Sidan 6 av 10 FörstaFörsta ... 45678 ... SistaSista
Resultat 101 till 120 av 194

Ämne: Hur resonerar ni kring er pendlarbil?

  1. #101
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2010
    Inlägg
    271
    Citat Ursprungligen postat av Wipperman Visa inlägg
    Förmodligen trådens sämsta inlägg.
    Är vi som kör gamla bilar och jagar billiga mil ensamstående (ingen står ut med oss) låginkomstagare (ingen vill anställa oss) entusiaster (har inget annat intresse)?

    - - - Uppdaterad - - -



    Du kommer aldrig att få ett svar från Husknuten.
    Husknuten vet att allt går sönder efter 10000 mil.
    Det var ett exempel på en livssituation där en äldre bil kan vara ett lämpligt val. Det behöver förstås inte gälla för en enskild person.

    Allt går inte sönder efter 10 000 mil. Men kring detta miltal så ökar risken för stora reparationer betydligt. Det är ingen slump att inget försäkringsbolag erbjuder maskinskada längre än 10-15000 mil. Risken för haveri är helt enkelt för hög!

  2. #102
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    .
    Inlägg
    489
    Medlem#
    12638
    Citat Ursprungligen postat av Glader9991 Visa inlägg
    Jag köpte min 9-3 Aero TTid när den gått 22 000 mil för nästan exakt 2 år sedan.
    Nu 2 år senare slår den strax över till 29 000 mil. Det är en fullutrustad 2008.

    Jag pendlar 10 mil per dag. Men tanken har väckt mig att jag kanske "måste" sälja bilen innan miltalet drar iväg för mycket.
    Och bilen förblir osäljbar. Eller har det redan inträffat?

    Hur resonerar ni kring er pendlarbil?
    Eller köra mer eller mindre ända in i kaklet tills det är färdigt?
    Kör, att sälja en bil som gått nästan 30k mil för att säkra restvärde är ingen ide.
    Du vet vad du har och att köpet av en annan begagnad bil kommer att dra med sig oförutsedda kostnader.
    Sätt in värden i ett kalkylark och räkna på det.
    Men jag tycker att det är enkelt, behåll.

    6 användare gillar detta inlägg



  3. #103
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Husknuten Visa inlägg
    Det var ett exempel på en livssituation där en äldre bil kan vara ett lämpligt val. Det behöver förstås inte gälla för en enskild person.

    Allt går inte sönder efter 10 000 mil. Men kring detta miltal så ökar risken för stora reparationer betydligt. Det är ingen slump att inget försäkringsbolag erbjuder maskinskada längre än 10-15000 mil. Risken för haveri är helt enkelt för hög!
    Andra livssituationer där en äldre bil kan vara ett lämpligt val om man önskar god livskvalité, inte gillar att bränna pengar eller i största allmänhet är vid sunda vätskor.

    Saab är designade för 25000 mil livslängd, vilket betyder att botten i badkarskurvan inte ligger under de första 10000 milen. Dvs. du har helt fel på att "kring detta miltal så ökar risken för stora reparationer betydligt" för Saabar. Men jag låter de vara osagt om det gäller för "franska dieseldrivna kvalitetsprodukter".

    4 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  4. #104
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    .
    Inlägg
    489
    Medlem#
    12638
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Andra livssituationer där en äldre bil kan vara ett lämpligt val om man önskar god livskvalité, inte gillar att bränna pengar eller i största allmänhet är vid sunda vätskor.

    Saab är designade för 25000 mil livslängd, vilket betyder att botten i badkarskurvan inte ligger under de första 10000 milen. Dvs. du har helt fel på att "kring detta miltal så ökar risken för stora reparationer betydligt" för Saabar. Men jag låter de vara osagt om det gäller för "franska dieseldrivna kvalitetsprodukter".
    25t mil?
    Kan inte du dra igång (kanske finns) en tråd om vad vi bör tänka på för att hålla våra bilar rullande?

  5. #105
    Steg 1 Arne 2226s avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 234
    Medlem#
    2226
    25 tusen mil, vad kan man ha bytt...

    avgasrör
    stötdämpare bak
    bussningar bak
    bakre bromsskivor och handbromsbelägg
    bromsbelägg runt om
    batteri
    kanske vattenpump
    kanske turbo
    kanske ett spegelglas
    kanske någonting med AC
    kanske någon slang till servo
    olja, filter, tändstift, däck naturligtvis

    inga större saker

    1 användare gillar detta inlägg


    /arne 2226
    95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|Brenderup LV1000B|Säker H -72
    Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

  6. #106
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2010
    Inlägg
    271
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Andra livssituationer där en äldre bil kan vara ett lämpligt val om man önskar god livskvalité, inte gillar att bränna pengar eller i största allmänhet är vid sunda vätskor.

    Saab är designade för 25000 mil livslängd, vilket betyder att botten i badkarskurvan inte ligger under de första 10000 milen. Dvs. du har helt fel på att "kring detta miltal så ökar risken för stora reparationer betydligt" för Saabar. Men jag låter de vara osagt om det gäller för "franska dieseldrivna kvalitetsprodukter".
    Försäkringsbolagen håller inte med dig. De anser samtliga Saabar vara en så stor risk att de inte vill ge er någon maskinskada.

    Min 308 får däremot försäkring i flera år till.

    Som sagt: Inget fel i att köra gamla bilar. Det finns många fördelar med det.

    Men att de skulle vara driftsäkrare är helt enkelt inte sant.

  7. #107
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    En av mina ng9-5or har passerat 27000. Den har fått nya glödstift, en drivaxel, magnetventil och kåpan över EGR-ventilen.
    Den andra har gått 16000 och fått kåpan över EGR-ventilen.
    Morsans og9-5 har gått 34000, den har fått ny turbo och ny tändkassett. Dock behöver den nu ett nytt avgassystem och AC-rep samt några nya bussningar.
    Ng9-3an har gått 32000, den behöver nytt avgassystem nu och fick nyss en ny topp.
    I övrigt bara service på dessa bilar.

    På en äldre og9-5 så är 25000 mycket. På en ng9-5 är det ingenting, så länge man kör diesel. Den motorn klarar 50000 mil utan större ingrepp.

    Att försäkringsbolagen inte vill ge längre maskinskada är en iskall beräkning sett över varenda bilmärke. Det har nada med just SAAB att göra.

    1 användare gillar detta inlägg



  8. #108
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Det kan väl varal bra för dig att din 308 har maskinskadeförsäkring, det kan bli dyrt om den går sönder. Och enligt Länsförsäkringar rapport 2017 har Peugeot runt 10% utfalll per år på motordelen av maskinförsäkringen.

    Och för den som har lite mellan öronen, vem tror du betalar för de reparationerna i slutänden?

    Hade min 9-5:a haft 10% risk per år (som Peugeot) för motorskada hade den "troligen" inte klarat 55k+ mil.

    Så jag kan kan ge dig rätt i att man nog ska undvika äldre Peugeot, men jag har heller aldrig rekommenderat Peugeot.
    Senast redigerat av Långmilare den 2020-08-07 klockan 02:04.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  9. #109
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    På en äldre og9-5 så är 25000 mycket. På en ng9-5 är det ingenting, så länge man kör diesel. Den motorn klarar 50000 mil utan större ingrepp.
    Jag skulle säga att 25000 mil på en og9-5 inte är så farligt, men turbo, generator, bensinpump och kupéfläktmotor är att betrakta som slitdelar och man för överväga att byta preventivt i en inte alltför avlägsen framtid. Samt kamkedjan om den inte redan bytts. (Bakre stötdämpare blir förbrukningsvara redan innan 25000 mil, liksom blinkersspak).

    Sedan är siffror långt över 25000 mil på en bil rätt ovanliga, folk i allmänhet kör inte så mycket innan bilarna skrotas, det kostar ju trots allt pengar att köra bilarna och efter 20-25 år måste man börja se över t.ex. gummidetaljer.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  10. #110
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2010
    Inlägg
    271
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Det kan väl varal bra för dig att din 308 har maskinskadeförsäkring, det kan bli dyrt om den går sönder. Och enligt Länsförsäkringar rapport 2017 har Peugeot runt 10% utfalll per år på motordelen av maskinförsäkringen.

    Och för den som har lite mellan öronen, vem tror du betalar för de reparationerna i slutänden?

    Hade min 9-5:a haft 10% risk per år (som Peugeot) för motorskada hade den "troligen" inte klarat 55k+ mil.

    Så jag kan kan ge dig rätt i att man nog ska undvika äldre Peugeot, men jag har heller aldrig rekommenderat Peugeot.
    Nu får du nog läsa en gång till. Peugeot hade runt 1.0 motorskador/100bilar/år i rapporten från 2017. Högre än snittet, men å andra sidan ligger övriga delar ganska lågt.

    http://mb.cision.com/Public/152/2169...183fd089f2.pdf

  11. #111
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2018
    Ort
    Huddungeby
    Inlägg
    150
    Medlem#
    -
    AC jobb . Ny kondensor får nog räknas in bland kostnader , men det går att leva utan AC i bilen .
    Miltal är inte någon jätte exakt livslängds mätare. Antal kallstarter är intressantare . Vilka har kört bilen?
    Bilens allmänna skick är liksom avgörande. Inte miltalet.
    I trådstartarens fall har bilen fått många mil på få år, vilket i mina ögon är bra , efter 7000 mil bör man ha fått någon form av känsla för hur "känns" bilen. Känns den bra är det bara att sköta servicear. Och åka vidare.
    En detalj som jag inte har riktigt klart för mig varför är det olika livs längd på bilar. Det finns bilar som känns nästan nya efter 25000 mil det finns bilar som känns slut vid 15000 mil.
    Lyssnar jag med grabbarna som har bilverkstaden på min gårdsplan, rekommenderar dom inte bilar tillverkade i Frankrike , för ojämnkvalite, men jag saknar ibland våran Peugot 307 med lilla dieselmotorn, bekväm gick billigt och krånglade inte.
    Vårat exemplar var en bra bil.
    För länge sedan när bilar var status symboler var det mekaniska fel motorer var slut efter 10-15000 mil växellådor havererade. Sedan när mekaniken vart bättre rostade bilar något alldeles vansinnigt. Idag är bilar fulla med elektronik för miljöns ,säkerhets och våran bekvämlighets skull. De komplexa systemen har en begränsad livslängd. Är dyra att felsöka och laga. Förr gick det att hålla liv i en bil med väldigt enkla medel, där är vi inte i dag.
    Till trådstartaren, relativt få år mycket mil, kör vidare.
    Göran i Björnarbo

  12. #112
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Saab håller länge. Mitt senaste inköp fyller 48 i år.

  13. #113
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    96 eller 99 från 1972?
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  14. #114
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2018
    Ort
    Huddungeby
    Inlägg
    150
    Medlem#
    -
    Min OG900 har hängt med sedan 1990. Nu sitter det även en generator från en OG 900 i våran Transit -83a.
    Är det en 99 från 72 är den nog att klassa som lite ovanlig. Förmodligen lättare att hitta en V4 som är hel från det året.
    Tror att det är lättare att hålla liv i en äldre bil än något som är tillverkat i nutid. Räcker att man är lite händig med svetsen.
    Hämta ut en ny bil vart tredje år är som jag ser det kapitalförstöring .
    Det som facinerar mig med våran OG900 är att den känns hyggligt modern att köra,på en del punkter anser jag att den är bättre än många moderna bilar .
    Göran i Björnarbo

  15. #115
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Wipperman Visa inlägg
    25t mil?
    Kan inte du dra igång (kanske finns) en tråd om vad vi bör tänka på för att hålla våra bilar rullande?
    Egentligen är det förbluffande enkelt, anlita en erfaren verkstad som bryr sig om att bilen fungerar bra när den lämnas ut, meddela verkstaden att du är intresserad av maximal tillförlitlighet och inte lägsta pris och reparera alla fel med delar av originalkvalité om möjligt. Dvs. serva den på samma sätt som en ny bil, inga tuggummireparationer. Och det är helt fel metod att jämföra servicekostnaden med bilens värde, se servicen som en investering i framtida driftsäkerhet.

    (Någon sa nångång att ett bra sätt att välja bil är att leta upp en så bra verkstad som möjligt, och sedan köpa en bil av den sort de servar. Ligger en hel del i det.)

    När det gäller 9.5:an så utöver de preventiva bytena jag nämde, några extra servicepunkter (som en erfaren verkstad redan ska könna till) där den viktigaste är att kontrollera vevhusventilationen fullständigt vid varje service. Sedan har jag kört jag med Shell Helix Ultra 5W-40 i stort sett hela tiden, detta för att i och med att den inte är PAO-baserad med tillsattsatta estrar så är den relativt snäll mot gummi. Det jag också har sett i lite udda tester är att den verkar ha goda egenskaper med avseende på hur den reagerar på våldsamma övertemperaturer. För mig har den oljan fungerat utmärkt. Därmed inte sagt att det inte kan finnas andra oljor som fungerar lika bra - men jag känner inte något behov att prova.

    Kylarvätskan ska också hållas efter med föreskrivna byten och rätt glykol+dest vatten (G34 alt G48 beroende på årsmodell/strategi) - då minskar man risken för problem med läckage i kylsystemet.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  16. #116
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2010
    Inlägg
    271
    Behöver man verkligen byta kylväska? Finns nog ingen bil som har det i intervallet längre. Kan inte minnas att 9-5 heller hade det.

    Däremot blir det ju naturligt i samband med byte av t.ex. vattenpump.

  17. #117
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    96 eller 99 från 1972?
    99, med automat

    1 användare gillar detta inlägg



  18. #118
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 487
    Medlem#
    6901
    Citat Ursprungligen postat av Ghosta Visa inlägg
    Min OG900 har hängt med sedan 1990. Nu sitter det även en generator från en OG 900 i våran Transit -83a.
    Är det en 99 från 72 är den nog att klassa som lite ovanlig. Förmodligen lättare att hitta en V4 som är hel från det året.
    Tror att det är lättare att hålla liv i en äldre bil än något som är tillverkat i nutid. Räcker att man är lite händig med svetsen.
    Hämta ut en ny bil vart tredje år är som jag ser det kapitalförstöring .
    Det som facinerar mig med våran OG900 är att den känns hyggligt modern att köra,på en del punkter anser jag att den är bättre än många moderna bilar .
    Göran i Björnarbo
    Tur att det finns några som väljer att ta ut nya bilar så det finns begagnade att köpa till övriga.

    1 användare gillar detta inlägg


    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  19. #119
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Husknuten Visa inlägg
    Behöver man verkligen byta kylväska? Finns nog ingen bil som har det i intervallet längre. Kan inte minnas att 9-5 heller hade det.

    Däremot blir det ju naturligt i samband med byte av t.ex. vattenpump.
    Kylarvätskan har begränsad livslängd. För 9-5 med G48 så skall den bytas minst vart 3:e år enligt serviceplan, senare med G34 har inte en explicit rekommendation på tiden.

    Oavsett, om du inte byter utsliten kylväska går kylsystemet sönder med tiden, det korroderar sönder inifrån när additiven är förbrukade: http://forum.saabturboclub.com/showt...=1#post1347872
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  20. #120
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av Ghosta Visa inlägg
    Det som facinerar mig med våran OG900 är att den känns hyggligt modern att köra,på en del punkter anser jag att den är bättre än många moderna bilar .
    Jag gillar ju og900... Min -88 hade farthållare och fjärrstyrt centrallås med larm. Hade den bara haft AC och elhissar hade den känts featuremässigt i paritet med vilken modern bil som helst. Men på en punkt är den hopplöst gammaldags, och det är krocksäkerheten: og900 har, likt volvos 200-, 700- och 900-serier, inte deformerbar kaross med krockvåldsabsorberande konstruktioner. Därför har den i min värld endast en plats som hobbybil.

    F.ö. var väl 9000 en av de allra första (den första?) bilmodellerna i världen med deformationszoner.

    Vill man köra gammalt, billigt men ändå säker till vardags är väl og9-5 med ESP bland det bästa man kan hitta.

Liknande ämnen

  1. NG9-5 som pendlarbil?!
    Av RSC i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 38
    Senaste inlägg: 2016-12-28, 20:28
  2. NG9-3 som pendlarbil
    Av NON i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2011-05-24, 08:44
  3. [LÖST]Problem med Volvo 745 pendlarbil
    Av DojDoj i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-02-20, 12:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •