Sidan 4 av 10 FörstaFörsta ... 23456 ... SistaSista
Resultat 61 till 80 av 194

Ämne: Hur resonerar ni kring er pendlarbil?

  1. #61
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2018
    Ort
    Huddungeby
    Inlägg
    150
    Medlem#
    -
    Förr itiden var bilar betydligt enklare byggda Det gick att byta kopplingen på garaginfarten på sin Volvo 240, Saab 99/900 . Det gick att skruva själv..
    Idag skramlar det från kopplingen på en ” modern” bil.
    Dubbelmasse svänghjulet 15000 pengar verkstan ska avråda kunden om kostnaden för rep är större än halva bilens värde. En 15 år gammal bil är att betrakta som skrot vid något haveri som för 30-40 år sedan betraktades som ett mindre underhålls arbete.
    En modern bil är trafiksäker relativt hygglig mot miljön komfortabel.
    Om den är driftsäkrare vete f#n.
    Göran i Björnarbo

  2. #62
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2010
    Inlägg
    271
    Skulle en Volvo 240 verkligen fixa 10000 mil motorvägspendlande under tre år med endast tre tillfällen för service och utan driftstopp?

    Jag är mycket skeptisk.

    1 användare gillar detta inlägg



  3. #63
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Vill man köra bilen långt över 10000 mil så byter man olja och oljefilter var 1000:e mil eller minst en gång per år. Oljan till en Saab kostar under 50 kr per liter så det är ingen stor kostnad för att ge motorn bästa förutsättningar att vara problemfri länge.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  4. #64
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Sen kan man ju fortfarande fråga sig vad värdet på en bruksbil har för betydelse vid reparationer? Har aldrig förstått det där. Har man en bil för att få tillbaks pengar? En bil kostar pengar hur lite man än vill att den ska göra det. En del perioder åker man fasligt billigt och en del kostar det flis men laga måste man ju kunna göra utan att blanda in värdet. Har man en bil som man trivs med och man lagt ner massa pengar på så är det ju bara fånigt att sälja eller skrota bara för att nästa rep blir dyr. Har aldrig någonsin hört talas om nån som slipper laga för att de byter upp sig. Det blir oftast bara dyrare och dyrare reparationer istället.........

    5 användare gillar detta inlägg



  5. #65
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2010
    Inlägg
    271
    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    Vill man köra bilen långt över 10000 mil så byter man olja och oljefilter var 1000:e mil eller minst en gång per år. Oljan till en Saab kostar under 50 kr per liter så det är ingen stor kostnad för att ge motorn bästa förutsättningar att vara problemfri länge.
    Just detta påstående brukar man kunna läsa lite här och där.

    Har dock aldrig sett något belägg för att motorn skulle gå sönder i förtid av serviceintervall på 2500 mil. Tvärtom brukar motorerna överleva resten av bilen.

  6. #66
    Mitt resonemang är när det gäller pendligt:
    1. Köp en bil som är bekväm, dvs bra säten, bra upphägning å fungerande AC
    2. Pålitlig
    3. Längre soppaförbrukning
    4. En bil du kan lägga massa mil på. Så köp en högremilad bil så är man inte lika rädd för värdeminskningen.

    När det kommer till gladers bil hade jag kör på tills den inte pallar mer En pendlar bil brukar inte mycket gå sönder på är min erfarenhet då det är mesta motorvägs

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  7. #67
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Husknuten Visa inlägg
    Just detta påstående brukar man kunna läsa lite här och där.

    Har dock aldrig sett något belägg för att motorn skulle gå sönder i förtid av serviceintervall på 2500 mil. Tvärtom brukar motorerna överleva resten av bilen.
    Det finns flera komponenter i oljan som förbrukas eller försämras vid drift, och när man kommer till gränsen (vilket kan ske under vissa omständigheter innan 2500 mil) ökar risken för haveri drastiskt. Hört talas om oil-sludge i lågfriktionsmotorer?

    Så vad är det för fel i att åtminstone inte överskrida respektive bils rekommenderade serviceintervall? De är lite olika för olika bilar, och av en anledning. Och de har både med motorns konstruktion och drivmedel att göra.

    Utöver detta så går saker och ting sönder ibland. Om man gör service på rätt sätt så kan man åtgärda detta innan den trasiga delen ger konsekvennser som påverkar driftsäkerheten, men en förutsättning för detta är att man regelbundet kontrollerar att saker står rätt till. De flesta bilar har ett begränsat antal svaga punkter som bör kontrolleras regelbundet, som att vevhusventilationen fungerar i lågfriktionsmotorer.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  8. #68
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2018
    Ort
    Huddungeby
    Inlägg
    150
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Husknuten Visa inlägg
    Skulle en Volvo 240 verkligen fixa 10000 mil motorvägspendlande under tre år med endast tre tillfällen för service och utan driftstopp?

    Jag är mycket skeptisk.
    En Volvo av den generationen som har gjutjärnsmotor eller en Saab från samma era. Funkade för mig att motorvägs pendla med 20 mil per dag gjorde så till tusenårsskiftet då vi köpte en bränslesnål dieselbil. Kan inte se något problem med driftsäkerheten på bilar som är äldre.
    Jag är helt övertygad om att så låga års mil som 3000 mil inte är något problem med en äldre bil. Om den får sin service.
    Moderna bilar med väldigt komplexa system där allt styrs via datasystemet i bilen eller ”uppkopplat”. Min övertygelse är att dom kommer inte att bli så gamla. Är så enkelt att det som inte finns går inte sönder. Våran bruksbil från -12 en småbil snitt över året på 5l per 100 km AC , ABS och allt annat hala. Som man ”måste ” ha i dag .
    En modern bil är inte byggd för att bli gammal. Men den utför sitt transport jobb väldigt bra tills den skrotas för att elektroniken givit upp. Motorvägs pendling är väl det absolut bästa man kan utsätta en bil för , sliter minimalt på bilen.
    Göran i Björnarbo

  9. #69
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 946
    Citat Ursprungligen postat av amazinjoey Visa inlägg
    Mitt resonemang är när det gäller pendligt:
    1. Köp en bil som är bekväm, dvs bra säten, bra upphägning å fungerande AC
    2. Pålitlig
    3. Längre soppaförbrukning
    4. En bil du kan lägga massa mil på. Så köp en högremilad bil så är man inte lika rädd för värdeminskningen.

    När det kommer till gladers bil hade jag kör på tills den inte pallar mer En pendlar bil brukar inte mycket gå sönder på är min erfarenhet då det är mesta motorvägs
    Nackdelen är förbrukningen.
    Kommer aldrig under 0,65L/milen.
    TTId manuell verkar gå att åka på 0,45-0,5L/milen utan problem. Men då har man kopplingen när den kan ge upp så äter den upp vinningen.
    0,15L/mil blir mycket när man kör uppåt 4000 mil om året.
    Men det är väldigt lätt att stirra sig blind på enbart förbrukningen, inte totalkostnaden.

  10. #70
    Helt original? Naminos avatar
    Reg.datum
    okt 2017
    Ort
    Internet
    Inlägg
    632
    Medlem#
    11785
    En annan sak. Olja är billigt i jämförelse mot ett driftstopp. Vadr det värt att slippa problem? Förebyggande underhåll är alltid billigare och blir alltid bättre än reaktivt underhåll. Det blir alltid dyrare och tar längre tid. Bara mina tankar och resonemang ang fordon och underhåll

    /Tapatalk
    Saab 9 Aero Hirsch -04 (Sönderplockad) | Volvo S70 | Nu med Tech2

  11. #71
    Citat Ursprungligen postat av Glader9991 Visa inlägg
    Nackdelen är förbrukningen.
    Kommer aldrig under 0,65L/milen.
    TTId manuell verkar gå att åka på 0,45-0,5L/milen utan problem. Men då har man kopplingen när den kan ge upp så äter den upp vinningen.
    0,15L/mil blir mycket när man kör uppåt 4000 mil om året.
    Men det är väldigt lätt att stirra sig blind på enbart förbrukningen, inte totalkostnaden.
    Under 0.65 på någon diesel tror jag blir svårt, de täcker ju upp för dig svänghjulsbytet som brukar gå på 20k även manuella så vet jag att de flesta får 0.55-0.65L, Dessa pendlar dock GBG -> Borås

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  12. #72
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2018
    Ort
    Huddungeby
    Inlägg
    150
    Medlem#
    -
    I Gladers fall handlar det om att sänka bränsle kontot med 10000kr per år.
    Det vi gjorde för 20 år sedan var att samla ihop alla ekonomiska faktorer som vi kände till och gjorde en beräkning. I datorn är det ganska lätt att sitta och ändra siffror i något kalkylprogram.
    Svaret på ursprungs frågan är redan givet, bilen har redan gått förlångt värde minskningen har redan planat ut.
    Sköt bilen och försök klämma ut så mycket mil som möjligt. Är du less på bilen och har en påse pengar, byt bil.
    Sedan kan man fundera på om man ska pendla. Jag har för snart 20 årsedan valt ett liv där jag går till jobbet 100 meter per dag. Mitt val. Jag förstår inte hur jag orkade åka bil tre timmar per dag förut, men det var inga problem då.
    Den som tror att den köper sig fri med en ny bil, där är jag lite tveksam.
    Göran i Björnarbo

    - - - Uppdaterad - - -

    På en modern diesel landsvägskörning,ska man nog vara på 0,5 liter per mil eller lägre.
    Göran i Björnarbo

  13. #73
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2010
    Inlägg
    271
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Det finns flera komponenter i oljan som förbrukas eller försämras vid drift, och när man kommer till gränsen (vilket kan ske under vissa omständigheter innan 2500 mil) ökar risken för haveri drastiskt. Hört talas om oil-sludge i lågfriktionsmotorer?

    Så vad är det för fel i att åtminstone inte överskrida respektive bils rekommenderade serviceintervall? De är lite olika för olika bilar, och av en anledning. Och de har både med motorns konstruktion och drivmedel att göra.

    Utöver detta så går saker och ting sönder ibland. Om man gör service på rätt sätt så kan man åtgärda detta innan den trasiga delen ger konsekvennser som påverkar driftsäkerheten, men en förutsättning för detta är att man regelbundet kontrollerar att saker står rätt till. De flesta bilar har ett begränsat antal svaga punkter som bör kontrolleras regelbundet, som att vevhusventilationen fungerar i lågfriktionsmotorer.
    Absolut. Det är ju därför man byter olja.

    Men att man skulle behöva byta oftare än tillverkarens föreskrifter har jag hittills inte sett några belägg för.

  14. #74
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Har du letat? Det är omdiskuterat hur lämpligt det är med de förlängda bytesintervallen för motorolja. Marginalerna minskar och sannolikheten för förtida motorproblem ökar. Förr rekommenderades oftast byte var 1000:e mil eller minst varje år om körsträckan var lägre. Jo, oljor har blivit bättre och toleranser i motorer har minskat men den svindyra long-life oljan klarar man sig utan om man byter oftare.

    Ett annat exempel är byte av olja i Aisin-Warner automatiska växellådor. Enligt Volvo behövde inte oljan bytas i bilar som ägdes av privatpersoner. Däremot behövde den bytas regelbundet i bilar som Volvo sålt till räddningstjänst och Taxi med omfattande garantier. Detta har diskuterats både här och i andra forum. Sånt kallas bedrägligt beteende.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  15. #75
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    För mig räcker det med att en välrennomerad saab-verkstad säger att "3000 mil är lite väl långt mellan oljebytena även om serviceintervallet är sådant". Och då är det en verkstad som aldrig någonsin byter saker i onödan, så jag antar att uttalandet baseras på erfarenheter från de tusentals saabar de servar varje år.

  16. #76
    Citat Ursprungligen postat av Husknuten Visa inlägg
    Sedan är det också stor skillnad i pris på nyare bilar. Min 308 blev jag precis erbjuden 60 000 kr för av en handlare. Eftersom jag köpte den för 135 000 kr så har den tappat 75000 kr i värde på 3 år och 10000 mil.
    Årsmodell 2016? Inköpspriset må stämma, men var verkligen marknadspriserna så låga för en diesel-308 (om än med den tråkiga 1 560 cc symaskinen) för tre år sedan? Får du 60 tkr av handlaren oavsett om du köper en dyrare bil eller ej?

    Serviceintervallens längd är primärt optimerade för totalekonomi på vardagsbilar. Finner, precis som du, ingen större anledning med kortare intervall. Men det är så många faktorer som spelar in här: kallstarter, körcykler, genomsnitts-RPM mm.

  17. #77
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Vad serviceintervallen är optimerade för är jag osäker på men det är nog inte bilägarnas totalekonomi, troligare bilföretagens. En anledning till de långa serviceintervallen var att få ner milkostnaden som uppskattades av diverse tidningar.

    Jag har sparat en annons på en BMW X6 som illustrerar problemet för er som tvivlar. Bilen servades var 3000:e mil. Vid 9340 mil byttes motorn p g a missljud. BMW är ett fabrikat som är ledande vad beträffar tillkrånglade lösningar som garanterar att bilarna oftast inte blir speciellt gamla. Audi är ett annat exempel.

    BMW-X6-motor-bytt-vid-9300-mil.JPG
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  18. #78
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    De långa serviceintervallen är inte biltillverkarnas påhitt, det var väl miljömaffian som ville minska oljeanvändningen. Såg säkert bra ut på pappret i teorin, men blev något annat i den praktiska verkligheten.

  19. #79
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2018
    Ort
    Huddungeby
    Inlägg
    150
    Medlem#
    -
    Hur en bil körs är väl all skillnad
    Motorvärmare 100 km till jobbet 5 stopp.
    Eller kall start 10 km till jobbet 50 stopp.
    Sätta ett service intervall i km blir extremt svårt.
    Växellådor har ibland inget oljebytes intervall billigt tills det rasar. Då skrotar man bilen.
    Ska man köra långa bytesintervall på oljor bör man ha ett bra olje renings system sedan följer man upp med olje analyser.
    En bilmotor har en grov sil som man kallar för oljefilter som byts vid service den renar inte oljan.
    Finns bättre system som kostar.
    Vete sjutton om BMW är ett bra exempel på strulbilar, åker man VAG, är Skoda ett relativt säkert kort dom får deras nya teknik sist.
    Göran i Björnarbo

  20. #80
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2010
    Inlägg
    271
    Citat Ursprungligen postat av turbo4ever Visa inlägg
    Årsmodell 2016? Inköpspriset må stämma, men var verkligen marknadspriserna så låga för en diesel-308 (om än med den tråkiga 1 560 cc symaskinen) för tre år sedan? Får du 60 tkr av handlaren oavsett om du köper en dyrare bil eller ej?

    Serviceintervallens längd är primärt optimerade för totalekonomi på vardagsbilar. Finner, precis som du, ingen större anledning med kortare intervall. Men det är så många faktorer som spelar in här: kallstarter, körcykler, genomsnitts-RPM mm.
    Årsmodell 2015 är det. Japp, priset var så lågt. Köpte dessutom av en stor och välrenomerad handlare.

    Bilarna såldes samtidigt nya för 169 900 om jag minns rätt.

    Offerten jag fick gällde vid köp av ny bil. Men han sa att han nog skulle kunna sälja den för 80-85 kkr. Så 60 bör man nog kunna få vid privatförsäljning eller försäljning till handlare.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    Har du letat? Det är omdiskuterat hur lämpligt det är med de förlängda bytesintervallen för motorolja. Marginalerna minskar och sannolikheten för förtida motorproblem ökar. Förr rekommenderades oftast byte var 1000:e mil eller minst varje år om körsträckan var lägre. Jo, oljor har blivit bättre och toleranser i motorer har minskat men den svindyra long-life oljan klarar man sig utan om man byter oftare.

    Ett annat exempel är byte av olja i Aisin-Warner automatiska växellådor. Enligt Volvo behövde inte oljan bytas i bilar som ägdes av privatpersoner. Däremot behövde den bytas regelbundet i bilar som Volvo sålt till räddningstjänst och Taxi med omfattande garantier. Detta har diskuterats både här och i andra forum. Sånt kallas bedrägligt beteende.
    Ja jag har letat. Har inte funnit en enda objektiv indikation på att 3000 mil skulle vara för långt.

    Varför finns det inte statistik som styrker påståendet i så fall? Det vore ju busenkelt att ta fram. Kika på dokumentationen på alla bilar med rasade motorer och kolla hur ofta de fått ny olja.

Liknande ämnen

  1. NG9-5 som pendlarbil?!
    Av RSC i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 38
    Senaste inlägg: 2016-12-28, 20:28
  2. NG9-3 som pendlarbil
    Av NON i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2011-05-24, 08:44
  3. [LÖST]Problem med Volvo 745 pendlarbil
    Av DojDoj i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-02-20, 12:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •