Sidan 1 av 10 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 194

Ämne: Hur resonerar ni kring er pendlarbil?

  1. #1
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 947

    Hur resonerar ni kring er pendlarbil?

    Jag köpte min 9-3 Aero TTid när den gått 22 000 mil för nästan exakt 2 år sedan.
    Nu 2 år senare slår den strax över till 29 000 mil. Det är en fullutrustad 2008.

    Jag pendlar 10 mil per dag. Men tanken har väckt mig att jag kanske "måste" sälja bilen innan miltalet drar iväg för mycket.
    Och bilen förblir osäljbar. Eller har det redan inträffat?

    Hur resonerar ni kring er pendlarbil?
    Eller köra mer eller mindre ända in i kaklet tills det är färdigt?

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    907
    Hur mycket är bilen värd i dagsläget?

  3. #3
    Hade nog sagt att det redan har inträffat, 20k mil å.upp så brukar inte ttid vara värda mer än 25-30k

    Jag hade sagt att köra bilen så länge du är nöjd med den
    Din värdeminskning lär inte vara större än andra bilar du kan tänka dig pendla med å lägg till komforten m.m så blir det svårslaget

    2 användare gillar detta inlägg



    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2018
    Ort
    Huddungeby
    Inlägg
    150
    Medlem#
    -
    Har standard bruksbilar passerat 10 år och 20000 mil då brukar väl värdeminskningen plana ut, åker man till en bilhandlare vill dom inte byta in den.
    Min ide, trivs du med bilen sköt om den kör den så långt det är möjligt.
    Göran i Björnarbo

  5. #5
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Miltal spelar ingen roll. Vi har ju 2 pendlarbilar: en ng9-5 TiD som gått 27000 mil och en ng9-3 Aero som gått snart 33000. De var billiga inköp och reparationerna har hittills varit acceptabla, trots att jag fått byta toppen på ng9-3an. Dyrast har nog ändå ng9-5an varit eftersom jag fått byta en drivaxel och glödstiften.
    Att köpa en dyr bil för att elda upp värdet på väg till och från jobbet, njae, känns inte så attraktivt.
    Jag brukar försöka hitta lämpliga bilar att köpa där man med liten insats kan få en okej bil. Ng9-5an gav jag bara 50 papp för, men sen såg den ut därefter också och behövde 4 nya däck, en rejäl städning och som sagt, en ny drivaxel. Trots det är den nog fortfarande värd de 50 jag gav för den trots att vi snart kört 4000 mil med den.
    Att ta den fina ng9-5an och börja köra 10 mil om dagen är ju ren kapitalförstöring, där är värdeminskningen fortfarande kännbar och den var inte heller direkt billig i inköp.

    I ditt fall hade jag helt klart hållit liv i bilen så länge det är ekonomiskt försvarbart. Det "dummaste" man kan göra (som trots allt är förvånansvärt vanligt) är att man lägger dyra pengar på reparationer, och sen säljer bilen. Det verkar som att många har den klassiska attityden: usch vad den här bilen har kostat i reparationer på sistone, jag säljer den! Då får man en bil med många reparationer gjorda, till ett billigt pris. Miltalet är ju bara en siffra som säger hur mycket reparationer som behöver göras. Om miltalen är höga och reparationerna gjorda, ja, då är bruksvärdet oftast mycket högre än försäljningsvärdet.

    4 användare gillar detta inlägg



  6. #6
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    Att byta bil har väl (oftast) aldrig varit en bra affär om man haft bilen ett tag och har koll på servicehistoriken.

    Fortsätt och lägg mil, du kan ju skruva själv och delar finns det god tillgång till. Vad du än byter till så kommer du ju fortsätta lägga lika mycket mil och den kommer tappa lika hårt i värde och bli lika "värdelös" i vanliga Svenssons ögon som inte skruvar själv.

    1 användare gillar detta inlägg



  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Surte
    Inlägg
    220
    Jag stämmer nog in i kören och säger fortsätt kör med låg värdeminskning.

    Bollman: Hände det något särskilt som gjorde att du fick byta toppen?
    Så fort någon icke SAABägare utbrister: "SAAB är så förbaskat svårskruvat!" så lägger jag på mig kännarminen, nickar instämmande och svarar lugnt:
    "Ja, SAAB är ingenting som en amatör ska ge sig på."

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2014
    Inlägg
    296
    Jag var i nästan samma sits som dig för 9 månader sedan. Hade en kanonfin NG9-3 Aero med B284:an, i kanonskick och välservad etc (är bilvårdspedant - så den såg mer eller mindre ut som ny) som gått 16 tusen mil.
    Problemet är att jag flyttat sen jag köpte den, och jag har istället för att köra knappt 1000 mil om året nu pendlar 11 mil ToR jobb varje dag = nästan 3000 mil om året.

    En person här på forumet köpte min Saab och jag bytte "ner" mig till en fabriksny Skoda Octavia med 1,5 l motor med 150 hk. Det har resulterat i att jag fått en helt ny bil med garantier och som dessutom dricker hälften mot Saaben (den drack 1,0 l/mil blandad, nu har jag mellan 0,5 till 0,55 ToR jobb). Så i mitt fall, även om jag fick låna pengar till Skodan (Saaben var betald) så blir det inte mycket mer pengar per månad. Man kan aldrig räkna med att förbättrad förbrukning kan täcka upp värdeminskningen, men bra nära i mitt fall. Dessutom har jag en säkrare och nyare bil med fler finesser och hjälpsystem. Vågar knappt skriva det här på forumet, men jag är glad att jag bytte. Inte i själva bilen, men i totalen (om ni förstår). NG9-3:an med sin V6:a var gudomlig att köra, nu fraktar jag bara mig själv o sambon istället för att njuta av varje mil, men jag fick inse att jag var tvungen att anpassa mig och prioritera andra värden än körglädje etc. Jag som inte skruvar själv är glad att ha en nyare bil med garantier - men visst kan en ny bil krångla också, men peppar peppar så funkar den ypperligt fortfarande efter 2300 mil körde hittills.

    Bara mina två cent i samtalet. Fast jag saknar ju Saab - och mulligare motor, men det får komma i framtiden när ekonomi och andra omständigheter är på sin plats.
    Kör nuförtiden en S(AAB)koda Octavia -20
    Tidigare: NG9-3 SC Aero -07, NG900 2.3 -96 (Åkt OG900 & 9000 i barndomen)

  9. #9
    Sålänge du inte behöver byta pinnbultarna eller masssvänghjulet på den så hade jag fortsatt köra

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  10. #10
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Vad ng9-3-toppen anbelangar så drabbades den nog av den klassiska B207R-sjukan där ventilerna sliter på sätena (och sig själva) tills de helt enkelt inte längre tätar. Det var i princip 0 komp på alla 4 cylindrarna och den gick som en potta skit de första 30 sekunderna. Fixade en topp på lokala skroten som gått 17-18000 och flyttade över kamaxlarna sen dess går den som en klocka. Jag har ju tur som har en kontakt som gärna skruvar med sånt här till rimliga pengar, annars hade det varit galet dyrt, troligen.

    Jag förstår tjusningen i att köra "modernt" med garantier, men tyvärr är jag skeptisk till att det lönar sig. Visst, man får väl sätta "peace of mind" på pluskontot, men jag menar att man kör precis lika säkert och bekvämt i en långmilad ng9-5 som i en ny i princip vad som helst. Sett över 4500 mil har ng9-5an kostat 30 spänn milen, precis allt inräknat, och en förväntad värdeminskning på 100%!
    Att sen jämföra en B284 med en modern bil med symaskinsmotor är kanske lite orättvist

    Det som trots allt till största delen hindrar mig från att köpa i princip vad som helst utom SAAB i nuläget är att framtiden är extremt oviss (och jag har kompetens och kontakter att utnyttja så länge jag kör SAAB). Med tanke på hur extremt mycket pengar som för stunden plöjs ner i forskningen kring batteriteknik så kan ett genombrott komma när som helst. Låt säga att man kan med enkla medel fördubbla räckvidden på elbilar; det kommer innebära att alla nuvarande elbilar blir i princip värdelösa, så en sån vågar man inte investera sina surt förvärvade stålar i.
    Lite på samma tema kan det i princip när som helst bli en kraftig förändring av regelverket för bilar med förbränningsmotorer såsom skyhög beskattning även på äldre bilar, större förbudszoner, extrema prisökningar på bränsle osv, "möjligheterna" är oändliga. Att då stå med en hyfsat ny bil med ett billån på ett fordon som är osäljbart, eller endast med stor förlust, och samtidigt tycka att det är för dyrt att bruka. Mardröm!

    4 användare gillar detta inlägg



  11. #11
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 920
    Medlem#
    12120
    Jag pendlar också halvlångt (nästan 10mil/dag) och gasar tills det rasar.. egentligen med Aeron men då den strular nu så blir det silversaaben..

    Även om det känns trist att ha "kört slut" en bil (för så kommer det väl bli tillslut) så är det ju ändå roliga mil.

    ..Livet är för kort för att köra tråkiga bilar
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  12. #12
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Nå, även om jag har Hirsch i båda mina ng9-5 så blir det sällan så spännande att köra en diesel...
    Man får helt enkelt se till helheten, ng9-5 är en oväntat modern och snygg bil för att vara 10 år gammal. Därtill prisvärd, om man inte går på de fullmatade, för där är jag tveksam till att man får vad man betalar för, annat än för samlarvärdet.
    Senast redigerat av bollman den 2020-07-08 klockan 10:08.

  13. #13
    Helt original Ukys avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Onsala
    Inlägg
    716
    Livet må vara för kort för att köra tråkiga bilar, men med tanke på värdeminskning, skatter etc
    bör man se till att inte ha en pendlarbil som är för "attraktiv". Något enkelt/billigt som man vågar
    parkera inne i en storstad om man vill gå på bio eller käka något gott med vänner. Exvis är en Porsche
    inget man gärna lämnar obevakad. Lukten av "dyrt" falnar snabbt när man inser hur begränsat användningsområde
    en sådan bil har. Alltså måste man ha två: En "råttsoffa" för vardagstrafik, och en fin hobbybil
    på ett "skyddat" boende som man kan ställa undan när vintersaltet kommer. I synnerhet
    när bilarna faller för ålders/rost-strecket och tyvärr blir allt färre på vägarna.

    Ångrar fortfarande att jag sålde Aeron. Skulle letat efter ett hus med tvåbilsgarage.

    1 användare gillar detta inlägg


    fd. STCS 262

    99GL, 900EMS, 2 x 900 T8, 2 x 9000 T16, NG 900T, 9-5 2.3t, 9-5 Aero, 9-5 3.0 V6 + diverse annat.

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Jo, letade 4 år efter hus med dubbelgarage. Hade nästan gett upp. 45 kvadrat är ok men det dubbla hade varit lagom.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  15. #15
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 920
    Medlem#
    12120
    Visst är det så, men det är ju därför Aeron är så bra, det är en rolig bekväm bil som ändå fungerar att frakta familjen i, man kan storhandla med den också, man kan parkera den på en vanlig parkering.

    Dessutom, för en som meckar själv som jag gör är det oerhört värdefullt att köra en bil det finns en stor community för, som gör att man kan få hjälp när saker trasslar.


    Angående garage, jag hittade tillslut ett hus med två garage, ett enkel och ett dubbelt, jag kan ärligt säga att det var ett av de största argumenten till att köpa det. ..Dåvarande sambon tyckte välm också det var positivt iofs så mina grejer hamnade där.

    Tyvärr står man lätt där med en massa prylar i garagen istället, det lilla garaget har jag byggt om till nån slags verkstad med en vägg i mitten, där står svarv och fräs och arbetsbänkar, det stora garaget har jag satt så mycket hyllor i att det är svårt att få in mer än en bil, dessutom står det tre motorcyklar där och tar plats, så det får bara plats en bil, och den är trasig så den står där permanent typ.

    ..vore ju nice med ett garage till kan man tänka ibland

    2 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2010
    Inlägg
    271
    Eftersom jag är heltidsjobbande småbarnsförälder så slipper jag helst oförutsedda reparationer. Därför håller jag mig med bilar som gått max 15000 mil och är max 7-8 år gamla.

    Tidigare körde jag bilar som med råge passerat 20 000 mil och 10 år. Ekonomiskt är det ju. Men det hände att man fick vara uppe halva natten och lappa avgassystemet för att ta sig till jobbet dagen efter. Jag saknar det inte!

    Jag skruvar gärna med bilar. Men då ska det vara på mina vilkor. En service eller ett bromsbyte kan man planera in när det passar i tiden.

  17. #17
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Om man ska man köra äldre bilar och inte kan tolerera några avbrott för reparationer så behöver man två bilar. Jag erfor det när min og9-3 behövde nya fjäderben vilket tog flera veckor att ordna inklusive leverans av delar från Neobrothers. Det finns nyare bilar som inte går mycket mer än 10000 mil innan det är dags för dyra reparationer. Har man råd eller inte orkar bry sig så kan man ju byta bil var 5:e eller 10:e år och få det hyfsat problemfritt men dyrt. Många som jag känner gör så. Hade det varit prisvärt så kanske jag också hade gjort så. Historierna som man fick höra i fikarummet (före Covid-19) om deras verkstadsbesök har fått mig att helt tappa lusten att lägga > 400´ på en ny bil och bli en mjölkko för det företaget. Jag vet inte varför den Tesla som jag parkerade i närheten av under nästan ett år hade vindrutan spräckt tvärs över under hela den tiden. Har senare läst flera artiklar om dålig kvalité på just Tesla. Det finns många liknande exempel. Varför betala dyrt för problem när man kan betala billigt för problem som är billiga och enkla att hantera?
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2010
    Inlägg
    271
    Jag har valt en kompromiss där. Köper lätt begagnade bilar (med några tusen mil) för 100-150 000 kr och kör dem till 15-20000 mil. Då är man nere på ca 5-8 kr/mil i värdeminskning. En stor del vägs upp av lägre reparationskostnader och lägre förbrukning.

    Det är inte heller gratis att ha en extra bil påställd och försäkrad. Visst kan man ställa av vid behov, men det blir mycket administration.. Dessutom lär man köra båda regelbundet om de ska må bra.

    1 användare gillar detta inlägg

    Uky

    Senast redigerat av Moderator den 2020-07-25 klockan 11:18. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  19. #19
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Vi har 3 bilar, alltid är det nån som behöver en reparation

    2 användare gillar detta inlägg



  20. #20
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 920
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av Husknuten Visa inlägg
    Eftersom jag är heltidsjobbande småbarnsförälder så slipper jag helst oförutsedda reparationer. Därför håller jag mig med bilar som gått max 15000 mil och är max 7-8 år gamla.
    Och dom bilarna går aldrig sönder menar du ?

    De flesta på jobbet kör bilar som är typ 2-8 år gamla, det känns otvivelaktigt att dessa går sönder betydligt oftare än mina bilar som oftast är 10+.

    Efter 15k mil så kan du ju tveklöst åka på avgasbyte tex, och en hel massa grejer kan börja strula och du har inga garantier,

    Jag kan köpa argumentet för dom som kör NYA bilar, men ska sanningenf ram så kan man få jäkligt snaba reparationer med lånebil om man istället lägger pengarna för värdeminskningen på service och reparationer på en äldre bil.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Husknuten Visa inlägg
    Det är inte heller gratis att ha en extra bil påställd och försäkrad. Visst kan man ställa av vid behov, men det blir mycket administration.. Dessutom lär man köra båda regelbundet om de ska må bra.
    Ja, man måste ju först starta appen, sen klicka med fingret TVÅ gånger för att ställa på ett fordon.. det blir tre klick, tar säkert uppåt en 15-20 sekunder.. och avställning är precis lika jobbigt det..


    3 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

Liknande ämnen

  1. NG9-5 som pendlarbil?!
    Av RSC i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 38
    Senaste inlägg: 2016-12-28, 20:28
  2. NG9-3 som pendlarbil
    Av NON i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2011-05-24, 08:44
  3. [LÖST]Problem med Volvo 745 pendlarbil
    Av DojDoj i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-02-20, 12:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •