Hejsan!

Bakgrund:

Sålde en 2004 Saab 9-3 för en vecka sedan. Bilen är helt nybesiktigad och har fungerat bra. Nya ägaren till bilen hann köra 30 mil med den då den plötsligt stannade. Då jag tyckte synd om killen gick jag med på att ta tillbaka bilen(vet att jag som privatperson ej har någon skyldighet till det)

Problem:

Bilen stannade plötsligt under färd. Nyligen fulltankad(med rätt bränsle). Gick ej att få igång igen.

Felsökning såhär långt:

Provat med startgas och då tände den direkt.
Misstänkte således bränslepumpen. Säkringen framför batteriet(till pumpen) bränd. Har plockat bort bränslepump och testkört den mha ett batteri och den funkar fint.
Nu börjar mitt riktiga huvudbry...
Med kontakten bortkopplad vid pumpen så bränner säkringen direkt man slår på tändningen. Så kortslutning någonstans...
Har demonterat inredningen i bilen på höger sida för att komma åt kablaget från bränslepump. Kan ej hitta skador.
En gråröd och en svart kabel går från bränslepump o fram. Den gråröde går in i ett relä i a-stolpen. Har provat med ett annat relä utan resultat. Nu är jag lite tom på vidare idéer.
Har noterat att rattlåset inte går i när man tar ut nyckeln. Detta har fungerat tidigare. Kan detta vara en del av samma problem?(typ att nåt hänt med tändningslåset)

Hjälp till vidare felsökning önskas!
Någon som känner igen problemet med säkringen? Finns det en svag punkt i tex kablarna där de kan ligga och nötas?

Tacksam för all hjälp!