Sidan 5 av 10 FörstaFörsta ... 34567 ... SistaSista
Resultat 81 till 100 av 194

Ämne: Hur resonerar ni kring er pendlarbil?

  1. #81
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Vem skulle ta fram sådan statistik? Försäkringsbolagen vet ju hur mycket motorskador de ersätter men bara så länge som det finns maskinförsäkring. Jag ska söka lite mer efter sådan information vid tillfälle. Det finns en del artiklar i tidningar som redogör för vissa problemkonstruktioner. Exempelvis alla som har haft problem med dåliga kamkedjor. Finns det någon koppling mellan rasade kamkedjor och långa serviceintervall? Skulle tro det, åtminstone marginellt.

    Saab ng9-3 meddelar i SID när det är dags för service baserat på körsträcka samt återstående oljelivslängd. Oljelivslängd baseras på antal kallstarter, hög temperatur, motorbelastning, högt varvtal eller låg årlig körsträcka. I SID kan man se dagsräknare och återstående oljelivslängd i %. Detta på en bil som introducerades 2003.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  2. #82
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Sök på oilsludge så får man väl endel att läsa. En bieffekt av lågfriktionsmotorer & longlife intervall på oljebyte.

  3. #83
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Det är oftast inte bilens fel att de inte servas. De kan ha en mängd olika varningar och indikationer på behovet av service men de flesta bara kör ändå..............Många ser att det är dags och 500-1000mil senare bokar de tid och sen går det ytterligare nå mil............Det är väl det som är det stora problemet. Ännu värre blir det ju på bilar som inte har nån varning alls............

  4. #84
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2010
    Inlägg
    271
    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    Vem skulle ta fram sådan statistik? Försäkringsbolagen vet ju hur mycket motorskador de ersätter men bara så länge som det finns maskinförsäkring. Jag ska söka lite mer efter sådan information vid tillfälle. Det finns en del artiklar i tidningar som redogör för vissa problemkonstruktioner. Exempelvis alla som har haft problem med dåliga kamkedjor. Finns det någon koppling mellan rasade kamkedjor och långa serviceintervall? Skulle tro det, åtminstone marginellt.

    Saab ng9-3 meddelar i SID när det är dags för service baserat på körsträcka samt återstående oljelivslängd. Oljelivslängd baseras på antal kallstarter, hög temperatur, motorbelastning, högt varvtal eller låg årlig körsträcka. I SID kan man se dagsräknare och återstående oljelivslängd i %. Detta på en bil som introducerades 2003.
    Två exempel är ju oljetillverkare och fristående verkstäder.

    Det vore öppet mål för en kampanj från t.ex. Meca/Mekonomen:

    ”Vår statistik visar att bilar som körs mer än 1000 mil utan oljebyte löper 50% större risk för motorproblem. Drop-in oljebyte endast 995 kr! Vi bjuder på fika medan du väntar”

  5. #85
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Frågan är om de får det? För 30,000km longlife service är väl en EU regulation att förhålla sig till.

  6. #86
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2010
    Inlägg
    271
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    Frågan är om de får det? För 30,000km longlife service är väl en EU regulation att förhålla sig till.
    Det tror jag inte. Mina bilar från 2015/2017 har 2500 mil. Kan ju hända att det införts krav alldeles nyligen, men det verkar inte troligt.

    Oavsett vad så finns knappast något som hindrar fristående verkstäder från att marknadsföra extra oljebyten.

  7. #87
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    .
    Inlägg
    489
    Medlem#
    12638
    Men vilken icke-fråga.
    Dexos 2 kostar typ 40 kronor litern.
    Bara byt.
    Problemet löst.
    Jag byter var 1000nde mil, då kollar jag även upp bilen i övrigt.
    Har ett kalkylblad där jag noterar vad som behöver göras och gör det sedan.
    Enkelt.

    - - - Uppdaterad - - -

    Pappskallarna tror att en bil som gått mer än 10k mil är skrotningsfärdig och kräver massor i reparationer.
    Den bil jag haft som tillbringat mest tid på verkstad var en helt ny Volvo.

    6 användare gillar detta inlägg



  8. #88
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Jag kunde inte låta bli att göra en kalkyl på Husknutens 308 över 10000 mil, 3 år.
    Värdeminskning: 75000
    Service: 5400 (2x2000 och 2x700)
    Adblue: 700 (100 liter á 7 spänn)
    Bromsar: 350
    AC-rep: 3000
    Däck: 10000
    Försäkring: 24000
    Skatt:1100 (bara ett år)
    Bränsle: 70000 (0,5l/mil á 14 spänn)
    Totalt: 189550
    Pris per mil: 18:96

    Det är inte många bilar som jag kört så långt med, den som ligger närmast i tid är en ng9-3 TiD Automat 2007, den körde vi 7260 mil med på 2,5 år (2016-2018 ) så det borde vara ungefär jämförligt.
    Den kostade när kalkylen blev klar 18:91 med en blandad förbrukning på 0,63 och totalt inbetalad skatt på 14000. Dieseln var lite billigare då så det är en fördel som inte är bilens.

    Den stora anledningen till att kalkylen är så likartad är helt enkelt att värdeminskningen på en SAAB i dagens läge är låg, bilarna är redan gamla. Vi köpte bilen för 47000 och sålde den för 30000. Det är nästan 60000 till SAABens fördel, och för de pengarna får man både mycket soppa och en hel del reparationer.

    6 användare gillar detta inlägg



  9. #89
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    .
    Inlägg
    489
    Medlem#
    12638
    Citat Ursprungligen postat av Husknuten Visa inlägg
    Kan jag verkligen lita på att försäkringen blir giltig i samma ögonblick som jag ställer på bilen? Den där typen av kommunikation mellan system brukar inte vara raketsnabb alla gånger. Konsekvenserna av att köra oförsäkrat kan bli rätt tråkiga.

    Problemet med karenstiden kvarstår ju också. Man lär nog helst köra oftare än var 15:e dag för att hålla en bil i trim. Systemet är mest anpassat för folk som har t.ex. en sommarbil.
    Var hittar du information om 15 dagars karenstid?
    https://www.transportstyrelsen.se/sv...ing-av-fordon/

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Husknuten Visa inlägg
    Kan jag verkligen lita på att försäkringen blir giltig i samma ögonblick som jag ställer på bilen? Den där typen av kommunikation mellan system brukar inte vara raketsnabb alla gånger. Konsekvenserna av att köra oförsäkrat kan bli rätt tråkiga.

    Problemet med karenstiden kvarstår ju också. Man lär nog helst köra oftare än var 15:e dag för att hålla en bil i trim. Systemet är mest anpassat för folk som har t.ex. en sommarbil.
    15 dagar?
    https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Av-och-pastallning/Pastallning-av-fordon/

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Husknuten Visa inlägg
    Man får inte tillbaka någon skatt om det inte går minst 15 dagar mellan av- och påställning. För husbilar har karensen ändrats till 4 dagar efter kritik.

    Att nyare bilar i snitt går sönder mer sällan är väl ganska odiskutabelt?

    Visst går det att göra reparationer på verkstad med lånebil. Men om du sitter med skuret hjullager så kan man knappast räkna med att hitta en verkstad som kan ta dig direkt. Om inte annat så behöver de få hem reservdelar.

    Ska man köra en 10<år gammal bil så är det nästan nödvändigt att ha en bil till. Om man inte kan åka kollektivt en vecka vid behov, men det funkar inte med småbarn.

    Hade mitt liv sett annorlunda ut hade jag kunnat tänka mig något äldre.
    Ett hjullager låter innan det skär, det skär inte utan förvarning.
    Om mitt liv hade sett annorlunda ut hade jag kunnat tänka mig något nytt.
    Dvs om jag totalt saknat koll och skaffat pseudokunskap via internetforum,

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Husknuten Visa inlägg
    Eftersom jag är heltidsjobbande småbarnsförälder så slipper jag helst oförutsedda reparationer. Därför håller jag mig med bilar som gått max 15000 mil och är max 7-8 år gamla.

    Tidigare körde jag bilar som med råge passerat 20 000 mil och 10 år. Ekonomiskt är det ju. Men det hände att man fick vara uppe halva natten och lappa avgassystemet för att ta sig till jobbet dagen efter. Jag saknar det inte!

    Jag skruvar gärna med bilar. Men då ska det vara på mina vilkor. En service eller ett bromsbyte kan man planera in när det passar i tiden.
    Varför lappa avgassystemet?
    Är det inte bättre att byta en gång och sedan är det klart?
    Det samma gäller andra saker, när tex ett hjullager börjar låta så analyserar man problemet och åtgärdar innan det blir värre.

    3 användare gillar detta inlägg



  10. #90
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    .
    Inlägg
    489
    Medlem#
    12638
    Citat Ursprungligen postat av Husknuten Visa inlägg
    Det kan väl också handla om hur livet ser ut. Jag pendlar 7x2 mil om dagen. Har fru och tre småbarn och kan inte lägga en sekund mer än nödvändigt på min bil. Den ska bara ta mig dit jag ska. Samtidigt har jag med marginal råd att köra nya bilar, trots värdeminskningen. Skulle jag inte göra det så skulle lönen bara växa på ett konto.

    Är man ensamstående Saab-entusiast med låg inkomst så förstår jag att det inte är hela världen om bilen går sönder emellanåt. Det är kanske snarast kul att laga den och lära sig något nytt på kuppen. Samtidigt som man kommer dit man ska till låg kostnad. För det är billigt att köra gamla bilar om man kan/vill laga det mesta själv.

    Det handlar inte om att någon är lurad utan om att olika bilval är lämpligt för olika personer.
    Ensamstående SAAB entusiast med låg inkomst :-)
    Oj, jag önskar så att jag vore en höginkomsttagare som har råd att köpa en dieseldriven fransk kvalitetsprodukt med minimal motor.
    Vad exakt har du haft för egen SAAB?

    7 användare gillar detta inlägg



  11. #91
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    .
    Inlägg
    489
    Medlem#
    12638
    Husknuten är ett troll.
    Gissar att hen terroriserar olika märkesforum och predikar överlägsenheten i sin franska kvalitetsprodukt.
    Efter ett tag så tröttar moderatorn och kickar ut och då går Husknuten vidare.
    Ibland får jag franska dieseldrivna kvalitetsprodukter när jag hyr bil.
    Upplevelsen påminner om att äta osaltade snabbmakaroner, du blir mätt utan att tillfört kroppen någonting.
    Jag är förresten en gift höginkomsttagare som bor med min fru och två barn, gillar stenhårt konceptet att köra en gammal bil.
    I mitt fall, 9-5, den är utprovad, nya fel inträffar inte, allt går att åtgärda själv alternativt anlita en mekaniker för ett avgränsat uppdrag och då kan man vara en påläst kund.
    Tillräckligt gammal för att vara skruvbar och tillräckligt ny för att vara säker.
    Personligen tycker jag att det sämsta med min 9-5 är rostskyddet, men det går att åtgärda.

    7 användare gillar detta inlägg



  12. #92
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2010
    Inlägg
    271
    Citat Ursprungligen postat av Wipperman Visa inlägg
    Husknuten är ett troll.
    Gissar att hen terroriserar olika märkesforum och predikar överlägsenheten i sin franska kvalitetsprodukt.
    Efter ett tag så tröttar moderatorn och kickar ut och då går Husknuten vidare.
    Ibland får jag franska dieseldrivna kvalitetsprodukter när jag hyr bil.
    Upplevelsen påminner om att äta osaltade snabbmakaroner, du blir mätt utan att tillfört kroppen någonting.
    Jag är förresten en gift höginkomsttagare som bor med min fru och två barn, gillar stenhårt konceptet att köra en gammal bil.
    I mitt fall, 9-5, den är utprovad, nya fel inträffar inte, allt går att åtgärda själv alternativt anlita en mekaniker för ett avgränsat uppdrag och då kan man vara en påläst kund.
    Tillräckligt gammal för att vara skruvbar och tillräckligt ny för att vara säker.
    Personligen tycker jag att det sämsta med min 9-5 är rostskyddet, men det går att åtgärda.
    15 dagar gäller bara för bilar med skatt över 4800 kr/år ser jag nu. Men för andra bilar gäller att man får tillbaka skatt först från månaden efter. D.v.s. ställer man av 2:a januari så får man tillbaka skatt först från 1:a februari.

    Resultatet blir ungefär detsamma. Det är svårt köra med olika bilar från vecka till vecka. Du åker i princip på att skatta båda i så fall. Systemet verkar vara gjort för personer som t.ex är ett par månader utomlands.

    På vilket sätt är jag ett troll? Jag har ett stort intresse för både Saab och bilar i allmänhet. Har kört många tusen mil i 9-5:or och lärde mig även köra bil just i en sådan.

    Hade gärna kört Saab om de fortfarande tillverkat nya bilar. Men en 10 år gammal bil uppfyller tyvärr inte mina krav på driftsäkerhet. Jag vet att många andra här kör nyare bilar och är av samma åsikt.

    Detta måste man väl kunna diskutera utan att bli stämplad som troll?

  13. #93
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Fast bilar som är 10 år brukar sällan ha driftsproblem värre än nybilar (om de inte misskötts vill säga och/eller har gått väldigt långt). Den möjliga skillnaden är väl att nybilen har garanti som man kan utnyttja. Dock är min erfarenhet av bekanta som kör nybilar att i princip varje exemplar som rullar ut från fabrik har någon form av "fel" som orsakar problem inom första året.
    Har bilen börjat sitt liv som tjänstebil (förmånsbil) så vet man aldrig hur den skötts. Visst, service är gjord, men tjänstebilsåkare brukar sällan "älska" sin bil och sköta den därefter. Ägare 2 köper i sitt tycke en i princip ny bil och förväntar sig inte behöva göra reparationer och servar kanske heller inte alltid på märkesverkstad och/eller enligt plan. Denne ägare säljer sen bilen när den närmar sig 10 år eftersom de precis som du tycker att bilen börjar bli gammal. Ägare 3 köper då en bil som fortfarande är rätt dyr, och står sen med ett rejält uppdämt servicebehov efter de senaste 4-5 årens drift.
    När jag köper en äldre bil (tja, alla SAABar är rätt gamla nu) så brukar jag i första hand titta på allmänskicket. Ser bilen ut som att någon älskat den, då är det troligen ett bra köp. Är den däremot skabbig i största allmänhet så är troligen underhållet därefter och då bör det reflekteras i priset, för då vet man att man står inför en hel del kostnader.
    Klassikern är att folk råkar ut för en dyr verkstadsnota där man behövt byta många slitdetaljer som t.ex. bromsar och drivremmar, tändkassetter osv. Då säljer man i panik eftersom bilen "börjat kosta pengar". Det torde vara det mest korkade man kan göra eftersom alla bilar kräver underhåll och har man väl bytt de vanligaste slitdetaljerna så går bilen lika länge till!

    4 användare gillar detta inlägg



  14. #94
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2010
    Inlägg
    271
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Fast bilar som är 10 år brukar sällan ha driftsproblem värre än nybilar (om de inte misskötts vill säga och/eller har gått väldigt långt). Den möjliga skillnaden är väl att nybilen har garanti som man kan utnyttja. Dock är min erfarenhet av bekanta som kör nybilar att i princip varje exemplar som rullar ut från fabrik har någon form av "fel" som orsakar problem inom första året.
    Har bilen börjat sitt liv som tjänstebil (förmånsbil) så vet man aldrig hur den skötts. Visst, service är gjord, men tjänstebilsåkare brukar sällan "älska" sin bil och sköta den därefter. Ägare 2 köper i sitt tycke en i princip ny bil och förväntar sig inte behöva göra reparationer och servar kanske heller inte alltid på märkesverkstad och/eller enligt plan. Denne ägare säljer sen bilen när den närmar sig 10 år eftersom de precis som du tycker att bilen börjar bli gammal. Ägare 3 köper då en bil som fortfarande är rätt dyr, och står sen med ett rejält uppdämt servicebehov efter de senaste 4-5 årens drift.
    När jag köper en äldre bil (tja, alla SAABar är rätt gamla nu) så brukar jag i första hand titta på allmänskicket. Ser bilen ut som att någon älskat den, då är det troligen ett bra köp. Är den däremot skabbig i största allmänhet så är troligen underhållet därefter och då bör det reflekteras i priset, för då vet man att man står inför en hel del kostnader.
    Klassikern är att folk råkar ut för en dyr verkstadsnota där man behövt byta många slitdetaljer som t.ex. bromsar och drivremmar, tändkassetter osv. Då säljer man i panik eftersom bilen "börjat kosta pengar". Det torde vara det mest korkade man kan göra eftersom alla bilar kräver underhåll och har man väl bytt de vanligaste slitdetaljerna så går bilen lika länge till!
    Problemet med en 10 år gammal bil är ju dock att de flesta delar på den också är 10 år. Sannolikheten för att en del går sönder ökar med åldern.

    Vissa problem går givetvis att förebygga med service. Ingen borde t.ex. behöva råka ut för helt nedslitna bromsbelägg eller bromsslangar som brister.

    Men många grejer ju sådana som normalt aldrig underhålls eller byts. Ett bra exempel är CIM-modulerna i ng9-3. Det var nog inte många sådana som gick sönder när bilarna bara var 5 år gamla. Idag är de tickande bomber i alla bilar.

    En 10 år gammal startmotor, generator eller kopplingscylinder lever också på lånad tid. De kan göra dig stående i princip när som helst.

  15. #95
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748
    Citat Ursprungligen postat av Husknuten Visa inlägg
    Problemet med en 10 år gammal bil är ju dock att de flesta delar på den också är 10 år. Sannolikheten för att en del går sönder ökar med åldern.

    Vissa problem går givetvis att förebygga med service. Ingen borde t.ex. behöva råka ut för helt nedslitna bromsbelägg eller bromsslangar som brister.

    Men många grejer ju sådana som normalt aldrig underhålls eller byts. Ett bra exempel är CIM-modulerna i ng9-3. Det var nog inte många sådana som gick sönder när bilarna bara var 5 år gamla. Idag är de tickande bomber i alla bilar.

    En 10 år gammal startmotor, generator eller kopplingscylinder lever också på lånad tid. De kan göra dig stående i princip när som helst.
    Huvudproblemet som finns är marknadskrafterna samt politikerna som är som vilsna höns.
    Marknaden vill tjäna pengar och politikerna vill sätta upp regler som gör det lättare för oss medborgare.
    Detta fungerar inte!!
    Om jag t.ex hittar en bil för 300tkr och meddelar säljaren att jag istället kan lägga 600tkr om jag får dubbelt så bra kvalite men inga extra finesser så existerar inte denna kombination utan man får bara mer skit ju mer man betalar.
    Varför kan t.ex inte politikerna sätta regler som gör att vi användare får mer en en idiotvarning i displayen istället för en ordentlig förklaring.
    Alla fordon skulle med lätthet kunna utrustas med extra knapp för information om lagrade problem.
    För att övergå till huvudfrågan så balanserar jag denna mellan maximal körglädje/ekonomi vilket är en ren gissning.

  16. #96
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Husknuten Visa inlägg
    Problemet med en 10 år gammal bil är ju dock att de flesta delar på den också är 10 år. Sannolikheten för att en del går sönder ökar med åldern.

    Vissa problem går givetvis att förebygga med service. Ingen borde t.ex. behöva råka ut för helt nedslitna bromsbelägg eller bromsslangar som brister.

    Men många grejer ju sådana som normalt aldrig underhålls eller byts. Ett bra exempel är CIM-modulerna i ng9-3. Det var nog inte många sådana som gick sönder när bilarna bara var 5 år gamla. Idag är de tickande bomber i alla bilar.

    En 10 år gammal startmotor, generator eller kopplingscylinder lever också på lånad tid. De kan göra dig stående i princip när som helst.
    CIM-modulerna går sönder ja, men inte i en alarmerande mängd. Problemet var att de tog slut hos Orio - hade det problemet inte uppstått hade detta varit ett närmast icke-problem, då de dels sällan tvärdör, dels inte är dyrare än en typisk annan elektronikbox hos godtycklig annat bilmärkes modell i samma prisklass. Byte ryms utan tvekan i en normal serviceplan, så dyra är de inte.

    Om du tror att startmotor, generator eller kopplingscylinder plötsligt rasar katastrofalt i Saabar utan förvarning i någon större mängd i 10 år gamla Saabar (eller andra kvalitétsbilar för den delen) så visar det nog mest din okunskap.

    Startmotorer brukar dessutom börja missa först innan de ger upp.

    I Bosch generatorer så är det typiskt kolen som tar slut efter ett antal tusen driftstimmar, man kan byta kolen preventivt en gång för några hundringar innan generatorns kollektor är utsliten - och det är rät lätt att räkna ut när detta kommer att hända - övriga generatorfel är ovanliga (om man inte polvänder batteriet).

    Jag skulle vilja vända på resonemanget.

    För en 10 år gammal bil så finns kunskapen om vad för delar som ger sig, dvs. typfallen (vilket i fallet Saab är några fåtal delar - om vi bortser från rena slitdelar), och normalt lätta att kontrollera/byta vid service. Kallas underhåll.

    För en ny bilmodell vet du inte vilka delar som är svaga punkter, och det är därför mycket svårare att hålla koll på att att inget håller på att ge sig. Det ökar den verkliga risken att faktiskt bli stående när som helst.

    6 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  17. #97
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 487
    Medlem#
    6901
    Jag tror inte vi kommer så mycket längre här , det finns inga rätt eller fel utan alla behöver analysera sitt behov och vad man ska använda bilen till.

    Jag tex tycker det är roligt att åka nytt och jag gillar att byta bil relativt ofta. Är det billigt? Inte det minsta!
    Hade det varit billigare att åka en äldre Saab? Definitivt!
    Är jag beredd att lägga dessa pengar på att byta bil? Ja!

    Detta är mina personliga preferenser, det är inget fel med varken det eller dom som vill åka äldre bil , göra ett excelark på varje inköpt del och bränsle till bilen för att jaga billiga mil osv , inget för mig men full respekt för dom som vill göra det.

    Att det generellt är färre driftstopp på nyare bilar kontra äldre kommer vi inte komma ifrån heller , finns säkert dom här inne som har stenkoll på sin lite äldre bil och gör alla reparationer i förebyggande syfte , att en sådan bil stannar längst vägen är inte heller särskilt troligt , men ni är ett undantag från dom allra flesta.

    Nyare bilar drabbas däremot av fler mindre men ack så störande fel , delvis pga ny teknik och fler funktioner/utrustning, ju mer saker som finns desto fler kan gå sönder.

    Tycker vi alla kan hålla en god ton och respektera varandras åsikter , det är trots allt ett diskussionsforum.

    3 användare gillar detta inlägg



  18. #98
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 246
    Citat Ursprungligen postat av Husknuten Visa inlägg
    15 dagar gäller bara för bilar med skatt över 4800 kr/år ser jag nu. Men för andra bilar gäller att man får tillbaka skatt först från månaden efter. D.v.s. ställer man av 2:a januari så får man tillbaka skatt först från 1:a februari.

    Resultatet blir ungefär detsamma. Det är svårt köra med olika bilar från vecka till vecka. Du åker i princip på att skatta båda i så fall. Systemet verkar vara gjort för personer som t.ex är ett par månader utomlands.

    På vilket sätt är jag ett troll? Jag har ett stort intresse för både Saab och bilar i allmänhet. Har kört många tusen mil i 9-5:or och lärde mig även köra bil just i en sådan.

    Hade gärna kört Saab om de fortfarande tillverkat nya bilar. Men en 10 år gammal bil uppfyller tyvärr inte mina krav på driftsäkerhet. Jag vet att många andra här kör nyare bilar och är av samma åsikt.

    Detta måste man väl kunna diskutera utan att bli stämplad som troll?
    Hur mycket erfarenhet har du av 10 år gamla Saabar ?
    Iochmed att du stämplar dom som icke driftsäker.
    Det jag har haft är bränslepumpen i 9000 och om man byter den i ett förbyggandeunderhåll så blir inte den något problem.

  19. #99
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2010
    Inlägg
    271
    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Danne Visa inlägg
    Jag tror inte vi kommer så mycket längre här , det finns inga rätt eller fel utan alla behöver analysera sitt behov och vad man ska använda bilen till.

    Jag tex tycker det är roligt att åka nytt och jag gillar att byta bil relativt ofta. Är det billigt? Inte det minsta!
    Hade det varit billigare att åka en äldre Saab? Definitivt!
    Är jag beredd att lägga dessa pengar på att byta bil? Ja!

    Detta är mina personliga preferenser, det är inget fel med varken det eller dom som vill åka äldre bil , göra ett excelark på varje inköpt del och bränsle till bilen för att jaga billiga mil osv , inget för mig men full respekt för dom som vill göra det.

    Att det generellt är färre driftstopp på nyare bilar kontra äldre kommer vi inte komma ifrån heller , finns säkert dom här inne som har stenkoll på sin lite äldre bil och gör alla reparationer i förebyggande syfte , att en sådan bil stannar längst vägen är inte heller särskilt troligt , men ni är ett undantag från dom allra flesta.

    Nyare bilar drabbas däremot av fler mindre men ack så störande fel , delvis pga ny teknik och fler funktioner/utrustning, ju mer saker som finns desto fler kan gå sönder.

    Tycker vi alla kan hålla en god ton och respektera varandras åsikter , det är trots allt ett diskussionsforum.
    Förmodligen trådens bästa inlägg. Inget fel i att köra gamla bilar och jaga billiga mil. Jag hade gärna gjort det om jag hade haft mer tid. Dessutom lär man sig oftast väldigt mycket under tiden.

    Men att en äldre bil generellt är mindre driftsäker får nog betecknas som fakta. Det går att hålla koll på svaga punkter och byta delar förebyggande för att få en driftsäkerhet som närmar sig en ny bil. Men det är få bilägare som är intresserade av att t.ex. byta generatorkol förebyggande. De flesta skickar i bilen på service vid 1 år/3000 mil och förväntar sig att den ska funka sedan.

  20. #100
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    .
    Inlägg
    489
    Medlem#
    12638
    Citat Ursprungligen postat av Husknuten Visa inlägg
    Det kan väl också handla om hur livet ser ut. Jag pendlar 7x2 mil om dagen. Har fru och tre småbarn och kan inte lägga en sekund mer än nödvändigt på min bil. Den ska bara ta mig dit jag ska. Samtidigt har jag med marginal råd att köra nya bilar, trots värdeminskningen. Skulle jag inte göra det så skulle lönen bara växa på ett konto.

    Är man ensamstående Saab-entusiast med låg inkomst så förstår jag att det inte är hela världen om bilen går sönder emellanåt. Det är kanske snarast kul att laga den och lära sig något nytt på kuppen. Samtidigt som man kommer dit man ska till låg kostnad. För det är billigt att köra gamla bilar om man kan/vill laga det mesta själv.

    Det handlar inte om att någon är lurad utan om att olika bilval är lämpligt för olika personer.

    Förmodligen trådens sämsta inlägg.
    Är vi som kör gamla bilar och jagar billiga mil ensamstående (ingen står ut med oss) låginkomstagare (ingen vill anställa oss) entusiaster (har inget annat intresse)?

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Timpa2 Visa inlägg
    Hur mycket erfarenhet har du av 10 år gamla Saabar ?
    Iochmed att du stämplar dom som icke driftsäker.
    Det jag har haft är bränslepumpen i 9000 och om man byter den i ett förbyggandeunderhåll så blir inte den något problem.
    Du kommer aldrig att få ett svar från Husknuten.
    Husknuten vet att allt går sönder efter 10000 mil.

    2 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. NG9-5 som pendlarbil?!
    Av RSC i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 38
    Senaste inlägg: 2016-12-28, 20:28
  2. NG9-3 som pendlarbil
    Av NON i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2011-05-24, 08:44
  3. [LÖST]Problem med Volvo 745 pendlarbil
    Av DojDoj i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-02-20, 12:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •