Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Byta originalstereo mot eftermarknads NG9-3 -08

  1. #1
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 946

    Byta originalstereo mot eftermarknads NG9-3 -08

    Jag vill byta ut min stereo i min 9-3 2008. Automat, med Bose surround system och navigator.
    Jag har frågat olika firmor vad jag ska ha för kabelage. Alla säger olika.

    Jag vill helt enkelt byta ut originalstereon mot en eftermarknads. Och bara stoppa rätt i och allting ska fungera gällande högtalare, baslåda etc.
    Inte jätteviktigt att rattknapparna fungerar.

    Tänkte köpa en märkesstereo. Dvs. inget Wish/Ebay/kina stereo.

    Någon som kan detta och vet vad jag behöver för kabelage?

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    gbg
    Inlägg
    556
    Medlem#
    2952
    https://www.dynamicsounds.co.uk/inca...tting-kit.html

    Jag har en Android eftermarknadsstereo med ovan kit, en 9-3 -07 med automat och Bose surround + baslåda i trunken.

    Enda som inte lirade med min specifika stereo (xtrons) var ramen.
    - Saab 9-3 SC Aero v6 turbo (The weeeee machine)
    - Tesla Model S (The WEEEEEEEEEE machine)

  3. #3
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Eftersom alla ljudsystem i saab från 2006/2007 och framåt använder högnivå till slutstegen så måste man ha adapterlåda för att det skall låta någorlunda. I de flesta fall tycker jag tyvärr att ljudet inte blir så bra som original.

  4. #4
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 487
    Medlem#
    6901
    Precis som Bollman skriver så behöver man koppla låggnivå från stereon ner till steget, finns adapterkablage.

    Kör själv utan nu och visst låter det men absolut inte så bra som det ska göra , ska riva och fixa ordentligt med lågnivå i vinter tänkte jag.

    https://www.mds.se/ct20sa05.html

    - - - Uppdaterad - - -

    Kan rekommendera detta kablage för rattstyrningen , med detta och det övre kan jag länkade till kan du bygga ihop det så allt fungerar inklusive lågnivådelen.

    https://caraudiocenter.se/product/saab-06-rattstyrning-pc39-129/
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  5. #5
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 946
    Är det steget i bagagerummet som behöver lågnivå?
    Hur kopplar man in det? För några lågnivå ingångar finns väl inte på original bose förstärkaren?

  6. #6
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 487
    Medlem#
    6901
    Citat Ursprungligen postat av Glader9991 Visa inlägg
    Är det steget i bagagerummet som behöver lågnivå?
    Hur kopplar man in det? För några lågnivå ingångar finns väl inte på original bose förstärkaren?
    Från adapterkablaget så kopplar du in dig på lågnivåütgångarna på din nya stereo så skickar dom lågnivå till "rätt kabel" till slutsteget i bilen
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  7. #7
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Från och med 2006 på og9-5 och 2007 på ng9-3 (och även ng9-5) så skickar stereon eller navin ut högnivå. Den minsta stereon, det som förr kallades AS1 har bara 4 högtalare och de drivs direkt från stereon, inga steg. Så fort man går upp till nästa nivå så drivs steget/stegen av stereons högnivå så steget/stegen förväntar sig alltså högnivå in, en högnivå som dessutom skall vara "rätt", annars blir det sjukt märkligt.

  8. #8
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 487
    Medlem#
    6901
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Från och med 2006 på og9-5 och 2007 på ng9-3 (och även ng9-5) så skickar stereon eller navin ut högnivå. Den minsta stereon, det som förr kallades AS1 har bara 4 högtalare och de drivs direkt från stereon, inga steg. Så fort man går upp till nästa nivå så drivs steget/stegen av stereons högnivå så steget/stegen förväntar sig alltså högnivå in, en högnivå som dessutom skall vara "rätt", annars blir det sjukt märkligt.
    Är du säker på detta?

    När jag kopplar med kablaget ovan och kör med lågnivå från stereon så låter det riktigt bra , som orginal. Nu har jag bara det andra kablaget utan lågnivå och då spelar det väldigt högt även på låg volym och det låter inte särskilt bra.

    Har 300w systemet i min cab (Ej Bose , det kom 200
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  9. #9
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Eftersom det är samma huvudenhet oavsett stereonivå så ja, det är jag rätt säker på.

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    gbg
    Inlägg
    556
    Medlem#
    2952
    I kittet jag länkade (och kör med själv) ingår ”adapterlåda” för slutsteg.
    Du måste oxo välja rätt lead-kabel för din tänkta stereo (Pioneer om du kör ”kina” head unit). Glöm inte pinne nr 6 för att aktivera slutsteget.

    Det dônar på riktigt bra i min bil.
    Hade man varit 24 år så hade man varit coolast på stan. Nu får man lyssna på In Flames på hög volym i garaget istället

    1 användare gillar detta inlägg



  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2020
    Inlägg
    1
    Medlem#
    -
    Ska byta stereo i min 9-3 2009, men läser i WIS att stereon är ljudgenerator och sköter ljudet för blinkers, backvarnare osv. Innebär detta att allt sånt ljud försvinner när jag byter till en annan stereo? Klockan är jag med på, men har eSID så det ska väl inte vara några problem. Tack!

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skene
    Inlägg
    28
    https://caraudiocenter.se/product/sa...nskit-ctksa01/

    Detta kitt ska fungera från modellår 2008 och nyare. Kanske är bättre funktion än den från Dynamicsounds... dock ej för automat som trådskaparen har...han kanske fått ordning på vad han behöver?

    Är också sugen på att byta ut originalstereon men vill inte ha en massa meck.... vill bara rycka ut det gamla koppla in med den nya och så ska det funka.

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2020
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av 1.9TTiD Visa inlägg
    Ska byta stereo i min 9-3 2009, men läser i WIS att stereon är ljudgenerator och sköter ljudet för blinkers, backvarnare osv. Innebär detta att allt sånt ljud försvinner när jag byter till en annan stereo? Klockan är jag med på, men har eSID så det ska väl inte vara några problem. Tack!
    Det står fel i WIS. Ljudgeneratorn sitter bakom instrumentclustern och är helt fristående från stereon.

  14. #14
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 867
    Medlem#
    4458
    Det kan vara en kvarleva i WIS från dom gamla ng9-3:orna med fiberbuss. Där var det så.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  15. #15
    hejsan! = ) Hur löste du det med ramen som inte passa med di android stereo? Nån stereo du kan rekommendera som inte är för dyr!?

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2018
    Inlägg
    27
    Medlem#
    -

    Byta till eftermarknadsstereo Saab 9-3 -08 AS3

    Hej! Funderar att byta stereo på bilen, men har för mig att det är något komplicerat när man har det största ljudsystemet med baslåda i skuffen (Bose), vilket jag har. Dock så har jag inte navi. Någon som vet någon guide eller liknande man kan utgå ifrån? Hittar inget än så länge

    Det är denna jag sitter och funderar på: https://www.brl.se/sv/artiklar/kenwood-dmx5020bts.htm

  17. #17
    Helt original wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    669
    Medlem#
    10483
    Den här kabeln bör lösa det problemet: https://www.brl.se/sv/artiklar/saab-...ill-iso-2.html

    Ska precis gå igenom samma process själv nämligen, fick hem alla prylar idag. Återkommer med huruvida det fungerar eller ej..

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2018
    Inlägg
    27
    Medlem#
    -
    Gör så , gärna med beskrivning för en icke-kunnig på stereo som mig
    Senast redigerat av Vfr den 2020-12-02 klockan 11:20. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  19. #19
    Helt original wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    669
    Medlem#
    10483
    Börjat nysta lite i det hela under helgens gång, detta har jag införskaffat:

    Xtrons TSD700L (Huvudenhet)
    Connects2 rattstyrningsadapter CANBUS med "China"-lead (Rattstyrtningkablage med Canbus decoder)
    Aktivt ISO-Kablage från CDBilradio (Härva för att få igång original Bose slutsteg)
    Fakra-DIN adapter (Till radio antennen)
    Monteringsram NG9-3 07-14 från Xtrons
    2-DIN "ram" till själva stereon, universal från Xtrons

    Jag började med att löda ihop respektive kabel från rattstyrningskablaget till motsvarande kabel i härvan till huvudenheten. Jag kan konstatera att Next/Prev och VolumeUp/VolumeDown knapparna på ratten funkar bra och går att programmera hur man vill. Men knapparna för att svara/lägga på samtal fungerar ej, vet ej om dessa går att få igång utan stora modfikationer heller ska tilläggas.

    Vid första test så startade huvudenheten upp utan bekymmer, men jag fick inget ljud ur högtalarna. Forskade lite och hittade att det krävdes en 12volts matning till "amp" kabeln i Connects2 härvan (blå/vit kabel). Gjorde ett snabb test genom att sno strömen från ciggarettuttaget och då hoppade ljudet igång. Blev mycket bättre tryck i hela systemet, så jag förutsätter att baslådan i reservhjulsbaljan hoppade igång (glömde kontrollera) trots att jag ej kopplade in RCA-kablaget som jag köpte. Dock får jag störningar/brus i högtalarna, går att "överrösta" med lite volym, men ett störningsmoment jag skulle vilja hitta en lösning på. Här gav jag upp då det hade hunnit bli kolsvart och fingrarna frusit till is..

    Vred och vände på Connects2 härvan och HU-härvan men jag kan inte förstå hur jag ska koppla RCA-härvan utan att ta bort Connects2 härvan, nu lät det som sagt mycket bättre än original, men BRL skriver ju att man måste ha RCA-kablaget till Connects2 härvan för att original slutsteg ska fungera.. Om någon har varit och trasslat med detta tidigare tar jag gladeligen emot tips!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •