Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Aux + Bluetooth NG9-3

  1. #1
    Grundladd Johan Eeks avatar
    Reg.datum
    maj 2020
    Ort
    Stockholm (söder om söder)
    Inlägg
    129
    Medlem#
    -

    Aux + Bluetooth NG9-3

    Hej!

    Jag har nyligen köpt en Saab 9-3 cab 2005 vector. Vill installera aux + Bluetooth.

    Kan jag installera båda på samma kanal?

    Läste att man måste lämna in bilen för omkodning, kan man se om funktionen finns redan sedan tidigare så man slipper?

    Sedan i mittenlådan där aux ska dras till, finns det någon original usb-laddare att installera, eller någon som liknar original?
    Eller ska man köra cigguttag och köpa en usb till den så att den ser bra ut?

    Vill att bilen ska se original ut med samma färg på detaljer...


    Skickat från min PH-1 via Tapatalk
    Nuvarande: Jeep Renegade 4x4 2015, Saab 9-5 SC Biopower 2,3 Vector 2007
    Gamla Saab:ar: Saab 9-3 Cab Vector 2005, Saab 9-3 SC 2008
    www.eekonline.se / www.prisjakt.nu/experter/profil/expert-johan-eek

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Jag har en BuryX från orio. Då har man aux-ut på blåtandslådan som man kopplar till aux-ingången i mittfacket. Då får ma blåtandsljud och handsfree. Den lilla panelen som här till BuryX kan man placera vid mugghållaren, stör inte utseendet.

    1 användare gillar detta inlägg



  3. #3
    Grundladd Johan Eeks avatar
    Reg.datum
    maj 2020
    Ort
    Stockholm (söder om söder)
    Inlägg
    129
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Jag har en BuryX från orio. Då har man aux-ut på blåtandslådan som man kopplar till aux-ingången i mittfacket. Då får ma blåtandsljud och handsfree. Den lilla panelen som här till BuryX kan man placera vid mugghållaren, stör inte utseendet.
    Menar du den här: https://webshop.saabparts.com/9-3-ge...ee-kit-eu-2068

    Kan man installera den själv eller måste man lämna in bilen?

    Skickat från min PH-1 via Tapatalk
    Nuvarande: Jeep Renegade 4x4 2015, Saab 9-5 SC Biopower 2,3 Vector 2007
    Gamla Saab:ar: Saab 9-3 Cab Vector 2005, Saab 9-3 SC 2008
    www.eekonline.se / www.prisjakt.nu/experter/profil/expert-johan-eek

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 493
    Medlem#
    6973
    AUX behöver aktiveras med Tech2 + säkerhetsaccess om det inte redan är gjort. Finns det inget AUX-uttag i mittkonsolen så har den troligen inte AUX aktiverat heller, men man kan trycka på CD två gånger på radiopanelen så ska den växla till AUX-ingången och det ska stå AUX i HPD (displayen vid rutan).
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  5. #5
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 946
    https://www.youtube.com/watch?v=HybTWQEKeHQ

    Där är en video hur man installerar en sådan här:

    https://saabplus.com/product/saab-9-...bt01/#tab-id-1

    Enligt chatten på videon ska det vara samma grej som säljs här, för enbart 5 dollar.

    https://www.aliexpress.com/item/3242...69984c4ddQydyy

    1 användare gillar detta inlägg



  6. #6
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Det verkar vara en smidig grej. Men Saab+ verkar inte seriösa. Jag ser ingen anledning att tro att chatten har fel. Det verkar vara en $5 adapter från AliExpress som försetts med blå krympplast och en etikett. Knappast värt 15gånger pengarna. Särskilt inte som man ändå inte kan använda de amatörmässiga jord och +12V anslutningarna, utan bör/måste klippa bort dem för att kunna intallera ordentligt. Dvs svårare att installera än originalet!

    OBS, läs sista inlägget i videons chat. Kolla installationen av jord och speciellt 12V 5:24 in i videon! Den är väldigt amatörmässig, och dessutom osäker. I Videon talar han om kvaliteten, det gör man i chatten oxo. Det visar bara att de inte har koll.

    Videon är ren reklam för Saab+. Den visar tydligen exakt hur det skall installeras, vilket är tur så att man inser att det är en amatörmässig bluff. Att multiplicera priset med 15 förbättrar inte ljudet. Även om de som gått på bluffen gärna intalar sig det.

    Installerar man en sån här adapter seriöst istället med riktiga kontakter skall det inte vara något problem.

    ------------------
    Det är inte dumt att installera ett riktigt AUX-uttag som det är tänkt i facket mellan stolarna. Då kan man koppla in en AUX-sladd om man vill. Eller en BT-adapter till AUX och 12Vuttaget. Jag har testat en billig (hm hm alla sådana är väl billiga) BT adaper så och det fungerar utmärkt. Men visst är det snyggare med helt dold montering. Men knappast bättre. Och man kan montera vilken billig adapter som helst dolt...

    Är du intresserad av ljudet kan du ju fundera på att uppgradera förstärkare och högtalare till bästa originalsystemet. Det är en helt separat grej och en AUX & BT adapter funkar i båda.

    2 användare gillar detta inlägg


    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2017
    Inlägg
    61
    Medlem#
    -
    Jag har suttit och letat bluetoothadapter till min självlödda AUX på 9-5:an. Det där ser i princip ut att vara en sån här med andra kontakter: https://www.banggood.com/Bluetooth-U...r_warehouse=CZ. 85 kr inklusive frakt från Tjeckien. Vill en beställa från ett svenskt företag så finns t.ex. https://fyndiq.se/product/49450405-1...reo-audio-aux/, men jag har inte kollat runt efter bättre priser.

    Jag hittar inte bilder nu, men alla billiga Bluetooth-adaptrar med samma svarta låda verkar vara identiska förutom kablage. 12V DC in, L+R linjeutgång, och i sällsynta fall mic in.

    2 användare gillar detta inlägg


    9-5 Aero SC MY05 steg 3

  8. #8
    Grundladd Johan Eeks avatar
    Reg.datum
    maj 2020
    Ort
    Stockholm (söder om söder)
    Inlägg
    129
    Medlem#
    -
    Hej och tack för all info!

    Nu fick jag hem en original AUX-kontakt från en person här i forumet :-)
    Ska nu hitta någon som kan ändra "2 klick på cd" till AUX så installerar jag kabeln efter det.

    Sedan har jag faktiskt beställt en sån där bluetooth från Aliexpress (det tar väl 2 månader innan jag har den :-) ), så den installationen får bli senare i höst... Ska kika in alla de andra länkarna också!

    Fråga 1:
    Nu till en annan fråga om jag har både AUX och bluetooth hur gör man då? Kan man skaffa en extra knapp i konsolen där man kan välja mellan aux och bluetooth, eller hur gör man?

    Fråga 2:
    Jag har ingen cigg-kontakt i armstödet, skulle vilja ha en sån eller en usb där, kan man installera sånt på ett enkelt sätt? Hittar inget sånt i forumet eller webben. Dessutom vill jag att allt ska se original ut även fast det inte är det! :-)

  9. #9
    Helt original? Naminos avatar
    Reg.datum
    okt 2017
    Ort
    Internet
    Inlägg
    632
    Medlem#
    11785
    Vart i vårat fina land befinner du dig. Frågar du lite snällt kanske någon här kan hjälpa till lite

    /Tapatalk

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9 Aero Hirsch -04 (Sönderplockad) | Volvo S70 | Nu med Tech2

  10. #10
    Grundladd Johan Eeks avatar
    Reg.datum
    maj 2020
    Ort
    Stockholm (söder om söder)
    Inlägg
    129
    Medlem#
    -
    Bor i Stockholm, Tyresö... Absolut låter som en bra idé... Tack!

  11. #11
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Fråga 1: Svar: Ja. det är klart. Allt går!
    Om bilen inte är fullutrustad kan du tom skaffa en originalomkopplare för någon funktion du inte har och använda den. Eller så monterar du den intill AUX ingången.

    Fråga 2:
    Lite beroende på kanske cig-uttag kan fixas av samma persom som hade AUX-kabel.
    Det är ju inte fel att få begagnat uttag och kablage komplett.

    Orio i USA har reservdelskatalogen, EPC, på sin hemsida. Ett bra ställe att leta Till exempel här Uttaget har art nr 12790321

    Mata in ditt chassinummer eller VIN på den sidan så hittar du info om just din bil.

    1 användare gillar detta inlägg


    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2015
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -

    Aktivera Bluetooth NG9-3 Aero 2009

    Halloj,

    Undrar om det finns inbyggt eller det går att komplettera med bluetooth i min Aero BioPower -09
    Är ute efter att kunna lyssna på musik via Bluetooth och slippa AUX ingången.
    Har en Parrot installerad idag, men den fungerar enbart till telefon?


    /MVH Tony
    Senast redigerat av bozzo70 den 2020-08-29 klockan 07:50.

  13. #13
    Grundladd Johan Eeks avatar
    Reg.datum
    maj 2020
    Ort
    Stockholm (söder om söder)
    Inlägg
    129
    Medlem#
    -
    Så nu har jag installerat den där från kina, fungerar bra och ljudet är bra (ingen skillnad på ljudet på min jeep från 2015 med inbyggd bluetooth). Det var lätt att installera eftersom jag hade redan under sommaren installerat AUX uttaget, så det var bara att klicka bort AUX:en och lägga in blutetooth-saken bakom cd-spelaren :-)

    Tack snälla alla för bra input!

  14. #14
    Funkar denna billiga bluetooth till Saab 9-3 2008 Vector med? Eller någon annan att rekommendera? MVH Anders

Liknande ämnen

  1. MP3 spelare med Bluetooth
    Av ime95mos i forum Off Topic
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-12-30, 13:18
  2. ELM 327 Bluetooth V1.4
    Av Stoffe08 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-06-02, 21:24
  3. Bluetooth och aux NG9-3 -08
    Av lyxbil i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-05-17, 17:32

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •