Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Byta bromsar bak, handbromsbackar OG9-5

  1. #1
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941

    Byta bromsar bak, handbromsbackar OG9-5

    Hej!

    Jag ska byta bromsar bak på min og9-5. Skivor, klossar och handbromsbackar. Även om jag mekat mycket, så har jag har aldrig bytt skivor & handbromsbackar på en og9-5 tidigare. Denna bil har fått skivor & backar bytade en gång (en vinter), det fick en verkstad göra vid ett service tillfälle. Klossar har jag bytt några ggr. Men denna gång tänkte jag göra allt själv.

    Har köpt hem ATE skivor, ATE handbromsbackar och Brembo bromsklossar. Speedparts/ProParts monteringssats, damtätningar, hävarmar, returfjädrar.

    Dammtätning
    https://shop.speedparts.se/sv/prod/s...handbroms.html

    Hävarm
    https://shop.speedparts.se/sv/prod/s...s/18-6947.html

    Monteringssats
    https://shop.speedparts.se/sv/prod/s...ms/187110.html

    Returfjäder
    https://shop.speedparts.se/sv/prod/s..._51343879.html


    Jag har fått av OK, bromsklossar, OK-hållare & skivor. Nu kommer det spännande. Hur gör man för att få isär & ihop handbromsmekanismen? Det ser f.ö. fint ut, ej ihop rostat, men bromsbackarna behöver bytas då den är tunna/spruckna. Men det är ju trångt bakom navet.

    Finns det någon bra steg för steg guide till og9-5 ?

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  3. #3
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Jo, WIS har jag koll på. Men det lämnar i bland lite till egna fantasin då det kräver viss kännedom.

    Jag har fått isär allt, samt i hop det mesta. Det som återstår av handbromsmekanismen innan skivan kan monteras, är att försöka få på de två returfjädrarna, den övre & undre. Hur gör man det på bästa sätt utan att allt ramlar isönder. Jag har dragit ett buntband runt båda bromsskorna så de sitter ihop. Men klurar på hur man gör för att få dit dessa fjädrar på enklaste sätt.

  4. #4
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 921
    Medlem#
    12120
    Eftersom du (smart nog) köpt ATE-grejer och även köpt ny expander och returfjäder så är det inte speciellt svårt,

    Saker att tänka på:

    - Glöm inte att slacka på wiren uppe vid spaken innan du börjar
    - kolla trummorna så dom inte har slitkanter som kommer strula till det.
    - Sätt byglarna rätt på utsidan av oken
    - Kom ihåg att justeringen är spegelvänd så "spänna" är uppåt på ena sidan och nedåt på andra sidan.
    - Använd bromsen ett tag och gör sen om justeringen efter några veckor när backarna slitit in sej.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Fjädrarna kan man använda ett O-ringsverktyg till att montera. Peang fungerar också. Har man inget av de två verktygen så fungerar nog en räfflad flacktång också med risk att tappa greppet och få göra om några gånger. Minns att det var lite knepigt med flacktång.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  6. #6
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Jag fick till det, en avbitartång gav bra grepp och dra med, så gick det.

    Nu är det bara att haka på bromswiren, haka på returfjädern på baksidan, samt på med skivan och sedan justera. (Ja jag har ju en sida kvar till)

  7. #7
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Jag har nu för en stund sedan fått ihop allt, grundjusterat, luftat bromsarna. Dax för en dusch & mat, sen en provtur.
    Senast redigerat av Fredrik / 1941 den 2020-07-22 klockan 20:27. Anledning: stavfel

  8. #8
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    En provkörning utförd för att få handbromsbackar & bromsklossar att sätta sig på plats, samt initial inslitning. Sen blev det en handbroms justering till. Så nu är det nog nära bra. Nya skivor är snyggt

    För att vara första gången jag fixade med en og9-5s handbromsbackar, så gick det faktiskt riktigt bra.


    ProParts gummidammskydd var dock inte helt lätt att få på plats då det verkade lite för stort i den metallföstärkta ovalen. Men det kanske ska till något knep för att få till det snyggt på plats?

    1 användare gillar detta inlägg

    Vfr


  9. #9
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    Dammskydden är inte lätta att montera, vet inte om original är bättre men konstruktionen är ju piss oavsett. Godset rostar bort som de skall nypa fast i ordentligt och det är väldigt lätt att gummit släpper i vulken mot stålet vid montering.

    Fjädrarna som håller backarna mot navet brukar jag dra ihop i skruvstycke och då dra ihop med två små buntband som "fjäderspännare" då blir det hur lätt som helst att montera dessa och ingen tång etc behövs. När det sedan är på plats klipper man buntbanden och drar bort resterna med en flacktång.

    Fjädrarna som spänner ihop backarna mot varandra/justerskruven/stoppklacken som är placerade kl6/kl12 drar jag ihop efter att jag fäst dem med fjädrarna som spänner fast dem mot navet. Jag använder Biltemas minsta svetstång som jag nyper fast i en av de gamla monteringsfjädrarna och använder sedan den som "dragfjäder". Sen har jag en stor plattmejsel som jag filat ett spår i mitten så det blir lite V-format, denna har man och hjälper till och styra fjädern genom ett av hålen i naven. och om den precis fastnar på kanten av handbromsbacken (vilket de gärna gör) så kan man ta en hammare och knacka till mejseln när man precis har lagt mejseln mot kanten på fjädern. Då brukar den hoppa på plats.

    Massa bilar har samma konstruktion men av någon anledning så är detta jobbigt/pilligt på 9-3/9-5 än många andra bilar. BMW t ex har istället en fjäderbelastad insexskruv som man fäster backarna med, tar typ 5 sek och man misslyckas aldrig.

    Det enda som konstruktionen på 9-5/9-3 erbjuder är en sak, det var antagligen billigt att tillverka..

    1 användare gillar detta inlägg



  10. #10
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 921
    Medlem#
    12120
    jag tycker det är relativt enkelt på 9-5, mycket jobbigare på tex toyota med samma konstruktion.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  11. #11
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    original dammskydd har utgått, man får proparts dammskydd även via orio numera.

  12. #12
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    jag tycker det är relativt enkelt på 9-5, mycket jobbigare på tex toyota med samma konstruktion.
    Chrysler har en liknande konstruktion. Lika svår att montera. Följer man Chryslers egna instruktioner blir det ännu svårare. Samt att det blir fel och endast hjälpligt håller från garaget till besiktningen... '
    När man kommer på hur det egentligen skall vara är det lika lätt som på 9-5!
    Och det tar ju ett tag när man har tomatlåda och aldrig använder parkeringsbromsen.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  13. #13
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    jag tycker det är relativt enkelt på 9-5, mycket jobbigare på tex toyota med samma konstruktion.
    Avensis kombi (T25) är det superenkelt byta på iaf för det har jag gjort en gång, men lär ju finnas olika lösningar på olika modeller såklart

  14. #14
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 921
    Medlem#
    12120
    Jag har gjort det på flera celica med aisinbromsar (vilket bara dom motorstarkare modellerna har), det var riktigt bökigt att få dit fjädrarna.
    Senast redigerat av Moderator den 2022-03-04 klockan 11:37. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2021
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -
    Ej läst tråden men vill bidra med ett monteringstipps. Vid montering av pinnarna och pinnens fjäder som håller handbromsbacken, så köpte jag ersättningssats på biltema. Efter mycket strul upptäckte jag att satsen innehöll två olika längder på pinnarna och sen gick det lättare. Var den kortare i mitt fall. Monteringen gick superenkelt när jag först pillat igenom pinnen bakifrån genom dess hål i plåten. Använde ett böjt metallföremål typ skruvmejsel med böjd topp, för att sedan trycka på pinnens huvud ifrån plåtens baksida så pinnen stabiliserades. Med andra handen kunde gag sedan placera bromsbacken på pinnen för att till sist med samma hand lägga brickan på fjädern och greppa de två uppifrån med främsta delen av en vanlig kombinationstång. Kunde sedan trycka detta paket på den nu stabila pinnen och vrida låsbrickan rätt utan att pinnen följde med. Stödet från baksidan gjorde allt.

Liknande ämnen

  1. Byta handbromsbackar på OG9-3
    Av csan i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-08-08, 10:00
  2. Verktyg för att byta handbromsbackar?
    Av Travis i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2011-07-18, 09:01
  3. Byta handbromsbackar...
    Av AEracing i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-12-29, 01:26
  4. Att byta handbromsbackar (NG900)
    Av sunki i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-04-19, 17:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •