Ojojoj vilken skitbil Peugeut 308 verkar vara. Vill man ha tillförliglighet så är den nog bland de sämsta valen man kan göra. Från ViBilägare (delmängd):
Bekväm och kul att köra – men se upp med alla problem
Listan på felkällor på begagnade 308 är lång. Hjullager som slits ut tidigt är rätt vanligt, det felet hade vi även på vår långtestbil. Stötdämparna fram kan ofta vara slitna. Problem med multimediaenheten är inte ovanligt och Peugeot har haft en servicekampanj, med uppdatering av programvara.
En servicekampanj har också gällt byte av baklucka, eftersom limningen var dålig och gasdämpningen behövde förbättras. Läckande AC-anläggning har förekommit på vissa bilar.
Felkod från motorn har lett till att den går in i nödläge och bara kan köras sakta. Igensatt partikelfilter kan bli dyrt att byta, om så krävs. Ägare har klagat på att vissa växlar kan vara svåra att få i. En del exemplar av 1,6-liters bensinmotor har drabbats av överkuggad kamkedja, vilket ofta ger motorhaveri.
Ett flertal återkallelser har gjorts. Exemplar tillverkade 2016–2018 har återkallats för fel i motorns programvara som kunde leda till oljeläckage och överhettning. Ett liknande fel där motorn också kunde stanna under körning ledde till återkallelse av 308 tillverkade 2013-2015.
Elfel på ett relä kunde leda till brand eller startproblem på grund av överhettning. Exemplar tillverkade 2016 har återkallats för detta.
En felaktig svetsning till motorns bränslespridare kunde leda till risk för motorhaverier på exemplar tillverkade 2014.
Risk för oljeläckage från turbo till motor och brandrisk gjorde att bilar från 2016 återkallades.
En felaktig montering av hjulventil kunde leda till minskat däcktryck och 308 tillverkade 2015 återkallades därför. Bärarmarnas bultar kunde lossna, en återkallelse gjordes på bilar tillverkade 2014-2015.
Risk för fel på krockkuddar ledde till en återkallelse av bilar tillverkade 2017. Dörrar kunde låsas upp under körning på exemplar tillverkade 2015. Bakspoilern kunde lossna och exemplar tillverkade 2015 återkallades.
En annan återkallelse gällde delar i hjulupphängningen som kunde gå sönder under körning. Bakre låsringen på växelspaken kunde också gå sönder. Då kopplades ettans växel i istället för backen. Även i detta fall återkallades 308.
Peugeot brukar inte ha speciellt högt andrahandsvärde och 308 tillhör inte klassens mest efterfrågade bilar. Begpriserna är därmed relativt låga.
Undrar hur man gör för att se upp med att delar av hjulupphängningen lossnar under körning eller att bilen börjar brinna. Pestflagg för den är min enkla slutsats.