Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Problem med en T7 tändkassett

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2019
    Inlägg
    186
    Medlem#
    -

    Problem med en T7 tändkassett

    Jag har fortfarande kvar min gamla tändplatta TK7B som reserv.
    Nu undrar jag om det kan gå att rädda den eftersom den flaggade upp "P1334" med 150-250 mils mellanrum två gånger innan jag bytte den.
    Jag tänkte att det kanske bara är fråga om en programmering för någon som har den behövliga utrustningen?
    Vad tror ni som kan det här?

  2. #2
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Tändkassetten är troligen kass. De går inte att laga.

    P1334 brukar betyda något med tändningen på cyl 3 och/eller cyl 4. Tändkassett eller tändstift.

    "Fungerar den" gamla hjälpligt, så kan man ha med som reserv i bilen ihop med lämplig torxskruvmejsel, så blir man inte stående ute i bushen om den som sitter på motorn helt plötsligt skulle rasa. Annars är den troligen inte mycket att ha, mer än som adventsljusstake.

    1 användare gillar detta inlägg

    RZ


  3. #3
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av SAAB96-V4 Visa inlägg
    Jag har fortfarande kvar min gamla tändplatta TK7B som reserv.
    Nu undrar jag om det kan gå att rädda den eftersom den flaggade upp "P1334" med 150-250 mils mellanrum två gånger innan jag bytte den.
    Den verkar ju inte mer kass än att det går att köra 150-250mil utan problem med den i alla fall. Så man kan ju inte vara 100% säker på att den är kass. P1334 kan ha någon annan orsak, tex tändstift. Fungerar den nya TK oklanderligt tycker jag iofs man skall köra med den. Men vill man man testa kan man ju byta tillbaka och se om felkoderna kommer tillbaka. Om/när de gör det byter man till den nya igen för att se att de försvinner. Oavsett vilken man kör med kan man ju ha med den andra och torx-mejseln i bilen.

    Tändkassetterna har vad jag förstått/läst/hört förbättrats allt eftersom. De nyare är mycket bättre än de första. Det sägs att "de slits". Så då kan man ju undra vad det är som slits. Det finns inga rörliga komponenter som kan slitas på normalt sätt. Typ däck, hjullager och så. Utan det är elektronik. Skall man vara petig kanske det är frågan om åldrande. Hårklyveri kanske. Men oavsett finns det något i dessa TK som "ger upp" efter en tid.

    Exakt vad är det som ger sig, går sönder?

    Saabar slutar fungera ibland. Vevaxelgivaren kan gå sönder. Den byter man bara. Den är svår att ta isär samt billig att köpa ny. . Vissa bildelar går inte att köpa nya. Styrenheter och reläer ger upp pga dåliga/åldrade lödningar, de kan man löda om. Siren slutar fungera, man byter en kondensator. SID får pixelfel, man byter en "kabel". osv

    Vissa betraktar en TK som en förbrukningsvara. Precis som däck och hjullager. Något som slits och ersätts med nytt. SEM tillverkar inga TK mer. Så med tiden kommer TK att ta slut i lager. Visst man kan montera en begagnad. Man kan montera begagnade hjullager och däck oxo. Men inte hur länge som helst. Så frågan om att "rädda en tändkassett" glider längs en skala från att vara en akademisk nerd-fråga till en praktisk nödvändighet. Saab har bevisligen analyserat de svaga punkterna hos tändkassetterna och försökt fixa dem.

    Om man vet exakt vad det är som ger sig i en TK borde man kunna reparera även den. Det kanske inte är enkelt. Idag är det inget man låter någon annan köra eftersom det nog är dyrt. Men det finns säkert många i detta forum som skulle kunna reparera om de visste exakt vad som är trasigt och skall bytas ut.

    Citat Ursprungligen postat av SAAB96-V4 Visa inlägg
    Jag tänkte att det kanske bara är fråga om en programmering för någon som har den behövliga utrustningen?
    Vad tror ni som kan det här?
    Nej, det inte frågan om programmering som behöver göras om. Felet ligger i hårdvaran.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  4. #4
    Går att ändra att styrdonet är inte så känsligt med tändkasseten i T7Suite, då får man inte den felkoden lika lätt men de gör man på egenrisk.

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  5. #5
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Vad ändrar man? Är det någon inställning så att själva felet som felkoderna rapporterar om inte uppkommer.
    Eller är det bara kriterierna för rapporteringen av felet som ändras och blir mindre känsligt?
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  6. #6
    kriterierna för vad som krävs för att den ska rapportera fel, så man ändrar på DetSigDiagCal.n_CombHi till ett högre värde. Men som sagt på egen risk
    Senast redigerat av Moderator den 2020-07-08 klockan 17:23. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  7. #7
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Fast den enda skillnaden blir ju att man inte märker att man har ett fel. Så i en i övrigt original programvara kan man ju undra om nyttan. Lite som att köra med solglasögon på natten för att slippa se älgarna. Man missar ju ändå de flesta som korsar vägen utan att bromsa eller väja...

    Men bra info!

    Att ändra återställningskriterierna så felkoderna försvinner snabbare och CE slocknar hade ju varit en variant.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  8. #8
    Japp! Sen kan ju vara att dra nya jord å strömkablar en åtgärd. Då kan man minska spänningsfallen. Saab å strömkablar är ju inte bästa vänner
    Senast redigerat av Moderator den 2020-07-08 klockan 17:23. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  9. #9
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Att sätta öronproppar DetSigDiagCal.n_CombHi är väl inte någon superbra ide, detektionen fins ju av en anledning. Men intressant att det går att justera och man gör ju det på egent bevåg.

    Jordkablaget har jag bytt på min 9-5 till ett 35mm2. Var segstartat & laddade dåligt. Men efter är det som om om allt var nytt m.a.p. start & laddning.

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 116
    Medlem#
    8758
    Det är enklast med en svart tejpbit...

    Man ska normalt se kombon P1312 och P1334 (om allt annat är rätt) som att det inbyggda testet som görs vid avslag signalerar att tändkassetten har för låg återstående kapacitet. Ungefär som när tanklampan lyser. Det går en stund...

    (När detta träffar så fungerar den normalt sämre ju varmare det blir. Så en "lösning" är att sätta värmen på HI och max fläkt, då minskar risken för att få en felkod.)

    Det enda felet som går att fixa är problem som beror på att någon kontaktfjäder ramlat ut (händer någon väldigt enstaka gång), då petar/skruvar man tillbaka den.

    Om du inte har någon annan reservkassett kan det vara bra att spara den, även om den ger en felkod så kommer man ju framåt - men se upp med blinkande CE-lampa (katalysatorskadliga misständningar) och om hör att motorn misständer, inte helt fel att kontrollera och nolla felkoden så fort den tänds för att ha koll på om man börjar få andra fel/misständningar också. När man får P0340 också då har den gått så långt att den fått problem med misständningar vid start också, och man bör undvika den kassetten.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 766
    Medlem#
    10798
    Det brukar vara elektronikkomponenter i kassetten som blir dåliga med tiden. Kretskort och komponenter är dock ingjutna i en svart tätningsmassa som måste avlägsnas om du ska kunna komma åt och byta komponenter i kassetten.

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2019
    Inlägg
    186
    Medlem#
    -
    [LÖST]
    Tack för alla svar och hjälpen.
    Jag misstänkte att det är i hårdvaran och den är som sagt ingjuten i TK:n.
    Men, precis som långmilaren skrev så har jag haft den gamla TK:n med som reserv sedan jag bytte för snart ett och ett halvt år sedan.
    Den "nya" går som en klocka och i och med bytet fick jag även bort ryckningarna för "Resume" på farthållaren.
    Så sedan bytet har allt fungerat ok vid körning förutom felet i den gamla släpvagnskabeln som blivit korroderad en bit in av vägsalt....
    Som i sig var ett lustigt fel, men det har jag skrivit om på annan plats.

Liknande ämnen

  1. Problem med fel tändkassett och (kanske?) turbo
    Av Pippo77 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2008-06-10, 18:10
  2. F*ck.. Tändkassett bytt men problem kvarstår!
    Av WaZ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-06-20, 12:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •