG9-3?

    Insåg Just att både 9'an och 3'an på bakluckan saknas på min -02 Aero. Har ägt bilen i drygt ett år. Tänkte först att de fallit av när jag gått på med högtryckstvätt men nu när jag kollat bilder jag tog på bilen förra året så fanns siffrorna inte där då heller, så jag har väl bara inte tänkt på det tidigare. Det var ju en enkel sak att gå på den lokala skroten och peta av emblem så nu har jag en dubbel uppsättning av dessa siffror. Men det hela slutar att vara roligt när man börjar fundera över vilket klister man ska använda och hur man ska kunna montera siffrorna på rätt ställe och rakt. Någon som har tips?
    Saab 9³ Aero Coupé -02 Laserröd
    Saab 9³ Vector SS tx-paket Biopower -10 Laserröd
    Saab 9³ Aero 5D -01 Cosmic Blue

  2. #2
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 919
    Medlem#
    12120
    brukar vara emblemtejp, det är en speciell sorts självhäftande tejp. se till att få bort all gammal tejp först bara.

    man kan lägga emblemen (uppochner) på rutat papper och sen ta vanlig tejp ovanpå, lyfta upp dom, dra bort skyddsplasten på emblemtejpen och sen föra över allting till bilen, drä amn förslagsvis har tejpat stödlinjer.

    Det finns speciellt papper med stödlinjer som är vaxat där man klistrar emblemen först, och sen använder en "transfer film" för att föra över dom, men sånt har man ju aldrig hemma, därför kan man göra som ovan

    Vanligen finns det instruktioner exakt var emblemen ska monteras i servicemanualen, fast om du ska använda emblem till en nyare modell så är det väl mest en smaksak.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  3. #3
    Sugmotor montahues avatar
    Reg.datum
    jun 2017
    Ort
    Falun
    Inlägg
    71
    Medlem#
    11098
    Det är ju orginal-emblemen jag talar om och det finns inte ett spår av gammalt klister eller något som visar var siffrorna suttit. Hade det varit en "plakett" med båda siffrorna integrerade så hade det varit en hyfsat enkel sak. Men det är ju separata siffror som dels är väldigt skira så det blir svårt att få på tejp och dessutom måste dom placeras rätt i förhållande till varandra och inte bara på rätt plats på luckan. Kollade på Orio webshop och där finns flera sorters emblem till og 9-3 men såklart inte just detta. Det finns ng 9-3 siffror som är nästan samma och förklistrade på mall men mallen lär ju inte passa mot luckan. Ett ng 900 emblem säljer dom dock för bara 140 spänn, jag kanske får nöja mig med ett sånt :-) Tack så mycket för svaret!
    Saab 9³ Aero Coupé -02 Laserröd
    Saab 9³ Vector SS tx-paket Biopower -10 Laserröd
    Saab 9³ Aero 5D -01 Cosmic Blue

Liknande ämnen

  1. Kungskobra på långnos TD04, projekt klipp och klistra...
    Av kingback i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2014-02-04, 15:17
  2. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-08-20, 11:49
  3. Saab/Scania-emblem -> Saab-emblem 9000?
    Av Marcus J i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2004-11-13, 19:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •