Sidan 2 av 10 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 21 till 40 av 194

Ämne: Hur resonerar ni kring er pendlarbil?

  1. #21
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2010
    Inlägg
    271
    Har faktiskt aldrig råkat ut för fel som gjort bilen okörbar före 20 000 mil och 8 år. Visst går saker sönder. Men det har handlat om stolvärme, missljud från krängningshämmare, korroderad släpvagnskontakt, behov av hjulinställning osv.

    Då kan man köra vidare, beställa reservdelar och planera in reparation när det passar.

    På min senaste ”gamla” bil hade jag ett hjullager som höll på att skära. Då kör man ogärna 7x2 mil motorväg till jobbet.

    Lite skillnad på kritikalitet där.

    Jo men det är ju 15 dagars karens på avställning. Ska man hålla en bil i trim lär man nog köra den mer regelbundet än så.

    Dessutom är det väl omständigt med försäkring? Kan jag ställa på bilen och lita på att den samtidigt blir trafikförsäkrad igen? Jag skulle personligen inte köra utan att ha ett försäkringsbesked och det tror jag inte man får samtidigt.
    Senast redigerat av Moderator den 2020-07-25 klockan 11:19. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  2. #22
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    Försäkring går per automatik vid av och påställning. Du kan inte heller ställa på en bil som saknar giltig försäkring i något bolag.

  3. #23
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2010
    Inlägg
    271
    Kan jag verkligen lita på att försäkringen blir giltig i samma ögonblick som jag ställer på bilen? Den där typen av kommunikation mellan system brukar inte vara raketsnabb alla gånger. Konsekvenserna av att köra oförsäkrat kan bli rätt tråkiga.

    Problemet med karenstiden kvarstår ju också. Man lär nog helst köra oftare än var 15:e dag för att hålla en bil i trim. Systemet är mest anpassat för folk som har t.ex. en sommarbil.
    Senast redigerat av Moderator den 2020-07-25 klockan 11:19. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  4. #24
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 921
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av Husknuten Visa inlägg
    Har faktiskt aldrig råkat ut för fel som gjort bilen okörbar före 20 000 mil och 8 år. Visst går saker sönder. Men det har handlat om stolvärme, missljud från krängningshämmare, korroderad släpvagnskontakt, behov av hjulinställning osv.
    Jag har flera kollegor som fått åka bärgare tidigare än så, och inte fått igång bilen på morgonen osv.

    Samtidigt har jag ytterst sällan upplevt sådana haverier själv trots gamla bilar.

    Nu beror väl detta lite på "motoröra" eller hur man ska säga det, en person med mer kunskaper om bilar ser många problem innan dom orsakar driftstopp, men ändå.

    Då kan man köra vidare, beställa reservdelar och planera in reparation när det passar.
    ..Vilket är så jag brukar göra på mina äldre bilar.. fick ju ta bärgare hem med aeron förra året, men det är andra gången på över 25 år och i snitt över 2000mil/år det hänt.


    På min senaste ”gamla” bil hade jag ett hjullager som höll på att skära. Då kör man ogärna 7x2 mil motorväg till jobbet.

    Lite skillnad på kritikalitet där.
    Fast det är ju bara att lämna in bilen och ta en lånebil under tiden, precis som nån som kör nyare bil brukar göra ? ..om man nu inte vill eller kan planera in en lagning.

    Jo men det är ju 15 dagars karens på avställning. Ska man hålla en bil i trim lär man nog köra den mer regelbundet än så.

    Dessutom är det väl omständigt med försäkring? Kan jag ställa på bilen och lita på att den samtidigt blir trafikförsäkrad igen? Jag skulle personligen inte köra utan att ha ett försäkringsbesked och det tror jag inte man får samtidigt.
    karens ? numera är det enbart så att du betalar innestående månads skatt, försäkringen går däremot normalt på dagsbasis, och normalt har man en försäkring vilande så den slås på och av helt automagiskt när man ställer av och på bilen.

    Inga problem att ställa på på morgonen och köra direkt, som joh900 påpekar så får man inte ett ok från appen/websidan/telefontjänsten om att bilen är påställd om den inte har en giltig försäkring.

    Husbilsfolket ställer gärna på på dagsbasis, alltså man ställer på på morgonen, kör dit man ska och parkerar på campingen och nästa dag ställer man av och står där med avställt fordon, sen när man ska åka ställer man på igen och kör hem för att sen ställa av direkt dagen efter. (Detta beror ju på de höga försäkringarna då)
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  5. #25
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2010
    Inlägg
    271
    Man får inte tillbaka någon skatt om det inte går minst 15 dagar mellan av- och påställning. För husbilar har karensen ändrats till 4 dagar efter kritik.

    Att nyare bilar i snitt går sönder mer sällan är väl ganska odiskutabelt?

    Visst går det att göra reparationer på verkstad med lånebil. Men om du sitter med skuret hjullager så kan man knappast räkna med att hitta en verkstad som kan ta dig direkt. Om inte annat så behöver de få hem reservdelar.

    Ska man köra en 10<år gammal bil så är det nästan nödvändigt att ha en bil till. Om man inte kan åka kollektivt en vecka vid behov, men det funkar inte med småbarn.

    Hade mitt liv sett annorlunda ut hade jag kunnat tänka mig något äldre.

  6. #26
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 487
    Medlem#
    6901
    Om man lägger en massa mil till och från jobbet så vill man väl åka säkert och bekvämt under dessa resor ? Då åker man väl inte en billig skitbil ? Förstår inte riktigt resonemanget , fattar att det kostar pengar att åka en nyare bil , men om resorna är huvudsak jobbresor så ska ju självklart bästa bilen gå dom längre sträckorna och så kan man ha en andrabil för korta turer ner till ICA eller liknande. Ibland måste det få kosta pengar också.

  7. #27
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 947
    Vad är definitionen av en skitbil då?

    Jag överservar min 9-3 TTid ganska ordentligt när jag kör som jag gör.
    Brukar minst 2 ggr i månaden titta över hela bilen. Vätskor, motorutrymme, drivrem, chassi, avgassystem, underrede etc.
    Samt oljebyte minst var 1500e mil.
    Senast redigerat av Vfr den 2020-07-25 klockan 22:43. Anledning: Onödigt att citera hela inlägget precis före

  8. #28
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2010
    Inlägg
    271
    Vad som är en skitbil är väl subjektivt. Men min pendlarbil får inte bli oplanerat okörbar. Då funkar inte vardagen.

    Kör för tillfället en Peugeot 308 SW BlueHDi. Den har precis slagit över 11000 mil. Jag köpte den med 800 mil på mätaren för 3 år sedan.

    Service får den med 2500 mils intervall som tillverkaren föreskriver. Utöver detta så har jag bytt AC-kondensor två (!) gånger och stolvärmen i förarstolen är just nu död. Även släpvagnskontakten har jag fått byta en gång.

    Tråkiga fel. Men inget som hindrar vardagen.

    Har haft flera 10-15 år gamla bilar och erfarenheten säger mig att man sällan kör 10 000 mil utan ett antal akuta fel. Gå igenom bilen varannan vecka är inget man har tid/lust med som småbarnsförälder. Då kör jag hellre något nyare.

  9. #29
    Citat Ursprungligen postat av Husknuten Visa inlägg
    Jag har valt en kompromiss där. Köper lätt begagnade bilar (med några tusen mil) för 100-150 000 kr och kör dem till 15-20000 mil. Då är man nere på ca 5-8 kr/mil i värdeminskning. En stor del vägs upp av lägre reparationskostnader och lägre förbrukning.
    Problemet är att nyare (max 3 år gamla) kvalitetsbilar med <10k mil får man inte för 125 tkr +/-25 tkr nu när SAAB inte längre finns. Inte ens en Insignia.

  10. #30
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 921
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av Husknuten Visa inlägg
    Man får inte tillbaka någon skatt om det inte går minst 15 dagar mellan av- och påställning. För husbilar har karensen ändrats till 4 dagar efter kritik.

    Att nyare bilar i snitt går sönder mer sällan är väl ganska odiskutabelt?
    helt ny ja, men om vi jämför mellan säg en som är 6 år och en som är 10 år så är det inte så självklart, då handlar det mycket mer om hur väl omhändertagen bilen är än faktisk ålder/miltal.

    Visst går det att göra reparationer på verkstad med lånebil. Men om du sitter med skuret hjullager så kan man knappast räkna med att hitta en verkstad som kan ta dig direkt. Om inte annat så behöver de få hem reservdelar.
    ..och skillnaden mot en nyare bil är vaddå menar du ?

    reservdelar får dom ju normalt hem blixtsnabbt f.ö, men det finns ju undantag både på nyare och äldre bilar.

    Ska man köra en 10<år gammal bil så är det nästan nödvändigt att ha en bil till. Om man inte kan åka kollektivt en vecka vid behov, men det funkar inte med småbarn.

    Hade mitt liv sett annorlunda ut hade jag kunnat tänka mig något äldre.
    än en gång, vad är skillnaden med en ny/nyare bil då ?

    är det enklare att åka kommunalt med barnen den dagen din 3 år gamla bil havererar än om din 12 år gamla bil havererar ?

    Och jo det händer.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Danne Visa inlägg
    Om man lägger en massa mil till och från jobbet så vill man väl åka säkert och bekvämt under dessa resor ? Då åker man väl inte en billig skitbil ? Förstår inte riktigt resonemanget , fattar att det kostar pengar att åka en nyare bil , men om resorna är huvudsak jobbresor så ska ju självklart bästa bilen gå dom längre sträckorna och så kan man ha en andrabil för korta turer ner till ICA eller liknande. Ibland måste det få kosta pengar också.
    Hur blev den gamla bilen automatiskt en "billig skitbil" i ditt resonemang ?

    Jag åker ju mycket bekvämare och troligen även säkrare i min 9-5 Aero än i min mammas nästan nya toyota yaris, dessutom är saaben mycket roligare att köra.

    Om jag ägde dessa två bilar sjulle jag självklart köra till jobbet i aeron just för den är bekvämare och roligare att köra.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Husknuten Visa inlägg

    Har haft flera 10-15 år gamla bilar och erfarenheten säger mig att man sällan kör 10 000 mil utan ett antal akuta fel. Gå igenom bilen varannan vecka är inget man har tid/lust med som småbarnsförälder. Då kör jag hellre något nyare.

    Min erfarenhet av många bilar i just den åldern är tvärtom att jag ytterst sällan haft akuta fel på dom.. och de felen jag haft hade jag mycket väl kunnat fixa på verkstad med lånebil om jag nu hade velat det, men jag föredrar att laga själv av flertalet anledningar.. det hade jag ju dock gjort även med en nyare bil.

    ..Sen kan jag förvisso förstå att du har upplevt problem med bilarna om du kör franskt..
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  11. #31
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Husknuten Visa inlägg
    Eftersom jag är heltidsjobbande småbarnsförälder så slipper jag helst oförutsedda reparationer. Därför håller jag mig med bilar som gått max 15000 mil och är max 7-8 år gamla.

    Tidigare körde jag bilar som med råge passerat 20 000 mil och 10 år. Ekonomiskt är det ju. Men det hände att man fick vara uppe halva natten och lappa avgassystemet för att ta sig till jobbet dagen efter. Jag saknar det inte!

    Jag skruvar gärna med bilar. Men då ska det vara på mina vilkor. En service eller ett bromsbyte kan man planera in när det passar i tiden.
    Varför inte planera service hos en verkstad som vet vad de pysslar med innan sakerna ramlar sönder?

    Citat Ursprungligen postat av Husknuten Visa inlägg
    ...
    Att nyare bilar i snitt går sönder mer sällan är väl ganska odiskutabelt?

    Visst går det att göra reparationer på verkstad med lånebil. Men om du sitter med skuret hjullager så kan man knappast räkna med att hitta en verkstad som kan ta dig direkt. Om inte annat så behöver de få hem reservdelar.
    ...
    De beror på vilka äldre bilar man jämför med. På det här forumet är jämförelseobjektet oftast en Saab, och typiskt en 9-5 eller 9-3. Och där gäller de inte, så länge bilen servas ordentligt (dvs. enligt samma serviceschema som när den var ny). Om man låter bli att byta slitagedelar som avgas, bromsar, olja och filter så kommer naturligtvis saker att gå sönder, men det är SBS-fel.

    Om man byter lager som låter illa innan de låter som en stenkross så är risken för ett plötsligt skuret hjullager obefintlig, så länge det rör sig om hjullager som håller samma kvalité som Saab originaldelar.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  12. #32
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 246
    Vad är det för 15 dagars karensdagar ? Har ställt på 9000 en dag, besiktigad och avställd dan efter.
    Har min og95a som pendlarbil och 9000 som sommarbil och reservbil.
    Och 9000an har inga större problem att hosta igång efter långt uppehåll.
    Skatt och försäkring justeras året efter och försäkringen synkar hela tiden med av/påställning.

  13. #33
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2010
    Inlägg
    271
    Citat Ursprungligen postat av turbo4ever Visa inlägg
    Problemet är att nyare (max 3 år gamla) kvalitetsbilar med <10k mil får man inte för 125 tkr +/-25 tkr nu när SAAB inte längre finns. Inte ens en Insignia.
    Min 308 köpte jag för 135 000 kr med 800 mil på mätaren.

    Vad som är en kvalitetsbil är ganska subjektivt. Men 308:an har i hög grad uppfyllt mina förväntningar. Inte ett enda driftstoppande fel, endast 4 oljebyten på 10000 mil och en ärlig förbrukning på 0,5 l/mil i 120 km/h. Det är kvalité för mig.

    Sedan är Saabs bilar givetvis mer påkostade med högre komfort osv. Men det kommer längre ned på min priolista när det kommer till pendlarbil.

  14. #34
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 487
    Medlem#
    6901
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Hur blev den gamla bilen automatiskt en "billig skitbil" i ditt resonemang ?

    Jag åker ju mycket bekvämare och troligen även säkrare i min 9-5 Aero än i min mammas nästan nya toyota yaris, dessutom är saaben mycket roligare att köra.

    Om jag ägde dessa två bilar sjulle jag självklart köra till jobbet i aeron just för den är bekvämare och roligare att köra.

    Jag hade för det första inte kört varken en ny eller begagnad Toyota Yaris. Ska du jämföra mot en 9-3/9-5:a får du kanske börja med att jämföra en nyare bil i runt samma klass.
    Och ja , en OG9-5 Aero är en gammal bil idag , det behöver inte på något sätt vara en skitbil , men den är gammal. Det har hänt ganska mycket på marknaden sedan OG9-5 kom.

    JAG hade inte litat på att en sådan bil tar mig dit jag behöver varje dag året runt , skulle absolut kunna ha en som entusiastbil , men inte som "daily driver 2020".
    Och ja , nya bilar går sönder också , men att du får ett fel som gör att du inte kan åka dit du ska är väldigt sällsynt om du åker nytt.
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  15. #35
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 921
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Danne Visa inlägg
    Jag hade för det första inte kört varken en ny eller begagnad Toyota Yaris. Ska du jämföra mot en 9-3/9-5:a får du kanske börja med att jämföra en nyare bil i runt samma klass.
    Fast då är priset ett HELT annat också, en ny motsvarande bil kostar väl typ uppåt en halv miljon, en begagnad men hyfsat ny kanske 200k.

    Och ja , en OG9-5 Aero är en gammal bil idag , det behöver inte på något sätt vara en skitbil , men den är gammal. Det har hänt ganska mycket på marknaden sedan OG9-5 kom.
    Det är den absolut, det var en gammal konstruktion redan när jag köpte den, 2014 när den var 9 år gammal.

    Det behöver ju dock inte bara vara dåligt.

    JAG hade inte litat på att en sådan bil tar mig dit jag behöver varje dag året runt , skulle absolut kunna ha en som entusiastbil , men inte som "daily driver 2020".
    Och ja , nya bilar går sönder också , men att du får ett fel som gör att du inte kan åka dit du ska är väldigt sällsynt om du åker nytt.
    Enligt min erfarenhet är det väldigt ovanligt på äldre bilar också, jag har väl uppskattningsvis kört egna bilar nånstans 50-70000mil under 25 år, det är ytterst sällan jag
    haft driftsstopp som gjort att jag inte kunnat komma hem eler inte ta bilen till jobbet dagen efter,

    Aeron stannade på vägen förra året, det var nog det värsta "haveriet" jag haft, sen vågade jag inte köra silversaaben i våras då den hällde ur sej oljan, den var dock fullt körbar och tog mej hem, hade jag fyllt på olja dagligen hade jag nog kunnat köra i månader.

    Sen hade jag en mazda 323 '83 som jag fick gratis 1996 som rasade vid vägen några månader efter besiktning, hela fästet till nedre bärarmen höger fram hade rostat sönder så den vek sej och drog tillslut ur drivaxeln..

    Thats it. Och de flesta bilar jag köpt har varit runt 10 år eller äldre.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  16. #36
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Gammal konstruktion betyder ofta att alla barnsjukdomar är kurerade, reservdelar är billiga och kompetensen vida spridd. Jag ser stora fördelar med det. Men många vill ju vara moderna och ha det senaste. Tur att det finns såna mäniskor annars blev det ju aldrig någon utveckling.

    Personligen så får jag hela mitt behov av nya dåligt avlusade produkter tillfredställt i arbetet.

    Stående vid vägen blir man nästan bara om man är mekaniskt helt tondöv. De flesta fel signallerar i god tid att det är dags att göra något. Kanske med undantag för batterier som tvärdör eller som den tidiga morgonen då någon lastbil hade tappat en järnbalk med utstick i båda ändarna på Essingeleden. Jag hade tur och träffade balken i längsled. Det smällde rejält undertill. Svängde direkt av mot stora Essingen och där stod det redan en rad med bilar som hade punktering på ett eller oftast två hjul. Jag kom undan med ett litet hack i en länkarm. De flesta fick ta bärgare.

    Nya bilar har förvånansvärt mycket problem. Framförallt är det elsystem som krånglar men Volvo har fler problem än så. En kollegas nya V70 läckte olja från början och ACn lade strax av. Volvo i Solna misslyckades med reparation 2 gånger och tog den därefter till en riktig AC verkstad. En nyköpt XC60 tappade orken inom det första året. De bytte först en turbo och lämnade tillbaka bilen. Den fungerade fortfarande inte. Då först gick dom med på att byta den andra turbon som ägaren begärt från början. En annan XC60 behövde nytt partikelfilter vid 5500 mil. Ingen blev stående men Volvo verkar ha sunkat ner sig. Vi har ju historien med rostskyddet också där dom tycks ha skjutit sig i foten ordentligt. V70 runt år 2000 var väldigt väl rostskyddad. Nu dras de nya modellerna med rostbetyg 3. Väldigt trist, annars hade ju en nyare Volvo varit ett alternativ för framtiden.

    2 användare gillar detta inlägg


    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  17. #37
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2010
    Inlägg
    271
    Även om man upptäcker felen innan man blir stående så kan de ju vara av akut karaktär. Jag blev inte heller stående med mitt hjullager. Men det lät så illa att jag inte vågade köra bilen från en dag till en annan. På den tiden pendlade jag 12x2 mil om dagen. Då har man inte många dagar på sig från att man upptäcker ljudet tills dess att lagret skär.

    Den typen av problem är ovanliga på nyare bilar. Trasig AC eller orkeslös motor är rätt harmlöst i sammanhanget. Man tar sig fram ändå.

  18. #38
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Jo, hjullager brukar höras långt innan det blir riktiga problem. Bilprovningen har meddelat två år i rad att jag har ett hjullager som inte är riktigt bra men än hörs inget. Det går nog ett år till, ska ändå inte åka långt med den bilen.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  19. #39
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2010
    Inlägg
    271
    Inte i detta fall. Fast det är ju alltid svårt att veta hur nära nyp man är. Kanske hade gått några månader till. Men ljudet var så kraftigt att det kändes obehagligt att köra bilen.

  20. #40
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Då vill man inte chansa. De få jag har bytt har försämrats väldigt långsamt.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

Liknande ämnen

  1. NG9-5 som pendlarbil?!
    Av RSC i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 38
    Senaste inlägg: 2016-12-28, 20:28
  2. NG9-3 som pendlarbil
    Av NON i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2011-05-24, 08:44
  3. [LÖST]Problem med Volvo 745 pendlarbil
    Av DojDoj i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-02-20, 12:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •