Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Gasspjäll öppnar bara 70% OG9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2020
    Inlägg
    24
    Medlem#
    -

    Gasspjäll öppnar bara 70% OG9-5

    Hej Saab vänner!
    Råkat ut för en ( kanske) ovanlig utmaning.
    Aero B235R
    Besökte en trimmare från Umeå som skulle lägga in en Steg1 programvara, varpå han gjorde en scanning av systemet INNAN för att se så allt stod rätt till, när han upptäckte att gasspjället endast öppnar 70%.

    Han tipsade om att byta spjällhus, vilket jag gjorde.
    Köpte därefter en obd2 scanner från Kjell och co, kopplade upp mig och mycket riktigt..throttle 70%.
    Att det skulle vara samma fel på 2 spjällhus som i övrigt verkar funka perfekt anser jag otroligt.
    Alla vakumslangar är bytta och fräscha samt gaswiren är korrekt justerad.

    Så, vad tror folk?

    Innerligt tacksam för hjälp!

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 145
    Medlem#
    8758
    Välkommen hit!

    Regleringen av hur mycket luft som kommer till motorn görs av Trionic genom att kombinera styrning av waste-gaten och gasspjället. Det står en speciell not i WIS om att det inte är något fel att spjället normalt inte öppnar fullt vid fullgas av denna anledning.

    1 användare gillar detta inlägg

    bka

    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2020
    Inlägg
    24
    Medlem#
    -
    Tack så mycket!

    Jasså, det är inte så att jag blir snuvad på 30% effekt alltså?

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 145
    Medlem#
    8758
    Nej, spjällets beteende är fullt normalt.

    Det kan finnas en massa saker som drar ner effekten av andra skäl, du kan se om du har sådana problem genom att titta på hur mycket luftmassa du får från Trionic. Om du tror att du har något sådant problem.

    Sedan, rent allmänt, B235R har inte så stora marginaler när det gäller kolvarna, så välj dit trim med omsorg - det finns några välrenommerade trimfirmor som har koll på sakerna vilket minskar riskerna. Jag skulle begränsa mig till Hirsch, Maptun och Nordic på min lista.

    En annan sak att se upp med bensinpumpen, om den inte kan upprätthålla bränsleryck och flöde resulterar det i mindre kylning, mer knackningar och högre temperaturer i cylindrarna vilket i förlängningen ökar risken för kolvhaverier. Notera att Trionic inte kan se bränsletrycket, så ett sådan fel kan passera obemärkt. Det ska dock sägas att det är ganska ovanligt att original bränslepumpar ger lägre flöde än spec om de inte är på väg att bli utslitna. Det finns också möjligheten att man får för lågt bränsletryck för att bränsleregulatorn börjar bli trött, eller att dess vakuumslang läcker (men det senare brukar märkas). Standardpumpens kapacitet begränsar också hur mycket man kan trimma utan att behöva uppgradera bensinpumpen.

    2 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 469
    Medlem#
    11937
    Värt att notera att din trimkille inte verkar vara allt för saabkunning... Jag skulle ju hellre vända mig till någon som kan saab för att få ett vettigt steg 1.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2020
    Inlägg
    24
    Medlem#
    -
    Min programvara har alla originalparametrar till motorstyrningen, det enda som är ändrat är mer vrid på lådan för trevligare karaktär.

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 145
    Medlem#
    8758
    Och du har kontrollerat t.ex. EGT och max cylindertryck efter detta?
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  8. #8
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Alltså, spjälläget spelar som tidigare sagt ingen roll, men det är inte så att det var gaspedalens läge som bara var 70%?
    Eftersom det är elektroniskt gasspjäll så styrs det inte direkt av gaspedalen utan en potentiometer kopplad till pedalen känner vad föraren vill och systemet sköter själva spjället utifrån det. Jag har varit med om några bilar där "plattan i mattan" inte innebär över 95% på potentiometern (eller vad det nu var SAAB rekommenderade, 90% kanske?) och i dessa fall har det varit gummistoppen under pedalen som hamnat ur läge så man inte kan få ner pedalen helt, eller att gasvajern inte sitter där den skall vid spjällhuset.
    Om så är fallet så blir man snuvad på effekt. Tycker inte systemet att man trycker gasen i botten så kommer det heller inte ge full kraft, och det gör systemet först när pedalen är nere mer än typ 90%.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •