Sidan 9 av 10 FörstaFörsta ... 78910 SistaSista
Resultat 161 till 180 av 194

Ämne: Hur resonerar ni kring er pendlarbil?

  1. #161
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2010
    Inlägg
    271
    I princip ja, sålänge man håller sig till halvfabrikat. Ska du baka en pizza så har du kanske tre olika tillverkare av deg att välja på. Tomatsås har du också kanske tre leverantörer av. Pålägg och ost går heller inte att variera särskilt mycket. Bestämmer du dig för att göra en vesuvio så finns kanske tre olika leverantörer av riven skinka. Riven ost ger kanske 10 olika alternativ.

    Däremot blir det såklart annat om du ska göra allt från grunden och börjar med mjöl och jäst. Men så funkar inte bilindustrin.

    Man köper inte stål. Man köper färdiga fjäderben, bromsar osv.

    Ju fler bilar man skruvar med ju mer slås man av hur lika de är. Det är tvärställd motor med 4 cylindrar till höger, växellåda till vänster, ett McPherson fjäderben i varje hörn, bromsar med design från ate eller Bosch.

    Det går inte att göra på så många sätt.
    Senast redigerat av Moderator den 2020-08-21 klockan 15:48. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  2. #162
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Du missade fullständigt budskapet. Jag gissar på att du varken är designer eller kock.

    2 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  3. #163
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2018
    Ort
    Huddungeby
    Inlägg
    150
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Husknuten Visa inlägg
    Tror du på allvar att det skiljer särskilt mycket mellan bilmärken idag?

    Bilbranschen är extremt underleverantörsdriven. Alla har tillgång till i princip samma saker. Då blir kvalitén också snarlik.

    Däremot har dyrare bilar förutsättningar att hålla lite högre klass eftersom man då kan köpa dyrare komponenter.
    Av någon anledning verkar det som att kvalitén på samma prylar varierar. Ibland tror jag att felen på bilarna bestäms på bilföretagens inköps/ upphandlings avdélningar av ekonomer inte ingenjörer.
    Rätt kvalité är en balans gång mellan kostnad och driftsäkerhet , prylen ska vara billig, men får inte vara för dålig för då får bilen ett dåligt rykte och blir svår såld.
    På i vart fall VAGs bilar är det ofta så att en exklusiv bil med extra allt är väldigt billig när den blir lite äldre, en snik modell med beprövade prylar håller sitt värde bättre.
    Sedan verkar det som att en del bilmärken har större variation på kvalitén.
    AC kondensatorer är känslig prylar som relativt ofta går sönder, även på Saab.
    Göran i Björnarbo

  4. #164
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    .
    Inlägg
    489
    Medlem#
    12638
    Citat Ursprungligen postat av Husknuten Visa inlägg
    I princip ja, sålänge man håller sig till halvfabrikat. Ska du baka en pizza så har du kanske tre olika tillverkare av deg att välja på. Tomatsås har du också kanske tre leverantörer av. Pålägg och ost går heller inte att variera särskilt mycket. Bestämmer du dig för att göra en vesuvio så finns kanske tre olika leverantörer av riven skinka. Riven ost ger kanske 10 olika alternativ.

    Däremot blir det såklart annat om du ska göra allt från grunden och börjar med mjöl och jäst. Men så funkar inte bilindustrin.

    Man köper inte stål. Man köper färdiga fjäderben, bromsar osv.

    Ju fler bilar man skruvar med ju mer slås man av hur lika de är. Det är tvärställd motor med 4 cylindrar till höger, växellåda till vänster, ett McPherson fjäderben i varje hörn, bromsar med design från ate eller Bosch.

    Det går inte att göra på så många sätt.
    Husknuten, har du skaffat en spökskrivare?
    Dina egna mekaniska bravader är att ”laga” med buntband och lappa avgassystem.
    Jo, det är skillnad mellan olika bilmärken, men för att se det så krävs ett visst mekaniskt sinnelag.
    De som har koll undviker vissa bilproducerande nationer.

  5. #165
    Citat Ursprungligen postat av Husknuten Visa inlägg
    I princip ja, sålänge man håller sig till halvfabrikat. Ska du baka en pizza så har du kanske tre olika tillverkare av deg att välja på. Tomatsås har du också kanske tre leverantörer av. Pålägg och ost går heller inte att variera särskilt mycket. Bestämmer du dig för att göra en vesuvio så finns kanske tre olika leverantörer av riven skinka. Riven ost ger kanske 10 olika alternativ.

    Däremot blir det såklart annat om du ska göra allt från grunden och börjar med mjöl och jäst. Men så funkar inte bilindustrin.

    Man köper inte stål. Man köper färdiga fjäderben, bromsar osv.

    Ju fler bilar man skruvar med ju mer slås man av hur lika de är. Det är tvärställd motor med 4 cylindrar till höger, växellåda till vänster, ett McPherson fjäderben i varje hörn, bromsar med design från ate eller Bosch.

    Det går inte att göra på så många sätt.
    Nja så funkar inte riktigt bilindustrin...De skickar ut specifikationer till olika underleverantörer för tex bromsar. Dessa leverantörer svarar sedan, vi kan leverara detta för denna summan som uppnår er spec.

    Annars hade allt varit plug and play mellan alla märken...

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  6. #166
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2010
    Inlägg
    271
    Citat Ursprungligen postat av Wipperman Visa inlägg
    Husknuten, har du skaffat en spökskrivare?
    Dina egna mekaniska bravader är att ”laga” med buntband och lappa avgassystem.
    Jo, det är skillnad mellan olika bilmärken, men för att se det så krävs ett visst mekaniskt sinnelag.
    De som har koll undviker vissa bilproducerande nationer.
    PSA sålde 3,5 miljoner bilar bara under 2019. Har Saab ens sålt så många bilar totalt? Volvo kämpar för att nå en miljon.

    Man behöver inte gilla franska bilar. Men nog har de attraktiva produkter.

  7. #167
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 947
    Citat Ursprungligen postat av Husknuten Visa inlägg
    PSA sålde 3,5 miljoner bilar bara under 2019. Har Saab ens sålt så många bilar totalt? Volvo kämpar för att nå en miljon.

    Man behöver inte gilla franska bilar. Men nog har de attraktiva produkter.
    Hur många av dessa var arbetsfordon/transportbilar?

  8. #168
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    Saab tillverkade cirka 4.430.064 bilar om jag räknat rätt. (T-Forden gjordes det 15 miljoner av. VAZ 2101 (Lada 1200) har tillverkats i drygt 19 miljoner exemplar. Men det är ju inte mycket att komma med när Toyota Corolla kan stoltsera med över 43 miljoner bilar.)

    PSA är ju sedan 2017 Citroën, Peugeot, Opel och Vauxhall Motors. Jag kan inte så mycket om kravspecifikationerna när det gäller konstruktion och produktion av Citroën och Peugeot. Men när det gäller Opel och Vauxhall, som ingick i GM tillsammans med Saab, så var det skillnad mellan hur de olika GM-ägda märkena kravsatte sina bilar. Det som var ok hos Opel, i allt från krav när det gällde punktsvetsförband till kompliceradebildelar, var inte alltid ok hos Saab. När Opel sa att bakvagnen de fått av GM att använda på Opel Insignia var ok så vidareutvecklade Saab (utan GM's godkännande) bakaxeln till ng9-5. När Opels bakvagn havererade under körning med husvagn/släp så blev Saabs mer körglada och hållbarare bakvagn plötsligt det som Opel ville använda. Även om några delar användes av båda tillverkarna så var det ändå olika konstruktörer som konstruerade och olika produktionspersonal som tillverkade bilarna.

    En bil som ingår i samma fordonskoncern som en annan behöver inte ha en skruv gemensam även om de på pappret använt sig av samma leverantörer. Om två bilar har Delphi Automotive som leverantör av bilens kablage så är det långt ifrån säkert att de har kablage som är tillverkade i samma fabrik om ens i samma världsdel.


    Lite on-topic nu då:
    När det gäller pendlarbil så tycker jag framförallt att ska den vara säker, men helst också ekonomiskt försvarbar. Min senaste pendlarbil är en Saab 9-5 biopower. Den är säker, går relativt billigt och värdeminskningen är försumbar då den inte kostade speciellt mycket.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  9. #169
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    .
    Inlägg
    489
    Medlem#
    12638
    Citat Ursprungligen postat av Husknuten Visa inlägg
    PSA sålde 3,5 miljoner bilar bara under 2019. Har Saab ens sålt så många bilar totalt? Volvo kämpar för att nå en miljon.

    Man behöver inte gilla franska bilar. Men nog har de attraktiva produkter.
    Underbar urspårning.
    Jag är just nu i Frankrike, det är många förflyttningsprodukter från PSA här.
    Starkt fackförbund, permitteringar och nedläggningar är omöjligt, franska staten subventionerar så hårt det går givet regelverket i EU.
    Fransmän, det finns många, köper franskt.
    Attraktiva produkter är subjektivt, men om man kör Citroen och Peugeot så tycker man troligen det.
    Vagnskadegaranti och buntband, bra grejer,

    On-topic,
    Jag har också en 9-5 Biopower, en välvårdad sådan som sedan underhålls enligt plan (dvs avgassystemet LOSSNAR inte) är en rullande sparbössa.
    Kommer att köra den rätt i i kaklet, nej, jag är inte en lågutbildad ensamstående fattiglapp, däremot entusiast i den mening att jag vill skruva själv och dessutom tycker att det är roligt.

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Wipperman den 2020-08-10 klockan 18:35.

  10. #170
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748
    Jag tycker att det är dags att någon moderator funderar på denna tråd.

    3 användare gillar detta inlägg



  11. #171
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2018
    Ort
    Huddungeby
    Inlägg
    150
    Medlem#
    -
    När det gäller ursprungsfrågan var det rätt länge sedan tråden kom till vägsände.
    Göran i Björnarbo

    1 användare gillar detta inlägg



  12. #172
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2010
    Inlägg
    271
    Citat Ursprungligen postat av PelleJ Visa inlägg
    Jag tycker att det är dags att någon moderator funderar på denna tråd.
    Citat Ursprungligen postat av Ghosta Visa inlägg
    När det gäller ursprungsfrågan var det rätt länge sedan tråden kom till vägsände.
    Göran i Björnarbo
    Det handlar väl mest om att somliga inte accepterar andras åsikter.

    Jag framförde bara en synpunkt om att jag inte tycker att en 10-20 år gammal bil är tillräckligt driftsäker som pendlarbil. Det kunde somliga (läs Wipperman och Långmilare) inte acceptera.

    För den som tycker att driftsäkerheten är bra nog så finns många fördelar med att pendla med en gammal bil.

    Jag har inget emot Saabar om någon tror det. Hade gärna kört en om de tillverkat nya bilar. Lätt begagnade Saabar var dessutom galet prisvärda på sin tid.

  13. #173
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    .
    Inlägg
    489
    Medlem#
    12638
    Det är ingen som tvivlar på att vissa ska ha en nyare bil.
    Den kategori som ”tappar” avgassystem på flera av sina bruksbilar, ”lagar” med buntband samt ”lappar” avgassystem ska ha en nyare bil.
    Jag tittade igenom serviceprotokollen som gäller för SAAB 9-5, kontroll av avgassystemets fastsättning ingår som en punkt, om detta inte görs så har servicen inte gjorts på ett fackmannamässigt sätt.
    Du kommer med felaktiga påståenden och antaganden som inte stämmer, det stör jag mig på.
    Senast redigerat av Moderator den 2020-08-21 klockan 15:49. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  14. #174
    Steg 1 Arne 2226s avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 234
    Medlem#
    2226
    Citat Ursprungligen postat av Husknuten Visa inlägg
    Det handlar väl mest om att somliga inte accepterar andras åsikter.

    Jag framförde bara en synpunkt om att jag inte tycker att en 10-20 år gammal bil är tillräckligt driftsäker som pendlarbil. Det kunde somliga (läs Wipperman och Långmilare) inte acceptera.

    För den som tycker att driftsäkerheten är bra nog så finns många fördelar med att pendla med en gammal bil.

    Jag har inget emot Saabar om någon tror det. Hade gärna kört en om de tillverkat nya bilar. Lätt begagnade Saabar var dessutom galet prisvärda på sin tid.
    Det var nog inte tyckandet i sig som var något problem, utan snarare (bristen på) fakta som tyckandet baserades på. Skilj på sak och person.

    2 användare gillar detta inlägg


    /arne 2226
    95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|Brenderup LV1000B|Säker H -72
    Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

  15. #175
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2010
    Inlägg
    271
    Citat Ursprungligen postat av Wipperman Visa inlägg
    Det är ingen som tvivlar på att vissa ska ha en nyare bil.
    Den kategori som ”tappar” avgassystem på flera av sina bruksbilar, ”lagar” med buntband samt ”lappar” avgassystem ska ha en nyare bil.
    Jag tittade igenom serviceprotokollen som gäller för SAAB 9-5, kontroll av avgassystemets fastsättning ingår som en punkt, om detta inte görs så har servicen inte gjorts på ett fackmannamässigt sätt.
    Du kommer med felaktiga påståenden och antaganden som inte stämmer, det stör jag mig på.
    I någon mening har du ju rätt. Å andra sidan är det nog få verkstäder som gör en så noggrann kontroll som skulle behövas för att hålla den äldre bilen driftsäker. Ingen verkstad har t.ex. lyckats hitta påfyllningslocket för AdBlue på min Peugeot. Det sitter lite otypiskt under bagagerumsgolvet. Räcker med en enkel Googling för att hitta det. En gång var det till och med en märkesverkstad!

    Klarar de inte ens av den saken så ska man nog inte hoppas på att de hittar ett nästan avrostat fäste för avgassystemet heller.

    Enda möjligheten att få en riktig kontroll är nog att göra det själv. Eller om man hittar en passionerad märkesentusiast till mekaniker.
    Citat Ursprungligen postat av Arne 2226 Visa inlägg
    Det var nog inte tyckandet i sig som var något problem, utan snarare (bristen på) fakta som tyckandet baserades på. Skilj på sak och person.
    Personligen så ser jag nyare bilars högre driftsäkerhet som fakta. Det finns givetvis undantag. Men en godtycklig ny bil är generellt driftsäkrare än en 10 år gammal. Jag tror inte många skulle hålla med dig om du påstår motsatsen.

  16. #176
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Göd inte trollet mer.

    Lås denna tråd nu.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  17. #177
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Husknuten Visa inlägg
    I någon mening har du ju rätt. Å andra sidan är det nog få verkstäder som gör en så noggrann kontroll som skulle behövas för att hålla den äldre bilen driftsäker. Ingen verkstad har t.ex. lyckats hitta påfyllningslocket för AdBlue på min Peugeot. Det sitter lite otypiskt under bagagerumsgolvet. Räcker med en enkel Googling för att hitta det. En gång var det till och med en märkesverkstad!

    Klarar de inte ens av den saken så ska man nog inte hoppas på att de hittar ett nästan avrostat fäste för avgassystemet heller.

    Enda möjligheten att få en riktig kontroll är nog att göra det själv. Eller om man hittar en passionerad märkesentusiast till mekaniker.

    Personligen så ser jag nyare bilars högre driftsäkerhet som fakta. Det finns givetvis undantag. Men en godtycklig ny bil är generellt driftsäkrare än en 10 år gammal. Jag tror inte många skulle hålla med dig om du påstår motsatsen.
    Du har i sanning väldigt lite att lära andra både när det gäller problemfritt bilägande och slutledningsförmåga. De flesta kan nog läsa tråden själva och dra sina egna slutsatser, och behöver inte hjälp med tankeläsning av övriga deltagare. Vi vet din åsikt, men vi andra förbehåller oss rätten att inte dela den.

    3 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  18. #178
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2010
    Inlägg
    271
    Är det inte lite onödigt att gå till personangrepp för en så simpel sak som val av bil?
    Senast redigerat av Moderator den 2020-08-21 klockan 15:49. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  19. #179
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Precis.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  20. #180
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    .
    Inlägg
    489
    Medlem#
    12638
    Citat Ursprungligen postat av Husknuten Visa inlägg
    I någon mening har du ju rätt. Å andra sidan är det nog få verkstäder som gör en så noggrann kontroll som skulle behövas för att hålla den äldre bilen driftsäker. Ingen verkstad har t.ex. lyckats hitta påfyllningslocket för AdBlue på min Peugeot. Det sitter lite otypiskt under bagagerumsgolvet. Räcker med en enkel Googling för att hitta det. En gång var det till och med en märkesverkstad!

    Klarar de inte ens av den saken så ska man nog inte hoppas på att de hittar ett nästan avrostat fäste för avgassystemet heller.

    Enda möjligheten att få en riktig kontroll är nog att göra det själv. Eller om man hittar en passionerad märkesentusiast till mekaniker.

    Personligen så ser jag nyare bilars högre driftsäkerhet som fakta. Det finns givetvis undantag. Men en godtycklig ny bil är generellt driftsäkrare än en 10 år gammal. Jag tror inte många skulle hålla med dig om du påstår motsatsen.
    Husknuten, slutsatsen är alltså att det går inte att ha en gammal Peugeot för verkstäderna fuskar?

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Wipperman den 2020-08-11 klockan 23:06.

Liknande ämnen

  1. NG9-5 som pendlarbil?!
    Av RSC i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 38
    Senaste inlägg: 2016-12-28, 20:28
  2. NG9-3 som pendlarbil
    Av NON i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2011-05-24, 08:44
  3. [LÖST]Problem med Volvo 745 pendlarbil
    Av DojDoj i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-02-20, 12:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •