Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Oljefiltret gick av NG9-3 B207

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2020
    Inlägg
    40
    Medlem#
    -

    Oljefiltret gick av NG9-3 B207

    Hej!
    Skaffade nyligen en ny Saab NG9-3 -03.
    Nu skulle jag göra ett sedvanligt oljebyte, problemet är nu att när jag tog ur oljefiltret så hade piggen som sitter i botten gått av och sitter fast i bilen. Jag har försökt med tänger osv för att få ur piggen men det är väldigt lite som sticker upp så får inte kraft att dra ur den.
    Har någon är ett tips på vad jag kan göra? Eller är det bara att fortsätta slita?
    Senast redigerat av Moderator den 2020-07-24 klockan 16:56. Anledning: Information om bilmodell/motor

  2. #2
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    Att pilla med en sånhär kan funka
    https://www.biltema.se/bil---mc/bilv...tyg-2000042079

    Kommer inte exakt ihåg hur den ser ut, men OM de går på ett säkert sätt utan att riskera få ned plastspån nånstans dra i en skruv i det som sticker upp så skulle det också funka.

    Var extremt försiktig, en liten plastbit kan sätta igen oljekanaler och haverera motorn med maximal otur.

  3. #3
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 336
    Nu kanske "piggen" är för jäkla liten som är kvarmen jag har använt mej av små träskruvar ibland när saker gått sönder o blivit kvar. Man liksom försöker få skruvat ner skruven så centrerat som möjligt i det som skall ut. De brukar få förvånansvärt bra grepp med tanke på hur de är utformade o så drar man bara i skruven.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2020
    Inlägg
    40
    Medlem#
    -
    Tack för tipsen! Jag fick in skruven men det sitter fortfarande absurt hårt. Drar med tång men det ända som rubbas är att chassit på hela bilen rör sig. Har ni något tips för att få lite mer hävstångseffekt?

  5. #5
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 336
    Förlänga skruven rakt upp. Vajer, tjockare ståltråd kanske? Snara runt skruvskallen o sen lägga en bräda som mothåll på två stadiga punkter i motorrumet. Sen kan man använda sej av en kofot och häva den rätt upp. Tänk på att filterhuset är i plast och gör inga hastiga ryck o drag. Finns nog risk att saker spricker då. Mjuka o fina rörelser.

    - - - Uppdaterad - - -

    (Kallas bondmeck. *asgarv*)
    SAAB 9-5 Kombi Aero MY07 Fusion blue

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Fast botten där tappen går av är i aluminium så där är det ingen plast. Enda plasten där är i locket. När de går av kan de vara lite mariga att få ut, en del sitter som sjutton och jag antar att de de som bytt före helt sonika knipsar av tappen på det nya filtret och låter det vara och då bränner det som sitter där fast ännu mer över tid. Nåt som fungerar bra är att rödglödga en gassvetstråd eller liknande, 2mm ungefär och sen trycka ner i plasten. Då får man ett hål man kan skruva i och ibland släpper allt av värmen bara och kan dras upp med tråden när den kallnat.

  7. #7
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 336
    Ah, trodde botten på koppen också var gjord av den där svarta plasten som locket är av. Jaja, där ser man hur väl "komihåget" var.

    - - - Uppdaterad - - -

    Men då skall det ju in vara några problem.

  8. #8
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Botten på det hela är väl till och med en del av motorblocket. Finns inget löst skruvat hus på dessa.

  9. #9
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 336
    wRd14XS.jpg

    Ser onekligen ut så...
    SAAB 9-5 Kombi Aero MY07 Fusion blue

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2020
    Inlägg
    40
    Medlem#
    -
    Hej!
    Glömde svara på tråden tack för all hjälp ännu en gång.
    Tänkte bara uppdatera någon månad sent att den gick ut efter att ha krigat på med skruv i olika storlekar i cirka fem timmar så gick det plötsligt bara.
    skruv.jpg

    1 användare gillar detta inlägg

    JSN

    Senast redigerat av Tomaten! den 2020-07-24 klockan 22:13.

Liknande ämnen

  1. Oljeläckage vid oljefiltret
    Av bluerider i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2014-01-05, 21:56
  2. Var sitter oljefiltret på 9-3 2,0t -06?
    Av Lasse_gbg i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-03-08, 11:27
  3. magnet i oljefiltret
    Av hammarslag i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2009-06-25, 15:09
  4. Svarta oljefiltret
    Av Placco i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-05-11, 00:31
  5. Oljefiltret sitter som F-N!
    Av JohnM i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2005-11-02, 09:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •