Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Instabilitet i bakvagn vid vänstersväng NG9-3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2020
    Inlägg
    23
    Medlem#
    -

    Instabilitet i bakvagn vid vänstersväng NG9-3

    Hej!

    Jag har något mysko problem i bakvagnen på min Saab 9-3 kombi -07. Inga anmärkningar på besiktningen av bussningar eller annat. Nya fjädrar bak.. Genomslagsgummina har däremot sett bättre dagar.

    Problemet kommer på landsväg ca 80 km/h eller mer vid vänstersvängar. Det känns precis som när det släpper i en kurva på vintern för att sedan få fäste igen. Känslan är: sladd, fäste igen på asfalt med ett ganska skarpt stopp i sladden med ett efterföljande gung efteråt någon sekund. Och detta är på plan torr asfalt, så inget fel med greppet. Jag kan inte provocera fram några problem i rondeller eller samhällskörning även om jag buskör. Det är som att det krävs en lite längre sväng i högre fart.

    Varför är det bara problem i vänstersväng? Och varför kan jag inte provocera fram samma sak även om jag buskör i rondeller osv?

    Jag kör med 215x60 Nexendäck. Ingen snedslitning av mönstren..

    Inget gung på stötdämparna om jag ställer mig på dragkroken och studsar.

    Något klockade kan höras höger bak ibland.

    Spontana tanken är att stötdämpare kanske kan vara orsaken trots att den känns stabil i lägre farter och att den inte är direkt gungig i gupp. Men jag kan inte mycket om sånt här så jag tänkte höra om någon av er har något tips på var jag ska börja leta.

    Tacksam för tips.

  2. #2
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Prova en omgång riktiga däck om du kan.

    Redan när jag började läsa undrade jag om däck, det kom på slutet med ett märke jag inte ens skulle fundera på.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Vanliga slitageställen på NG9-3 i bakvagnen är bananstagens yttre bussning, toe-stagen samt krängningshämmarens infästning i bakaxeln. Eftersom det finns ett ljud så är något troligtvis glappt. Däcken har lite för hög profil för bilen i fråga, men det borde ju inte ge de här fenomenen. Är hjulinställning gjord nyligen? Uppstod problemet nyligen?
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    En sak till. Kolla så att inte något av bromsoken bak ligger på.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2020
    Inlägg
    23
    Medlem#
    -
    Tack för tips! Ska ta och kolla upp detta. Jag har bara ägt bilen några månader och jag tror att felen fanns när jag köpte den, lite svårt att säga då båda fjädrarna bak var av som jag bytte innan besiktningen. Återkommer med vad jag hittar.

  6. #6
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Problem med bussningar brukar besiktningen hitta. Fast de kan såklart missa även det mest uppenbara ibland. De är ju människor.

    Som är duktiga på just de här grejorna. Man kan bara åka oanmäld till besiktningen och be dem kolla. Det lär ju inte kosta många kr. Samt att de är opartiska. Dvs de tjänar inga pengar på att "reparera" fel som inte finns åt dig.

    Naturligtvis har man själv aldrig missat något. Hm, hm...

    Vilka fjädrar monterades bak?
    Vem bytte fjädrar bak? Om inte du, be den/dem kolla det som garanti, typ.

    Eftersom felet inte uppträder lika höger och vänster är det antagligen ett fel på ena sidan. Du har 4 däck. Det är enkelt att testa att skifta fram med bak och kolla om det gör skillnad. Om inte skifta höger mot vänster och kolla. Gör detta ingen skillnad ligger rimligen orsaken inte i däcken. Vill du vara säker byt till vinterhjulen och prova. Så är den saken avklarad.

    Faktum är om man har riktigt kass lågprisdäck känns vinterdäcken stadigare. Och Nexen är väl i den kategorin. Bra tankar om och tips på däck dimensioner, märken och mönster finns här på forumet.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2020
    Inlägg
    23
    Medlem#
    -
    Det var jag och farsan som monterade fjädrarna men det är busenkelt och jag ser ingen som skulle kunna gå fel så att säga.. Men jag är ju ingen riktigt mekaniker heller så jag kan ju inte veta till 100 %.

    Jag har nu provat att bryta med ett spett i armar och tittat och inte kunnat se något glapp. Besiktningen hittade ju heller inte något.

    Nu har det dessutom börjat gnissla höger bak när jag kör i gupp. Låter som metall mot metall. I mina öron låter det som Torr gnissel där det inte är något större tryck på delarna som skaver mot varandra, typ som en gammal säng. Kan det vara stötdämparen? är ju inga jättepengar i 2 nya dämpare om jag byter dom själv.

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Har du följt Hyvens råd att kolla bromsoken bak? Oken på ng9-3 är av en jämn och låg kvalité. På min bil är alla ok bytta före 13000 mil.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2020
    Inlägg
    23
    Medlem#
    -
    Hjulet snurrar fritt, så bromsarna ligger inte på.

    Kan ju också testa att skifta vänstersidan däck fram och bak och se om de blir skillnad.

  10. #10
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Generellt när man ändå måste byta ut någon del tycker jag man skall fundera på att uppgradera. När det gäller chassi finns det ganska mycket man kan göra för att få en bättre körupplevelse. Många gånger skiljer inte priset så mycket heller.

    Om man byter från sletna dämpare och fjädrar till sänkfjädrar och anpassade sportfjädrar får man "en ny bil"! Just den typen av grejer slits med tiden och måste normalt förr eller senare bytas. Ett mycket bra tillfälle är när bilen är nyinköpt. Om man vill ha en bra bil under ett antal år framöver. Berättar du mer exakt vad du har för variant av ng9-3 kan du säkert få goda tips här.

    Och hur vet du var det gnisslar ifrån? Om man får fråga?
    För det är ibland extremt svårt att lokalisera ljud i bilar. Många har blivit lurade och bytt fel grejer. Fram istf bak till exempel! Ett tips är att någon sitter i bagaget och lyssnar. Ett annat att man lyssnar utifrån när en medhjälpare kör. På IKEAs parkering el likn...

    Man kan montera en kamera som filmar när man kör för att hitta glapp.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2020
    Inlägg
    23
    Medlem#
    -
    Mr.O: Det kan vara knepigt att lokalisera ljud i en bil men jag känner mig rätt säker att det är bak. med nervevade rutor hör jag det mera bak än fram och med frun suddandes i baksätet och nervevade bakrutor sö hördes det höger bak.

    Jag har nu lossat och känt på båda bakdämparna. Vänster bak var måttligt trög att trycka ner och fjädrade väldigt långsamt tillbaka uppåt när jag släppte trycket. Höger bak kunde jag trycka ner stötdämparen utan nämnvärd kraft med pekfingret och denna fjädrade inte tillbaka.. så den torde vara slut och sakna gas?

  12. #12
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Ja, då har du väl hittat felet.
    Bara att byta båda bak omedelbums.
    Nya fräscha stötdämpare är ju aldrig fel!
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2020
    Inlägg
    23
    Medlem#
    -
    Nya dämpare + stötdämparbussningar beställda. Borde åtgärda problemet, annars lär jag återkomma i tråden.

    Tack för alla svar och tips.

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2020
    Inlägg
    23
    Medlem#
    -
    Ena dämpare var tyvärr trasig vid leverans men jag ska få en ny skickad efter att semestern är slut för den inköpsansvarige, var tyvärr slut på lager. Jag bytte iaf dämpare och övre fäste på den sida där missljudet fanns och den dämpare var helslut. Övre fäste byttes även på andra sidan då det var trasigt.

    Bilen blev stabilare i vänstersvängarna men inte helt ok ändå, dock helt körbar.

    Däremot har gnisslet på höger sida tilltagit rejält. Jag har inte lyckats lokalisera vad det är som låter höger bak trots att jag legat under bilen och lyssnat och tittat medan en annan stått på dragkroken och gungat bilen.

    Kan jag använda någon olja för att testa smörja olika punkter medan någon studsar drakroken så att man kan se när det tystnar för att hitta felet? Eller finns det något annat sätt? Bilen har gått 32000 mil så jag vill gärna inte lägga ner några större pengar på felsökning hos verkstad om jag kan fixa det själv.

  15. #15
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Du kan ju ta och spola med vatten. Det har ju en viss smörjande effekt. Och sår torkar det snabbare och blir mindre kladdigt än olja. Gummibussningar mår inte bra av vilken olja som helst, men vatten skall ju allt tåla. Varför inte ta och tvätta samtidigt?

    Ta det bit för bit låter som en god ide!

    Skall bli intressant att se vad en dämpare till gör för skillnad sedan!
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2020
    Inlägg
    23
    Medlem#
    -
    Äntligen har den andra dämparen kommit efter 2 månaders väntan. Bilen blev i stort sett bra helt bra. Går stabilt och fint. Det går att pressa fram en viss tendens till problemet men då är det buskörning och olovliga hastigheter så det är ett ickeproblem för mig. Gnisslet höger bak har försvunnit av sig självt efter ca 100 mil konstigt nog.. Innan dess testade jag att bryta och titta samt smörja alla tänkbara punkter dock utan resultat.

Liknande ämnen

  1. Vibrationer vid vänstersväng OG9-5
    Av erkeheede i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2019-04-06, 22:53
  2. Dör vid vänstersväng OG900
    Av NisseB i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-10-03, 12:28
  3. Missljud vid vänstersväng..
    Av anze i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-09-26, 18:41
  4. missljud vid vänstersväng.
    Av Swedda i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-08-06, 20:36
  5. 9000 CD 2.3T hackar vid vänstersväng
    Av Ballroom_blitz i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-06-17, 13:07

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •