Sidan 8 av 10 FörstaFörsta ... 678910 SistaSista
Resultat 141 till 160 av 194

Ämne: Hur resonerar ni kring er pendlarbil?

  1. #141
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 921
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av Husknuten Visa inlägg
    Fast alla maskinskadeförsäkringar kräver att bilen underhållits enligt tillverkarens föreskrifter.

    Så de slarviga ägarna blir ändå utan försäkring.

    Kontentan kan bara bli en:

    Bilar som är äldre än 8 år och/eller har gått mer än 15000 mil har, trots föreskrivet underhåll, en så hög risk att haverera att det inte går att erbjuda maskinskadeförsäkring till en kostnad som accepteras av bilägarna.
    Bara för att du upprepar dina hemslöjdade hypoteser många gånger så blir det inte fakta, det är inte en politisk debatt det här.

    Du kommer med ett påstående som du helt saknar uppbackning till, och sen drar du helt egna slutsatser från det och påstår att det är fakta, det fungerar inte så.

    Det är snarare så att om man äger en bil som är värd mindre ekonomiskt är man nog inte beredd att betala för en försäkring som man troligen ändå inte kan utnyttja på grund av att självrisken blir så hög jämfört med bilens värde.

    Sen servas som sagt äldre bilar mycket sämre än nya, vilket OCKSÅ har med bilens värde att göra (man blir ju mörkrädd när man ser verkstadsnotorna för service på jobbets VAG-bilar tex..), är bilen värd 30k vill man helt enkelt inte serva den för 12k.

    Vem tror du egentligen betalar för kostnaden för rasade motorer inom intervallen ? försäkringsbolagets aktieägare ? knappast, det gör de som köper försäkringen förstås.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Husknuten Visa inlägg
    Jag har ägt flera bilar av olika märken som varit äldre än 10 år. Ingen har uppfyllt mina krav på driftsäkerhet trots service enligt föreskrifterna.
    Trist för dej, jag har också ägt många bilar som varit över 10 år gamla, och den enda jag inte kunnat lita på är min gamla merca..

    Jag kör som sagt ca 2500mil/år och har haft ytterst få driftstopp under de senaste 25 åren.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  2. #142
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Husknuten Visa inlägg
    Volvo V70 och Citroën C3. Båda från 2007 och ca 25000 mil.

    - Avgassystemet trillade ned en gång på vardera bil efter att fästen rostat av
    - På Citroenen så gick två hjullager sönder
    - Citroenen hade problem med fastsättning av plastsköld under motorn. Den trillade ned en gång på motorvägen och släpade under bilen. Löste det senare med buntband.
    - V70 var galet svårstartad då den var kall med lite bensin i tanken
    - V70 drog mycket olja

    Inga svåra fel men kräver ändå uppmärksamhet som jag inte har.
    Med tanke på att alla felen, åtminstone på V70:n, är typiska saker som inte leder till driftavbrott om man gör korrekt service så bör du kanske överlåta det till andra som har en annan livssituation att ha äldre bilar.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  3. #143
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 487
    Medlem#
    6901
    Men vem försöker bevisa vad här?

    En 20 år gammal bil som gått 50.000mil kan ju vara i bättre skick än en bil som är 5 år gammal och gått 15.000 mil.
    Tar man hand om sin äldre bil och byter delar i förebyggnade syfte så kommer den rulla förevigt eller tills delar inte går att få tag på , vem motsäger sig det?
    Problem är att det är en ytterst liten skala som hanterar sina äldre bilar på detta sättet vilket gör att dom allra flesta äldre bilar är mer opålitliga än dom allra flesta nya som inte hunnit bli slitna än , det är väl ganska enkel matematik?

    Sen verkar vissa ha svårt att förstå att ekonomin inte alltid styr bilvalet, vissa vill köra så billigt så möjligt vilket är helt fine, andra vill åka nytt av anledning "XYZ", har ett stort intresse, åka med vissa funktioner som äldre bilar inte har och är beredda att lägga pengarna på det. Är det fel menar ni?
    Vill man köra nytt och beredd på att ta värdeminskningen så gör man det , vill man köra äldre och underhålla så gör man det.

    Jag åker förmånsbil via jobbet (Volvo) men jag har min Cab som privatbil , vad den kostar varje mil är jag inte ett dugg intresserad av.

    Jag personligen skulle förövrigt aldrig köpa mig en Peugeot , och det är för att dom enligt mig är tråkiga och plastiga , inget jag är sugen på att åka i.

    2 användare gillar detta inlägg


    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  4. #144
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2010
    Inlägg
    271
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Bara för att du upprepar dina hemslöjdade hypoteser många gånger så blir det inte fakta, det är inte en politisk debatt det här.

    Du kommer med ett påstående som du helt saknar uppbackning till, och sen drar du helt egna slutsatser från det och påstår att det är fakta, det fungerar inte så.

    Det är snarare så att om man äger en bil som är värd mindre ekonomiskt är man nog inte beredd att betala för en försäkring som man troligen ändå inte kan utnyttja på grund av att självrisken blir så hög jämfört med bilens värde.

    Sen servas som sagt äldre bilar mycket sämre än nya, vilket OCKSÅ har med bilens värde att göra (man blir ju mörkrädd när man ser verkstadsnotorna för service på jobbets VAG-bilar tex..), är bilen värd 30k vill man helt enkelt inte serva den för 12k.

    Vem tror du egentligen betalar för kostnaden för rasade motorer inom intervallen ? försäkringsbolagets aktieägare ? knappast, det gör de som köper försäkringen förstås.

    - - - Uppdaterad - - -



    Trist för dej, jag har också ägt många bilar som varit över 10 år gamla, och den enda jag inte kunnat lita på är min gamla merca..

    Jag kör som sagt ca 2500mil/år och har haft ytterst få driftstopp under de senaste 25 åren.
    Det finns gott om bilar som är över 8 år eller gått mer än 15000 mil som är värda långt mer än 200 000 kr. Dessa ägare skulle nog med glädje betala för maskinskada.
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Med tanke på att alla felen, åtminstone på V70:n, är typiska saker som inte leder till driftavbrott om man gör korrekt service så bör du kanske överlåta det till andra som har en annan livssituation att ha äldre bilar.
    Har svårt att se hur service hade kunnat lösa problemen på V70. Avgassystemet hade man kanske kunnat upptäcka.

    Men det enda som underhålls enligt föreskrifterna i bränslesystemet är bränslefilter. Det fick bilen vid 18000 mil. Det gjorde ingen skillnad.

    Oljeförbrukningen berodde eventuellt på vevhusventilationen. Den har inget föreskrivet underhåll alls.

  5. #145
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Husknuten Visa inlägg
    Det finns gott om bilar som är över 8 år eller gått mer än 15000 mil som är värda långt mer än 200 000 kr. Dessa ägare skulle nog med glädje betala för maskinskada.

    Har svårt att se hur service hade kunnat lösa problemen på V70. Avgassystemet hade man kanske kunnat upptäcka.

    Men det enda som underhålls enligt föreskrifterna i bränslesystemet är bränslefilter. Det fick bilen vid 18000 mil. Det gjorde ingen skillnad.

    Oljeförbrukningen berodde eventuellt på vevhusventilationen. Den har inget föreskrivet underhåll alls.
    Det står inte i serviceplanen vilka oförutsedda saker som behöver repareras. I underhåll ingår alltid kontroller på ett eller annat sätt för att kontrollera att systemen fungerar som de ska, och reparera innan de blir problem. En av de är att kontrollera avgassystemets upphängningar, men det finns många andra kontroller också, somliga görs av bilprovningen, andra inte.

    Till och med jag vet att vevhusventilation på V70 är en svag punkt så är det en uppenbar sak som en bra, erfaren, verkstad rimligen ska kontrollera oavsett om det står i serviceplan eller servicemeddelanden, det är inte svårt: https://www.ipdusa.com/blogs/512/vol...sues-explained

    Det faktum att du inte förstår hur riktig service och underhåll fungerar är talande.

    Jag misstänker att du sköte servicen själv på din V70, och nöjde dig med att byta vätskor, filter och trasiga saker. Då får man en driftsäkerhet därefter.

    4 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  6. #146
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    .
    Inlägg
    489
    Medlem#
    12638
    Citat Ursprungligen postat av Husknuten Visa inlägg
    Volvo V70 och Citroën C3. Båda från 2007 och ca 25000 mil.

    - Avgassystemet trillade ned en gång på vardera bil efter att fästen rostat av
    - På Citroenen så gick två hjullager sönder
    - Citroenen hade problem med fastsättning av plastsköld under motorn. Den trillade ned en gång på motorvägen och släpade under bilen. Löste det senare med buntband.
    - V70 var galet svårstartad då den var kall med lite bensin i tanken
    - V70 drog mycket olja

    Inga svåra fel men kräver ändå uppmärksamhet som jag inte har.

    - - - Uppdaterad - - -


    ” senare med G34 har inte en explicit rekommendation på tiden.”

    Det är ju samma sak som att Saab anser att den aldrig behöver bytas.

    Om det är rätt eller fel kan man säkert diskutera.
    Det här var roligt.
    Du glömmer episoden när du skulle laga, eller för att använda din egen definition ”lappa” avgassystemet.
    Att ”laga” ”plastskölden” under motorn med buntband är ett säkert sätt för att få framtida problem, det visar även vilken filosofi som används för bilens underhåll.
    Vilket av dina ”problem” skulle täckas av maskinskadeförsäkring?
    Du ska leasa, du ska alltid ha maskinskadeförsäkring, du ska ha en Peugeot.
    Det är helt klart bäst för dig.

    2 användare gillar detta inlägg



  7. #147
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2010
    Inlägg
    271
    Det är ju ungefär vad jag försökt säga hela tiden. Mina bilar ska inte behöva mer än föreskrivna intervallåtgärder för att fungera. Kräver de mer så är de för gamla och ska bytas ut.

    Då kan ni som gillar att skruva ta över dem. Bra för mig och bra för er

  8. #148
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Det finns Peugeot forum för den som vill disskutera förträffligheten med detta fabrikat... inga namn nämnda, inga namn glömda...

    t.ex.

    https://peugeotklubben.se/

    https://www.peugeotforums.com/

    1 användare gillar detta inlägg

    RZ


  9. #149
    Steg 1 Arne 2226s avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 234
    Medlem#
    2226
    Citat Ursprungligen postat av Husknuten Visa inlägg
    Det är ju ungefär vad jag försökt säga hela tiden. Mina bilar ska inte behöva mer än föreskrivna intervallåtgärder för att fungera. Kräver de mer så är de för gamla och ska bytas ut.

    Då kan ni som gillar att skruva ta över dem. Bra för mig och bra för er
    En del exemplar av franska bilar jag har haft i min närhet har krävt både det ena och andra utbytt redan vid 4000 eller 6000 mil. Reparationer som för andra bilmärken kanske görs uppåt 20 000 mil eller senare. Dessa saker har inte gått på maskinskadegarantier men handlaren har tagit halva kostnaden som goodwill.. ändå har dessa bilar kostat mer i reparationer och haft längre stillestånd årligen trots att de körs 1200 mil om året mot de 5000-6000 mil jag kör.


    Men, det verkar som att du inte vill ha en bil som underhålls och då är det naturligtvis förträffligt med en ny bil som det går att strunta i att underhålla och bara nöta på. Det är väl ok om du vill göra så. Var servar du dina nya bilar undrar jag?


    Men som det sagts i tråden - inget av dina tidigare nämna fel på bilar med fler mil och år på nacken har haft fel som täcks av maskinskadegaranti utan har med helt andra delar att göra.
    /arne 2226
    95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|Brenderup LV1000B|Säker H -72
    Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

  10. #150
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Ojojoj vilken skitbil Peugeut 308 verkar vara. Vill man ha tillförliglighet så är den nog bland de sämsta valen man kan göra. Från ViBilägare (delmängd):

    Bekväm och kul att köra – men se upp med alla problem

    Listan på felkällor på begagnade 308 är lång. Hjullager som slits ut tidigt är rätt vanligt, det felet hade vi även på vår långtestbil. Stötdämparna fram kan ofta vara slitna. Problem med multimediaenheten är inte ovanligt och Peugeot har haft en servicekampanj, med uppdatering av programvara.
    En servicekampanj har också gällt byte av baklucka, eftersom limningen var dålig och gasdämpningen behövde förbättras. Läckande AC-anläggning har förekommit på vissa bilar.
    Felkod från motorn har lett till att den går in i nödläge och bara kan köras sakta. Igensatt partikelfilter kan bli dyrt att byta, om så krävs. Ägare har klagat på att vissa växlar kan vara svåra att få i. En del exemplar av 1,6-liters bensinmotor har drabbats av överkuggad kamkedja, vilket ofta ger motorhaveri.
    Ett flertal återkallelser har gjorts. Exemplar tillverkade 2016–2018 har återkallats för fel i motorns programvara som kunde leda till oljeläckage och överhettning. Ett liknande fel där motorn också kunde stanna under körning ledde till återkallelse av 308 tillverkade 2013-2015.
    Elfel på ett relä kunde leda till brand eller startproblem på grund av överhettning. Exemplar tillverkade 2016 har återkallats för detta.
    En felaktig svetsning till motorns bränslespridare kunde leda till risk för motorhaverier på exemplar tillverkade 2014.
    Risk för oljeläckage från turbo till motor och brandrisk gjorde att bilar från 2016 återkallades.
    En felaktig montering av hjulventil kunde leda till minskat däcktryck och 308 tillverkade 2015 återkallades därför. Bärarmarnas bultar kunde lossna, en återkallelse gjordes på bilar tillverkade 2014-2015.
    Risk för fel på krockkuddar ledde till en återkallelse av bilar tillverkade 2017. Dörrar kunde låsas upp under körning på exemplar tillverkade 2015. Bakspoilern kunde lossna och exemplar tillverkade 2015 återkallades.
    En annan återkallelse gällde delar i hjulupphängningen som kunde gå sönder under körning. Bakre låsringen på växelspaken kunde också gå sönder. Då kopplades ettans växel i istället för backen. Även i detta fall återkallades 308.
    Peugeot brukar inte ha speciellt högt andrahandsvärde och 308 tillhör inte klassens mest efterfrågade bilar. Begpriserna är därmed relativt låga.

    Undrar hur man gör för att se upp med att delar av hjulupphängningen lossnar under körning eller att bilen börjar brinna. Pestflagg för den är min enkla slutsats.

    4 användare gillar detta inlägg


    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  11. #151
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    Undrar hur man gör för att se upp med att delar av hjulupphängningen lossnar under körning eller att bilen börjar brinna. Pestflagg för den är min enkla slutsats.
    Se till att få bilen ”ombyggd” till en 3008 DKR. Visst ha de också haft problem med hjulupphängningarna under åren, men i vardaglig körning borde de hålla bättre än en original 308.

    https://www.thegentlemanracer.com/2016/11/peugeot-308-dakar.html

    1 användare gillar detta inlägg


    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  12. #152
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    .
    Inlägg
    489
    Medlem#
    12638
    Citat Ursprungligen postat av Husknuten Visa inlägg
    Det är ju ungefär vad jag försökt säga hela tiden. Mina bilar ska inte behöva mer än föreskrivna intervallåtgärder för att fungera. Kräver de mer så är de för gamla och ska bytas ut.

    Då kan ni som gillar att skruva ta över dem. Bra för mig och bra för er
    Men du har valt att inte följa "föreskrivna intervallåtgärder" på tex din Volvo.
    Om man har lite koll på bilar så är inte Peugeot det första valet vid köp av en begagnad bil.

  13. #153
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2010
    Inlägg
    271
    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    Ojojoj vilken skitbil Peugeut 308 verkar vara. Vill man ha tillförliglighet så är den nog bland de sämsta valen man kan göra. Från ViBilägare (delmängd):

    Bekväm och kul att köra – men se upp med alla problem

    Listan på felkällor på begagnade 308 är lång. Hjullager som slits ut tidigt är rätt vanligt, det felet hade vi även på vår långtestbil. Stötdämparna fram kan ofta vara slitna. Problem med multimediaenheten är inte ovanligt och Peugeot har haft en servicekampanj, med uppdatering av programvara.
    En servicekampanj har också gällt byte av baklucka, eftersom limningen var dålig och gasdämpningen behövde förbättras. Läckande AC-anläggning har förekommit på vissa bilar.
    Felkod från motorn har lett till att den går in i nödläge och bara kan köras sakta. Igensatt partikelfilter kan bli dyrt att byta, om så krävs. Ägare har klagat på att vissa växlar kan vara svåra att få i. En del exemplar av 1,6-liters bensinmotor har drabbats av överkuggad kamkedja, vilket ofta ger motorhaveri.
    Ett flertal återkallelser har gjorts. Exemplar tillverkade 2016–2018 har återkallats för fel i motorns programvara som kunde leda till oljeläckage och överhettning. Ett liknande fel där motorn också kunde stanna under körning ledde till återkallelse av 308 tillverkade 2013-2015.
    Elfel på ett relä kunde leda till brand eller startproblem på grund av överhettning. Exemplar tillverkade 2016 har återkallats för detta.
    En felaktig svetsning till motorns bränslespridare kunde leda till risk för motorhaverier på exemplar tillverkade 2014.
    Risk för oljeläckage från turbo till motor och brandrisk gjorde att bilar från 2016 återkallades.
    En felaktig montering av hjulventil kunde leda till minskat däcktryck och 308 tillverkade 2015 återkallades därför. Bärarmarnas bultar kunde lossna, en återkallelse gjordes på bilar tillverkade 2014-2015.
    Risk för fel på krockkuddar ledde till en återkallelse av bilar tillverkade 2017. Dörrar kunde låsas upp under körning på exemplar tillverkade 2015. Bakspoilern kunde lossna och exemplar tillverkade 2015 återkallades.
    En annan återkallelse gällde delar i hjulupphängningen som kunde gå sönder under körning. Bakre låsringen på växelspaken kunde också gå sönder. Då kopplades ettans växel i istället för backen. Även i detta fall återkallades 308.
    Peugeot brukar inte ha speciellt högt andrahandsvärde och 308 tillhör inte klassens mest efterfrågade bilar. Begpriserna är därmed relativt låga.

    Undrar hur man gör för att se upp med att delar av hjulupphängningen lossnar under körning eller att bilen börjar brinna. Pestflagg för den är min enkla slutsats.
    Det finns säkert mer felfria bilar. Jag är inte Peugeotfrälst, även om några av er har fått för er det.

    Personligen är jag dock nöjd eftersom jag endast drabbats av problem med AC:n. Inte kul, men ändå hanterbart. Det går att veva ned rutan och köra vidare tills man har tid för reparation.

    Problem med AC är också väldigt vanligt i Sverige p.g.a. vägsalt som får kondensorn att korrodera sönder snabbt.

    Sedan har väl även 9-5 ganska gott om modellspecifika fel och återkallelser.

  14. #154
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Exemplar tillverkade 2016–2018 har återkallats för fel i motorns programvara som kunde leda till oljeläckage och överhettning.

    Förlåt min franska, men hur i hela helvete löser man oljeläckage med programvaruuppdatering???
    Överhettning ja, om t.ex. kylfläkten styrs av programvara, men att kunna ändra programmet så motorn slutar läcka olja?
    Var det någon som glömde köra kommandot: tät('packbox')

    2 användare gillar detta inlägg



  15. #155
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Husknuten Visa inlägg
    Problem med AC är också väldigt vanligt i Sverige p.g.a. vägsalt som får kondensorn att korrodera sönder snabbt.
    Har aldrig haft någon kondensor som korroderat sönder på mina Saabar. De enda AC-reparationerna jag haft på mina bilar de senaste 20 åren är påfyllningar på två bilar.

    Citat Ursprungligen postat av Husknuten Visa inlägg
    Sedan har väl även 9-5 ganska gott om modellspecifika fel och återkallelser.
    Nej.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  16. #156
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Åja, 2002 var det en rätt diger lista:
    http://forum.saabturboclub.com/showt...lten-på-og9-5

  17. #157
    Steg 1 Arne 2226s avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 234
    Medlem#
    2226
    Citat Ursprungligen postat av Husknuten Visa inlägg
    Det finns säkert mer felfria bilar. Jag är inte Peugeotfrälst, även om några av er har fått för er det.

    Personligen är jag dock nöjd eftersom jag endast drabbats av problem med AC:n. Inte kul, men ändå hanterbart. Det går att veva ned rutan och köra vidare tills man har tid för reparation.

    Problem med AC är också väldigt vanligt i Sverige p.g.a. vägsalt som får kondensorn att korrodera sönder snabbt.

    Sedan har väl även 9-5 ganska gott om modellspecifika fel och återkallelser.

    Det mest intressanta här är väl hur långt hade denna P308 gått och hur gammal var den då detta fel med AC'n kom?
    /arne 2226
    95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|Brenderup LV1000B|Säker H -72
    Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

  18. #158
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    .
    Inlägg
    489
    Medlem#
    12638
    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    Ojojoj vilken skitbil Peugeut 308 verkar vara. Vill man ha tillförliglighet så är den nog bland de sämsta valen man kan göra. Från ViBilägare (delmängd):

    Bekväm och kul att köra – men se upp med alla problem

    Listan på felkällor på begagnade 308 är lång. Hjullager som slits ut tidigt är rätt vanligt, det felet hade vi även på vår långtestbil. Stötdämparna fram kan ofta vara slitna. Problem med multimediaenheten är inte ovanligt och Peugeot har haft en servicekampanj, med uppdatering av programvara.
    En servicekampanj har också gällt byte av baklucka, eftersom limningen var dålig och gasdämpningen behövde förbättras. Läckande AC-anläggning har förekommit på vissa bilar.
    Felkod från motorn har lett till att den går in i nödläge och bara kan köras sakta. Igensatt partikelfilter kan bli dyrt att byta, om så krävs. Ägare har klagat på att vissa växlar kan vara svåra att få i. En del exemplar av 1,6-liters bensinmotor har drabbats av överkuggad kamkedja, vilket ofta ger motorhaveri.
    Ett flertal återkallelser har gjorts. Exemplar tillverkade 2016–2018 har återkallats för fel i motorns programvara som kunde leda till oljeläckage och överhettning. Ett liknande fel där motorn också kunde stanna under körning ledde till återkallelse av 308 tillverkade 2013-2015.
    Elfel på ett relä kunde leda till brand eller startproblem på grund av överhettning. Exemplar tillverkade 2016 har återkallats för detta.
    En felaktig svetsning till motorns bränslespridare kunde leda till risk för motorhaverier på exemplar tillverkade 2014.
    Risk för oljeläckage från turbo till motor och brandrisk gjorde att bilar från 2016 återkallades.
    En felaktig montering av hjulventil kunde leda till minskat däcktryck och 308 tillverkade 2015 återkallades därför. Bärarmarnas bultar kunde lossna, en återkallelse gjordes på bilar tillverkade 2014-2015.
    Risk för fel på krockkuddar ledde till en återkallelse av bilar tillverkade 2017. Dörrar kunde låsas upp under körning på exemplar tillverkade 2015. Bakspoilern kunde lossna och exemplar tillverkade 2015 återkallades.
    En annan återkallelse gällde delar i hjulupphängningen som kunde gå sönder under körning. Bakre låsringen på växelspaken kunde också gå sönder. Då kopplades ettans växel i istället för backen. Även i detta fall återkallades 308.
    Peugeot brukar inte ha speciellt högt andrahandsvärde och 308 tillhör inte klassens mest efterfrågade bilar. Begpriserna är därmed relativt låga.

    Undrar hur man gör för att se upp med att delar av hjulupphängningen lossnar under körning eller att bilen börjar brinna. Pestflagg för den är min enkla slutsats.
    Nu förstår jag varför Husknuten är totalt fixerad på fördelarna med en maskinskadeförsäkring. Utan en sådan blir det väldigt mycket huvudvärk med en fransk kvalitetsprodukt.

  19. #159
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2010
    Inlägg
    271
    Tror du på allvar att det skiljer särskilt mycket mellan bilmärken idag?

    Bilbranschen är extremt underleverantörsdriven. Alla har tillgång till i princip samma saker. Då blir kvalitén också snarlik.

    Däremot har dyrare bilar förutsättningar att hålla lite högre klass eftersom man då kan köpa dyrare komponenter.

  20. #160
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Du menar på samma sätt som att alla som handlar på Coop lagar likadana maträtter?
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

Liknande ämnen

  1. NG9-5 som pendlarbil?!
    Av RSC i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 38
    Senaste inlägg: 2016-12-28, 20:28
  2. NG9-3 som pendlarbil
    Av NON i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2011-05-24, 08:44
  3. [LÖST]Problem med Volvo 745 pendlarbil
    Av DojDoj i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-02-20, 12:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •