Sidan 7 av 10 FörstaFörsta ... 56789 ... SistaSista
Resultat 121 till 140 av 194

Ämne: Hur resonerar ni kring er pendlarbil?

  1. #121
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2010
    Inlägg
    271
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Kylarvätskan har begränsad livslängd. För 9-5 med G48 så skall den bytas minst vart 3:e år enligt serviceplan, senare med G34 har inte en explicit rekommendation på tiden.

    Oavsett, om du inte byter utsliten kylväska går kylsystemet sönder med tiden, det korroderar sönder inifrån när additiven är förbrukade: http://forum.saabturboclub.com/showt...=1#post1347872
    Frågan är bara hur man gör. 9-5 har ju avtappning, men det har nästan inga nya bilar.

    Visst kan man ta bort t.ex. en kylarslang och få ut en liten del. Men det finns sällan någon skarv särskilt lågt.

  2. #122
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2018
    Ort
    Huddungeby
    Inlägg
    150
    Medlem#
    -
    Var de äldre volvo bilarna dåliga att krocka i ? Saab 9000 som kom på -80 talet funkade väl riktigt bra när det var krockar i verkligheten.
    Visst är det bra att det säljs nya bilar, så att jag kan köpa en bil som är tre år.
    Jag vet inte riktigt hur fördelningen är på nya bilar vilka som köps av privat personer, olika former av företagsbilar.
    Vilket är bra, det är dom bilarna som utför mycket av transporterna.
    Jag är inte inläst på hur det fungerar i skattesystemet med bilar i företag, det är hur det är utformat som styr vilka bilar som säljs (är en del subventioner av elbilar just nu).
    Som privat person är det bara att konstatera att värdeminskningen är väldigt stor första åren. Samt att det binder mycket kapital.
    Har man råd med det , kul.
    Jag har det inte.
    Våran OG 900S är en hobbybil . Min feta ända transporteras till vardags i en liten Skoda med dieselmotor , ett billigt transport medel inget mer .
    Göran i Björnarbo

  3. #123
    Helt original Ukys avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Onsala
    Inlägg
    716
    Flertalet bilar tillverkade nu har en "snabbkoppling" med en metallbygel.
    Jag förmodar att att idén kommit från att det skall gå på sekunder att ansluta kylarpaketet
    till motorblocket när blocket lyfts in i motorrummet i fabriken. Annars är det klämkopplingar
    som kräver specialtänger för att öppnas/stängas. Samma sak med oljeavtappning. De senaste
    modellerna av "mitt märke" har ingen avtappningsplugg. Verkstaden använder ett långt sugrör
    med pump för att kunna göra service utan att hissa upp bilarna. Verkstadsmekanikerna
    slipper att få varm olja på fingrarna när pluggen slinter ut och landar på gallret på uppsamlingsfatet...
    fd. STCS 262

    99GL, 900EMS, 2 x 900 T8, 2 x 9000 T16, NG 900T, 9-5 2.3t, 9-5 Aero, 9-5 3.0 V6 + diverse annat.

  4. #124
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    .
    Inlägg
    489
    Medlem#
    12638
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Egentligen är det förbluffande enkelt, anlita en erfaren verkstad som bryr sig om att bilen fungerar bra när den lämnas ut, meddela verkstaden att du är intresserad av maximal tillförlitlighet och inte lägsta pris och reparera alla fel med delar av originalkvalité om möjligt.

    Kylarvätskan ska också hållas efter med föreskrivna byten och rätt glykol+dest vatten (G34 alt G48 beroende på årsmodell/strategi) - då minskar man risken för problem med läckage i kylsystemet.
    Sant, egentligen inga konstigheter.
    Kompromissa inte och montera billiga delar.
    Ha koll.
    Det försöker jag göra, men fallerar på punkten ”anlita bra verkstad”, har inte hittat någon.
    Bakdämpare (standard Bilstein), bytte vid köpet, efter 3t mil satte jag på Bilstein B8, dämparna bak var helt slut, det var bara fjädrarna som höll upp bakvagnen.
    Byter turbo (preventivt), ny (rätt) kylarvätska och passar då på att byta slangklämmor (rostiga).
    Till hösten nytt avgassystem (A-Alt), det är OK men värmeskölden på ovansidan ser lite sorglig ut.
    Jag inbillar mig att med koll och preventiva åtgärder så är det bara att gasa på.
    Dexos 2 var 1000 mil.
    Min förra bil, XC90-2017 hade maskinskadegaranti, jag köpte den ny (Husknuten, ditt antagande om att vi är fattiga/lågutbildade/misslyckade stämmer inte) och kontant.
    Jag blev så trött på återkallningar till Volvo, småfel som inte åtgärdades, en bärgning.
    Köparen av bilen fick direkt byta turbo.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Husknuten Visa inlägg
    Försäkringsbolagen håller inte med dig. De anser samtliga Saabar vara en så stor risk att de inte vill ge er någon maskinskada.

    Min 308 får däremot försäkring i flera år till.

    Som sagt: Inget fel i att köra gamla bilar. Det finns många fördelar med det.

    Men att de skulle vara driftsäkrare är helt enkelt inte sant.

    Vad är det som är så dåligt med din franska förflyttningsprodukt att du envisas på ett SAAB forum att påtala dess överlägsenhet?
    Jag är just nu i Frankrike, det vimlar av såna där knackande tingestar, tittade närmare på en dylik produkt på en parkering, den framfördes med vinterdäck.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Kylarvätskan har begränsad livslängd. För 9-5 med G48 så skall den bytas minst vart 3:e år enligt serviceplan, senare med G34 har inte en explicit rekommendation på tiden.

    Oavsett, om du inte byter utsliten kylväska går kylsystemet sönder med tiden, det korroderar sönder inifrån när additiven är förbrukade: http://forum.saabturboclub.com/showt...=1#post1347872
    Senast redigerat av Wipperman den 2020-08-08 klockan 12:25.

  5. #125
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 116
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Ghosta Visa inlägg
    Var de äldre volvo bilarna dåliga att krocka i ? Saab 9000 som kom på -80 talet funkade väl riktigt bra när det var krockar i verkligheten.
    9000 var lite en ny värld när det gällde krocksäkerhet. Av nödvändighet (stor tvärställd motor) så sitter de kraftigaste balkarna till fronten högt upp, med resultat att vid en frontalkrock viks motorpaketet normalt neråt (vilket andra bilar hade mer eller mindre stora problem med). I stort sett alla andra bilar (inkl V4:an och 99) hade den huvudsakliga styrkan mer eller mindre i botten av karossen - och så är det än idag med en del bilar - och det har stor betydelse i verkliga krockar. Det var först med 850 (som händelsevis hade en hel del konstruktörer som även jobbat med 9000) som Volvo kom ikapp. Den andra saken som fanns med i 9000 som kom gradvis under 70-80-talet på Saab och Volvo var inre säkerheten, då både Saabs och Volvos haverikommissioner uppdagade att en häpnadsväckande stor del av personskadorna vid krockar kom beroende på farliga inredningsdetaljer.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  6. #126
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2010
    Inlägg
    271
    Citat Ursprungligen postat av Wipperman Visa inlägg
    Sant, egentligen inga konstigheter.
    Kompromissa inte och montera billiga delar.
    Ha koll.
    Det försöker jag göra, men fallerar på punkten ”anlita bra verkstad”, har inte hittat någon.
    Bakdämpare (standard Bilstein), bytte vid köpet, efter 3t mil satte jag på Bilstein B8, dämparna bak var helt slut, det var bara fjädrarna som höll upp bakvagnen.
    Byter turbo (preventivt), ny (rätt) kylarvätska och passar då på att byta slangklämmor (rostiga).
    Till hösten nytt avgassystem (A-Alt), det är OK men värmeskölden på ovansidan ser lite sorglig ut.
    Jag inbillar mig att med koll och preventiva åtgärder så är det bara att gasa på.
    Dexos 2 var 1000 mil.
    Min förra bil, XC90-2017 hade maskinskadegaranti, jag köpte den ny (Husknuten, ditt antagande om att vi är fattiga/lågutbildade/misslyckade stämmer inte) och kontant.
    Jag blev så trött på återkallningar till Volvo, småfel som inte åtgärdades, en bärgning.
    Köparen av bilen fick direkt byta turbo.

    - - - Uppdaterad - - -




    Vad är det som är så dåligt med din franska förflyttningsprodukt att du envisas på ett SAAB forum att påtala dess överlägsenhet?
    Jag är just nu i Frankrike, det vimlar av såna där knackande tingestar, tittade närmare på en dylik produkt på en parkering, den framfördes med vinterdäck.

    - - - Uppdaterad - - -
    Kontentan var att samtliga äldre bilar är så haveribenägna att försäkringsbolagen inte vill maskinskadeförsäkra dem.

    Det rimmar illa med påståendet om att de skulle vara driftsäkrare. En driftsäker bil borde vara en dröm för försäkringsbolagen i detta avseende.

  7. #127
    Steg 1 Arne 2226s avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 234
    Medlem#
    2226
    Det kan så vara , men jag tror det framför allt handlar om att försäkringsbolagen väger kostnader för reparation mot bilens marknadsvärde.
    /arne 2226
    95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|Brenderup LV1000B|Säker H -72
    Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

  8. #128
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2010
    Inlägg
    271
    Citat Ursprungligen postat av Arne 2226 Visa inlägg
    Det kan så vara , men jag tror det framför allt handlar om att försäkringsbolagen väger kostnader för reparation mot bilens marknadsvärde.
    Det tror jag knappast. Det är risk vs. förtjänst hela tiden i försäkringsbranschen.

    Äldre bilar havererar så ofta att det inte går att erbjuda maskinskadeförsäkring utan att få en orimligt hög premie.

    Om äldre bilar hade varit driftsäkrare så hade försäkringsbolagen istället haft en minimiålder för maskinskadeförsäkring.

  9. #129
    Steg 1 Arne 2226s avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 234
    Medlem#
    2226
    Ok. hur ofta är det? Och vilken typ av haveri är det?
    /arne 2226
    95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|Brenderup LV1000B|Säker H -72
    Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

  10. #130
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 116
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Husknuten Visa inlägg
    Kontentan var att samtliga äldre bilar är så haveribenägna att försäkringsbolagen inte vill maskinskadeförsäkra dem.

    Det rimmar illa med påståendet om att de skulle vara driftsäkrare. En driftsäker bil borde vara en dröm för försäkringsbolagen i detta avseende.
    Ju äldre bilen blir, desto mer påverkas skadeutfallet av (brist på) underhåll. Tycker du att det vore rättvist om försäkringsbolagen premierade slarviga bilägare?

    För i slutänden så är det andra försäkringstagare som får betala de skador som uppstår. Anledningen till att man kan teckna maskinförsäkring för alla nya bilar, oavsett deras skaderisker (inklusive Land Rover), är att jämna ut kostnaderna mellan de som har tur och de som har otur med initialfel som inte har (så mycket) med bilägarna att göra. Det gör inte att försäkringstagarna inte drabbas av resp. modells skadeutfall - maskinförsäkringen blir dyrare för bilar med högre skadeutfall, och för försäkringsbolaget spelar skadeutfallet ingen som helst roll så länge de får betalt för det (försäkringsbolagen är varken välgörenhetsinrättningar eller dumma i huvudet). Har inget med hur haveribenägna bilarna är, har allt att göra med om kunderna är villiga betala extra för detta.

    Smarta personer skaffar istället bilar som har så låg risk som möjligt att haverera - och har du någonsin köpt en äldre bil vet du att bilens skick har stor betydelse för priset.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  11. #131
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2010
    Inlägg
    271
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Ju äldre bilen blir, desto mer påverkas skadeutfallet av (brist på) underhåll. Tycker du att det vore rättvist om försäkringsbolagen premierade slarviga bilägare?

    För i slutänden så är det andra försäkringstagare som får betala de skador som uppstår. Anledningen till att man kan teckna maskinförsäkring för alla nya bilar, oavsett deras skaderisker (inklusive Land Rover), är att jämna ut kostnaderna mellan de som har tur och de som har otur med initialfel som inte har (så mycket) med bilägarna att göra. Det gör inte att försäkringstagarna inte drabbas av resp. modells skadeutfall - maskinförsäkringen blir dyrare för bilar med högre skadeutfall, och för försäkringsbolaget spelar skadeutfallet ingen som helst roll så länge de får betalt för det (försäkringsbolagen är varken välgörenhetsinrättningar eller dumma i huvudet). Har inget med hur haveribenägna bilarna är, har allt att göra med om kunderna är villiga betala extra för detta.

    Smarta personer skaffar istället bilar som har så låg risk som möjligt att haverera - och har du någonsin köpt en äldre bil vet du att bilens skick har stor betydelse för priset.
    Fast alla maskinskadeförsäkringar kräver att bilen underhållits enligt tillverkarens föreskrifter.

    Så de slarviga ägarna blir ändå utan försäkring.

    Kontentan kan bara bli en:

    Bilar som är äldre än 8 år och/eller har gått mer än 15000 mil har, trots föreskrivet underhåll, en så hög risk att haverera att det inte går att erbjuda maskinskadeförsäkring till en kostnad som accepteras av bilägarna.

  12. #132
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    .
    Inlägg
    489
    Medlem#
    12638
    Citat Ursprungligen postat av Husknuten Visa inlägg
    Fast alla maskinskadeförsäkringar kräver att bilen underhållits enligt tillverkarens föreskrifter.

    Så de slarviga ägarna blir ändå utan försäkring.

    Kontentan kan bara bli en:

    Bilar som är äldre än 8 år och/eller har gått mer än 15000 mil har, trots föreskrivet underhåll, en så hög risk att haverera att det inte går att erbjuda maskinskadeförsäkring till en kostnad som accepteras av bilägarna.

    Huskuten, du väljer att inte svara på frågor.
    Därför tar jag nu en i taget och börjar med den här:
    Tror du att ett försäkringsbolag/bilfabrikat ger maskinskadeförsäkring till en 11 år gammal fransk kvalitetsprodukt som drivs av diesel?
    Du försöker hela tiden flytta fokus.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Husknuten Visa inlägg
    Det tror jag knappast. Det är risk vs. förtjänst hela tiden i försäkringsbranschen.

    Äldre bilar havererar så ofta att det inte går att erbjuda maskinskadeförsäkring utan att få en orimligt hög premie.

    Om äldre bilar hade varit driftsäkrare så hade försäkringsbolagen istället haft en minimiålder för maskinskadeförsäkring.
    Vad har du för egen kunskap av "äldre bilar"?

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Husknuten Visa inlägg
    Behöver man verkligen byta kylväska? Finns nog ingen bil som har det i intervallet längre. Kan inte minnas att 9-5 heller hade det.

    Däremot blir det ju naturligt i samband med byte av t.ex. vattenpump.
    Det verkar vara en hel del som du väljer att inte minnas.

    - - - Uppdaterad - - -

    En av mina två bruksbilar.
    Den fd ägarens vinterdäck kostade mer än den bil dom sålde.
    Årsförsäkringen på den nya bilen kostade motsvarande halva värdet av den gamla.
    Svårt att göra en sämre affär.
    Jag bytte kamkedjan, enkelt, 2000 kr i kostnad, bromsbelägg+skivor, glödlampor, ca 3000 kr.
    Maskinskadeförsäkringen täckte inte detta :-)


    Screenshot_20200808-215130.jpg

  13. #133
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 116
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Husknuten Visa inlägg
    Fast alla maskinskadeförsäkringar kräver att bilen underhållits enligt tillverkarens föreskrifter.

    Så de slarviga ägarna blir ändå utan försäkring.
    Försäkringsbolagen ger ersättning även om man servat på Solna Bilteknik. En bilägare som bryr sig lämnar inte in bilen där, och reagerar på att priset understiger vad ingående delar i original kostar.

    I tillverkarnas föreskrifter står det exempelvis inte heller att man ska uppsöka verkstad om bilen börjar låta illa - men en pedantisk bilägare skulle knappast fortsätta.

    ---

    Det är heller inte helt ovanligt med felbeskrivningar "Det började lysa en röd lampa i instrumentpanel, och efter några mil stannade bilen. Vad kan felet vara?". Eller att CE-lampan lyser, men det är inget fel på bilen. De brukar få ersättning.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  14. #134
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2010
    Inlägg
    271
    Citat Ursprungligen postat av Wipperman Visa inlägg
    Huskuten, du väljer att inte svara på frågor.
    Därför tar jag nu en i taget och börjar med den här:
    Tror du att ett försäkringsbolag/bilfabrikat ger maskinskadeförsäkring till en 11 år gammal fransk kvalitetsprodukt som drivs av diesel?
    Du försöker hela tiden flytta fokus.

    - - - Uppdaterad - - -



    Vad har du för egen kunskap av "äldre bilar"?

    - - - Uppdaterad - - -



    Det verkar vara en hel del som du väljer att inte minnas.

    - - - Uppdaterad - - -

    En av mina två bruksbilar.
    Den fd ägarens vinterdäck kostade mer än den bil dom sålde.
    Årsförsäkringen på den nya bilen kostade motsvarande halva värdet av den gamla.
    Svårt att göra en sämre affär.
    Jag bytte kamkedjan, enkelt, 2000 kr i kostnad, bromsbelägg+skivor, glödlampor, ca 3000 kr.
    Maskinskadeförsäkringen täckte inte detta :-)


    Screenshot_20200808-215130.jpg
    Nej inget försäkringsbolag maskinskadeförsäkrar någon bil som är 11 år. Åldern gör att risken blir för stor. Gamla bilar är mer haveribenägna än nya.

    Jag har ägt flera bilar av olika märken som varit äldre än 10 år. Ingen har uppfyllt mina krav på driftsäkerhet trots service enligt föreskrifterna.

    Kylvätskan på senare 9-5:or behöver aldrig bytas enligt Saab. Långmilare har bekräftat det i ett tidigare inlägg i tråden.

  15. #135
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 116
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Wipperman Visa inlägg
    Jag bytte kamkedjan, enkelt, 2000 kr i kostnad, bromsbelägg+skivor, glödlampor, ca 3000 kr.
    Maskinskadeförsäkringen täckte inte detta :-)
    Det skulle den inte göra även om bilen var ny. Självrisken...

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  16. #136
    Steg 1 Arne 2226s avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 234
    Medlem#
    2226
    Vad är det för bilar och vilka driftavbrott har du haft? Modell, miltal och fel är intressant här
    /arne 2226
    95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|Brenderup LV1000B|Säker H -72
    Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

  17. #137
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 116
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Husknuten Visa inlägg
    Kylvätskan på senare 9-5:or behöver aldrig bytas enligt Saab. Långmilare har bekräftat det i ett tidigare inlägg i tråden.
    Nej, jag sa närmast motsatsen. "Oavsett, om du inte byter utsliten kylväska går kylsystemet sönder med tiden, det korroderar sönder inifrån när additiven är förbrukade"
    Senast redigerat av Långmilare den 2020-08-08 klockan 22:36.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  18. #138
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2010
    Inlägg
    271
    Citat Ursprungligen postat av Arne 2226 Visa inlägg
    Vad är det för bilar och vilka driftavbrott har du haft? Modell, miltal och fel är intressant här
    Volvo V70 och Citroën C3. Båda från 2007 och ca 25000 mil.

    - Avgassystemet trillade ned en gång på vardera bil efter att fästen rostat av
    - På Citroenen så gick två hjullager sönder
    - Citroenen hade problem med fastsättning av plastsköld under motorn. Den trillade ned en gång på motorvägen och släpade under bilen. Löste det senare med buntband.
    - V70 var galet svårstartad då den var kall med lite bensin i tanken
    - V70 drog mycket olja

    Inga svåra fel men kräver ändå uppmärksamhet som jag inte har.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Nej, jag sa närmast motsatsen. "Oavsett, om du inte byter utsliten kylväska går kylsystemet sönder med tiden, det korroderar sönder inifrån när additiven är förbrukade"
    ” senare med G34 har inte en explicit rekommendation på tiden.”

    Det är ju samma sak som att Saab anser att den aldrig behöver bytas.

    Om det är rätt eller fel kan man säkert diskutera.

  19. #139
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 116
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Husknuten Visa inlägg
    ” senare med G34 har inte en explicit rekommendation på tiden.”

    Det är ju samma sak som att Saab anser att den aldrig behöver bytas.
    Problem med läsförståelsen?

    Det finns en kontrollpunkt för kylarvätskan vid varje service, så vad man ska göra när beror på resultatet av kontrollen.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  20. #140
    Steg 1 Arne 2226s avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 234
    Medlem#
    2226
    Citat Ursprungligen postat av Husknuten Visa inlägg
    Volvo V70 och Citroën C3. Båda från 2007 och ca 25000 mil.

    - Avgassystemet trillade ned en gång på vardera bil efter att fästen rostat av
    - På Citroenen så gick två hjullager sönder
    - Citroenen hade problem med fastsättning av plastsköld under motorn. Den trillade ned en gång på motorvägen och släpade under bilen. Löste det senare med buntband.
    - V70 var galet svårstartad då den var kall med lite bensin i tanken
    - V70 drog mycket olja

    Inga svåra fel men kräver ändå uppmärksamhet som jag inte har.

    - - - Uppdaterad - - -


    ” senare med G34 har inte en explicit rekommendation på tiden.”

    Det är ju samma sak som att Saab anser att den aldrig behöver bytas.

    Om det är rätt eller fel kan man säkert diskutera.
    Omfattas dessa fel på karrosens avgasrörsfästen och plastkåpor av en maskinskadeförsäkring?

    Hittades felet på Volvon ang startproblemen?
    /arne 2226
    95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|Brenderup LV1000B|Säker H -72
    Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

Liknande ämnen

  1. NG9-5 som pendlarbil?!
    Av RSC i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 38
    Senaste inlägg: 2016-12-28, 20:28
  2. NG9-3 som pendlarbil
    Av NON i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2011-05-24, 08:44
  3. [LÖST]Problem med Volvo 745 pendlarbil
    Av DojDoj i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-02-20, 12:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •