Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 34 av 34

Ämne: Bromsvätska? Vad köpa?

  1. #21
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    En annan del av Köping
    Inlägg
    1 122
    Ska till å byta olja i min 93 Aero nu.. Den är uppgraderad mot viggen med ebc skivor och greenstuffbelägg och stålomspunna slangar....
    Har ingen aning om vad jag ska ha för bromsvätska, vill ha en bra vätska och betalar järna för vad jag får, nån rekomendation.. Vilka vätskor ska man absolut inte använda?
    Mvh/Adde
    "Utan turbo kan man inte leva!"
    Kör V70 R Design
    Har hört Saab 9-3 Aero 2001
    Kika på 93 Aeron

  2. #22
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av Aero_Jansson
    Vilka vätskor ska man absolut inte använda?
    DOT5 specad som är silikonbaserad skall du absolut inte använda. Dot4 är att föredra då det rekomenderas av tillverkaren.

  3. #23
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 911
    Medlem#
    2959
    Citat Ursprungligen postat av Aero_Jansson
    Ska till å byta olja i min 93 Aero nu.. Den är uppgraderad mot viggen med ebc skivor och greenstuffbelägg och stålomspunna slangar....
    Har ingen aning om vad jag ska ha för bromsvätska, vill ha en bra vätska och betalar järna för vad jag får, nån rekomendation.. Vilka vätskor ska man absolut inte använda?
    Mvh/Adde
    Är du beredd att betala en förmögenhet och byta 2-3 ggr per år så har Castrol en jäkligt bra vätska. Kommer bara inte på vad den heter, men det är runt tusenlappen för en liter eller nåt sånt...
    Den ska dock tåla betydligt mer än de vanliga vi räknat upp i tråden.

    I annat fall rekommenderar jag Speedparts Blue Racing.

    Mvh Stoffe

  4. #24
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 193
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av Ragnar
    Torr är för ny vätska. Våt är när det blandats i 4% (iaf den siffra jag vill minnas) vatten i den. Vattnet kommer t.ex. från kontakt med luft, och kommer hamna i systemet så småningom.

    Edit: Just det är att vattenhalten ökar i kontakt med luft gör att man INTE ska låta en halvfull behållare med bromsvätska stå för att sedan använda den igen. Använd bara obrutna förpackningar!
    (om du är mån om prestanda/säkerhet, vill säga)
    Måste du spara vätska, se till att ha en så full flaska som möjligt. Vattnet finns i luften i flaskan och tas upp av vätskan. Därför gäller det att undvika luft i flaskan. Öppna inte flaskan i onödan heller....

    Tänk också på att kolla att korken sitter på ordentligt och att flaskan är helt tät när du köper bromsvätska. Man vet aldrig hur länge en otät flaska kan ha stått på hyllan och läckt luft.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  5. #25
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av Stoffe #2959
    I annat fall rekommenderar jag Speedparts Blue Racing.

    Mvh Stoffe
    Det är inte är Speedparts bromsvätska, det är ATE som är producenten av Super Blue Racing bromsvätskan. Den finns också att köpa hos andra är SP.

  6. #26
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 911
    Medlem#
    2959
    [quote=Fredrik / 1941]
    Citat Ursprungligen postat av "Stoffe #2959":2wiapmj6
    I annat fall rekommenderar jag Speedparts Blue Racing.

    Mvh Stoffe
    Det är inte är Speedparts bromsvätska, det är ATE som är producenten av Super Blue Racing bromsvätskan. Den finns också att köpa hos andra är SP.[/quote:2wiapmj6]Har inte påståt att det är Speedparts, utan att den går att köpa hos dem.

    Mvh Stoffe

  7. #27
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    En annan del av Köping
    Inlägg
    1 122
    Beställde den i dag, Ate Super Blue Racing allså.. Av en lokal handlare. 200kr för en liter, det tycker jag va nice prise.
    De här med dot 3/ 4/ 5,1 osv vad skilljer dessa.. Och varför ska jag inte använda en 5,1 i min bil.. Är ju en hel vetenskap de här med bromsvätska. Och att den tar upp luft som inehåller vatten när den står i en halv flaska hajjar jag, men de jör den ju när den ligger i en icke full behållare på bilen åxå ju.. Hur mycket vatten kan vätskan ta upp?
    Mvh/Adde
    "Utan turbo kan man inte leva!"
    Kör V70 R Design
    Har hört Saab 9-3 Aero 2001
    Kika på 93 Aeron

  8. #28
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av Aero_Jansson
    Beställde den i dag, Ate Super Blue Racing allså.. Av en lokal handlare. 200kr för en liter, det tycker jag va nice prise.
    De här med dot 3/ 4/ 5,1 osv vad skilljer dessa.. Och varför ska jag inte använda en 5,1 i min bil.. Är ju en hel vetenskap de här med bromsvätska. Och att den tar upp luft som inehåller vatten när den står i en halv flaska hajjar jag, men de jör den ju när den ligger i en icke full behållare på bilen åxå ju.. Hur mycket vatten kan vätskan ta upp?
    Mvh/Adde
    Jag undrar också lite grann varför folk rekomenderar DOT 4 framför DOT 5.1? Egentligen? Är det bara för att det står så i instruktionsboken (där det bland annat också står att man enbart ska använda Saab Original spolarvätska ) eller har det egentligen nån funktion att hellre köra på 4 än 5.1? Jag trodde att 5.1 var en "bättre" kvalitet jämfört med 4?.

    Vill ju så gärna få bekräftat att jag inte köpt fel.

    (Inte för att det spelar så stor roll egentligen, för jag tycker det blev ruggigt bra bromsar jämfört med innan på min bil. Är helnöjd med hela kittet med nya skivor, EBC klossar och Lockheed 5.1.)

    Är bara nyfiken på varför DOT 5.1 skulle vara sämre att använda än DOT 4...

    DOT 5 förstår jag däremot att man inte ska använda. (På grund av att den är silikonbaserad, vilket inte de övriga DOTtarna är)

    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  9. #29
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Jag undrar också lite grann varför folk rekomenderar DOT 4 framför DOT 5.1? Egentligen? Är det bara för att det står så i instruktionsboken (där det bland annat också står att man enbart ska använda Saab Original spolarvätska ) eller har det egentligen nån funktion att hellre köra på 4 än 5.1? Jag trodde att 5.1 var en "bättre" kvalitet jämfört med 4?.

    Är bara nyfiken på varför DOT 5.1 skulle vara sämre att använda än DOT 4...
    Det handlar bl.a. om viskositetsskillnader, inte kvalitetsskillnader. Ett bromssystem som är specificerat för DOT4 arbetar antagligen bäst med just DOT4, men det funkar med DOT5.1 också. Sen om det är optimalt med DOT5.1 i ett DOT4 specat bromssytem är ju en annan fråga som man kan fundera på.

  10. #30
    Guest
    Mycket intressant tråd eftersom jag precis är i stånd att byta både skivor, klossar och vätska. Jag ber om ursäkt om jag stampar in i din tråd, men jag tyckte det var onödigt att skapa en ny när ämnet var så likt.

    Min fråga till er stormeckare är:

    Mina nuvarande skivor har slagit sig och de är inte särskillt fräscha någon av dem, samtidigt verkar det som om bormsarna "ligger på" lite nu och då eftersom det tjuter och gnäller när jag svänger och backar i låga hastigheter. Bromsarna skriker o visslar dessutom vid vanligt användande , har inte kunnat spåra det till någon specifik skiva utan jag tror att det skriker lite här och där.. Jag kör en 9-3 Aero -01:a steg 3, som körs rätt så hårt / kreativt av mig.

    Mina alternativ är:
    1: köpa speedparts "gatkörinngs kit" bestående av 4 st original fast slitsade skivor + Green Stuff belägg

    2: Byta oken fram till Viggen/9-5 Aero ok och köpa speedparts Viggen paket vilket är samma som ovan fast med större skivor fram.

    3: byta till EBC skivor samt greenstuff belägg i original storlek.


    En liten utslags fråga är: Stålomspunna slangar, behövs dessa? De kostar ju dock 1500:- för ett kit...

    Tacksam för alla synpunkter och svar!

  11. #31
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 911
    Medlem#
    2959
    Citat Ursprungligen postat av Wiz
    Mycket intressant tråd eftersom jag precis är i stånd att byta både skivor, klossar och vätska. Jag ber om ursäkt om jag stampar in i din tråd, men jag tyckte det var onödigt att skapa en ny när ämnet var så likt.

    Min fråga till er sotrmeckare är:

    Mina nuvarande skivor har slagit sig och de är inte särskillt fräscha någon av dem, samtidigt verkar det som om bormsarna "ligger på" lite nu och då eftersom det tjuter och gnäller när jag svänger och backar i låga hastigheter. Bromsarna skriker o visslar dessutom vid vanligt användande , har inte kunnat spåra det till någon specifik skiva utan jag tror att det skriker lite här och där.. Jag kör en 9-3 Aero -01:a steg 3, som körs rätt så hårt / kreativt av mig.

    Mina alternativ är:
    1: köpa speedparts "gatkörinngs kit" bestående av 4 st original fast slitsade skivor + Green Stuff belägg

    2: Byta oken fram till Viggen/9-5 Aero ok och köpa speedparts Viggen paket vilket är samma som ovan fast med större skivor fram.

    3: byta till EBC skivor samt greenstuff belägg i original storlek.


    En liten utslags fråga är: Stålomspunna slangar, behövs dessa? De kostar ju dock 1500:- för ett kit...

    Tacksam för alla synpunkter och svar!
    Om jag varit som du så hade jag satsat på en uppsättning 9-5 Aero ok och skivor. Skivorna skickar du på slitsning om du vill ha dom riktigt coola.
    Sen köper du Ferodo DS2500 belägg, Speedparts Super Blue Racing bromsvätska och stålspunna slangar om du vill ha en stummare känsla i bromspedalen.

    Mvh Stoffe

  12. #32
    Guest
    Om jag varit som du så hade jag satsat på en uppsättning 9-5 Aero ok och skivor. Skivorna skickar du på slitsning om du vill ha dom riktigt coola.
    Sen köper du Ferodo DS2500 belägg, Speedparts Super Blue Racing bromsvätska och stålspunna slangar om du vill ha en stummare känsla i bromspedalen.
    Har du någon aning om vad sådana belägg samt vad 9-5 Aero oken skulle gå på? Har rätt snäv budget. Är Ferodo beläggen bättre än Green Stuff? Tyckte att speedparts kit om 4 skivor + belägg för 4800:- verkade som ett bra pris. På mekonomen skulle jag få ge över det dubbla MED lite rabbat.

  13. #33
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 911
    Medlem#
    2959
    Citat Ursprungligen postat av Wiz
    Om jag varit som du så hade jag satsat på en uppsättning 9-5 Aero ok och skivor. Skivorna skickar du på slitsning om du vill ha dom riktigt coola.
    Sen köper du Ferodo DS2500 belägg, Speedparts Super Blue Racing bromsvätska och stålspunna slangar om du vill ha en stummare känsla i bromspedalen.
    Har du någon aning om vad sådana belägg samt vad 9-5 Aero oken skulle gå på? Har rätt snäv budget. Är Ferodo beläggen bättre än Green Stuff? Tyckte att speedparts kit om 4 skivor + belägg för 4800:- verkade som ett bra pris. På mekonomen skulle jag få ge över det dubbla MED lite rabbat.
    Jag skulle få betala strax under 1700 kr för Ferodobeläggen fram till mina bromsar, men om motsvarande belägg till din uppsättning är billigare vet jag inte.
    Huruvida de är bättre eller ej så säger jag som han jag beställt mina av:
    -Nja, alltså, min kollega säljer ju Greenstuff, så jag vill inte prata skit om hans produkter, men jag kan ju säga som så att de inte i närheten spelar i samma liga.
    Sen om det stämmer eller ej lär jag snart märka då jag får mina om någon vecka.
    Jag vet att Magnus 2074 här på forumet använder DS2500 fram på sin ng900 och vad jag förstod så var han jäkligt nöjd med dom.

    Mvh Stoffe

  14. #34
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Oxelösund
    Inlägg
    2 074
    Jo, jag är väldigt nöjd med mina DS2500 belägg.
    Jämfört med brembo-beläggen till 4-kolvsoken, som är ett sk "fast-road" belägg så är skillnaden enorm.
    Bettar bättre o bättre ju hårdare du kör med dem. Dock gick nog mina skivor lite varmt på mantorp senast.
    Bygger ju lite värme att bromsa ner från 220+km/h upprepade gånger.
    Ska se mig om efter lite vassare skivor som matchar beläggen bättre under vintern.

    Betalade c:a 1700kr jag med för beläggen, men var väl värt pengarna!

    Mvh Magnus

Liknande ämnen

  1. Bromsvätska og9-3?
    Av Gulingen i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-11-16, 22:36
  2. Bromsvätska
    Av Aero Timmy i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-09-23, 21:26
  3. Fylla på bromsvätska!?
    Av Arthur i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-12-12, 23:36
  4. Bromsvätska, för bra???
    Av Martin900SET i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-10-01, 22:19
  5. Vad har ni för bromsvätska ??
    Av Presho i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2005-05-09, 19:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •