Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Bilen startar inte när den är varm NG9-3 B207R

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2020
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -

    Bilen startar inte när den är varm NG9-3 B207R

    Hej jag har ett problem med min Saab 9-3 Aero -06.

    När ja åkt en längre sträcka och stänger av bilen så vill den inte starta igen direkt.
    Måste kanske vänta 40min så den hinner bli kall först innan den vill starta igen och då startar den utan problem.
    På kortkörningar startar den utan problem.
    Och har även testat när ja körde 2mil så stängde ja av den och sen testade jag starta den då va den trög men gick igång.
    Så lät ja bilen vara i 2 timmar då starta den utan problem igen.
    Har en hjälpstartare och med den startar bilen med direkt.
    Nån som vet vad de kan va för problem.
    Har ett helt nytt batteri med

    Mvh

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    255
    Medlem#
    10863
    Det låter som en dålig vevaxelgivare. Hade samma problem själv under denna vintern så bytte givaren i början av året. Tog ett par timmar då det är jäkligt trångt att komma åt att lossa samt skruva fast den gamla/nya givaren.

    Ett tips är att ha en polygrip till hands när du ska få ut den gamla då kommer den direkt. Du borde kunna vända dig till både Maptun och Speedparts för nya vevaxelgivare. Själv så hittade jag en som sålde nya eftermarknadsgivare på Tradera för ett par hundra och dessa har funkar utan problem hittills...
    SAAB Vector 2.0t M02

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2020
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -
    Tjena. Aha ok så de kan va den alltså. Men allt inne i bilen funkar men när man ska starta den är den helt död.
    Senast redigerat av Moderator den 2020-07-09 klockan 08:44. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    255
    Medlem#
    10863
    Såvida jag inte är helt ute och cyklar så har vevaxelgivaren som funktion att skicka en signal till tändningen när motorn är i rätt läge. Bilen funkar således i övrigt men startar inte när du vrider på tändningen för att någon gnista aldrig uppstår i cylindern då vevaxelgivaren inte kan lokalisera vevaxelns position.
    SAAB Vector 2.0t M02

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2020
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -
    Ok. Men när din dog gick det att hjälp starta den då?? Eller va du tvungen att vänta tills den blev kall?? För vi kollade felkoder nu i bilen och det kom inte upp nån fel kod från motorn iallafall.
    Mvh

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    255
    Medlem#
    10863
    Jag vill inte minnas att det blir någon felkod för just vevaxelgivare då jag själv har en felkodsavläsare men jag minns ärligt inte. Luskade dock ganska snabbt ut att det förmodligen just rörde sig om vevaxelgivaren till följd av symptomen.

    Nej jag provade aldrig starta bilen med starthjälp utan öppnade bara huven för att ventilera ut värme och efter några minuter upp till 15 minuter som mest (innan givaren byttes ut) och sen startade bilen till slut.

    Efter att givaren byttes så har felet aldrig återkommit.
    SAAB Vector 2.0t M02

  7. #7
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 336
    Den typen av givare kan "komma o gå" men den skall när de funkar skall de ha ett visst motstånd. När din bil inte vill starta så skall du ta o mäta upp detta motstånd (kontaktstycket som ansluter till bilens kabelstam brukar vara ganska lättåkomligt) o se om det ligger inom tillverkarens specifikationer. Gör det inte det så har du hittat felet.



    Letade fram värdet. Det skall vara 860ohm plus/minus 70ohm
    Senast redigerat av daspunner den 2020-07-11 klockan 18:47.
    SAAB 9-5 Kombi Aero MY07 Fusion blue

Liknande ämnen

  1. bilen startar inte när den är varm
    Av jonny95 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-08-07, 11:23
  2. Bilen startar ej VARM - Saab 9-5 -98
    Av niklas i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-08-29, 21:28
  3. Bilen startar inte när den blivit varm
    Av jonsson_844 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-08-11, 15:01
  4. Bilen startar inte när den är varm..
    Av _Ant0n i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2007-07-13, 18:05
  5. Låg tomgång när bilen är varm, startar inte? 9-5
    Av Martin Markusson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-06-18, 19:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •