Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Något speciellt att tänka på vid uppstart av OG9-5 som inte rullat på 8 år?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2020
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1
    Medlem#
    -

    Något speciellt att tänka på vid uppstart av OG9-5 som inte rullat på 8 år?

    Mitt första inlägg här och noll koll på Saab så in får ursäkta om det kommer ställas lite dumma frågor Har fått möjligheten att ta över en Saab 9-5 2.0T -99 som stått avställd i varmgarage i snart 8 år. Inga fel på bilen när den ställdes av, utan den rulla raka vägen till garaget efter sin sista besiktning och har stått där sedan dess då ägaren skaffade ny bil... Tanken är att göra iordning den och börja använda som min brukis.

    Den har bara haft en ägare sedan ny och rullat ca 15000 mil och olja bytt mellan 500-1000 mil sedan ny, utöver vanlig service. Det jag undrar är om man behöver tänka på något speciellt när man ska starta upp den för första gången? Tänkte göra följande innan:

    * Byta motorolja + filter
    * Byta bromsvätska
    * Byta kylarvätska
    * Uppdatera till senaste vevhusventilationen
    * Nytt batteri

    Något annat som är bra att veta och kolla över på dessa 9-5? Finns ingen rost på den, enda jag hittat är de vanliga sprickorna i takskarven.

    Tacksam för alla tips och råd!

  2. #2
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    Om du tänkt ha kvar bilen och tänkt köra den året om se till och ta ner all plast (innerskärmar, trösklar etc) under bilen och hålrumsbehandla/rostskydda ordentligt.

    Om du menar "starta upp" som i att faktiskt provköra bilen en kort sväng (eller köra hem den t ex) så hade jag nog bara brytt mig om göra ett snabbt oljebyte som första steg, det du skriver behöver ju göras oavsett så där är du rätt ute men inget jag skulle säga måste göras innan man ens kan starta bilen för provtur (möjligen batteri då såklart).

    Skulle dock ev överväga att dra runt motorn för hand några varv och om allt känns OK där så skulle jag nog ev överväga att köra runt på startmotorn med t ex kontakten till tändkassetten urdragen för att hjälpa till pumpa runt lite olja innan start. Du kan hålla koll på oljetryckslampan, osäker på just 9-5 men många bilar kan man faktiskt köra på startmotorn för att få upp oljetryck så lampan slocknar (kan dock ta lång tid, typ 30sek eller nåt).

    Tack vare att den stått i varmgarage så (bör) du ej ha några problem med bromsar som sitter stumt, stor bonus för det är annars oftast där man får mest jobb!

  3. #3
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 921
    Medlem#
    12120
    Faktum är att det står i WIS att man ska göra just så (koppla ur tändkasetten) tills man har fått upp oljetryck efter vissa reparationer.

    Annars håller jag med, ska du göra nåt innan uppstart så byt olja, helast skulle man väl byta bensin med men det är ju inte helt lätt.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  4. #4
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    Tömma tanken på bensin skulle jag inte bry mig om, hittils inte varit ute för "dålig bensin" på nån bil trots de stått bortåt 10år någon gång (20-30år är en annan femma). De måste ha någon annan (sämre) kvalitet på bränsle i USA för kollar man på Youtube t ex på alla som köper bilar som stått ett par år så påstår de att bensinen är dålig och tanken behöver tömmas i princip som steg1 typ.

    Bilen/bilarna har plasttank och bränslefilter så man behöver inte va så orolig för rost å skit i bränslet. Jag räknar med att Trionic/motorstyrningen lär hantera den dåliga bränslekvaliten som blivit pga bilen har stått länge så att flytta och starta bilen skulle jag inte vara rädd för, däremot bör man se till att få i nått bättre i tanken innan man verkligen kör hårt med bilen.

    Har dock varit ute för nån bränslepump som dött när en bil stått länge, i det fallet hjälte det dock med att knacka i botten på tanken (underifrån på bilen) samtidigt som någon försökte starta bilen så hoppade pumpen igång. Antagligen nedställd med dålig/sliten pump som inte mådde så bra.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •