Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Olja i cylinder 1 OG9-5 B2x5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2014
    Inlägg
    9
    Medlem#
    -

    Olja i cylinder 1 OG9-5 B2x5

    Hej forumet!

    Jag har en 9-5 2,3 Biopower från 2007, gått 20.000 mil. Hittills varit ett problemfritt ägande. Har mellan att jag köpte den vid 12.000 mil och till ca 17.000 mil servat den hos välrenommerad Saabverkstad men senaste åren bytt olja, filter och stift själv. Senaste service med olja, filter och tändstift för mindre än 500 mil sedan. Sedan en tid tillbaka fått felkoder P1312 och P1334, förstått att det troligen är tändkassetten. Check-enginelampan har kommit och gått utan någon tydlig regelbundenhet. Även vid ett par tillfällen förra veckan kommit en del blåvit rök vid kallstart som försvunnit direkt, inte vid varje start men ett par gånger. Nu köpt ny tändkassett + tändstift för att byta. Ser då att det är en del olja kring tändstift 1 och 3, tänker att det kan vara från kassetten? Men när jag skruvar loss tändstift nr 1 (som möjligen satt lite väl löst åtdraget) är det helt dränkt i olja. Tittar ner i cylindern och tycker att det ser rätt blött ut även där. Tycker inte att bilen har druckit speciellt mycket olja och tycker att den verkar gå som vanligt, möjligen lite ryckig vid gaspådrag ibland vilket jag tänkt kan vara tändkassetten.

    Så, vad är era tankar kring detta? Vevhusventilation? Kolvring? Kan jag köra med bilen eller riskerar jag att rasera motor/turbo? Bifogar bilder.

    Tack på förhand!

    Robin

    Edit: Ledsen för snurrade bilder.
    Bild 3 är stift nr 1 och bild 5 är stift nr 2.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2015
    Ort
    Norge
    Inlägg
    68
    Medlem#
    12862
    Kolla backventilerna.

  3. #3
    Helt original? Naminos avatar
    Reg.datum
    okt 2017
    Ort
    Internet
    Inlägg
    632
    Medlem#
    11785
    Ventilkåpspackning ser ut att läcka. Ser det ut som att bilen har "gråtit" mellan toppen och kåpan? Där har du roligt var all olja kommer ifrån.

    Det kan se blött ut i cylindrar utan att det är något. Börja med att byta packningen. Se över vevhusventilation och kolla även EVAP(troligt inget med detta att göra men skadar verkligen inte att kollas!)

    Sen kolla om turbon glappar. Lossa kobran och känn på axeln. Liiiiite glapp upp och ned är ok då du inte har oljetryck som håller i axeln. Men du ska inte kunna dra den in och ut. (suger på att förklara saker ibland och har säkert blandat ihop vilket håll den "får" glappa åt)

    Vid återmontering av kobran finns det 2 hål på "klämman" ett ska va upp ett ska va ner, via dessa hål kan du inspektera så att du ser att kobran ligger an mot turbon (jävligt viktigt att den gör det annars kan du räkna ut för att turbon käkar grus, sätt det hänt...)

    Koppla loss svarta plast röret som går in i spjällhuset och ta en titt där. Du kan röra på fjärilsventilen och titta ned under spjöllhuset och se om det ligger olja där. Om så är det troligen vevhus Vent som kukat.

    Annars är det bara att kolla komp på motorn och se om du har en sprucken topplocks packning eller kolvringar som koksat igen. För det senare problemet kan man prova WD40 metoden. Finns en stor tråd här som jag kan länka till senare när jag sitter framför datorn. (Eller om en snäll admin själ hinner före)

    Tror det var allt... Säkert glömt något uppenbart och det lär någon annan här dela med sig av!

    Över n out

    /Tapatalk
    Senast redigerat av Moderator den 2020-07-04 klockan 09:19. Anledning: Länkat
    Saab 9 Aero Hirsch -04 (Sönderplockad) | Volvo S70 | Nu med Tech2

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2014
    Inlägg
    9
    Medlem#
    -
    Tack för svar! Men en fråga återstår, vågar jag köra med den innan problemet är åtgärdat?

  5. #5
    Helt original? Naminos avatar
    Reg.datum
    okt 2017
    Ort
    Internet
    Inlägg
    632
    Medlem#
    11785
    Byt stift och kassetten. Prova. Har det gått hitintills lär det gå en stund till. Byta ventilkåps packningen tar 1h ish. Man brukar behöva klistra fast den i kåpan med lite flytande packning (den rammlar annars ur när man vänder på kåpan)

    Men kolla allt som skrivits innan. Det kan gå i 100mil till eller 100m. Får du katastrofalt turbo ras så KAN det komma skit(metall spån) igenom intercooler osv.

    /Tapatalk
    Saab 9 Aero Hirsch -04 (Sönderplockad) | Volvo S70 | Nu med Tech2

  6. #6
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Håller med. Ett fel har hittats. Dessutom ett enkelt & billigt fel. Laga det!
    Oljan kommer pga läckande ventilkåpspackning. Byt den enl ovan. Billigt och snabbt jobb som måste göras. Kan vara enda felet! I såfall kan du köra.
    Gör ingen annan större operation innan eller samtidigt med detta. Testkör.

    Torka rent med papper och ev avfettning så allt oljespill är borta. Då kan du se om/var det kommer olja från.
    Kan göras innan byte. Skadar inte att veta var det läcker om man skall laga.
    Kan göras efter byte. Skadar inte att veta att det inte läcker efteråt.

    Du har ju en verkstadskontakt, där du gör service. Eftersom du är en bra kund säljer de en packning till dig till vettigt pris, skulle jag tro. Så det är ju bara att göra direkt på måndag!
    Vad finns du och bilen?

    Och skruva kassett och ventilkåpa med rätt moment för hand. Det är mycket lösare än de flesta tror....
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2014
    Inlägg
    9
    Medlem#
    -
    Tack för bra svar! Ska ordna en ny packning och fixa asap. Men en (kanske dum) fråga, kan en läckande ventilkåpspackning förklara olja i cylindern/på stiftet?

    Allt gott!
    Robin

  8. #8
    Helt original? Naminos avatar
    Reg.datum
    okt 2017
    Ort
    Internet
    Inlägg
    632
    Medlem#
    11785
    Det kan se blött ut i cylindern utan att det är något. Det är "normalt" att du får olja på stiften om packningen läcker. Så det du beskriver är "normalt"

    Lägger in en lite "but" här. Detta är vad jag kan de och drar för slutsatser från dina bilder. Så ta inte mina ord som bud ord. Men högst troligt är det "normalt"

    /Tapatalk
    Saab 9 Aero Hirsch -04 (Sönderplockad) | Volvo S70 | Nu med Tech2

  9. #9
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Håller med.

    Ang tändkassetten och tändstiften hoppas jag att du köpte rätt sort. Dvs Original TK av fabrikat SEM. Version 3.7 så ny som möjligt. Dvs samma eller senare bokstav. Och stift från NGK av rätt typ (se instruktionsboken) .
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

Liknande ämnen

  1. Vilken olja i B2x5?
    Av Znyper i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 139
    Senaste inlägg: 2020-08-17, 19:03
  2. Olja under tändkassett OG9-5 B2x5
    Av Joelsk17 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2020-04-27, 18:57
  3. Total rensning av gammal olja. hur? B2x5
    Av Heuschmid i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2009-02-05, 15:24
  4. ny lås cylinder
    Av tjomme_ i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-01-01, 20:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •