Vi leker med tanken att Husknuten inte är ett troll.
Jag ställde frågan till Långmilare om vilka preventiva åtgärder som måste göras.
Svaret började med ”hitta en bra verkstad”.
Husknuten anser att det inte går att ha en bil >10 år gammal pga att verkstäderna är usla.
Vissa människor är oförmögna att ta nästa steg i livet och utveckla sig, kan inte ta till sig kunskap och erfarenheter.
Då blir det buntband och tappade avgassystem.
Men nu är Husknuten ett troll så detta var egentligen en onödig kommentar.
Våra vänner i öster (=Finland) är duktiga på att publicera besiktningsstatistik (till skillnad från i Sverige):
http://trafi2.stat.fi/PXWeb/pxweb/sv...a-45770a8dd5a6
Där kan man ju jämföra andelen besiktningsnedslag mellan Peugeot och Saab. Jag har kollat på årsmodeller 2005-2009 (efter det fanns det inte mycket saab) som besiktigades 2019. Kompletta filen finns i bilaga som tab-separerad tabell i textfilsformat. Men här kommer kontentan:
Capture.PNG
Jag låter siffrorna tala sitt tydliga språk. Noterbart är också att saabarna i snitt har högre miltal än peugeoterna av samma årsmodell.
Hade vart skoj att se skillnaden mellan 9-5 och 9-3 där.
/Tapatalk
Saab 9⁵ Aero Hirsch -04 (Sönderplockad) | Volvo S70 | Nu med Tech2
Inga problem att sortera på modell också.
Capture.PNG
30-40% underkända känns väldigt högt. Troligen är en stor andel av felen ägarrelaterade.
9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972
Magkänslan stämde. 9-5 är stabilare
/Tapatalk
Saab 9⁵ Aero Hirsch -04 (Sönderplockad) | Volvo S70 | Nu med Tech2
De som förstår förstår medan de som inte förstår väljer förflyttningsprodukter som har ett bäst före datum på några år, sen fallerar dom.
Den här personen har fattat, hen har bunkrat upp med bilar av rätt modell, förberedd för zombieattacken eller att PSA lägger ett ”hostile takeover” bud på världens alla bilfabrikanter och vi tvingas konvertera till Peugeot.
IMG_20200819_095548__01.jpg
Ingen aning. Det beror nog mycket på omständigheterna. Men de första tre åren absolut.
Tror du verkligen det?
Baserat på den här listan är min slutsats att det tar några år för att sortera ut de fel som fanns vid leverans från fabrik.
https://car-recalls.eu/model/308/
Senast redigerat av Moderator den 2020-08-21 klockan 15:50. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
Nu är det ju dock få återkallelser som berör samtliga levererade bilar. Oftast är det en mindre serie med t.ex. en viss utrustning/motor.
Annars tycker jag inte att listan ser särskilt lång ut. Saab gjorde väldigt många fler återkallelser på 9-5.
OK, en Peugeot 308 är utsorterad efter 3-4 år, då är bristerna från fabriken åtgärdade, efter det så uppstår problem pga brister i konstruktionen.
Se protokoll från Finland ovan.
Senast redigerat av Moderator den 2020-08-22 klockan 23:06. Anledning: §1 Sundhet och "netiketten" - Var trevlig, respektera andras åsikter.